Pagina 1 van 2

Incasso Bos

Geplaatst: 16 feb 2015 17:59
door wolferl
Ik heb verleden week maandag een rekening betaald van mij telefoonabonnement. Ik was wat laat daarmee, maar dat is geen uitzondering. Mijn provider heeft daar nooit problemen van gemaakt.

Enfin, afgelopen maandag betaald, geld was binnen bij de provider. Maar zaterdag kreeg ik toch een incasso brief van BOS Incasso binnen, dat was die dag daarvoor verstuurd.

Ik probeer mijn provider te bereiken, maar die willen niets kwijt hierover.
Dan maar BOS proberen. En meld dat het abonnementsgeld maandag al binnen was bij de provider.
BOS had daar geen boodschap aan, er moest nog 40 euro betaald worden (originele rekening was 34 euro).

Ik ben echt boos, in principe is alles betaald. Maar BOS eist nog even bijna 120% van het bedrag.

Wat kan ik het beste doen nu?

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 16 feb 2015 18:12
door 16again
Door te laat te betalen roep je dit over jezelf af.
Heb je wel eerst aanmaning ontvangen zoals beschreven op:
https://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 16 feb 2015 18:14
door Jolijn
Op het moment dat jij kunt zien dat het bij jou afgeschreven is, staat het nog niet bij de ander (zichtbaar) op de rekening.
Maar goed, heb je een herinnering en in gebrekestelling gehad? Google even ( hier op het forum staan ook zat topics daarover en bij het kopje 'consumentenhulp' staat misschien ook 1 en ander) op incassokosten, wanneer die berekend mogen worden enzo.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 16 feb 2015 18:14
door F.van Holten
Hoe vaak en regelmatig en waarom, bent u te laat met betalen, misschien dat de provider daar nu een eind aan wil maken, en € 6,= boete valt nog mee, het zal de rente zijn die telkens missen, door u nabetaling. :wink:

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 16 feb 2015 18:21
door dhc
F.van Holten schreef:Hoe vaak en regelmatig en waarom, bent u te laat met betalen, misschien dat de provider daar nu een eind aan wil maken, en € 6,= boete valt nog mee, het zal de rente zijn die telkens missen, door u nabetaling. :wink:
Even opnieuw het openingsbericht lezen en een telraam pakken....

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 16 feb 2015 18:39
door Julie4444
Misschien hier eens kijken?
http://www.juridischloket.nl/consument- ... ssokosten/

Incassokosten moeten altijd betaald worden mits de vordering terecht is (dat is hij want u was te laat) en u een herinnering/ingebrekestelling heeft gehad.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 16 feb 2015 19:48
door wolferl
Ik heb nogmaals provider gebeld, mijn abonnementskosten zijn binnen en er is niets aan de hand volgens hen. Op mijn persoonlijke overzicht op hun website is het ook gewoon goedgekeurd en betaald.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 17 feb 2015 10:56
door Julie4444
wolferl schreef:Ik heb nogmaals provider gebeld, mijn abonnementskosten zijn binnen en er is niets aan de hand volgens hen. Op mijn persoonlijke overzicht op hun website is het ook gewoon goedgekeurd en betaald.
De incassokosten dienen ook aan het incassobureau betaald te worden, niet aan de provider.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 18 mar 2015 20:30
door Rebeldoom
Op het moment dat jij die brief kreeg was de vordering al overgedragen aan het incassobureau. Heel vervelend maar je was gewoon te laat. Je zult dus moeten betalen.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 19 mar 2015 11:15
door Moneyman
Voor de verschuldigdheid van incassokosten is tegenwoordig heel wat meer nodig dan "de vordering overgedragen hebben".

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 19 mar 2015 13:40
door Julie4444
Moneyman schreef:Voor de verschuldigdheid van incassokosten is tegenwoordig heel wat meer nodig dan "de vordering overgedragen hebben".
Ooh? Leg eens uit. :)

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 19 mar 2015 13:47
door Moneyman
Je hoeft alleen maar terug te lezen in dit topic ;)

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 19 mar 2015 13:54
door Julie4444
In dit topic staat niets m.b.t. een nieuwe regel. Ik weet hoe het werkt, maar als TS van te voren door de provider met aanmaningen/ingebrekestelling/herinneringen gewaarschuwd was kun je alleen maar concluderen dat het wel betaald moet worden.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 19 mar 2015 14:18
door puma73
wolferl schreef:Ik heb verleden week maandag een rekening betaald van mij telefoonabonnement. Ik was wat laat daarmee, maar dat is geen uitzondering. Mijn provider heeft daar nooit problemen van gemaakt.

Enfin, afgelopen maandag betaald, geld was binnen bij de provider. Maar zaterdag kreeg ik toch een incasso brief van BOS Incasso binnen, dat was die dag daarvoor verstuurd.

