LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vrijwilligers dagbesteding
-
vrijwilligers dagbesteding
Moeders gaat 1 x per week naar dagbesteding. Met de dagbesteding is verder niets mis maar wel met de vrijwilligers die clienten halen/brengen. Althans met de gevraagde kilometervergoeding van 80 eurocent.
Even uitleggen: de lokatie van de dagbesteding ligt op een lokatie die we voor het gemak "B" noemen.
Standplaats vrijwillige chauffeurs noemen we voor het gemak "A" de woonplaats van moeders "C"
de afstand van A naar C bedraagt 16 kilometer en van B naar C 12 kilometer.
De redenatie van de zorginstelling is dat om moeder te halen er het volgende moet gebeuren:
De chauffeur moet rijden van A naar C dan van C naar B en vervolgens van B naar A totaal van genoemde rit is 2 x 16 kilometer waarvoor in rekening wordt gebracht aan moeder 32 x 40 eurocent.
Naar huis wordt hetzelfde gerekend.
Wat ik me nu zit af te vragen: is die vergoeding niet erg ruim voor vrijwilligers ? Is dit een gebruikelijk tarief voor vrijwilligers ?
Even uitleggen: de lokatie van de dagbesteding ligt op een lokatie die we voor het gemak "B" noemen.
Standplaats vrijwillige chauffeurs noemen we voor het gemak "A" de woonplaats van moeders "C"
de afstand van A naar C bedraagt 16 kilometer en van B naar C 12 kilometer.
De redenatie van de zorginstelling is dat om moeder te halen er het volgende moet gebeuren:
De chauffeur moet rijden van A naar C dan van C naar B en vervolgens van B naar A totaal van genoemde rit is 2 x 16 kilometer waarvoor in rekening wordt gebracht aan moeder 32 x 40 eurocent.
Naar huis wordt hetzelfde gerekend.
Wat ik me nu zit af te vragen: is die vergoeding niet erg ruim voor vrijwilligers ? Is dit een gebruikelijk tarief voor vrijwilligers ?
Re: vrijwilligers dagbesteding
Ik neem aan dat het niet verplicht is om je moeder te laten halen en brengen? Als je zelf je moeder haalt en brengt spaar je per week 32 x 40 cent uit.
Je kan ook een taxi sturen, die kost je dan 29 euro per enkele reis
-
Klopt, zelf doen is geen optie: ben zelf gehandicapt. Het mensje op de scootmobiel er bij zetten gaat echt nietIk neem aan dat het niet verplicht is om je moeder te laten halen en brengen? Als je zelf je moeder haalt en brengt spaar je per week 32 x 40 cent uit.
Mijn vraag is trouwens hiermee niet beantwoord: of het normaal is dat vrijwilligers een dergelijke vergoeding kunnen toucheren terwijl de belastingdienst van 19 cent/km uitgaat voor zover bekend.
De bd zegt alleen maar dat 19 cent de max belastingvrije vergoeding is. Maar voor die 19 cent kan je geen auto rijden.. althans niet als je rekening houdt met afschrijving, onderhoud,verzekering, wegenbelasting en brandstof.je kan toch ook niet verwachten van mensen die al zonder daarvoor betaald te krijgen, ook nog eens toe moeten leggen op het vervoer van deze mensen?
Ik kreeg van mijn baas overigens ook 19 cent netto en 19 cent bruto.
Ik kreeg van mijn baas overigens ook 19 cent netto en 19 cent bruto.
-
Ahhh... het moet weer allemaal voor niks? Sorry dat ik pissig wordt, maar je begint al met de opmerking dat er iets mis is met de vrijwilligers. Om dat vervolgens te nuanceren. Als je dat vind, stop dan met die vrijwilligers, en breng je moeder zelf maar die kant op.
Je mag als onkostenvergoeding voor de auto 19 cent per kilometer vragen, onbelast. En vaak zijn de werkelijke kilometerkosten nog hoger. Lijkt me toch niet onredelijk, wel? Of moet de vrijwilliger zelf opdraaien voor de kosten van jouw vervoer? Dat als eerste.
Ten tweede mag een vrijwilliger, naast een vergoeding voor de gemaakte kosten, een onkostenvergoeding ontvangen van maximaal 4,50 per uur, maximaal 150 per maand, maximaal 1500 per jaar. Geen idee hoelang er over die rit gedaan wordt, maar ik schat dat ze toch wel een uurtje onderweg zijn, als het niet meer is. Dat levert ze maar liefst 6 euro nog wat op. Redelijk aan de max dus. Maar als je de vergoeding iets schuift naar de kilometerkosten van de auto, dan kom je wel heel erg dicht bij die 4,50 euro.
Ik heb hier geen woorden voor, sorry hoor. Prima dat je zo ondankbaar bent voor mensen die zich belangeloos inzetten voor JOUW moeder, maar als het voor niks moet, over de rug van anderen heen, dan moet je je moeder zelf maar halen en brengen. Of ze gaat maar lopen. Kost het ook niks.
Getekend: een vrijwilliger.
Je mag als onkostenvergoeding voor de auto 19 cent per kilometer vragen, onbelast. En vaak zijn de werkelijke kilometerkosten nog hoger. Lijkt me toch niet onredelijk, wel? Of moet de vrijwilliger zelf opdraaien voor de kosten van jouw vervoer? