LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem wegenbelasting

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
JanHog

Probleem wegenbelasting

Ongelezen bericht door JanHog »

Geachte Radar,
Lik zit met een probleem mbt wegenbelasting, namelijk:

Begin februari heb ik een auto gekocht. Ik heb deze pas op 1 maart nodig aangezien ik tot die tijd over een ander voertuig beschik.
Bij het op naam zetten in de read shop in Gouda heb ik dit dan ook aangegeven.
Nu kreeg ik dit weekeinde een brief van de Belastingdienst waarin stond dat ik vanaf 7 februari (de dag van op naam zetten) belasting moet betalen. Dit terwijl ik dit natuurlijk pas vanaf 1 maart wil doen.

Bij navraag in de winkel deed de eigenaar erg onbeschoft, namelijk dat als de auto buiten zou staan ik toch belasting moest vetalen. Dit terwijl hij nog bij de dealer stond.

Is er een manier om de wegenbelasting vanaf 1 maart in te laten gaan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Jan

jonis

Re: Probleem wegenbelasting

Ongelezen bericht door jonis »

RDW.NL

Verplichtingen die horen bij het hebben van een voertuig

Als u een voertuig op uw naam heeft staan, dan hoort daar een aantal verplichtingen bij waaraan u moet voldoen. Hier leest u welke voertuigverplichtingen in Nederland gelden.

De verplichtingen zijn:
.Een voertuig moet vanaf het moment dat het op uw naam staat, WA verzekerd zijn (volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM)). Dit geldt niet voor aanhangwagens, die zijn verzekerd bij het trekkend voertuig.
Een voertuig moet APK goedgekeurd (Algemene Periodieke Keuring). Dit geldt niet voor motoren, brommers en aanhangers/caravans tot en met 3500 kg.
U moet motorrijtuigenbelasting betalen. Dit geldt voor personenauto's, bestelauto's, vrachtauto's en motorfietsen.
U moet de juiste kentekenplaten op het voertuig hebben.
Als uw voertuig voorzien is van een kenteken beginnend met ZZ of ZZZ mag u zich uitsluitend op de weg bevinden met een ontheffing van de wegbeheerder of van de RDW.
Aanhangwagens lichter dan 750 kg moeten zijn (type)goedgekeurd voor de toelating tot het verkeer op de weg. Ook de zogenaamde zelfbouwaanhangwagens moeten aan deze voorwaarde voldoen, ook al zijn ze niet kentekenplichtig.

Stopzetten voertuigverplichtingen

U kunt de verplichtingen die horen bij het in bezit hebben van een voertuig tijdelijk stopzetten door het voertuig te schorsen, zoals dat heet. Lees daar meer over in het artikel Voertuig tijdelijk niet gebruiken: schorsen online.

Belangrijk
.Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg rijden of staan.
Als u de schorsing beëindigt binnen 1 maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst.
Na de schorsing kunt u zelf de verzekering stopzetten. De RDW geeft aan de Belastingdienst door dat het kenteken is geschorst. De motorrijtuigenbelasting stopt dan automatisch.
Als u een schorsing vóór de einddatum opheft en u schorst hetzelfde kenteken opnieuw binnen een jaar na begin van de eerste schorsing, dan moet u een hoger schorsingstarief betalen. Dit tarief vindt u onder aan deze pagina (schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing).
U mag met een geschorst voertuig voor de APK naar een APK-keuringsstation rijden. U moet dan de afspraakbevestiging, met daarop de tijd, bij u hebben en het voertuig moet WA verzekerd zijn. U mag alleen rond de afspraaktijd rijden van uw woonadres naar het adres waar u de APK laat doen.
Laatst gewijzigd door jonis op 25 feb 2015 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Omdat de auto al op uw naam stond moest u ook meteen belasting betalen. Om dit te voorkomen had u het voertuig moeten schorsen. Dit heeft u niet gedaan, dus bent u de belasting verschuldigd, waar de auto ook was.

jonis

Julie4444 schreef:Omdat de auto al op uw naam stond moest u ook meteen belasting betalen. Om dit te voorkomen had u het voertuig moeten schorsen. Dit heeft u niet gedaan, dus bent u de belasting verschuldigd, waar de auto ook was.

