Pagina 1 van 1

Duo.nl

Geplaatst: 19 feb 2015 15:21
door Kreidler76
Als verontrustende ouder wil ik hier graag een probleem bespreekbaar maken.
Gisterenmiddag stond er een deurwaarder voor de deur met een dwangbevel voor het schoolgeld. De Nederlandse staat is van mening dat een 18 jarige wel zorg kan dragen voor het totale financiele plaatje van studiefinanciering, OV en schoolgeld. DUO.nl is de uitvoerende tak van het ministerie van onderwijs cultuur en wetenschappen. Deze stuurt een berichtje in je account met de rekening van schoolgeld. Daarna volgt nog een aanmaning en als hier niet op gereageerd wordt gaat alles naar de deurwaarder. Van te voren wordt er volgens uitleg van DUO een email gestuurd dat er post is in je account. Gisteren hebben we de mailbox van onze dochter bekeken en er was geen email verstuurd. Wellicht is dan het emailaccount niet goed is de uitleg van DUO.
Als je als jong volwassen het systeem van DUO niet goed begrijpt heb je een probleem en draai je voor ruim 300,= euro aan extra kosten op.
Na telefonisch overleg deze middag is me een hoop duidelijk geworden. Info over persoonlijke details worden niet verstrekt ivm privacy. Als er niet op berichten van je account op DUO.nl wordt gereageerd wordt alles direct naar een deurwaarder gestuurd.
Op de vraag waarom er dan geen post naar huis wordt gestuurd, komt het antwoord dat dit alleen gebeurt als je hier voor kiest. Vreemd is het dan wel dat de post over de studiefinanciering wel per post binnenkomt.
De Nederlandse staat wil dat jongeren financiƫle zaken zelfstandig beheren, maar vergeet dat sommigen dit wellicht niet kunnen. Op de vraag van hoe kunnen we dit oplossen krijg je als antwoord: ja het ligt nu bij de deurwaarder.
Deurwaarder gebeld en deze heeft enigszins begrip voor de situatie en zegt dat we niet de enigen zijn en dat de telefoon rood gloeiend staat. Betalen binnen 2 dagen wordt verlegd naar het einde van de maand, maar er moet wel het hele bedrag betaald worden.
Uit het telefoongesprek met DUO kwam naar voren dat er 120.000 zaken naar de deurwaarder waren gestuurd in verband met het niet op tijd betalen van studiegeld. Een mooie aanvulling om over de rug van jongvolwassenen de staatskas aan te vullen. Erg klantvriendelijk is het trouwens ook niet. Voordat je een medewerker aan de lijn hebt is er een wachttijd van 15 minuten verstreken.
Al met al een zeer harde les voor onze dochter.

Re: Duo.nl

Geplaatst: 19 feb 2015 16:03
door Julie4444
Kreidler76 schreef:Als je als jong volwassen het systeem van DUO niet goed begrijpt heb je een probleem en draai je voor ruim 300,= euro aan extra kosten op.
Dat is niet helemaal waar. Ja, je bent vanaf 18 jaar verantwoordelijk voor je acties, je mag stemmen en alcohol kopen... Maar je hebt ook ouders die je nog kunnen helpen. Het is m.i. de verantwoordelijkheid van ouders om te zorgen dat ofwel hun kind zelf de zaken kan regelen, ofwel daarmee geholpen wordt.

Collegegeld kan je ook via een machtiging automatisch betalen. Als je ervoor kiest om dit niet te doen ben je ook (als het goed is) bewust van een betalingsverplichting. Het is te betreuren dat er geen post binnengekomen is of geen mail gestuurd is, maar als ingesteld was dat dit niet de bedoeling was is ook dit een keus geweest.

Dure les, ja. Dat is jammer.

Re: Duo.nl

Geplaatst: 19 feb 2015 19:44
door Jantje7
Bij mij weten komt er eerst een mailtje in haar (bij DUO bekende) normale mailadres binnen met de melding dat er een nieuw bericht is klaargezet op "Mijn DUO". Door daar nu in te loggen met DigiD en SMS code kunt u de berichten lezen en er naar handelen.

Re: Duo.nl

Geplaatst: 19 feb 2015 20:53
door Moneyman
Dat klopt. Lees ook even mijn reactie in dit soortgelijke topic over DUO.

Re: Duo.nl

Geplaatst: 19 feb 2015 23:41
door dhc
Da' s van dochterlief....

Re: Duo.nl

Geplaatst: 20 feb 2015 00:26
door prem
Och vaderlief, toe drink niet meer, ....

Re: Duo.nl

Geplaatst: 25 feb 2015 11:12
door Marion28
Ook wij hebben een dwangbevel van de deurwaarder gehad en zijn daarmee niet de enigen. Zie ook klacht.nl. Het minste wat de overheid kan doen is een schriftelijke aanmaning te sturen alvorens een deurwaarder in te schakelen ad 300 euro. Dan kan het ineens wel schriftelijk. Het was ons niet duidelijk dat wij moesten inloggen op mijn Duo ( is nieuwe werkwijze) de laatste keer dat ingelogd is, was 25 juli 2014 en de aanmaning was van november 2014. Verder stond er ook geen factuur in. Als je geen factuur hebt, hoe moet je dan weten wat en hoeveel je moet betalen en op welke wijze, welk rekeningnummer? Wanneer een commercieel bedrijf zo zou handelen, zou dit niet mogen, waarom mag de overheid dit dan wel?