LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekker bijbeunen in de bijstand..

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door puma73 »

haljamar schreef:Kun je naast AOW ook een bijstandsuitkering krijgen ?
Ja, als je onvoldoende inkomsten hebt uit de kale AOW, b.v. mensen die geen pensioen hebben opgebouwd en aanzienlijk minder AOW rechten hebben opgebouwd en daardoor onder het bestaansminimum dreigen te komen.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door wieder »

Hier wordt wel gereageerd alsof de bijstand-gerechtigden allemaal voor de lol een uitkering hebben aangevraagd en er alles aan doen om maar niet te hoeven werken. Ik vind niet dat je die rotte 1% het voor de rest moet laten verpesten. Kan me niet voorstellen dat iemand "zomaar" een WWB aanvraagt. Of van mening is dat dat beter loont dan de parttime baan. Regelverbuigers heb je altijd, maar om ze nou echt allemaal over 1 kam te scheren gaat me echt te ver.
Een boel mensen zijn volgens mij ooit een baan kwijt geraakt en komen nu niet meer aan de bak omdat "het profiel niet voldoet". Maw, eigenlijk worden ze afgewezen op basis van leeftijd/sexe/ras-discriminatie maar dat zeggen ze niet. Behoorlijk lullig. En als die mensen zwart kunnen bijverdienen, ik vind het best. Aan de andere kant: als ze weten hoe ze 150 euri per dag zwart kunnen bijverdienen zitten ze onterecht in de bijstand.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Prima idee. Daarmee verspelen ze hun toeslagen. Blijven ze op hetzelfde inkomen zitten, maar kosten de gemeenschap minder.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door olaf79 »

Isabel1 schreef:Ik vind dit best wel moeilijk eigenlijk, want je kunt het van twee kanten bekijken

1) als 10 uurtjes werken + bijstand evenveel oplevert als 40 uur werken dan klinkt dat toch bijzonder oneerlijk voor diegenen die 40 uur hun rug stuk staan te werken.
2) als 10 uurtjes werken + bijstand evenveel oplevert als 0 uurtjes werken + bijstand, levert het ook niet echt op om in het arbeidsproces mee te draaien.
Dus moet je die 10 uur verplichten en als ze niet komen opdagen dan de bijstand korten. De tijd van gratis geld van vadertje staat is nu toch wel voorbij hoor.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door puma73 »

wieder schreef:Hier wordt wel gereageerd alsof de bijstand-gerechtigden allemaal voor de lol een uitkering hebben aangevraagd en er alles aan doen om maar niet te hoeven werken. Ik vind niet dat je die rotte 1% het voor de rest moet laten verpesten. Kan me niet voorstellen dat iemand "zomaar" een WWB aanvraagt. Of van mening is dat dat beter loont dan de parttime baan. Regelverbuigers heb je altijd, maar om ze nou echt allemaal over 1 kam te scheren gaat me echt te ver.
Een boel mensen zijn volgens mij ooit een baan kwijt geraakt en komen nu niet meer aan de bak omdat "het profiel niet voldoet". Maw, eigenlijk worden ze afgewezen op basis van leeftijd/sexe/ras-discriminatie maar dat zeggen ze niet. Behoorlijk lullig. En als die mensen zwart kunnen bijverdienen, ik vind het best. Aan de andere kant: als ze weten hoe ze 150 euri per dag zwart kunnen bijverdienen zitten ze onterecht in de bijstand.
En waar haal jij die "rotte 1%" vandaan, het aantal mensen wat bijbeunt ligt in werkelijkheid veel hoger. Denk maar eens aan al die "handelaartjes" op de diverse verkoopsites die gewoon bijbeunen.

De huismoedertjes die zaken verkopen op verkoopsites om wat "extra" centjes te hebben. Ook dat is gewoon bijbeunen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik denk eerder aan al die schoonmakers, klusjesmannen, etc. die zwart of grijs bijbeunen vaak tot VER boven minimumloonniveau

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:Ik denk eerder aan al die schoonmakers, klusjesmannen, etc. die zwart of grijs bijbeunen vaak tot VER boven minimumloonniveau
Yup. In mijn omgeving zijn er daar ook echt veel van. Was echt wel even verbaasd. Ook wat Puma zegt.
Daarnaast heb je de thuiskapsters, wiettelers, noem maar op.

Het lijkt mij eerder een meerderheid, dan een 1% situatie.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door ciske »

prem schreef:Het moet toch niet gekker worden.
Als het aan Groen Links lag mogen mensen in de bijstand bijwerken tot het min. loon.
http://www.nu.nl/politiek/4001277/groen ... ienen.html

Gezien jouw uitspraken hier op het forum, verbaasd mij dit topic niet.

Jij scheert elk mens over een kam, niet elk persoon wat in de bijstand zit , vindt het oh zo leuk. Man je discrimineert , hopelijk kom jij nooit zonder werk te zitten.

