Pagina 1 van 35

Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 15:47
door Reink
Ik ontving van Chello het volgende mailtje :
Subject: Kennisgeving overmatig datagebruik

Geachte chello abonnee,

Met deze e-mail willen wij u informeren over uw dataverkeer. Wij constateren dat uw dataverkeer overmatig dreigt te worden.

U bent ruim over de helft van de limiet die UPC als overmatig heeft vastgesteld.

Zoals u weet maakt chello gebruik van een gezamenlijk netwerk. Dit betekent dat als iemand overmatig veel data gebruikt, dit ten koste gaat van de gehele snelheid op het netwerk. Hier kunnen andere chello klanten nadeel van ondervinden. Om dit te voorkomen en iedereen -dus ook u- een goede snelheid te bieden spreken wij mensen aan op hun overmatige datagebruik.

Bij voortdurend overmatig gebruik zal de snelheid van uw kabelmodem voor het resterende deel van de maand beperkt worden tot 64 Kbps voor zowel het up- als voor het download verkeer (vergelijkbaar met de snelheid van internet via de telefoon). Als u wilt voorkomen dat uw snelheid wordt beperkt, adviseren wij u om direct uw dataverkeer te minderen.

Indien deze maand uw dataverkeer overmatig blijft, ontvangt u nog 1 maal een waarschuwing via de e-mail. In een eventuele derde en laatste e-mail zal UPC kennis geven van de snelheidsbeperking die dan onmiddellijk in werking treedt.

Bijgaand sturen wij u een link naar een speciale pagina waar u uw datagebruik zelf in de gaten kunt houden <http://datagebruik.chello.nl>.

Voor meer informatie verwijzen wij naar artikel 3 van de chello Acceptable Use Policy.

Als u verwacht in de toekomst vaker grotere hoeveelheden data te gebruiken, willen wij u graag attenderen op chello plus. Bij dit product zijn grotere hoeveelheden dataverkeer toegestaan.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,
UPC Nederland
Op zich mogelijk omdta ik vrij veel met internet doe maar ik speur een aantal onregelmatigheden op. Zo vind ik het zelf raar dat UPC nu stelt dat ik andere gebruikers tot last ben met mijn datagebruik omdat dit teveel zou zijn voor hun netwerk. Maar wat lees ik onderaan, een mooie aanbieding voor een duurder pakket waarbij ik wel grotere hoeveelheden data over datzelfde Chello netwerk mag versturen en dan hebben de andere gebruikers er opeens geen last meer van ? Want dat is het artikel in de Acceptable User Policy, dat je andere gebruikers tot last bent en het netwerk overmatig belast, i dat bij een groter en zwaarder abonnement niet nog groter ?

Wel aardig van Chello dat ze een URL geven waar de actuele stand te vinden is van het "datagebruik" om zo zelf in de gaten te houden of het overmatig is, maar het plafond waarover je niet overheen mag is weer nergens aangegeven. Iemand iets meer duidelijkheid hierover ?

Ik vraag me af of er mensen hier op het forum zijn die meer ervaring hebben met Datagebruik en Chello. Of misschien iemand die nuttige tips heeft voor stappen die ik nu kan ondernemen.

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 16:53
door Beamer
Ook ik kreeg dat mailtje.

En wat blijkt: Over de eerste 21 dagen was mijn verbruik 27GB. Per dag komt dat neer op nog geen 1.3GB. Tja, dat is een constante stroom van nog geen 16 kB/sec!! Hoezo overmatig dataverbruik?

Ga maar eens wat videostreams bekijken van 300 kb/sec (=37.5 kB/sec) :shock:
We krijgen van Chello een snelweg maar we mogen niet harder dan 50 rijden :roll:

Ik kan maar een paar conclusies trekken:
- Chello koopt te weinig bandbreedte in, zeker geld te weinig.
- Chello wil iedereen die meer doet dan surfen het veel te dure Plus pakket van ?79,95 opdringen.
- Chello heeft een datalimiet ingevoerd maar houdt die angstvallig geheim omdat het in strijd is met hun eigen voorwaarden. Als de voorwaarden aangepast worden lopen de klanten massaal weg. (Je kan dan per direct opzeggen)

Nou laat ze maar in hun sop gaar koken, ik vertrek naar Xs4all en ik hoop dat iedereen die de mogelijk heeft dat ook gaat doen.

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 18:35
door Mokka
Die mailtjes worden massaal verstuurd... Wel adverteren met onbeperkt internet maar in de praktijk mensen afsluiten.

