LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Varkensvlees te goedkoop?
Varkensvlees te goedkoop?
Varkensvlees is regelmatig in de aanbieding. Prijzen van 5 euro per kilo zijn inmiddels geen uitzondering meer. Om zulk goedkoop vlees te kunnen leveren, moeten varkensboeren zeer efficiënt produceren. Kan dat wel? En wat betekent dit voor het welzijn van het varken? Maandag in Radar onderzoeken wij of varkensvlees te goedkoop wordt geproduceerd, en welke rol de supermarkt hierin speelt.
Maandag 16 februari in Radar, om 20:30 bij AVROTROS op NPO 1
Re: Varkensvlees te goedkoop?
Na de plofkip doet Wakker dier hetzelfde trucje met de varkens?
En er is een convenant in de maak hierover, omdat een wettelijk verbod tegen het verkopen van vlees onder kostprijs in Duitsland geen succes is gebleken. Dat hoeven we hier in Nederland dus niet ook nog eens te proberen.
Het zou dit soort clubjes sieren als ze hun morele pijlen eens zouden richten op de bron van dit alles, de consumenten die de vraag hiernaar creëren, in plaats van de makkelijke doelwitten die de supermarkten en vleessector keer op keer te kiezen.
En er is een convenant in de maak hierover, omdat een wettelijk verbod tegen het verkopen van vlees onder kostprijs in Duitsland geen succes is gebleken. Dat hoeven we hier in Nederland dus niet ook nog eens te proberen.
Het zou dit soort clubjes sieren als ze hun morele pijlen eens zouden richten op de bron van dit alles, de consumenten die de vraag hiernaar creëren, in plaats van de makkelijke doelwitten die de supermarkten en vleessector keer op keer te kiezen.
Het is toch prima dat er plofkippen en varkensvlees te koop zijn tegen lage en dus betaalbare prijzen, is dit item nu een typisch Radar Item en waarom ?,Radar schreef:Varkensvlees is regelmatig in de aanbieding. Prijzen van 5 euro per kilo zijn inmiddels geen uitzondering meer. Om zulk goedkoop vlees te kunnen leveren, moeten varkensboeren zeer efficiënt produceren. Kan dat wel? En wat betekent dit voor het welzijn van het varken? Maandag in Radar onderzoeken wij of varkensvlees te goedkoop wordt geproduceerd, en welke rol de supermarkt hierin speelt.
Wie bepaalt wat dieren welzijn is, toch niet de vegetarische lui van wakker dier mag ik hopen ?
Is de consument de economische wetmatigheid van vraag en aanbod aan te rekenen?sjohie schreef:Het zou dit soort clubjes sieren als ze hun morele pijlen eens zouden richten op de bron van dit alles, de consumenten die de vraag hiernaar creëren, in plaats van de makkelijke doelwitten die de supermarkten en vleessector keer op keer te kiezen.
Lagere prijzen veroorzaken nu eenmaal extra vraag.
Tot op een zekere hoogte wel wat mij betreft, ze zijn integraal onderdeel van die wetmatigheid, en in die hoedanigheid hebben ze dus ook een (niet slechts theoretische) invloed op het hele ecosysteem. Als ze of minder, of bewuster tegen een reële prijs vlees gaan consumeren, keert de wal het schip wel tot op een zekere hoogte.16again schreef:Is de consument de economische wetmatigheid van vraag en aanbod aan te rekenen?sjohie schreef:Het zou dit soort clubjes sieren als ze hun morele pijlen eens zouden richten op de bron van dit alles, de consumenten die de vraag hiernaar creëren, in plaats van de makkelijke doelwitten die de supermarkten en vleessector keer op keer te kiezen.
Wat is een reële prijs voor vlees en wie bepaalt dat of moeten de boeren weer de klos worden ?.sjohie schreef:Tot op een zekere hoogte wel wat mij betreft, ze zijn integraal onderdeel van die wetmatigheid, en in die hoedanigheid hebben ze dus ook een (niet slechts theoretische) invloed op het hele ecosysteem. Als ze of minder, of bewuster tegen een reële prijs vlees gaan consumeren, keert de wal het schip wel tot op een zekere hoogte.16again schreef:Is de consument de economische wetmatigheid van vraag en aanbod aan te rekenen?sjohie schreef:Het zou dit soort clubjes sieren als ze hun morele pijlen eens zouden richten op de bron van dit alles, de consumenten die de vraag hiernaar creëren, in plaats van de makkelijke doelwitten die de supermarkten en vleessector keer op keer te kiezen.
Wat heeft wetmatigheid ermee te maken, zijn oa de boeren slachthuizen winkeliers en de consumenten de misdadigers ? welke status heeft de club Wakker Dier in onze samenleving verkregen?
-
Mijn mening is dat het het aloude bekende verhaal is : de consument wil goedkope troep en dus is er goedkope troep!
Wij zijn definitief al tijden vh goedkope varkensvlees afgestapt, de " beren" meur komt je gelijk tegemoet, gadver!
Liever 4x pw fatsoenlijk verantwoord stukje rundvlees of vis, hier nooit meer varkensvlees, maar goed dat is slechts mijn mening
En ik ben wel blij met Wakker Dier....iemand moet het in de gaten houden, toch?
Wij zijn definitief al tijden vh goedkope varkensvlees afgestapt, de " beren" meur komt je gelijk tegemoet, gadver!
Liever 4x pw fatsoenlijk verantwoord stukje rundvlees of vis, hier nooit meer varkensvlees, maar goed dat is slechts mijn mening
http://www.wakkerdier.nl/persberichten/ ... egastallenmoederslink schreef: En ik ben wel blij met Wakker Dier....iemand moet het in de gaten houden, toch?