Van mij mogen deze mensen best wel een beetje bij verdienen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:Ik denk eerder aan al die schoonmakers, klusjesmannen, etc. die zwart of grijs bijbeunen vaak tot VER boven minimumloonniveau
Ik denk aan iedereen die zwart bijverdiend, helemaal niet bijverdienen dan heb je ook geen grijze en zwarte gebieden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ciske schreef:Van mij mogen deze mensen best wel een beetje bij verdienen.
En ondertussen zwart mogen concurreren met mensen die wel netjes BTW moeten afdragen en daardoor hun baan/bedrijf verliezen. Het is al moeilijk genoeg voor de kleine ondernemer.

Dan kun je net zo goed alle toeslagen afschaffen en een basisinkomen voor iedereen invoeren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MichielFRL schreef:
GJvdZ schreef:Als je echt 40 uur per week ploetert verdien je al gauw meer dan het minimumloon. Zoveel mensen zijn er niet die voor een echt minimumloon werken. In de meeste CAO's is het laagste salaris als (flink) hoger dan het minimumloon.
Ga eens vacatures bekijken. Er komt genoeg voorbij wat maar net boven minimumloon zit.
Je zegt hetzelf: boven het minimumloon. En: als je vanaf niets komt, heb je ook niet zoveel te eisen. En je kunt vanuit een baan met net iets meer dan het minimumloon nog altijd makkelijk doorstromen naar iets beters dan met een bijstandsuitkering wachten tot die droombaan voorbij komt.

En boven alles: je eigen geld verdienen is altijd beter dan je hand op moeten houden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

prem schreef:@ Klaas Jan...
Ik ben bang dat je het niet begrijpt. Ze houden bijstand en mogen bijverdienen tot het minimum loon.
Voorbeeldje: bijstand is b.v. 900 euro. Ze werken dan een dag in de week voor 150 euro en hup, in een dag per week zitten ze op 900+600 op 1500. Terwijl een ander daar vijf dagen voor noet werken.
Je begrijpt toch wel wat dat zou gaan betekenen?

Niemand hoeft op de bank te zitten hoor, er is genoeg te doen.
Nou, ik begrijp het heel goed hoor. En sta en niet bij voorbaat afwijzend tegenover. Eerst maar eens alle ins en outs van de plannen van Groen Links zien. Misschien is het wel een prima middel om mensen via deze route uit de bijstand te krijgen.
Ik ben niet de enige die het zegt: het lijkt wel of iedereen in de bijstand daar fris en vrolijk en uit vrije wil in zit. Ik doe niet mee aan dat soort vooroordelen. Het openingsbericht met 'lekker bijbeunen' in de titel zegt al genoeg.

En verder klopt uw rekensom niet. U rekent met een netto bijstandsuitkering maar met een bruto minimumloon. Daarmee zet u de zaak in een volkomen verkeerd daglicht.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door prem »

ciske schreef:
prem schreef:Het moet toch niet gekker worden.
Als het aan Groen Links lag mogen mensen in de bijstand bijwerken tot het min. loon.
http://www.nu.nl/politiek/4001277/groen ... ienen.html

Gezien jouw uitspraken hier op het forum, verbaasd mij dit topic niet.

Jij scheert elk mens over een kam, niet elk persoon wat in de bijstand zit , vindt het oh zo leuk. Man je discrimineert , hopelijk kom jij nooit zonder werk te zitten.

Van mij mogen deze mensen best wel een beetje bij verdienen.
Ow, dus ik mag dit topic niet plaatsen?
En waarom zou ik iedereen over een kam scheren? Het plan is te belachelijk voor woorden. Niet elk persoon vindt het leuk nee, alleen wakker worden wanneer je wilt en opstaan wanneer je wilt went snel.
Ik kan me camping Powned nog herinneren. Ze zochten zelfs werk voor ze maar dat was voor de betreffende geen prioriteit. Een walgelijke vertoning.
Ik kan mijn eigen boontjes doppen, geen zorgen, bijstand zal ik nooit nodig hebben, ik woon trouwens in Vlaanderen dus.
Laatst gewijzigd door prem op 04 mar 2015 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik woon trouwens in Vlaanderen dus.
Je praat dus mee over zaken waar je helemaal niets mee te maken hebt.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik vind niet dat je die rotte 1% het voor de rest moet laten verpesten. Kan me niet voorstellen dat iemand "zomaar" een WWB aanvraagt. Of van mening is dat dat beter loont dan de parttime baan.
Ik denk ook niet dat mensen het leuk vinden om in de bijstand te zitten, uitzonderingen daargelaten. Maar ik denk wel dat in sommige gevallen het beter loont voor mensen om in de bijstand te blijven zitten en dat ze dat daarom ook doen.
Bijvoorbeeld als je alleenstaand bent met 2 kinderen, kan een parttime baan financieel duurder zijn op het moment dat jij geen gratis opvang kunt regelen. Of op het moment dat je mantelzorger voor iemand bent, dan wordt het best wel moeilijk om daarnaast te gaan werken. Of op het moment dat je ziek bent, want het blijkt bijzonder moeilijk om als je ziek wordt als je eenmaal in de bijstand zit om nog een WIA uitkering rond te krijgen, en dan blijf je in de bijstand hangen terwijl je arbeidsongeschikt bent.