Datalimiet is idd volledig onbekend en lijkt met de maand minder te worden. Ook is hij niet voor iedereen gelijk, er zijn mensen dia al maanden 100 gig + downloaden maar geen bericht krijgen. Andersom zijn er ook mensen die bij 25 gig al van 'overmatig gebruik' beticht worden.

Zelfs als je overstapt naar een Plus abbo heb je geen garanties. Dan mag je meer downloaden... Meer dan wat dan? er is immers geen limiet? Hoeveel meer dan? 1 gig of 50 gig? En hoelang dan, er is geen enkele garantie dat de FUP voor Chello plus over een maand niet gehalveerd is.... UPC mag immers eenzijdig bepalen wat 'fair' is.

Niet echt fair he...

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 19:38
door OnegaiNL
Chello zuigt
maar ik ben nu op 38 GB en ik heb nog maar 1 mailtje gehad en dat was rond 30
en normaal na 1 gb zou ik de 2e krijgen :S
raar maar ik zie wel
vorige maand 1 dag met een internet verbinding zo snel als een telefoonlijn :S dat zuigt
maar het slaat nergens op gewoon
ten eerste krijgen nieuwe leden meteen nieuwe snelheden
en ten 2e als wij wat downloaden 30-50 GB krijg je van die irritante mailtjes
iedereen is het gewoon zat
en ADSL lost ook nix op want daar zeuren ze ook over datalimiet...
ik geef toe ik ben een groot downloader
volgens mensen dan
ik als Anime fan heb te maken met afleveringen van 175 mb (hoger/lager hangt van kwaliteit en tijdsduur van aflevering) en als je daar 10 van download zit je al op 1750 MB
en als er elke week 5 afleveringen van series uitkomen....
en ik nu nog zo'n 30 GB aan series wil gaan downloaden
gaat het steeds maar irriteren dat er een datalimiet is
want die mensen die ze nu uploaden die blijven er ook niet voor eeuwig...en dat maakt me gewoon dik pissed :evil:
ik hoop dat dit gezeik eens ophoudt
misschien kan de Tros bemiddelen?

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 20:42
door madmax
ik download ook maar 27 gb en dan wordt je al gemailt.
als je een dag surft heb je al snel een gb binne. zoals mensen al zeggen 16 kb/s kan je 1.3 gb per dag binnen halen. nou dat gaat tenkoste van de servers :S koop dan wat meer servers en verbindingen in. je betaald 50 euro per maand voor dus maar alleen surfen. dan kan je net zo goed wanadoo adsl nemen is nog goedkoper en (19.95 per maand) ook snel genoeg voor surfen. je mag toch wel eens wat downloaden :S. chello starten heb je dan ook. mag je maar 250 megabytes per maand downloaden. nou dat is al te weinig voor surfen.

ik vind gewoon dat ze MOETEN ZEGGEN WAT HET DATALIMIT IS.

ps anders mensen downloaden veel meer dan ik en krijgen niet zo`n dom mailtje

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 20:52
door Mysteryman©
Ik heb vandaag mijn 2e mailtje ontvangen dat ik nog enkele procenten van mijn limiet af zit. Vorige week mijn eerste mail gehad bij 30gb. en vandaag bij 38 GB. ik heb bij beide mailtjes gebeld .er wordt dus bij classic 50Gb gehanteerd en bij plus 100Gb.Dit is dus nooit mede gedeeld per mail of brief.Er word dus gewoon een limiet toegepast,wat voorheen nooit was want er was geen limiet toen ik mijn abbo afsloot. :?: Ze hebben mij beide keren gezegd dat dit iets van de laatste maanden is en dat dit voorlopig zo blijft tot zeker juli ,ivm. de aankomende snelheidsverhogingen om eventuele overlast te voorkomen .En dat deze beperking misschien wel weer versoepelt zou kunnen worden,als blijkt dat de overlast wel mee gaat vallen.En dat ze zelfs verwachten dat er mensen terug gaan naar een goedkoper abbo.omdat het toch allemaal sneller gaat worden.Ik had ook als voorbeeld aangehaald als wanneer ik een duurder abbo zou nemen zou ik in dezelfde situatie in een keer geen overlast meer veroorzaken voor andere netwerk gebruikers in mijn ''rustige''buurt.Toen was het ff stil aan de ander kant van de telefoon .Dus naar mijn inziens weten ze zelf niet wat ze aan het doen zijn, als alleen maar mensen aan het twijfelen brengen ,om ergens anders een abbo af te sluiten. En mocht je toch met je snelheid terug gezet worden voor je 50GB bereikt hebt ,dan kun je bellen en zullen ze je meteen weer op de normale snelheid terug zetten.,maar dat geloof ik niet heb ik gezegd .Dat moeten ze dan maar zwart op wit zetten heb ik toen gezegd.

