Pagina 1 van 1

Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 23 jan 2015 10:32
door conimus1978
Begin deze maand ontving ik van Intrum Justitia een brief waarin werd vermeld dat ik een bedrag van € 139,- verschuldigd was aan een Engels bedrijf. (PPRO FINANCIAL LTD) Echter wist ik absoluut niet waar dit betrekking op had. Ik heb dit vervolgens proberen te achterhalen bij Intrum. Het zou gaan om een kaart van ViaBuy die zou zijn aangevraagd op mijn naam. Ik heb echter nooit iets dergelijks bij deze organisatie besteld of aangevraagd. Op 7-1 stuurde Intrum mij onderstaand bericht:

"Gezien het feit dat u stellig van mening bent dat u geen kaart heeft aangevraagd van ViaBuy en de gegevens allemaal overeenkomen, adviseren wij u aangifte doen bij de politie i.v.m. fraude. De politie zal n.a.v. het IP adres onderzoek doen naar degene die de kaart op uw naam en met uw gegevens heeft aangevraagd. Wij verzoeken u binnen 5 dagen ons een kopie van de aangifte te doen toekomen."

Ik heb toen direct getracht aangifte te doen bij de Politie, echter werd ik gelijk doorgestuurd naar de Fraudehelpdesk. Nadat ik ook daar melding had gemaakt van deze kwestie ontving ik kort daarna de reactie waarin werd vermeld dat men er weinig mee kon omdat het niet om fraude zou gaan. Tevens werd er gezegd om niet tot betalen over te gaan totdat de tegenpartij heeft kunnen aantonen dat de vordering geldig is. Ik heb deze reactie toen direct naar Intrum gestuurd als bewijs en hen tevens gevraagd om bewijzen dat ik daadwerkelijk iets bij hen heb besteld. Intrum heeft vanaf dat moment niet meer gereageerd op deze kwestie. Tot vandaag... Zojuist ontving ik een e-mail waarin men zegt nog steeds geen betaling te hebben ontvangen en mij een laatste mogelijkheid te geven om binnen 5 dagen alsnog tot betalen over te gaan. Gebeurt dit niet dan zal er een deurwaarder worden ingeschakeld.

Ik weet onderhand niet meer wat te moeten doen...

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 24 jan 2015 18:09
door Julie4444
conimus1978 schreef:Tevens werd er gezegd om niet tot betalen over te gaan totdat de tegenpartij heeft kunnen aantonen dat de vordering geldig is. Ik heb deze reactie toen direct naar Intrum gestuurd als bewijs en hen tevens gevraagd om bewijzen dat ik daadwerkelijk iets bij hen heb besteld. Intrum heeft vanaf dat moment niet meer gereageerd op deze kwestie. Tot vandaag... Zojuist ontving ik een e-mail waarin men zegt nog steeds geen betaling te hebben ontvangen en mij een laatste mogelijkheid te geven om binnen 5 dagen alsnog tot betalen over te gaan. Gebeurt dit niet dan zal er een deurwaarder worden ingeschakeld.

Ik weet onderhand niet meer wat te moeten doen...
Niet betalen. De vordering is immers (volgens u) niet terecht.

Reageer op de e-mail waarin u aangeeft dat de vordering niet terecht is, en zoals eerder aangegeven, u niets besteld heeft. Dat, als Intrum ervan overtuigd is dat de vordering wél terecht is, u daarvan bewijs wenst te zien en alleen daarna bereid zou zijn om over te gaan tot betaling. Mocht Intrum geen bewijs kunnen of willen leveren acht u de vordering alsnog gewoon onterecht en ziet u graag de dagvaarding tegemoed.

Bewaar verder alle correspondentie.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 25 jan 2015 12:47
door De Econometrist
conimus1978 schreef:Ik weet onderhand niet meer wat te moeten doen...
Niets!

Kijk, er zijn twee mogelijkheden: óf er heeft iemand een valse aanvraag gedaan met jouw gegevens. Daarmee is PPRO de benadeelde partij en moeten zijn actie ondernemen, zoals aangifte doen en dergelijke, óf jij hebt die kaart wel aangevraagd en probeert er nu onder valse voorwendselen onderuit te komen en ben jij dus de oplichter. In dat laatste geval zou je aangifte tegen jezelf moeten gaan doen, en dat kan natuurlijk niet.