Met andere woorden, ik denk eigenlijk dat de groep mensen die in de bijstand zit zo divers is dat alleen financiele prikkels om hen eruit te krijgen nooit voor die hele groep gaat werken. (de mensen die gewoon geen zin hebben en het zaakje op zitten te flessen, bedoel ik daar dus niet mee)

isabel

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door prem »

angel1978 schreef:
ik woon trouwens in Vlaanderen dus.
Je praat dus mee over zaken waar je helemaal niets mee te maken hebt.
Jawel, ik betaal bakken met geld belasting in Nederland, het treft mij dus ook.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door kweenie »

Julie4444 schreef:
ciske schreef:Van mij mogen deze mensen best wel een beetje bij verdienen.
En ondertussen zwart mogen concurreren met mensen die wel netjes BTW moeten afdragen en daardoor hun baan/bedrijf verliezen. Het is al moeilijk genoeg voor de kleine ondernemer.

Dan kun je net zo goed alle toeslagen afschaffen en een basisinkomen voor iedereen invoeren.
Eén van de problemen is nu juist dat mensen wel heel erg in de verleiding komen om zwart te gaan werken, omdat zeker voor iemand in de bijstand het verschil tussen wit en zwart bijverdienen zo ontzettend groot is. Dat los je niet op door (bijna) elke euro die je verdient te korten op de bijstand. Als je het lonend(er) maakt om legaal bij te verdienen, dan zullen de meeste mensen ook best wel netjes hun belastingen en premies afstaan. Want het is evident dat werken of een eigen bedrijf opbouwen alleen op lange termijn zin heeft als je ook werkelijk legaal iets opbouwt. En niet dat je maar hier en daar wat zwart bijsprokkelt.

Overigens willen ze niet dat iedereen maar in het wilde weg mag gaan bijverdienen. Ze willen wél dat gemeentes de mogelijkheid krijgen om te kunnen experimenteren met bijverdienen tot een bepaalde grens. Waarbij dan als tegenprestatie wel zou moeten worden afgezien van andere armoedevoorzieningen. De mogelijkheden om hiermee te experimenteren zijn er nu namelijk niet: er worden alleen extra mogelijkheden geboden om strenger te zijn, maar niet om te experimenteren met soepeler te zijn.

Lijkt mij dus helemaal niet zo heel gek dat ook dáárvoor bepaalde ruimte aan de gemeentes wordt gegeven.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door ciske »

prem schreef:
angel1978 schreef:
ik woon trouwens in Vlaanderen dus.
Je praat dus mee over zaken waar je helemaal niets mee te maken hebt.
Jawel, ik betaal bakken met geld belasting in Nederland, het treft mij dus ook.

Ja hoor, jij wordt nogal getroffen!! Man je discriminatie is overweldigend. Dat soort mensen als jou die houden totaal geen rekening met mensen die onverwachts hun baan kwijt raken. Jij wilt gewoon elk mens wat nu zonder zit door de shi/t halen , want ja.....jij bent zo geweldig!!

Troost je het feit dat jij en ik en anderen een baan hebben , zegt niks.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ciske schreef:(Tegen Prem)[...]

Ja hoor, jij wordt nogal getroffen!! Man je discriminatie is overweldigend. Dat soort mensen als jou die houden totaal geen rekening met mensen die onverwachts hun baan kwijt raken. Jij wilt gewoon elk mens wat nu zonder zit door de shi/t halen , want ja.....jij bent zo geweldig!!

Troost je het feit dat jij en ik en anderen een baan hebben , zegt niks.
Mensen die hun baan verliezen krijgen toch WW, of ben ik nou? Hier ging het toch zeker om mensen in de bijstand, of begrijp ik het verkeerd?

Maar even terug naar het eerdere punt: hoe is dit eerlijk voor mensen die 1 fte werken voor (ongeveer)
minimumloon? Is het juist niet zo dat als niet werken meer of evenveel loont dan wel werken, het juist aantrekkelijker is om niet te werken?

Of in dit geval een beetje want de rest is gratis geld.

Lijkt mij dat het een beter idee is om bijv. het jeugdloon af te schaffen zodat al die bedrijven stoppen met leeftijdsdiscriminatie. Dan kunnen ze naar kwaliteit kijken, en me dunkt dat we dan achter de kassa bij de supermarkten wat meer volwassenen gaan zien (die misschien nu wel bijstand beuren). Voor hen is dit dan weer aantrekkelijk, omdat 0.6-1 fte bij de appie werken meer is dan bijstand voor 1 persoon.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door ciske »

Mensen die hun baan verliezen krijgen toch WW, of ben ik nou? Hier ging het toch zeker om mensen in de bijstand, of begrijp ik het verkeerd?
Zover ik op de hoogte ben, krijg je na de WW bijstand toch? Ik vind het idee prima. Mensen blijven een beetje meedraaien en niemand wordt er slechter van. Ja Prem......

Gesloten