Grtz. M.
weer een ontevrede klant ,na 4.1/2 jaar redelijk goed tevrede geweest te zijn. :(

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 21:09
door gribber
Ook ik heb weer ondervonden hoe klein kindeachtig chello is, nog geen drie weken nadat ik terug ben in mijn originele snelheid (twee weken terug gezet naar 5kB). Heb ik alweer mijn eerste mail gekregen dat ik alweer over de helft ben van mijn limiet ook nu weer een e-mail terug gestuurd dat ze nou eens moeten stoppen met die e-mails en ons groot gebruikers een duidelijk zeggen wat ons limiet is.

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 21:53
door moesasji
Ook ik kreeg vandaag mijn tweede mailtje.... het lijkt wel of ze elke maand eerder komen; in januari werd ik voor het eerst met een waarschuwing ingevolge de FUP geconfronteerd, in februari heb ik twee waarschuwingen opgelopen en nu, op net tweederde van de maand maart, heb ik in de maand maart alweer mijn tweede waarschuwing gekregen.
De datagebruik.chello.nl site geeft echter geen aanleiding voor deze waarschuwing; mijn dataverkeer over de maanden januari en februari was aanzienlijk hoger dan in de maand maart..... sterker nog, verleden jaar heb ik nooit een waarschuwing gehad en mijn dataverkeer lag toen een stuk hoger.
Ik heb het sterke vermoeden dat Chello i.v.m. de snelheidsverhoging aan het proberen is alle (vermeende) grootgebruikers van de kabel af te jagen.... nieuwe abonnees brengen immers relatief meer geld in het laatje; ze betalen wel net zo veel, maar verbruiken in eerste instantie veel minder.
Ik ben al bijna 6 jaar abonnee bij Chello (eerst van Telekabel) en heb reeds veel lief en leed met ze meegemaakt. De laatste twee jaar was ik eigenlijk best tevreden (zolang je de support maar niet nodig had en gewoon via automatische incasso betaalde), maar ik begin het misbruik van de monopolie-positie onderhand echt beu te worden... telkens weer wordt de individuele klant niet serieus genomen, wordt er gedreigd in plaats van gecommuniceerd en blijft gevraagde duidelijkheid (ditkeer over waar de datalimiet dan daadwerkelijk ligt) uit....
Daarbovenop komt nog dat chello ook in mijn regio net de download- en uploadsnelheid heeft verhoogd, terwijl ze gelijktijdig de gehanteerde datalimiet naar beneden lijken te verleggen..... het overstappen naar een andere provider wordt steeds interessanter, en als ik dat doe verhuis ik mijn priority-telecom telefoonaansluiting uiteraard ook mee (waarschijnlijk zal ook die andere provider uiteindelijk wel weer onacceptabele voorwaarden gaan hanteren, maar dan verhuizen we toch gewoon weer van provider: uiteindelijk moet ook deze markt zich tenslotte uitkristallisseren tot een transparante, eerlijke markt).

Overigens, een oproep aan RADAR, wellicht wordt het weer eens tijd om het feestvierende Chello/UPC nader te bevragen over hoe het kan dat in den lande verschillende datalimieten lijken te worden gehanteerd, waarom de datalimiet in een tijd van toenemende bandbreedte juist steeds lager lijkt te worden gesteld en wat de verhouding is tussen prijs en downloadlimiet (dat moet ook te vergelijken zijn met andere providers en kan wellicht een nieuwe norm gaan worden in internetland)

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 22:09
door iNSiGHT
Ja, ik vind het ook zwak hoor.
Een beetje van die rare mailtjes versturen.
Ik download zo nu en dan iets.
En ik internet zeer veel.
Maar, als ik NU al over mijn datalimiet zit, nou, dan zit er dus iets niet goed bij Chello!
:x :? :(

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 22:35
door Reink
Ik begrijp Chello niet ze zeggen geen datalimiet te hebben, geven je een url http://datagebruik.chello.nl waar je je datagebruik kan zien. Allemaal leuke getallen maar daar kan je als gebruiker van Chello daar helemaal niets van afleiden, want er word niet verteld wat "te veel" is volgens hun.

In de acceptable user policy word niet gesproken over een datalimiet maar dat je andere gebruikers niet tot last mag zijn. Iets waar ik erg goed kan inkomen, maar waarom doet Chello dan een aanbiedeing met een ander pakket waar je anderen juist nog meer van last kan zijn ......