Als u de schorsing beëindigt binnen 1 maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Julie4444 schreef:Omdat de auto al op uw naam stond moest u ook meteen belasting betalen. Om dit te voorkomen had u het voertuig moeten schorsen. Dit heeft u niet gedaan, dus bent u de belasting verschuldigd, waar de auto ook was.
    En uiteraard minimaal WA verzekerd zijn. En TS heeft geen problemen met de wegenbelasting, hij had het voertuig, als hij dit pas 1 maart nodig heeft, pas op die datum op naam moeten laten zetten.
    Laatst gewijzigd door puma73 op 25 feb 2015 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

"Wegenbelasting" is ook een achterhaalde term. De belastingdienst heeft het over "motorrijtuigenbelasting" of "houderschapsbelasting", daarbij maakt het niet uit of het ding ueberhaupt op de weg komt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Meest simpele oplossing voor dit 'probleem' is om de auto pas op 1 maart (of 28 februari...) op naam te laten zetten. Maar dan is het tot die tijd dus ook nog niet 'jouw' auto.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

kweenie schreef:Meest simpele oplossing voor dit 'probleem' is om de auto pas op 1 maart (of 28 februari...) op naam te laten zetten. Maar dan is het tot die tijd dus ook nog niet 'jouw' auto.
    Maar ja, die auto staat sinds 7 Februari op naam. Nou ja, nog 3 dagen en het is 1 Maart. Om er dan op 25 Februari een topic over te openen lijkt, mij in ieder geval, een beetje overdreven. 't Gaat maar over 1 maand (ja TS, ik weet het, ook alle belasting e.d.) maar die ene maand kan u toch niet de kop kosten?

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jonis schreef:

Als u de schorsing beëindigt binnen 1 maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag.
    Dan maar een paar dagen wachten of zoals Puma al zei, later op naam zetten. TS moet die ene maand gewoon betalen en dan komt dat allemaal wel goed.

jonis

tenormin schreef: Maar ja, die auto staat sinds 7 Februari op naam. Nou ja, nog 3 dagen en het is 1 Maart. Om er dan op 25 Februari een topic over te openen lijkt, mij in ieder geval, een beetje overdreven. 't Gaat maar over 1 maand (ja TS, ik weet het, ook alle belasting e.d.) maar die ene maand kan u toch niet de kop kosten?
    Dat zou je denken, maar:
    .Een voertuig moet vanaf het moment dat het op uw naam staat, WA verzekerd zijn
    Een voertuig moet APK goedgekeurd
    U moet motorrijtuigenbelasting betalen.

Dus als het voertuig sinds begin februari al op naam staat moet aan de voorwaarde voldaan worden ook al staat het voertuig nog bij een dealer op het terrein en is de auto nog niet opgehaald.....dus moet de auto ook APK gekeurd en verzekerd zijn anders kunnen de boetes al op de deurmat volgen:
    Boetes na controle van gegevens

De RDW controleert het verzekeringsregister en het keuringsregister. Zo kan de RDW direct zien of een voertuig is verzekerd en (mits van toepassing) APK-goedgekeurd.

Heeft u uw voertuig niet verzekerd, dan ontvangt u van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) in Leeuwarden een boete. Ook als uw voertuig aan de APK-plicht moet voldoen en het is niet APK-goedgekeurd, dan krijgt u van het CJIB een boete.
    De Belastingdienst controleert via het kentekenregister of u voor uw voertuig motorrijtuigenbelasting moet betalen. Heeft u dat niet of niet op tijd gedaan, dan ontvangt u van de Belastingdienst een boete.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

jonis schreef:
    tenormin schreef: Maar ja, die auto staat sinds 7 Februari op naam. Nou ja, nog 3 dagen en het is 1 Maart. Om er dan op 25 Februari een topic over te openen lijkt, mij in ieder geval, een beetje overdreven. 't Gaat maar over 1 maand (ja TS, ik weet het, ook alle belasting e.d.)
    maar die ene maand kan u toch niet de kop kosten?
    Heb het maar even vetgedrukt: dus beaamd. Maar voor die ene maand, is TS even dubbel verzekerd.

jonis

tenormin schreef: Heb het maar even vetgedrukt: dus beaamd. Maar voor die ene maand, is TS even dubbel verzekerd.