Communicatie met een incassobureau is vrij voorspelbaar; "je moet betalen, of anders..." is de reactie op elke vraag of mededeling die je hun kant op stuurt. Intrum Justitia draait hier de zaken een beetje om; inplaats van met een bewijs over de brug te komen dat jij iets besteld hebt, vragen zij aan jou om over de brug te komen met bewijs van een aangifte waaruit zou moeten blijken dat je iets NIET besteld hebt. Maar hoe zou jij nou ooit aangifte kunnen doen terwijl je niet eens zeker weet of er wel een bestelling met jouw gegevens heeft plaats gevonden? Je bent in deze feitelijk helemaal geen partij.

Ondertussen heb je al aangegeven dat jij de bestelling niet hebt geplaatst, je hebt al gevraagd om bewijs van de bestelling waaruit een betalingsverplichting zou moeten voortkomen en die heb je niet ontvangen, en je hebt ze al duidelijk gemaakt wat de insteek van de politie en de fraudehelpdesk is. Dat is al MEER DAN GENOEG, wat er van jou verwacht kan worden.

Natuurlijk komt er straks een deurwaarder, dat is in de correspondentie van Intrum Justitia per definitie vanaf de tweede brief standaard opgenomen. Maar als die inderdaad komt, heeft hij het bewijs in zijn hand, en als dat bewijs niet bestaat omdat jij de bestelling niet hebt geplaatst, dan komt hij ook niet. Uiteraard is het uitgangspunt van Intrum Justitia in reactie hierop dat je toch moet betalen, want die mensen willen immers ook eten, maar elke seconde die jij er verder nu nog aan besteedt is pure tijdverspilling. Er is geen overeenkomst, en zelfs als het tot een rechtsgang (op kosten van Intrum) zou komen, dan nog kan dit niet leiden tot de bepaling dat er een titel is voor een betalingsverplichting.

Per mail zou je nog wel iets dergelijks kunnen melden aan Intrum om hun ter wille te zijn, maar geef er in geen geval meer geld en moeite voor een postzegel aan uit...

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 25 jan 2015 13:14
door Julie4444
De Econometrist schreef:Er is geen overeenkomst, en zelfs als het tot een rechtsgang (op kosten van Intrum) zou komen, dan nog kan dit niet leiden tot de bepaling dat er een titel is voor een betalingsverplichting.
Als TS niets doet zal intrum hem blijven lastigvallen, en als er een deurwaarder komt is hij er zeker meer tijd aan kwijt dan even een reactie typen op een e-mail.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 25 jan 2015 16:23
door De Econometrist
Julie4444 schreef:Als TS niets doet zal intrum hem blijven lastigvallen, en als er een deurwaarder komt is hij er zeker meer tijd aan kwijt dan even een reactie typen op een e-mail.
Klopt, maar er is helemaal niks dat je kan doen om een incassobureau op andere gedachten te brengen. Behalve betalen natuurlijk, maar dat is geen optie. Die zijn ingehuurd om te innen, en dat proberen ze dan ook. Verweerschriften lezen ze niet eens, zoals ook hier blijkt. Pas bij de inleiding van een zaak gaan ze eens kijken wat er is ingebracht en wat ze daar tegenover hebben. Pas dan zullen ze zelf ook tot de conclusie komen dat er helemaal geen bewijs van een aanvraag ligt, en dat ze dus helemaal geen zaak hebben. En pas dan zullen ze ook het hele circus stoppen en zich er met één of ander coulance-verhaal vanaf maken. En totdat het zover is dat dit dossier uit zijn tijd loopt geldt voor hun maar één vraag; is er betaald en kan het dossier afgesloten worden, of niet, en moet het traject vervolgd worden. Op gezette tijdstippen gaat er een standaardbrief de deur uit die steeds dreigender wordt. Tussendoor gaan ze echt geen brieven lezen en de bijbehorende dossiers erbij zoeken om een antwoord te verzinnen. Het hele traject wordt zolang er niet wordt betaald gewoon doorlopen en de ingekomen brieven worden tussendoor aan het dossier toegevoegd. Bij de laatste stap, om gerechtelijk te gaan bij de zaken die in de tussentijd nog steeds niet betaald zijn, worden pas de stukken eens een keer bekeken. Zo werkt het gewoon, en daar is niks aan te veranderen.