Ook al zoiets dat natuurlijk bijdraagt aan die goedkope kilo knallers. Dat vlees zal dan wel weer worden ingevoerd in Nederland. Geen idee dat banken ook daar investeerden. Varkensvlees zal best te goedkoop zijn, eet het zelf niet dus let er niet op.
Met dat wakker dier verhaal kun je straks geen fatsoenlijk stukje vlees of vis meer kopen. Die komen steeds met gekkere dingen en eisen. Nu beginnen ze weer over het "onverdoofd" slachten van vissen. Dat zou dierenmishandeling zijn.moederslink schreef:Mijn mening is dat het het aloude bekende verhaal is : de consument wil goedkope troep en dus is er goedkope troep!
Wakker dier is een totaal overbodige organisatie die zich tot taak heeft gesteld om het mensen die vlees eten zo moeilijk mogelijk te maken. Ik kan dit soort organisaties missen als kiespijn.
Ik ook, en vreet er geen stukkie vlees of kip minder om. Dieren zijn er om de mens te voeden en verder niets.
Als ik de laatste 2 reacties lees dan ben ik heel blij dat er een organisatie als Wakker Dier is. Heb het nog nooit overwogen maar dit lezende is het wellicht toch wel een goed idee om ze eens actief te gaan steunen!
Je doet maar. Denk dat het met het dierenwelzijn in dit landje nogal meevalt. Maak je druk over misstanden in andere landen. Spanje, heel oost-Europië enz.
De consument is blij met een goedkoper prijs van vlees, dan kunnen ook mensen welke het niet zo breed hebben, ook een stukje vlees in de pan hebben.
Het wakker dier wordt hier aangesproken, en inderdaad is het goed dat er iemand waakt, maar dan graag bij dingen waar het dier echt beneden het pijl wordt gekwetst.
Ik zeg alleen offerfeest, waar dieren zonder verdoving de keel doorgesneden worden.
Varkens zijn er al eeuwen voeding voor de mensen, dus dat het vlees nu goedkoper is, zou het aan de slechte veehouding liggen?
Het wakker dier wordt hier aangesproken, en inderdaad is het goed dat er iemand waakt, maar dan graag bij dingen waar het dier echt beneden het pijl wordt gekwetst.
Ik zeg alleen offerfeest, waar dieren zonder verdoving de keel doorgesneden worden.
Varkens zijn er al eeuwen voeding voor de mensen, dus dat het vlees nu goedkoper is, zou het aan de slechte veehouding liggen?
Dat maak ik zelf wel uit!dhc schreef:Je doet maar. Denk dat het met het dierenwelzijn in dit landje nogal meevalt. Maak je druk over misstanden in andere landen. Spanje, heel oost-Europië enz.
Maak me liever druk over mijn eigen land.
Al die vissen (visjes) worden ook opgevreten door grotere vissen, of dat nou zo'n fijne, pijnloze dood is? Dacht eigenlijk het tegendeel, voor ze dood zijn duurt veel langer dan de menselijke methode. Ze kunnen in hun fanatisme natuurlijk volledig doorslaan. Zin om veganist te worden? Nou, nee. Zou men een varken, kip of koe dan 'afstandelijk' moeten bezien om te beslissen wat men wil eten? Ook niet. Of je bent vegetariër of niet, maar laat mensen die geen problemen hebben met vlees/vis eten alsjeblieft met rust: dat mogen we gelukkig (nog) zelf beslissen.puma73 schreef:
Nu beginnen ze weer over het "onverdoofd" slachten van vissen. Dat zou dierenmishandeling zijn.
Ik kan dit soort organisaties missen als kiespijn.
De stropdassen lui ondersteunen ? wakker dier is een elitair cluppie. zoals ook de PVDD van Juffer Thiemen, overbodige toestandenangel1978 schreef:Als ik de laatste 2 reacties lees dan ben ik heel blij dat er een organisatie als Wakker Dier is. Heb het nog nooit overwogen maar dit lezende is het wellicht toch wel een goed idee om ze eens actief te gaan steunen!
-
Voorbij wordt gegaan aan het feit dat de boer en de consument hier weinig aan kunnen veranderen, de tussenhandel (grootgrutters) bepalen de inkoop/verkoop prijs.
Dat is nu juist het punt. Stichting KnettergekDier heeft vergaderingen op zaterdagavond, met veel bio-alcohol en komen dan op de meest stompzinnige agenda-punten om zich druk over te maken. Of het ook reëel is boeit ze totaal niet...F.van Holten schreef:Voorbij wordt gegaan aan het feit dat de boer en de consument hier weinig aan kunnen veranderen, de tussenhandel (grootgrutters) bepalen de inkoop/verkoop prijs.
Waarom altijd de schuld bij de supermarkt leggen? Klanten willen het dus klanten kunnen het 'krijgen' zoals ze het willen hebben. Goedkoop! Is altijd nog een eigen keuze. Als dat er al is, d.w.z. als men 'vlees' wil eten. Dus, beste Radar, als varkensvlees regelmatig in de aanbieding is en maar €5,00 per kilo kost, ja, daar zijn meer dan genoeg afnemers voor.Radar schreef:Varkensvlees is regelmatig in de aanbieding. Prijzen van 5 euro per kilo zijn inmiddels geen uitzondering meer.
-
En wie het er niet mee eens is, mag vrijwillig € 10,= betalen, iedereen tevreden.