Groot verschil tussen slimme meter en zonnepanelen monitor
Geplaatst: 03 feb 2015 20:20
In 2013 hebben wij een nieuw huis en energiezuinig huis gebouwd. De EPC zou maar 0,29 moeten zijn. De helft van de toen verplichtte 0,6. Op het dak, op het zuiden, hebben we 15 zonnepanelen van 255W met een Enphase Envoy monitor. Na 1 jaar hebben de zonnepanelen volgens de Envoy monitor zo'n 3700KW opgeleverd wat ongeveer klopt met wat de zonnepanelen zouden moeten doen.
Echter, volgens de slimme meter, is er maar amper 2100KW teruggeleverd. Een verschil van zo'n 40%.
Volgens die zelfde meter zouden we zo'n 4250KW verbruikt hebben. Ook een stuk hoger dan in voorgaande huizen en deze zou nou juist zuiniger moeten zijn. Ik geloof daarom ook niet dat we het verschil tussen wat de panelen opgebracht hebben en teruggeleverd is ook nog eens hebben verbruikt.
Zijn er anderen die soortgelijke ervaring hebben, dat de monitoring een hogere opbrengst aangeeft dan de slimme meter? Op fora staan allerlei uiteenlopende meningen, maar wat is nu de waarheid?
In oktober heb ik contact gezocht met Enexis, de netbeheerder hier. Binnen 2 dagen kreeg ik bericht dat onze meter vervangen zou worden. Daarna niets meer gehoord. In december weer contact gezocht, ze zouden snel contact opnemen. Nu weer 2 maanden verder nog steeds niet. Ondertussen blijft het verschil tussen opbrengst en slimme meter zo'n 40%.
Daarnet nog maar eens een klacht bij Enexis weggelegd. Maar wie is straks aansprakelijk voor het gemist in opbrengst door de verkeerde meting? De netbeheerder Enexis, of de leverancier? Elke dag dat Enexis niet handelt, verlies ik geld in feite.
Ik hoor graag van lotgenoten of experts op dit gebied.
Echter, volgens de slimme meter, is er maar amper 2100KW teruggeleverd. Een verschil van zo'n 40%.
Volgens die zelfde meter zouden we zo'n 4250KW verbruikt hebben. Ook een stuk hoger dan in voorgaande huizen en deze zou nou juist zuiniger moeten zijn. Ik geloof daarom ook niet dat we het verschil tussen wat de panelen opgebracht hebben en teruggeleverd is ook nog eens hebben verbruikt.
Zijn er anderen die soortgelijke ervaring hebben, dat de monitoring een hogere opbrengst aangeeft dan de slimme meter? Op fora staan allerlei uiteenlopende meningen, maar wat is nu de waarheid?
In oktober heb ik contact gezocht met Enexis, de netbeheerder hier. Binnen 2 dagen kreeg ik bericht dat onze meter vervangen zou worden. Daarna niets meer gehoord. In december weer contact gezocht, ze zouden snel contact opnemen. Nu weer 2 maanden verder nog steeds niet. Ondertussen blijft het verschil tussen opbrengst en slimme meter zo'n 40%.
Daarnet nog maar eens een klacht bij Enexis weggelegd. Maar wie is straks aansprakelijk voor het gemist in opbrengst door de verkeerde meting? De netbeheerder Enexis, of de leverancier? Elke dag dat Enexis niet handelt, verlies ik geld in feite.
Ik hoor graag van lotgenoten of experts op dit gebied.