Mij zint het in ieder geval niet dat Chello eenzijdig kan vaststellen dat andere gebruikers last van iemand hebben. En tijdens de berichtgeving van dit leed aan andere gebruikers een bod doet waarbij je juist die andere gebruikers meer tot last kan zijn.

Ik heb zelf een beetje het idee dat de Acceptable User Policy en het handelen van UPC op dit moment een beetje rammelt. Ik vind in ieder geval dat Chello eens duidelijk mag gaan uitleggen waar ze op dit moment mee bezig zijn.

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 22 mar 2004 22:54
door ...
en dan nog iets dat http://datagebruik.chello.nl geven ze altijd en zeggen dat je je datagebruik in de gaten kan houden.... maar wat heb je daaraan als je het datalimiet van de maand niet weet?
de ene keer is het meer of minder dan de andere keer
in de ene stad is het meer of minder dan de andere keer

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 23 mar 2004 02:02
door Coffee
Zelfde mails gehad, 1ste keer bij 79 gb voor de maand februari. In januari vlgs hun metertje 44gb gedowned, zonder emails te krijgen. Nu in maart zit ik op 40gb tot nu toe, nog geen mail ontvangen.

Op drie emails helemaal geen reactie gehad van UPC. Op 2 wel die eigenlijk alleen maar verwijzen naar de FUP.

Verder vind ik de tekst in de mails wat vaag:
Wij constateren dat uw dataverkeer overmatig dreigt te worden.
U bent ruim over de helft van de limiet die UPC als overmatig dataverkeer heeft vastgesteld.
Hierop dus in de mail naar chello opgemerkt dat ik deze mail dus niet als waarschuwing hoef te zien omdat woorden als, 'dreigt te worden' en 'u bent ruim over de helft' Naar mijn idee dus nog mogen.

Ik rij op de snelweg met mijn auto ruim de helft van de maximale snelheid, daar krijg ik dan toch ook geen reprimande voor? (hooguit dat ze het dan te langzaam rijden vinden :P )

Ik lees hier bepaalde limieten waar ik met mijn plus abbo niet eens aankom, dus schijnbaar zijn ze toch lager of passen ze het per gebruiker aan ofzo.

Al met al schiet het niet op, en zou het toch wel prettig zijn als ze gewoon met een harde limiet komen, dan weet je tenminste waar je je aan moet houden

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 23 mar 2004 09:06
door Kermit
Nou ik raad dan ook niemand aan om zeg maar te 'upgraden' naar de duurdere plus variant. Wat ze niet zeggen is namelijk dat je dan weer een nieuw jaar contract krijgt en er dus niet zomaar van af kan of kan downgraden.

Bovendien, met deze vage voorwaarden, kunnen ze niet aangeven hoeveel je meer zou mogen downloaden. Dit zijn toch pure oplichters praktijken : "Weet u wat, neem een duurder abonnement, dan krijgt u meer, maar hoeveel meer, dat bepalen wij wel, dat hoeft u niet te weten...".

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 23 mar 2004 09:35
door Gast
HAAL ALLES UIT JE KABEL

ALLES IS DUS BIJ UPC ZO MIN MOGELIJK


en let op die mensen met Chello start zullen een naheffing krijgen voor alles boven de 250 MB !!!

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 23 mar 2004 09:38
door Gast
:shock: 60 tot 80 Gig. in de maand :shock:

Ik hoop dat instellingen als Buma/Stemra een keer de gegevens gaan opeisen vand eze mensen. :twisted:

Als je zoveel naar binnen haalt ,dan staat de pc en waarschijnlijk de server erbij geheel vol met ILLEGAAL materiaal (films,muziek,software)

En maar klagen......

En voor diegene die denken mij pakken ze niet......
De eerste sukkel heeft al een leuke boete aan zijn gat :D ,zie onderstaande tekst:

Megaboete voor illegale cd's en dvd's

Uitgegeven: 18 maart 2004 19:49

TIEL - Een 43-jarige man uit Culemborg is opgepakt wegens verkoop van illegale dvd's en cd's op een markt. Bij de man werden thuis bovendien duizenden illegale plaatjes gevonden. De handelaar wacht een boete van 500 euro per illegale dvd of cd. Dat maakte de politie donderdag bekend.

De man werd woensdag op de Vrijmarkt in Tiel betrapt door medewerkers van Stichting Brein toen hij 126 illegale dvd's aan de man probeerde te brengen. Stichting Brein strijdt namens auteurs, producenten en distributeurs van muziek- en beelddragers tegen piraterij.

