Pagina 1 van 1
Sony bezeikt de boel met garantie
Geplaatst: 04 mar 2015 09:50
door wudstick
Hallo,
In december heb ik een ps4 gekocht van sony, nou is deze na 6 weken al kapot gegaan. Ik mijn playstation terug gebracht naar de mediamarkt waar ik deze gekocht had en hier is die dan ook opgestuurd naar sony. Na 3 weken wachten krijg ik mijn playstation terug. Maar ik had al gelezen dat het vaker voorkwam dat je een ouder model terug kreeg dus ik had al foto's gemaakt van het serienummer.
Wat blijkt, ik heb een playstation gekocht met het serienummer CUH-1116 A en uiteindelijk krijg ik een playstation terug met het serienummer CUH-1004 A. Nou natuurlijk direct terug gegaan naar de mediamarkt en gezegd dat dit niet kon. Ze gingen hiermee akkoord en zouden ook voor een passende oplossing zorgen.
Na afloop toch eens even sony gebeld om mijn ongenoegen te uiten. Het antwoord wat ik kreeg was dat dit normaal was, er was namelijk toch geen verschil tussen de modellen. Na een discussie van ongeveer 5 minuten waar ik deze man van de sony alle verschillen verteld had die ik op internet gevonden had zei hij dat hij de discussie niet meer wou aangaan en werd er opgehangen.
Maar waarom zou sony een nieuwer model op de playstation zetten als er geen verschil tussen is?
http://www.dualshockers.com/2014/10/21/ ... -analyzed/
Op deze site is dus te lezen dat er wel degelijk verschil is in de modellen, de nieuwe playstation is namelijk 50 gram lichter; heeft een nieuwer moederbord; en zou ook minder energie verbruiken. Nou gaat het mij niet direct om deze voordelen maar ik heb een nieuwere playstation gekocht die maar 6 weken oud is. En sony probeert mij een gerepareerde playstation aan te smeren die naar alle waarschijnlijkheid een stuk ouder is als die van mij.
Kijk dus uit hiermee want sony probeert de boel te bezeiken!!!!
Re: Sony bezeikt de boel met garantie
Geplaatst: 04 mar 2015 10:22
door GJvdZ
Je hebt altijd kleine verschillen binnen een bepaald product. Gedurende de life cycle van een product zijn soms aanpassingen nodig bijvoorbeeld om het productieproces te verbeteren, of omdat bepaalde onderdelen slechter leverbaar zijn of duurder zijn geworden. Voor een eindgebruiker zijn die dingen niet van belang zolang de prestaties en functionaliteit niet zijn veranderd.
Re: Sony bezeikt de boel met garantie
Geplaatst: 04 mar 2015 11:20
door prem
wudstick schreef:Hallo,
In december heb ik een ps4 gekocht van sony, nou is deze na 6 weken al kapot gegaan. Ik mijn playstation terug gebracht naar de mediamarkt waar ik deze gekocht had en hier is die dan ook opgestuurd naar sony. Na 3 weken wachten krijg ik mijn playstation terug. Maar ik had al gelezen dat het vaker voorkwam dat je een ouder model terug kreeg dus ik had al foto's gemaakt van het serienummer.
Wat blijkt, ik heb een playstation gekocht met het serienummer CUH-1116 A en uiteindelijk krijg ik een playstation terug met het serienummer CUH-1004 A. Nou natuurlijk direct terug gegaan naar de mediamarkt en gezegd dat dit niet kon. Ze gingen hiermee akkoord en zouden ook voor een passende oplossing zorgen.
Na afloop toch eens even sony gebeld om mijn ongenoegen te uiten. Het antwoord wat ik kreeg was dat dit normaal was, er was namelijk toch geen verschil tussen de modellen. Na een discussie van ongeveer 5 minuten waar ik deze man van de sony alle verschillen verteld had die ik op internet gevonden had zei hij dat hij de discussie niet meer wou aangaan en werd er opgehangen.
Maar waarom zou sony een nieuwer model op de playstation zetten als er geen verschil tussen is?
http://www.dualshockers.com/2014/10/21/ ... -analyzed/
Op deze site is dus te lezen dat er wel degelijk verschil is in de modellen, de nieuwe playstation is namelijk 50 gram lichter; heeft een nieuwer moederbord; en zou ook minder energie verbruiken. Nou gaat het mij niet direct om deze voordelen maar ik heb een nieuwere playstation gekocht die maar 6 weken oud is. En sony probeert mij een gerepareerde playstation aan te smeren die naar alle waarschijnlijkheid een stuk ouder is als die van mij.
Kijk dus uit hiermee want sony probeert de boel te bezeiken!!!!
Dat moet Mediamarkt oplossen, niet Sony.
Re: Sony bezeikt de boel met garantie
Geplaatst: 04 mar 2015 12:08
door newmikey
wudstick schreef:Kijk dus uit hiermee want sony probeert de boel te bezeiken!!!!
Wat een kulverhaal!
Re: Sony bezeikt de boel met garantie
Geplaatst: 05 mar 2015 16:53
door JJGHWULL
In de garantievoorwaarden van Sony staat dat je een zoals dat genoemd wordt 'refurbished' model retour krijgt. Altijd. Dit had Mediamarkt al kunnen communiceren.
Mediamarkt doet voor u afhandelen wat u zelf ook had kunnen afhandelen, namelijk het opsturen van uw PS4 naar Sony. Dan was het waarschijnlijk nog sneller gegaan ook.
Sony voorziet in een vervangend exemplaar en voldoet hiermee aan haar verplichtingen.
Wat verwacht je nu precies van Mediamarkt? Ook zij hebben aan hun verplichtingen voldaan.