Daar ga jij maar gemakshalve vanuit; maar ik mag het voor TS hopen....of dat het voertuig nog op bedrijfsvoorraad verzekerd was: want anders staat/stond het voertuig gewoon onverzekerd geregistreerd:
    Dit terwijl hij nog bij de dealer stond.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

JanHog schreef:de read shop in Gouda
    The Read shop (hier in het dorp althans) is gewoon een boekwinkel die de tenaamstelling van voertuigen erbij doet. Niks meer, niks minder, niks anders.

The Read shop voert geen beleid ten aanzien van de motorrijtuigenbelasting, kan geen dingen aanpassen, als jij aan komt zetten om je auto op kenteken te zetten dan zetten zij hem op kenteken, en meer als dat kunnen ze niet voor je betekenen. Jij geeft hun een opdracht, en die voeren ze uit volgens de regels zoals het voor hen gesteld is. Zo simpel is dat. En vanaf de dag dat het ding op je naam is gezet ga je de belasting betalen, zoals anderen hiervoor ook al uitgelegd hebben.

Wat ik al helemaal niet begrijp is dat je de auto niet bij de dealer op kenteken hebt laten zetten. Dat had namelijk ook nog gekund. Had je tijd en gedoe gescheeld, en die hadden hem wel op de juiste datum op je naam kunnen zetten.

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

jonis schreef:[...dat het voertuig nog op bedrijfsvoorraad verzekerd was: want anders staat/stond het voertuig gewoon onverzekerd geregistreerd:
    Dit terwijl hij nog bij de dealer stond.
    Een auto in de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf is NIET verzekerd. Daarvoor zijn de handelaarsplaten (groene kentekenplaten).

v.d.Heyden

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Om het in perspectief te plaatsen: de afschrijving die je in de maand dat de auto van jouw was maar er geen gebruik van hebt gemaakt is veel hoger dan de extra belasting die je hebt moeten betalen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:Om het in perspectief te plaatsen: de afschrijving die je in de maand dat de auto van jouw was maar er geen gebruik van hebt gemaakt is veel hoger dan de extra belasting die je hebt moeten betalen.
    Dat weet je niet, want de vraag is waarom staat die bij de dealer. Misschien omdat er nog aan gepimpt wordt en is die auto daarna door goede ingrepen juist meer waard.
    De reden dat de auto al op naam staat is mogelijk vanwege de angst dat het bedrijf misschien failliet gaat en dan de auto en de aanbetaling weg is. Door de auto op naam te stellen heeft hij in zo'n geval retentierecht.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Retentierecht heeft hier niets mee te maken.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

nou het gaat ook behoorlijk off topic zo... met aannames etc. Waarschijnlijk is de TS al wijzer geworden en gaat hij ook niet meer reageren....

-auto op naam zetten: wettelijke plicht om vanaf die datum motorrijtuigen belasting te betalen en een WA verzekering te hebben. Het is allemaal al genoemd. Fout ligt helemaal bij hemzelf, hij kent(kende) de wet niet....

Nou maar hopen dat hij die verzekering al wel heeft afgesloten.... Ondanks eerdere berichten lukt het je nergens om die af te sluiten met terugwerkende kracht. Boete is rond de €400,00

JanHog

Ongelezen bericht door JanHog »

Dank, ik heb ze een brief gestuurd, ik wacht even af

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Wie heb je een brief gestuurd? The Read Shop? De dealer? De belastingdienst?

Gesloten