Ik probeer mijn provider te bereiken, maar die willen niets kwijt hierover.
Dan maar BOS proberen. En meld dat het abonnementsgeld maandag al binnen was bij de provider.
BOS had daar geen boodschap aan, er moest nog 40 euro betaald worden (originele rekening was 34 euro).

Ik ben echt boos, in principe is alles betaald. Maar BOS eist nog even bijna 120% van het bedrag.

Wat kan ik het beste doen nu?
In het vervolg je rekening op tijd betalen i.p.v. te laat. Ik denk dat je provider het beu was de betalingen altijd te laat te ontvangen en daarom het te incasseren abonnementsgeld heeft overgedragen aan een incassobureau.

Als jouw baas je salaris te laat uitbetaald is de wereld ook te klein.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 19 mar 2015 14:25
door Moneyman
Julie4444 schreef:In dit topic staat niets m.b.t. een nieuwe regel. Ik weet hoe het werkt, maar als TS van te voren door de provider met aanmaningen/ingebrekestelling/herinneringen gewaarschuwd was kun je alleen maar concluderen dat het wel betaald moet worden.
ik zeg ook niets over een nieuwe regel ;) Ik reageerde op de stelling "dat de kosten betaald moeten worden want de vordering is overgedragen". Dat is, zoals ik al zei, niet juist: de 14-dagen-aanmaning moet óók verzonden zijn, en die termijn moet vervolgens óók verstreken zijn, en pas dan ben je incassokosten verschuldigd. Of die stappen gezet zijn, is niet uit het topic op te maken, en dus is de stelling waar ik op reageerde te kort door de bocht.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 19 mar 2015 14:36
door Julie4444
Nou ja, ik denk dat we wel kunnen aannemen dat dat gebeurd is aangezien TS zelf aangaf vaak te laat te betalen, en naar mijn ervaring zien wanbetalers doorgaans "te laat" als zijnde na de datum op de aanmaning.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 19 mar 2015 14:50
door Moneyman
Haha ja, die kans is best groot. Maar ik heb in de vele jaren dat ik in het incassowereldje rondloop wel geleerd om niet vanuit aannames juridisch advies te geven.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 27 mar 2015 16:37
door Kelly_Recht
Geachte heer/mevrouw wolferl,

Valt de dagtekening van de incasso op de datum dat u betaald heb of erna? Daarnaast zoals al eerder wordt vermeld moet er eerst een aanmaning worden gestuurd, meerdere keren. U moet 2 keer in de mogelijkheid worden gesteld om het bedrag te voldoen. Ik raad u als volgt aan:

- Stel een aangetekende brief op naar het incassobureau
- Zet daar duidelijk in dat u de rekening heb betaald (als dit voor de dagtekening is van de brief van het incassobureau dan zet u erin dat deze voor deze datum al betaald was dus dat de incasso niet van toepassing is).
- Laat daarna weten dat het incassobureau u een aanmaning behoort te sturen voordat zij kosten gaan rekenen. En dat u deze aanmaning niet heb mogen ontvangen.
- Geef daarna aan dat de kwestie hiermee is afgedaan en dat u een bevestiging wenst binnen 14 dagen.

Mocht u nog vragen hebben of hulp bij het schrijven van een brief dan help ik u uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,

Kelly

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 29 mar 2015 12:16
door Julie4444
Kelly_Recht schreef:- Laat daarna weten dat het incassobureau u een aanmaning behoort te sturen voordat zij kosten gaan rekenen. En dat u deze aanmaning niet heb mogen ontvangen.
Onzin. De aanmaning dient van degene te komen die het incassobureau inschakelt.

TS gaf aan te laat te zijn en nadat het incassobureau ingeschakeld was pas te hebben betaald. TS moet de incassokosten dus gewoon betalen.

Re: Incasso Bos

Geplaatst: 29 mar 2015 18:10
door alfatrion
Kelly_Recht schreef:Valt de dagtekening van de incasso op de datum dat u betaald heb of erna? Daarnaast zoals al eerder wordt vermeld moet er eerst een aanmaning worden gestuurd, meerdere keren. U moet 2 keer in de mogelijkheid worden gesteld om het bedrag te voldoen.
Je beschikt over verouderde informatie. Tegenwoordig geldt dat er een enkele aanmaning moet worden ontvangen door de consument-schuldenaar die beantwoord aan de eisen zoals gesteld in art. 6:96 BW.
Julie4444 schreef:De aanmaning dient van degene te komen die het incassobureau inschakelt.
Het maakt niet uit wie de aanmaning heeft verstuurd, als deze maar is aangekomen en voldoet aan de wettelijke eisen.
Julie4444 schreef:TS gaf aan te laat te zijn en nadat het incassobureau ingeschakeld was pas te hebben betaald. TS moet de incassokosten dus gewoon betalen.
Met te laat bedoelt TS m.i. dat hij de rekening uiterlijk op een bepaalde datum moet hebben betaald. Daarna moet er nog een kosteloze veertiendaagse aanmaning worden verstuurd.