Duo.nl
Geplaatst: 19 feb 2015 15:21
Als verontrustende ouder wil ik hier graag een probleem bespreekbaar maken.
Gisterenmiddag stond er een deurwaarder voor de deur met een dwangbevel voor het schoolgeld. De Nederlandse staat is van mening dat een 18 jarige wel zorg kan dragen voor het totale financiele plaatje van studiefinanciering, OV en schoolgeld. DUO.nl is de uitvoerende tak van het ministerie van onderwijs cultuur en wetenschappen. Deze stuurt een berichtje in je account met de rekening van schoolgeld. Daarna volgt nog een aanmaning en als hier niet op gereageerd wordt gaat alles naar de deurwaarder. Van te voren wordt er volgens uitleg van DUO een email gestuurd dat er post is in je account. Gisteren hebben we de mailbox van onze dochter bekeken en er was geen email verstuurd. Wellicht is dan het emailaccount niet goed is de uitleg van DUO.
Als je als jong volwassen het systeem van DUO niet goed begrijpt heb je een probleem en draai je voor ruim 300,= euro aan extra kosten op.
Na telefonisch overleg deze middag is me een hoop duidelijk geworden. Info over persoonlijke details worden niet verstrekt ivm privacy. Als er niet op berichten van je account op DUO.nl wordt gereageerd wordt alles direct naar een deurwaarder gestuurd.
Op de vraag waarom er dan geen post naar huis wordt gestuurd, komt het antwoord dat dit alleen gebeurt als je hier voor kiest. Vreemd is het dan wel dat de post over de studiefinanciering wel per post binnenkomt.
De Nederlandse staat wil dat jongeren financiƫle zaken zelfstandig beheren, maar vergeet dat sommigen dit wellicht niet kunnen. Op de vraag van hoe kunnen we dit oplossen krijg je als antwoord: ja het ligt nu bij de deurwaarder.
Deurwaarder gebeld en deze heeft enigszins begrip voor de situatie en zegt dat we niet de enigen zijn en dat de telefoon rood gloeiend staat. Betalen binnen 2 dagen wordt verlegd naar het einde van de maand, maar er moet wel het hele bedrag betaald worden.
Uit het telefoongesprek met DUO kwam naar voren dat er 120.000 zaken naar de deurwaarder waren gestuurd in verband met het niet op tijd betalen van studiegeld. Een mooie aanvulling om over de rug van jongvolwassenen de staatskas aan te vullen. Erg klantvriendelijk is het trouwens ook niet. Voordat je een medewerker aan de lijn hebt is er een wachttijd van 15 minuten verstreken.
Al met al een zeer harde les voor onze dochter.
Gisterenmiddag stond er een deurwaarder voor de deur met een dwangbevel voor het schoolgeld. De Nederlandse staat is van mening dat een 18 jarige wel zorg kan dragen voor het totale financiele plaatje van studiefinanciering, OV en schoolgeld. DUO.nl is de uitvoerende tak van het ministerie van onderwijs cultuur en wetenschappen. Deze stuurt een berichtje in je account met de rekening van schoolgeld. Daarna volgt nog een aanmaning en als hier niet op gereageerd wordt gaat alles naar de deurwaarder. Van te voren wordt er volgens uitleg van DUO een email gestuurd dat er post is in je account. Gisteren hebben we de mailbox van onze dochter bekeken en er was geen email verstuurd. Wellicht is dan het emailaccount niet goed is de uitleg van DUO.
Als je als jong volwassen het systeem van DUO niet goed begrijpt heb je een probleem en draai je voor ruim 300,= euro aan extra kosten op.
Na telefonisch overleg deze middag is me een hoop duidelijk geworden. Info over persoonlijke details worden niet verstrekt ivm privacy. Als er niet op berichten van je account op DUO.nl wordt gereageerd wordt alles direct naar een deurwaarder gestuurd.
Op de vraag waarom er dan geen post naar huis wordt gestuurd, komt het antwoord dat dit alleen gebeurt als je hier voor kiest. Vreemd is het dan wel dat de post over de studiefinanciering wel per post binnenkomt.
De Nederlandse staat wil dat jongeren financiƫle zaken zelfstandig beheren, maar vergeet dat sommigen dit wellicht niet kunnen. Op de vraag van hoe kunnen we dit oplossen krijg je als antwoord: ja het ligt nu bij de deurwaarder.
Deurwaarder gebeld en deze heeft enigszins begrip voor de situatie en zegt dat we niet de enigen zijn en dat de telefoon rood gloeiend staat. Betalen binnen 2 dagen wordt verlegd naar het einde van de maand, maar er moet wel het hele bedrag betaald worden.
Uit het telefoongesprek met DUO kwam naar voren dat er 120.000 zaken naar de deurwaarder waren gestuurd in verband met het niet op tijd betalen van studiegeld. Een mooie aanvulling om over de rug van jongvolwassenen de staatskas aan te vullen. Erg klantvriendelijk is het trouwens ook niet. Voordat je een medewerker aan de lijn hebt is er een wachttijd van 15 minuten verstreken.
Al met al een zeer harde les voor onze dochter.