LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte incassokosten voor veel studenten

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Watnudan
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2015 13:49

Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Watnudan »

Wat ik hieronder schrijf betreft de situatie van mijn zoon. Ik heb van mijn zoon echter gehoord dat er alleen al in zijn groep een tiental mensen met hetzelfde geconfronteerd werden. In heel Nederland moeten dat er dan minimaal duizenden zijn.

Mijn zoon en ik hebben enkele jaren geleden samen een studiefinanciering aangevraagd voor zijn huidige MBO studie, die nu bijna afgelopen is. Dat ging tot vorig jaar altijd prima.

Mijn zoon kreeg zijn studiebeurs altijd netjes overgemaakt en ieder jaar kregen we een rekening/acceptgiro thuisgestuurd om het jaarlijkse studiegeld van ca. 1100 euro te betalen. Zodra we die ontvingen hebben we die ook altijd netjes betaald.

Dit jaar duurde het allemaal wat langer en we hoorden maar niets, totdat vorige week opeens een brief van de gerechtsdeurwaarder in de bus lag om het bedrag van ca 1100 plus ca. 300 extra kosten te betalen ivm niet betaald schoolgeld (ca. 1100 euro) voor het huidige studiejaar 2014-2015.

Uiteraard hebben mijn zoon en ik meteen gebeld. Eerst naar de Gerechtsdeurwaarde en daarna naar DUO, maar toen bleek dat op de pagina's van mijn zoon op de DUO website ineens stond aangevinkt dat hij alle post digitaal wilde ontvangen. Er bleek niets meer mogelijk en moest gewoon het bedrag plus de extra kosten betalen.

Ik weet zeker dat we dit nooit hebben aangevinkt, want dit soort zaken wil ik altijd op papier ontvangen. Maar misschien kon je dat een paar jaar geleden nog niet eens invullen en is deze optie er pas later bij gekomen.

Daar er nooit een noodzaak was om in te loggen op die DUO website is het mijn zoon en ik ook nooit op kunnen vallen dat die keuze er nu ineens was. Pas in februari dit jaar (toen het dus al te laat was) heeft mijn zoon pas weer ingelogd. Eerder ging ook niet, want zijn DigiID was al heel lang verlopen en moesten we ook nog eerst opnieuw aanvragen.

Ik vind het dan ook zeer ongepast dat dit nu dan ineens gewijzigd is, zonder ons een brief hierover te sturen. Ze zeiden dat er wel een of meerdere emails naar het destijds ingevude emailadres zou zijn gestuurd, maar die hebben we nooit ontvangen, omdat dat emailadres niet echt meer in gebruik was.

Maar ook andere studenten die wel nog dat emailadres gebruikten hebben bovenstaand meegemaakt en mogen nu 300 euro extra betalen. Van de personen waar mijn zoon in zijn klas contact mee heeft, waren er bijna 10 die hetzelfde meegemaakt hebben. Die hebben niet allemaal een nieuw emailadres.
Bij sommige van hen bleek het emailtje gewoon in de spamfolder terecht te zijn gekomen van hun mailprogramma en anderen hebben zelfs helemaal niets gezien.

Ook zij hadden in het verleden altijd alles via de post ontvangen en nooit ingesteld dat ze berichten e.d. van DUO voortaan digitaal wilden ontvangen.

Dit kan toch niet!!!

Mensen die altijd berichten (waaronder rekeningen e.d.) van DUO via de post hebben ontvangen hadden toch op zijn minst ook eerst via de post op de hoogte gebracht moeten worden van die wijziging. Dat mag DUO toch niet gewoon zelf wijzigen?

Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen?