Sony bezeikt dus helemaal niet de boel. Laat jezelf de volgende keer beter informeren naar de gang van zaken alvorens je op forums loopt te roeptoeteren. Of koop een Xbox One. Dan krijg je wel hetzelfde model retour zoals, je raad het al, vermeld staat in de garantievoorwaarden.
Re: Sony bezeikt de boel met garantie
Geplaatst: 05 mar 2015 18:25
door bprosman
CUH-1116A Is ook helemaal geen serienummer maar een "Build/Versie" nummer maar dit even terzijde.
Re: Sony bezeikt de boel met garantie
Geplaatst: 05 mar 2015 18:37
door olaf79
JJGHWULL schreef:In de garantievoorwaarden van Sony staat dat je een zoals dat genoemd wordt 'refurbished' model retour krijgt. Altijd. Dit had Mediamarkt al kunnen communiceren.
Deze voorwaarden zijn niet van toepassing aangezien TS zich beroept op de wettelijke garantie en niet op de fabrieksgarantie.
Volgens de wet heeft TS recht op reparatie of vervanging met een gelijkwaardig model. Geen refurbished want hij heeft betaald voor nieuw en niet voor refurbished.
Mediamarkt doet voor u afhandelen wat u zelf ook had kunnen afhandelen, namelijk het opsturen van uw PS4 naar Sony. Dan was het waarschijnlijk nog sneller gegaan ook.
Nee bij garantieclaim moet je altijd eerst contact opnemen met de verkoper. Als deze niet meewerkt, niet meer bestaat of andersinds onbereikbaar is kun je je op de fabrikant benaderen.
Sony voorziet in een vervangend exemplaar en voldoet hiermee aan haar verplichtingen.
Wat verwacht je nu precies van Mediamarkt? Ook zij hebben aan hun verplichtingen voldaan.
Dit is onjuist aangezien de klant recht heeft op kostenloze reparatie of vervanging met een gelijkwaardig model.
Een ouder model is niet gelijkwaardig
Een opgekalefaterd model is niet gelijkwaardig.
TS hoeft hier dus geen genoegen mee te nemen.
Sony bezeikt dus helemaal niet de boel. Laat jezelf de volgende keer beter informeren naar de gang van zaken alvorens je op forums loopt te roeptoeteren. Of koop een Xbox One. Dan krijg je wel hetzelfde model retour zoals, je raad het al, vermeld staat in de garantievoorwaarden.
Misschien moet jij je beter informeren omtrent de wettelijke garantievoorwaarden die gelden in Nederland (en de hele EU trouwens). Op deze rechten mag de verkoper of fabrikant NIET ten nadele van de koper afwijken.
TS claimt terecht dat hij minder krijgt dan waar hij recht op heeft. Namelijk kosteloos een nieuw vervangend exemplaar of reparatie. TS heeft niet betaald voor een ouder model. Noch heeft hij betaald voor een tweedehandsje.
Re: Sony bezeikt de boel met garantie
Geplaatst: 05 mar 2015 21:01
door JJGHWULL
Beste Olaf,
Dat het hier om wetterlijke garantie gaat hoef je mij niet uit te leggen. De wet voorziet dat de verkopende partij (MM) het toestel of laat repareren, of een ( gelijwaardig )vervangend toestel geeft of geld retour. In dit geval heeft de TS een gelijkwaardig toestel terug ontvangen. Sterker nog, er is een overeenkomst gesloten tussen koper en verkoper over de afhandeling. TS is hiermee akkoord gegaan, immers zou het toestel anders niet opgestuurd worden.
Even per definitie: een gelijkwaardig model. Op moment is er maar 1 model van de PS4 op de markt met zoals bprosman al stelt meerdere 'builds'. Ze zijn dus alle gelijkwaardig aan elkaar. Sterker nog als je in winkels kijkt met oude voorraden of nieuwe voorraden kan het best zijn dat die dus een ander CUH build hebben. Hoor je niemand over. In de wet staat ook nergens iets over hoe oud vervangende producten mogen of moeten zijn. Er wordt alleen gesteld dat het product 'deugdelijk' of 'goed' dient te zijn, en dat is het met een gerefurbished model, of zoals het letterlijk te lezen valt: "factory recertified" (a product that has been returned to its original specifications)
Re: Sony bezeikt de boel met garantie
Geplaatst: 05 mar 2015 21:22
door wieder
JJGHWULL schreef:Beste Olaf,
Dat het hier om wetterlijke garantie gaat hoef je mij niet uit te leggen. De wet voorziet dat de verkopende partij (MM) het toestel of laat repareren, of een ( gelijwaardig )vervangend toestel geeft of geld retour. In dit geval heeft de TS een gelijkwaardig toestel terug ontvangen. Sterker nog, er is een overeenkomst gesloten tussen koper en verkoper over de afhandeling. TS is hiermee akkoord gegaan, immers zou het toestel anders niet opgestuurd worden.
Even per definitie: een gelijkwaardig model. Op moment is er maar 1 model van de PS4 op de markt met zoals bprosman al stelt meerdere 'builds'. Ze zijn dus alle gelijkwaardig aan elkaar. Sterker nog als je in winkels kijkt met oude voorraden of nieuwe voorraden kan het best zijn dat die dus een ander CUH build hebben. Hoor je niemand over. In de wet staat ook nergens iets over hoe oud vervangende producten mogen of moeten zijn. Er wordt alleen gesteld dat het product 'deugdelijk' of 'goed' dient te zijn, en dat is het met een gerefurbished model, of zoals het letterlijk te lezen valt: "factory recertified" (a product that has been returned to its original specifications)
+1
Ondanks je vreemde nickname typ je verrekte netjes.
Ik kan me overigens nog een enorme discussie hier ergens herinneren over nieuw/refurbished/gerepareerd...