Als je het sturen van brieven 'lastig vallen' noemt, dan zal dit inderdaad blijven gebeuren, ja. Maar dat gebeurt dus ook als je wél actie onderneemt en brieven en e-mails terug blijft schrijven. En topicstarter heeft genoeg gedaan om goedbeslagen ten ijs te komen mocht er ooit een deurwaarder zo onwijs zijn om een dagvaarding te komen uitbrengen in een zaak waarin hij geen enkel bewijs ziet, het heeft geen enkele zin om bij elke nieuwe brief weer hetzelfde verhaal te gaan opdissen dat vervolgens bij Intrum weer niet gelezen wordt. Maar de wal keert het schip, uiteindelijk loopt Intrum tegen de muur op die 'gebrek aan bewijslast' heet, en ze zijn dan weer slim genoeg om dat niet voor een rechter te laten gebeuren waar het ze veel geld kost, maar al in een eerder stadium als ze nog moeten afwegen of ze kans maken bij een rechtsgang.

Totdat het zover is zit er dus niets anders op dan de brieven netjes te ontvangen en in een eigen dossier te stoppen, en af te wachten totdat Intrum het licht eindelijk ziet. Daar hanteren ze gewoon vastgestelde termijnen voor, je zou het ze zelfs kunnen vragen wanneer de hele poppenkast tot een einde komt.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 25 jan 2015 16:45
door Bob Schurkjens
Niet betalen! Dit is een spelletje dat Intrum Justitia (een incassoboer) al heel lang speelt samen met Viabuy. [Ongefundeerde bewering verwijderd door de Moderator].

http://www.creditcardreviews.nl/reviews ... intrum.php
http://www.creditcardreviews.nl/reviews/viabuy/

Verder is het zinloos om aangifte te doen bij de politie: U hoeft immers niets te bewijzen. IJ probeert hier alleen maar de indruk mee te wekken dat u iets moet bewijzen en niet zij. Heel erg slinks.

Voor een gerechtsdeurwaarder hoef je niet bang te zijn. Er is geen vordering. Wie eist bewijst. Mocht een gerechtsdeurwaarder langskomen dan zal deze de vordering moeten voorleggen aan de Kantonrechter omdat jij de vordering betwist. De kantonrechter zal de vordering vervolgens van tafel vegen want er is geen bewijs.

Dat weten ze bij I.J. ook. Maar ze spelen dit blufspelletje omdat ze weten dat veel mensen toch uit angst en onzekerheid zullen betalen "om er maar van af te zijn". Intrum Justitia gaat over lijken. Gebruik de zoekfunctie van het forum voor meer horror.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 25 jan 2015 21:35
door Julie4444
De Econometrist schreef:Totdat het zover is zit er dus niets anders op dan de brieven netjes te ontvangen en in een eigen dossier te stoppen, en af te wachten totdat Intrum het licht eindelijk ziet. Daar hanteren ze gewoon vastgestelde termijnen voor, je zou het ze zelfs kunnen vragen wanneer de hele poppenkast tot een einde komt.
Gewoon in de reactie duidelijk vermelden geen brieven meer te willen ontvangen tenzij het een dagvaarding is en anders dreigen met juridische stappen. Werkte bij mijn buurvrouw prima.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 11 feb 2015 15:24
door Kate25
Soortgelijk probleem: toen mijn moeder overleed heb ik bij PTT Post gebruik gemaakt van de Nabestaanden regeling om post doorgestuurd te krijgen.
Dat is inmiddels > 3 jaar geleden.
Vanochtend prijs: enveloppe met alleen een postbusnr als afzender. Op Internet gegoogled en dat toverde dit louche incasso bureau uit de hoge hoed.
Wat stelden zij voor: nou ik had een soort Readers Digest prijs gewonnen! WAUW: als ik binnen 48 uur 50 Euri aan Intrum Justitia overmaak, betaal ik voor de PTT Nabestaanden regeling.
Indien ik dat niet snel doe, dan ontvang ik een rekening van 60 Euri want dan val ik niet meer in de rpjzen.
Ik heb gelijk contact gezocht met PTT Klantenservice en juridisch advies ingewonnen.
Intrum Justitia valt in de Readers Digest prijzen: ze krijgen een brief dat er aangifte gedaan wordt van oplichting en fraude.
Wel schrijnend natuurlijk, dat zo'n incasso bureau aan z'n inkomsten moet komen door nabestanden van reeds lang overleden mensen jaren later nog lastig te vallen met afpersingsbrieven.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 11 feb 2015 15:29
door Julie4444
Kate25 schreef:Intrum Justitia valt in de Readers Digest prijzen: ze krijgen een brief dat er aangifte gedaan wordt van oplichting en fraude.
Wel schrijnend natuurlijk, dat zo'n incasso bureau aan z'n inkomsten moet komen door nabestanden van reeds lang overleden mensen jaren later nog lastig te vallen met afpersingsbrieven.
Lijkt mij niet dat deze brief echt van Intrum afkomstig was. Las laatst wat over oplichters die "namens" Intrum dat soort brieven sturen, en een vals logo (groen vs blauw geloof ik?) op de brief hadden staan.