Kan ik dat geld (die extra ca 300 euro) nog terugvorderen?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Watnudan schreef:Dit jaar duurde het allemaal wat langer en we hoorden maar niets, totdat vorige week opeens een brief van de gerechtsdeurwaarder in de bus lag om het bedrag van ca 1100 plus ca. 300 extra kosten te betalen ivm niet betaald schoolgeld (ca. 1100 euro) voor het huidige studiejaar 2014-2015.
U bent hier zelf ook niet achteraan gegaan?
Watnudan schreef:Maar misschien kon je dat een paar jaar geleden nog niet eens invullen en is deze optie er pas later bij gekomen.
Deze optie was er een paar jaar geleden ook al.
Watnudan schreef:Daar er nooit een noodzaak was om in te loggen op die DUO website is het mijn zoon en ik ook nooit op kunnen vallen dat die keuze er nu ineens was.
Weet niet hoe het bij MBOs geregeld is, maar is het niet ook gewoon procedure om je school via studielink bij inschrijving voor het collegejaar te machtigen?
Watnudan schreef:Pas in februari dit jaar (toen het dus al te laat was) heeft mijn zoon pas weer ingelogd. Eerder ging ook niet, want zijn DigiID was al heel lang verlopen en moesten we ook nog eerst opnieuw aanvragen.
Huh, maar hoe heeft hij zich dan ingeschreven voor het onderwijs?
Watnudan schreef:Ik vind het dan ook zeer ongepast dat dit nu dan ineens gewijzigd is, zonder ons een brief hierover te sturen. Ze zeiden dat er wel een of meerdere emails naar het destijds ingevude emailadres zou zijn gestuurd, maar die hebben we nooit ontvangen, omdat dat emailadres niet echt meer in gebruik was.
Nou, dat is dan uw eigen schuld, of niet? Ik kreeg altijd gewoon netjes via de e-mail bericht. En ja, spam mail bekijk je toch ook even om te zien of er niet iets raars tussenzit, maar is duo niet standaard gewhitelist bij de meeste providers?
Watnudan schreef:Kan ik dat geld (die extra ca 300 euro) nog terugvorderen?
Als hun argument is dat ze uw zoon daarvan op de hoogte hebben gesteld via het e-mail adres dat hij had opgegeven, nee, lijkt me niet. Het is zijn eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat DUO de juiste contactinformatie heeft.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door prem »

Watnudan schreef:Wat ik hieronder schrijf betreft de situatie van mijn zoon. Ik heb van mijn zoon echter gehoord dat er alleen al in zijn groep een tiental mensen met hetzelfde geconfronteerd werden. In heel Nederland moeten dat er dan minimaal duizenden zijn.

Mijn zoon en ik hebben enkele jaren geleden samen een studiefinanciering aangevraagd voor zijn huidige MBO studie, die nu bijna afgelopen is. Dat ging tot vorig jaar altijd prima.

Mijn zoon kreeg zijn studiebeurs altijd netjes overgemaakt en ieder jaar kregen we een rekening/acceptgiro thuisgestuurd om het jaarlijkse studiegeld van ca. 1100 euro te betalen. Zodra we die ontvingen hebben we die ook altijd netjes betaald.

Dit jaar duurde het allemaal wat langer en we hoorden maar niets, totdat vorige week opeens een brief van de gerechtsdeurwaarder in de bus lag om het bedrag van ca 1100 plus ca. 300 extra kosten te betalen ivm niet betaald schoolgeld (ca. 1100 euro) voor het huidige studiejaar 2014-2015.

Uiteraard hebben mijn zoon en ik meteen gebeld. Eerst naar de Gerechtsdeurwaarde en daarna naar DUO, maar toen bleek dat op de pagina's van mijn zoon op de DUO website ineens stond aangevinkt dat hij alle post digitaal wilde ontvangen. Er bleek niets meer mogelijk en moest gewoon het bedrag plus de extra kosten betalen.

Ik weet zeker dat we dit nooit hebben aangevinkt, want dit soort zaken wil ik altijd op papier ontvangen. Maar misschien kon je dat een paar jaar geleden nog niet eens invullen en is deze optie er pas later bij gekomen.

Daar er nooit een noodzaak was om in te loggen op die DUO website is het mijn zoon en ik ook nooit op kunnen vallen dat die keuze er nu ineens was. Pas in februari dit jaar (toen het dus al te laat was) heeft mijn zoon pas weer ingelogd. Eerder ging ook niet, want zijn DigiID was al heel lang verlopen en moesten we ook nog eerst opnieuw aanvragen.

Ik vind het dan ook zeer ongepast dat dit nu dan ineens gewijzigd is, zonder ons een brief hierover te sturen. Ze zeiden dat er wel een of meerdere emails naar het destijds ingevude emailadres zou zijn gestuurd, maar die hebben we nooit ontvangen, omdat dat emailadres niet echt meer in gebruik was.

Maar ook andere studenten die wel nog dat emailadres gebruikten hebben bovenstaand meegemaakt en mogen nu 300 euro extra betalen. Van de personen waar mijn zoon in zijn klas contact mee heeft, waren er bijna 10 die hetzelfde meegemaakt hebben. Die hebben niet allemaal een nieuw emailadres.
Bij sommige van hen bleek het emailtje gewoon in de spamfolder terecht te zijn gekomen van hun mailprogramma en anderen hebben zelfs helemaal niets gezien.

Ook zij hadden in het verleden altijd alles via de post ontvangen en nooit ingesteld dat ze berichten e.d. van DUO voortaan digitaal wilden ontvangen.

Dit kan toch niet!!!

Mensen die altijd berichten (waaronder rekeningen e.d.) van DUO via de post hebben ontvangen hadden toch op zijn minst ook eerst via de post op de hoogte gebracht moeten worden van die wijziging. Dat mag DUO toch niet gewoon zelf wijzigen?

Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen?

Kan ik dat geld (die extra ca 300 euro) nog terugvorderen?
Om de vragen ge beantwoorden:
Nee
Dat weet ik niet
Dat zal wel niet.

Mijn vraag is waarom u er niet even zelf achteraan bent gegaan.

Watnudan
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2015 13:49

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Watnudan »

bedankt julie4444.

Een paar antwoorden/reacties op je opmerkingen:

Jij zegt:
U bent hier zelf ook niet achteraan gegaan?

Antw: Nee dat zijn we niet, want we hadden van anderen gehoord dat zij ook nog niets gehoord hadden.

Je zegt:
Deze optie was er een paar jaar geleden ook al

Antw: Dat hebben we dan nooit als zodanig ingevuld, want zoals ik zei, hebben we de eerste jaren altijd alles per post ontvangen. In de tussentijd zijn we nooit meer op de DUO website geweest omdat daar geen noodzaak voor leek/was.

Je zei:
Weet niet hoe het bij MBOs geregeld is, maar is het niet ook gewoon procedure om je school via studielink bij inschrijving voor het collegejaar te machtigen?

Antw: Schoolgeld op het MBO betaal je aan DUO en niet aan de school.
Nooit een vraag gezien omtrent machtiging. Ik heb zo net nog de papieren nagekeken.

Je zei:
Huh, maar hoe heeft hij zich dan ingeschreven voor het onderwijs?

Antw: Zoals ik in mijn oorspronkelijke bericht al zei, hebben we bij het begin van zijn studie op het MBO wel alles op DUO ingevuld en aangevraagd. Daarna zijn we er nooit meer geweest, omdat het niet nodig leek/was.

Je zei:
Nou, dat is dan uw eigen schuld, of niet? Ik kreeg altijd gewoon netjes via de e-mail bericht.

Antw: Dat is het hem nu precies.
We hebben NOOIT eerder berichten via email van DUO ontvangen.
Ook niet toen dat emailadres nog wel in gebruik was!
We wilden dat gewoon per post hebben.
En dat is blijkbaar van de ene op de andere dag door hun (zonder bericht per post) omgezet naar bericht via email. En dat vind ik ongepast en zeker niet eigen schuld!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door puma73 »

U stelt als topictitel

""Onterechte incassokosten voor veel studenten"""

Ik neem aan dat u een onderzoek heeft ingesteld om dit te onderzoeken?

Zo niet, dan behoort de topictitel te zijn

Ik vind dat mijn zoon met onterechte incassokosten wordt opgezadeld.

Ik vind u bericht naïef en niet van deze tijd.

Watnudan
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2015 13:49

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Watnudan »

Bedankt Puma73 voor je reactie.

Ik respecteer je antwoord maar ben het niet met je eens.

Niet alleen mijn zoon wordt hiermee geconfronteerd, maar na een kleine navraag bleken er alleen in zijn klas al ca. 10 anderen te zijn waarbij dit gebeurd is.

Dit is toch ook een (mini) onderzoek!
En als je dit extrapoleert naar andere MBO opleidingen, moeten er vele duizenden (MBO?) studenten zijn die hier dit schooljaar ineens mee geconfronteerd werden.

Hierdoor denk ik dat de titel wel recht doet aan de inhoud.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door prem »

Voordat er een gerechtsdeurwaarder bij komt kijken is er toch wel het een en ander gebeurd, en daar heeft TS niks van gezien? Waauw.

Watnudan
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2015 13:49

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Watnudan »

Beste Prem.

Inderdaad.
Daar heeft niemand ook maar iets van gezien of gemerkt.
Ook al die andere klasgenoten niet.

Pas toen de brieven van de gerechtsdeurwaarder (met de extra 300 euro aan kosten) binnen kwamen was dit het allereerste wat hier van gemerkt is!

Daarom vind ik dit ook ongepast van DUO.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door puma73 »

Storm in een glas water zoals wel vaker. Er komt niet "zomaar" uit het niks post van een deurwaarder.

Daar gaat altijd een traject aan vooraf.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door prem »

Dan heb je to ch wel een sterk punt hoor, ik zou een of andere rechtswinkel eventueel gezamenlijk inschakelen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Watnudan schreef:Jij zegt:
U bent hier zelf ook niet achteraan gegaan?
Antw: Nee dat zijn we niet, want we hadden van anderen gehoord dat zij ook nog niets gehoord hadden.
Voor in de toekomst: afgaan op wat anderen zeggen is niet erg verstandig. Als u weet heeft van een betalingsverplichting en er gebeurt iets niet terwijl dit volgens u wel zou moeten is het verstandig initiatief te tonen en in ieder geval eens in te loggen of anderzijds na te vragen. Dan had u namelijk kunnen controleren of er inderdaad geen berichten zijn gestuurd.
Watnudan schreef:Je zegt:
Deze optie was er een paar jaar geleden ook al
Antw: Dat hebben we dan nooit als zodanig ingevuld, want zoals ik zei, hebben we de eerste jaren altijd alles per post ontvangen. In de tussentijd zijn we nooit meer op de DUO website geweest omdat daar geen noodzaak voor leek/was.
Vreemd.
Watnudan schreef:Je zei:
Weet niet hoe het bij MBOs geregeld is, maar is het niet ook gewoon procedure om je school via studielink bij inschrijving voor het collegejaar te machtigen?
Antw: Schoolgeld op het MBO betaal je aan DUO en niet aan de school.
Nooit een vraag gezien omtrent machtiging. Ik heb zo net nog de papieren nagekeken.
Juist. Dat is dan anders dan bij universiteiten. Weer wat geleerd. :)
Watnudan schreef:Je zei:
Huh, maar hoe heeft hij zich dan ingeschreven voor het onderwijs?
Antw: Zoals ik in mijn oorspronkelijke bericht al zei, hebben we bij het begin van zijn studie op het MBO wel alles op DUO ingevuld en aangevraagd. Daarna zijn we er nooit meer geweest, omdat het niet nodig leek/was.
U moest geen herinschrijvingen doen via studielink? Interessant. Ik moest me bij mijn universiteit jaarlijks opnieuw inschrijven via studielink, met DigiD.
Watnudan schreef:Je zei:
Nou, dat is dan uw eigen schuld, of niet? Ik kreeg altijd gewoon netjes via de e-mail bericht.
Antw: Dat is het hem nu precies.
We hebben NOOIT eerder berichten via email van DUO ontvangen.
Ook niet toen dat emailadres nog wel in gebruik was!
We wilden dat gewoon per post hebben.
Maar weet u of er e-mail is gestuurd naar het oude adres? Het is namelijk wel uw (zoons) verantwoordelijkheid DUO van accurate contactinformatie te voorzien. Een e-mail, mits verstuurd naar een opgegeven adres, geldt naar mijn begrip ook als geldige post, hoewel enige andere forumleden daar misschien meer van weten.
Watnudan schreef:En dat is blijkbaar van de ene op de andere dag door hun (zonder bericht per post) omgezet naar bericht via email. En dat vind ik ongepast en zeker niet eigen schuld!
Dat is inderdaad vreemd, maar we weten ook niet of er nu wel of geen e-mails naar uw zoon verstuurd zijn, dus of de incassokosten onterecht zijn is nog maar de vraag.

