LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Journaal in SD en/of HD

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Zombiemaster

Journaal in SD en/of HD

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Vergis ik me nou of niet?
Ik meen dat het me al vaker is opgevallen dat het NOS-journaal om 12.00 uur in HD wordt uitgezonden en 's avonds, om 18.00 bijvoorbeeld, in SD. En dan heb ik het over de studio-opnames, niet over reportages.
Zou dat aan de presentator liggen die niet in HD wil?

Bij DWDD, valt het mij ook op dat gasten wel in HD worden getoond, maar de camera gericht op Matthijs van Nieuwkerk in SD.

berndv

Re: Journaal in SD en/of HD

Ongelezen bericht door berndv »

Bij mij komt toch echt alles gewoon op 1080i binnen, heb eerlijk gezegd geen idee hoe je dit precies bedoelt.

Willem xamuh

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

berndv schreef:Bij mij komt toch echt alles gewoon op 1080i binnen, heb eerlijk gezegd geen idee hoe je dit precies bedoelt.
Ja, maar dat zegt niet zoveel, want als je b.v een decoder gebruikt, die is ingesteld op 1080I zal deze het SD signal opschalen naar 1080I en zie je dat dus ook binnenkomen.

Maar naar mijn weten is het journaal wel in HD, want dat merk je als je zo'n programma opneemt met een PVR. Een journaaltje met wat extra uitlooptijd neemt al snel 4Gig aan ruimte in en dat is bij een SD uitzending van diezelfde tijd een stuk minder. Bovendien zie ik toch vrij snel of een uitzending echt in HD is of dat er SD content opgeschaald wordt naar 1080I.

Mvg. Willem.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Willem xamuh schreef:
berndv schreef:Bij mij komt toch echt alles gewoon op 1080i binnen, heb eerlijk gezegd geen idee hoe je dit precies bedoelt.
Ja, maar dat zegt niet zoveel, want als je b.v een decoder gebruikt, die is ingesteld op 1080I zal deze het SD signal opschalen naar 1080I en zie je dat dus ook binnenkomen.
Ik bedoelde ook specifiek het binnenkomende signaal, niet het signaal dat naar de tv gaat :wink:

Het principe upscaling is mij inderdaad wel bekend. Ik weet dat de huidige setup in de studio('s) van de NOS voor de nieuwsuitzendingen van begin tot eind volledig in HD ingericht zijn. Ook de in Nederland opgenomen items zijn nagenoeg allemaal in HD, hooguit een buitenlandse reporter die iets in sd instuurt en het vervolgens wordt geupscaled.

Willem xamuh

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Hallo Bernd,

Sorry voor het misverstand, maar je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn die kijken naar de melding op Tv en die geeft dan dus altijd wel 1080I aan, mits de decoder goed is ingesteld. Maar ik heb nog eens een journaaltje gewist en die was inderdaad even ruim 4 Gig wat wel aangeeft dat het een HD uitzending betreft.

Mvg. Willem.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er zijn zowel HD opnames als opgewaardeerde SD opnames dus is bij meer dan 50" soms verschil te zien.
Koop een 32 of 40" TV en alles is perfect.

Vergeet niet dat er nog goede camera's in oude norm staan en afhankelijk van lichtsterkte en noodzaak zullen ze iets inzetten.
Dus je kreeg zowel echte HD als opgewaardeerde SD als HD aangeboden.
Ziggo en UPC doen hun best maar de NOS heeft minder geld gekregen dus kan nog wel even duren....

Dus niet hier maar in Den Haag klagen!

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Zombiemaster schreef:Vergis ik me nou of niet?
Ik meen dat het me al vaker is opgevallen dat het NOS-journaal om 12.00 uur in HD wordt uitgezonden en 's avonds, om 18.00 bijvoorbeeld, in SD. En dan heb ik het over de studio-opnames, niet over reportages.
Zou dat aan de presentator liggen die niet in HD wil?

Bij DWDD, valt het mij ook op dat gasten wel in HD worden getoond, maar de camera gericht op Matthijs van Nieuwkerk in SD.
weet niet of die kop van Matthijs nou echt in HD wil zien... :D

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik heb liever dat het journaal geld uitgeeft aan goede content dan aan de nieuwste technische spulleboel. Liever van dat geld meer correspondenten in belangrijke delen van de wereld neerzetten.

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Het journaal om 18.00 uur wordt misschien wel in HD uitgezonden (want NPO1 HD) maar wordt niet in SD opgenomen. Dat zie je duidelijk als daarna de reclame en EenVandaag begint. Die zijn wel scherp en in HD opgenomen. Het verschil is enorm. Het rare is dat 's middags het Journaal wel scherp in HD is.
Maar zoals we sinds Tarik Z. weten zijn er meerdere NOS studio's, dus blijkbaar staan in de belangrijkste studio's nog oude SD apparatuur.

Edit: ik zie in de TV-gids nu HD-symbooltjes staan bij HD-uitzendingen. Inderdaad alle journaals worden in HD uitgezonden, behalve 18.00, 20.00 en 22.00 uur. Waarom zouden de belangrijkste uitzendingen, waar de meeste mensen naar kijken, in de slechtste kwaliteit worden uitgezonden?
En inderdaad DWDD is ook nog SD.

Gesloten