In een aanmaning van Intrum staat standaard waarvoor de vordering is en dat je via hun website kunt inloggen/betalen, hun adresgegevens e.d. Dat postbusverhaal klinkt mij als wat anders in de oren.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 11 feb 2015 16:34
door puma73
Julie4444 schreef:
Kate25 schreef:Intrum Justitia valt in de Readers Digest prijzen: ze krijgen een brief dat er aangifte gedaan wordt van oplichting en fraude.
Wel schrijnend natuurlijk, dat zo'n incasso bureau aan z'n inkomsten moet komen door nabestanden van reeds lang overleden mensen jaren later nog lastig te vallen met afpersingsbrieven.
Lijkt mij niet dat deze brief echt van Intrum afkomstig was. Las laatst wat over oplichters die "namens" Intrum dat soort brieven sturen, en een vals logo (groen vs blauw geloof ik?) op de brief hadden staan.

In een aanmaning van Intrum staat standaard waarvoor de vordering is en dat je via hun website kunt inloggen/betalen, hun adresgegevens e.d. Dat postbusverhaal klinkt mij als wat anders in de oren.
I.J. heeft op hun enveloppe alleen een postbusnummer staan, verder geen enkele verwijzing naar de afzender.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 11 feb 2015 16:55
door 16again
puma73 schreef:I.J. heeft op hun enveloppe alleen een postbusnummer staan, verder geen enkele verwijzing naar de afzender.
Volgens mij gaat het niet om de envelop, maar om de brief.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 11 feb 2015 17:02
door puma73
16again schreef:
puma73 schreef:I.J. heeft op hun enveloppe alleen een postbusnummer staan, verder geen enkele verwijzing naar de afzender.
Volgens mij gaat het niet om de envelop, maar om de brief.
Kate25 schreef:
Vanochtend prijs: enveloppe met alleen een postbusnr als afzender.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 29 mar 2015 09:00
door repelsteel53
Ik ben ook zo dom geweest zo'n kaart aan te vragen en kreeg ook een rekening van Intrum!Heb nog niet betaald!Maar ook niets gestort gelukkig!Ik weet wel dat mensen die reklame voor dit zogenaamde "spaarkaartje"zouden maken 35 euro per verworven klant zou krijgen!Toen vertrouwde ik die kaart al niet meer!Heb 'm niet gebruikt!

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 27 jul 2015 17:52
door blokkerj60
Ook een dergelijk problem met Intrum Justitia. Niet de eerste keer overigens.
Dit keer inderdaad ook met ppro financial ltd. viabuy. Gaat om een credit card.
Ik heb deze per internet in een impuls aangevraagd. Na ontvangst direct zonder activeren of ondertekenen teruggestuurd binnen de wettelijke bedenktijd. Krijg ik tijden later aanmaning van Intrum Justitia met kosten van bijna 50% van de vordering er op. Bellen en op wettelijke regelingen wijzen helpt niet. Ik ga een brief sturen dat ik de vordering niet accepteer, naar Intrum J. en met kopie naar PPRO F ltd.

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 28 jan 2017 09:37
door Auk-13
Ook wij hebben helaas problemen met dit bedrijf gehad. Wij dachten tickets voor een concert te kopen en zijn er helaas (ontzettend dom van ons) ingetrapt en hebben betaald. Hierna natuurlijk niets meer van gehoord.
Deze persoon is dus ook actief op marktplaats, dus opgelet!

Re: Problemen met Intrum Justitia - PPRO FINANCIAL LTD

Geplaatst: 01 jan 2018 13:03
door frankteb
Het is niet altijd oplichting, ik kocht het PC spel: Escape from Tarkov via iDeal en dit bedrijf schrijft in hun naam het geld af. Bij mij dus een vertrouwde afschrijving.