Als u geenzinds op de hoogte gesteld bent heeft u mogelijk kans, maar als er wel bericht is gestuurd lijkt het me verspilde moeite.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door 16again »

Wat ik me afvraag:
-Zijn de incassokosten wel tercht? 300 euro bovenop 1100 lijkt me rijkelijk veel.

-Had DUO niet zelf een herinneringsbrief moeten sturen?

-Hoe duidelijk is gecommuniceerd dat rekeningen alleen nog digitaal verstrekt worden?

Als TS zijnde zou ik allereerst die 1100 euro zsm betalen.
Daarna gedupeerden verzamelen , en eens bij kassa/radar/ombudsman aankloppen, ik sluit niet uit dat die DUO wel op zijn plaats weet te zetten.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Een bekend probleem. Duo is ook bij mij (zomaar) gestopt met het sturen van de factuur m.b.t. die 1100 euro. Ze sturen het alleen nog maar digitaal, dan moet je wel eraan denken om in mijn duo inloggen. Omdat ik twee facturen verwachtte en in oktober nog niets had gehad heb ik een mail gestuurd naar duo. Tot op heden nog geen antwoord op gekregen. Eind oktober ben ik dan maar eens in mijn duo gaan kijken en ja hoor daar stonden twee rekeningen plus twee aanmaningen.

Gelijk betaald, maar ik vind dit geen stijl. En dan vervolgens naar mensen die er niet aan denken om in te loggen maar de gerechtsdeurwaarder sturen. Belachelijk. Stuur gewoon een brief.

Watnudan
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2015 13:49

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Watnudan »

Dat bedoel ik nu ook steeds te zeggen:
Er is nooit gecommuniceerd dat rekeningen alleen nog digitaal verstrekt zouden worden.
Je kunt dat (tegenwoordig) wel instellen, maar dat is dus niet gedaan - maar het stond nadat we enkele jaren niet meer ingelogd hadden op DUO ineens wel ingesteld dat we alles via email wilden ontvangen. Dat laatste hebben wij (en ook de andere klasgenoten met hetzelfde probleem) nooit zelf gedaan!

DUO had de rekening per brief (per gewone post) moeten sturen, maar dat hebben ze dus niet gedaan. Ook hebben ze nooit (per post) laten weten dat ze dit nu wel standaard per email zouden gaan doen.

In het verleden hebben ze altijd (alleen maar) per post gecommuniceerd, dan mag je toch wel verwachten dat als ze dit gaan wijzigen ze dit toch nog minstens een keer per post meedelen...

In mijn telefoongesprek met DUO heb ik begrepen, dat ze alleen de rekening (opeens) naar het emailadres zijn gaan sturen, terwijl we destijds juist aan hadden gegeven dat alles per post moest (en wat ze tot dit schooljaar ook gewoon gedaan hebben).

Van één andere klasgenoot van mijn zoon heb ik begrepen dat die (deze week met intensief zoeken) alleen een email van DUO in zijn spamfolder (van Outlook/Hotmail) gevonden had waar in stond dat ze de inning van de rekening ter incasso hadden overgedragen. Dus al zou die email op tijd gevonden zijn, dan was het op dat moment toch ook al te laat zijn geweest voor die persoon.

Alle andere klasgenoten (met ditzelfde probleem) zeggen dat ze nooit iets ontvangen hebben. Iedereen was dan ook compleet verrast waren door de brief van de deurwaarder met extra incassokosten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Watnudan schreef:Er is nooit gecommuniceerd dat rekeningen alleen nog digitaal verstrekt zouden worden.
Dat weet u dus niet, neem ik aan? De vraag was namelijk of dit naar het oude mail adres van uw zoon is gecommuniceerd. Is dat het geval of weet u dit niet?
Watnudan schreef:Van één andere klasgenoot van mijn zoon heb ik begrepen dat die (deze week met intensief zoeken) alleen een email van DUO in zijn spamfolder (van Outlook/Hotmail) gevonden had waar in stond dat ze de inning van de rekening ter incasso hadden overgedragen. Dus al zou die email op tijd gevonden zijn, dan was het op dat moment toch ook al te laat zijn geweest voor die persoon.
Dan moet deze persoon DUO zelf op de blacklist hebben gezet (gemarkeerd als spam), want outlook laat mail van DUO standaard gewoon in de inbox toe. De spamfolder wordt bij outlook automatisch na verloop van tijd leeggegooid, maar je krijgt wel op je scherm te zien dat daar ongelezen berichten in zitten.