De politie arresteerde de Culemborger, die al eens eerder was betrapt op overtreding van de auteurswet. Bij onderzoek in de woning vond de politie duizenden illegale dvd's en cd's.

De man krijgt een boete van 500 euro per dvd of cd. De totale boete kan daardoor oplopen tot 1 miljoen euro. Volgens een politiewoordvoerder gaat het om een economisch delict en zijn de boetes in dat geval altijd hoog.


(bron: www.nu.nl)

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 23 mar 2004 09:48
door Gast
pff.. dat verhaal staat totaal los van het Chello verhaal ;)

Die man verhandelde z'n gekopieerde DVD's op straat.... mensen die 50/60GB downen (en uppen) staan geloof ik niet met hun pc op straat...

Ikzelf ben blij geen klant te zijn van deze aanbieder, echter kan ik me voorstellen dat het nergens over gaat.. Ik draai aardig wat GB'tjes per maand (gaat richting de 100) maar de provider waar ik dan ook zit doet daar niet moeilijk over (en is ADSL trouwens)

Ik lees dat Chello dan je verbinding terugbrengt naar 64kbps??!! pff, dat is 1 ISDN lijntje...

Als je er echt last van hebt moet je gewoon opzeggen bij deze club en als "grootverbruiker" eens gaan kijken wat ADSL te bieden heeft ;)

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 23 mar 2004 09:50
door silas
Dit is typisch het gedrag van UPC. Mensen onder onduidelijke of oneerlijke voorwaarden binden aan een jaarcontract. Trap nooit in de telefonische verkoop van hun produkten. Teken pas als je alle voorwaarden goed heb doorngenomen en begrepen hebt. Bij een verhoging van de snelheid van classic naar plus zit je alleen nog sneller aan je limiet. Wat die limiet is weet niemand.

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 23 mar 2004 10:00
door Gast
Wie gaat BREIN tippen ????

Laten we allemaal klagen bij BREIN als zgn. ex-medewerkers van Chello.
vertel ze dat er op je werk bij Chello veel illigale software in omloop is

dat zijn dus zeker 2 (stront)vliegen in 1 klap

leuke voor een schandaaltje !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 23 mar 2004 10:21
door Gast
Geplaatst op 23 Mar 2004 09:38 door Gast


--------------------------------------------------------------------------------

60 tot 80 Gig. in de maand

Ik hoop dat instellingen als Buma/Stemra een keer de gegevens gaan opeisen vand eze mensen.

Als je zoveel naar binnen haalt ,dan staat de pc en waarschijnlijk de server erbij geheel vol met ILLEGAAL materiaal (films,muziek,software)

En maar klagen......

En voor diegene die denken mij pakken ze niet......
De eerste ****** heeft al een leuke boete aan zijn gat ,zie onderstaande tekst:


Dit heeft natuurlijk niks met elkaar te maken he. Je hebt streaming media (3voor12 van de VPRO bv) , UPC zelf biedt bv. championleague wedstrijden aan. Ze adverteren met "downloaden van films en muziek" en met termen als "onbeperkt internet".

Vervolgens blijkt dan dat je maar een beetje films & muziek mag downloaden en dat onbeperkt zeker niet onberperkt is (had ik ook niet verwacht). Ik had echter ook niet verwacht dat "onbeperkt" in de praktijk betekend dat je na +/- 10 dagen al aan je limiet kan zitten.
En zelfs dan maak je nog niet volledig gebruik van je aansluiting. Met slecht 2 á 3 uur downloaden per dag zit ik na 10 dagen al op of over me limiet..... Zou ik me PC 24 uur per dag laten draaien zou ik na 2 DAGEN al op me limiet zitten.

Nu kan UPC/Chello me veel vertellen maar als ik 3 uur per dag van me aansluiting gebruik maak kan dat in mijn ogen NOOIT overmatig zijn.

Re: Chello en "Overmatig Datagebruik"

Geplaatst: 23 mar 2004 10:26
door Gast
Nou ik vind aantallen als 70 en 100gb echt te gek voor woorden. Vind dat UPC daar best wat over mag zeggen. Ja ze geven niet aan wat de limiet is en daarin zitten ze fout, maar 100gb(!!!!) per maand is 3 gb per dag?? Ik kom met veel surfen nog niet aan de 50MB per dag dus jullie doen iets verkeerd. Ik download ook wel eens een filmpje en dan kom ik maandelijks op iets van 1-3GB uit.

Zeggen dat ze maar meer bandbreedte moeten inkopen vind ik omdraaien van de feiten. Als iedereen dit gaat doen dan voorspel ik je dat het netwerk ineens platligt en dan heeft UPC het òòk gedaan!