In het geval van die specifieke klasgenoot zal het dus te voorkomen zijn geweest. Hij heeft immers wél bericht gehad.

Ik vind het een opmerkelijk verhaal/situatie.

Watnudan
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2015 13:49

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Watnudan »

Beste Julie4444:

Betreft communiceren
Er is nooit per post naar mij gecommuniceerd dat weet ik zeker.
Het feit dat meerdere klasgenoten (die nog wel hetzelfde emailadres gebruiken als ca. 4 jaar geleden) ook niets ontvangen hebben (niet per post en ook niet per email), wekt bij mij de indruk dat er ook daadwerkelijk nooit gecommuniceerd is dat rekeningen voortaan per email verstuurd zouden worden.

Kijk ook maar naar de bijdrage van Josephien12 hierboven. Zij zegt hetzelfde. Alleen had zij geluk dat ze toevallig inlogde op de DUO website en er zodoende nog op tijd achter kwam.
Mijn zoon had echter geen enkele reden om in te loggen, want bij een MBO studiebeurs hoef je eigenlijk (na aanmelding voor de school/studiebeurs) nooit meer op DUO te zijn. Alleen als je blijft zitten (en daardoor langer over de school doet) of vroegtijdig de school verlaat.

Het feit dat wij niet inlogden (zoals Josephien12) komt verder doordat ook meerdere klasgenoten nog niets gehoord hadden over deze rekening, waardoor ook wij gewoon dachten dat DUO verlaat was. Helaas hebben wij (en al deze klasgenoten) nu die fikse boete gekregen.

Betreft blacklisten:
Ik denk dat je in de war bent met het programma Outlook (onderdeel van MS Office) en de online webmail dienst van Microsoft die tegenwoordig ook Outlook heet (vroeger Hotmail). In deze laatste worden geregeld mails van onbekenden of mails met te veel links er in gewoon in de spamfolder gezet zonder dat je afzenders hoeft te blacklisten!

Ikzelf kijk regelmatig naar mails in de spamfolders, maar blijkbaar doen veel jongeren dit niet. Dat leid ik tenminste af uit de reacties van diverse klasgenoten van mijn zoon. Hij zelf zegt, dat hij zo weinig email krijgt dat ie ook niet meer zo vaak zijn email controleert op dit soort dingen. Alles gaat bij hen voornamelijk nog via WhatsApp, facebook e.d. en nauwelijks via email.

Het is inderdaad een opmerkelijk gebeuren.
Als wij nu de enige waren geweest, dan had je me er hier niet over gehoord. Maar toen bleek dat meerdere klasgenoten precies hetzelfde hadden meegemaakt vond ik dat hier toch iets heel anders aan de hand was.

LAATSTE NIEUWS:

Net hoorde ik van mijn zoon dat een meisje van zijn klas vanmiddag ook nog een keer naar DUO heeft gebeld en haar is verteld geworden dat DUO hier de afgelopen dagen ontzettend veel telefoontjes over gekregen had. Dus mijn veronderstelling dat hier iets goed verkeerd is gegaan lijkt hiermee bevestigd te worden.

Uiteraard wide DUO dit niet zo zeggen en ook dat meisje kreeg te horen dat ze gewoon moest betalen. Wel werd haar op de mogelijkheid gewezen een klacht in te dienen.

Nu moeten we dus gaan uitzoeken hoe dat moet, maar zoals ik andere ervaringen lees op dit forum met DUO stelt DUO zich nogal principieel op en heb ik er niet veel hoop op dat DUO veel klachten gegrond verklaard.

Terwijl DUO in dit geval toch de oorzaak van dit probleem is door rekeningen die altijd per post verzonden zijn, opeens via email te gaan verzenden. Zonder hierover te communiceren.

witte angora
Berichten: 30950
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, er verandert een hoop in de maatschappij, en niet van iedere verandering wordt je vrolijk. En niet iedere verandering krijg je goed mee, of heb je direct door wat de gevolgen zullen zijn. Zeker niet als de communicatie niet helder is.

Wat er precies aan de hand is weet ik niet, we horen maar één kant van het verhaal. Maar als het werkelijk zo is dat de telefoon roodgloeiend staat bij de DUO omdat er zoveel identieke klachten zijn, dan heb je dikke kans dat ze eerdaags wel wakker worden en hopelijk begrijpen dat ze het niet zo handig hebben aangepakt. Hoe het verder gaat verlopen is koffiedik kijken. Hopen dat ze de hand in eigen boezem zullen steken.

ghostB
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:31

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door ghostB »

Ook mijn zoon heeft een " Bevel tot betaling" gekregen en ook voor ons was dit de allereerste communicatie.
Ik heb contact opgenomen met de deurwaarder en het schijnt echt zo te zijn dat Duo vele incasso opdrachten heeft verstuurd. De deurwaarder heeft mij gevraagd om het basis bedrag (1118 Euro) over te maken en contact op te nemen met Duo voor wat betreft de invorderings kosten.
Na 14 minuten wacht tijd heb ik contact gehad met een medewerkster met Duo. Zij vertelde mij dat het probleem gekent is en dat iedereen die een bevel tot betaling heeft gekregen en in Mijn Duo heeft aangevinkt dat men electronisch wil communiceren, een bericht krijgt dat men de bijkomende kosten niet hoeft te betalen.

Even in het algemeen over communicatie: Het is tweezijdig. De eiser moet zich ervan kunnen overtuigen dat de ontvanger het bericht heeft ontvangen. De geijkte methodes hiervoor zijn aangetekende brieven en faxen. Duo is in gebreke en gezien hun reactie daar ook van op de hoogte.

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Moneyman »

ghostB schreef:Even in het algemeen over communicatie: Het is tweezijdig. De eiser moet zich ervan kunnen overtuigen dat de ontvanger het bericht heeft ontvangen. De geijkte methodes hiervoor zijn aangetekende brieven en faxen. Duo is in gebreke en gezien hun reactie daar ook van op de hoogte.
Dus als je geen aangetekende brief of fax verstuurt ben je in gebreke? Wordt wakker... zo werkt het niet. Het klaarzetten van digitale berichten in een beveiligde omgeving, waarbij tevens een email wordt gezonden naar aan zelf opgegeven mailadres, is meer dan voldoende. Er is een factuur, een herinnering en een aankondiging van uit handen verzonden, steeds met emailnotificatie.

De échte discussie hier is of DUO (abusievelijk?) het vinkje voor digitale communicatie zelf en zonder kennisgeving heeft aangepast. Als dat zo is, maak je een goede kans om onder de kosten uit te komen, en aangezien DUO zelf klaarblijkelijk al aangeeft dat de kosten niet betaald hoeven te worden hebben ze dat zelf ook al door.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Onterechte incassokosten voor veel studenten

Ongelezen bericht door Jolijn »

ghostB schreef:Ook mijn zoon heeft een " Bevel tot betaling" gekregen en ook voor ons was dit de allereerste communicatie.
Ik heb contact opgenomen met de deurwaarder en het schijnt echt zo te zijn dat Duo vele incasso opdrachten heeft verstuurd. De deurwaarder heeft mij gevraagd om het basis bedrag (1118 Euro) over te maken en contact op te nemen met Duo voor wat betreft de invorderings kosten.
Na 14 minuten wacht tijd heb ik contact gehad met een medewerkster met Duo.

Zij vertelde mij dat het probleem gekent is en dat iedereen die een bevel tot betaling heeft gekregen en in Mijn Duo heeft aangevinkt dat men electronisch wil communiceren, een bericht krijgt dat men de bijkomende kosten niet hoeft te betalen.

Even in het algemeen over communicatie: Het is tweezijdig. De eiser moet zich ervan kunnen overtuigen dat de ontvanger het bericht heeft ontvangen. De geijkte methodes hiervoor zijn aangetekende brieven en faxen. Duo is in gebreke en gezien hun reactie daar ook van op de hoogte.
Lijkt me de moeite dit even d'r uit te lichten.

Gesloten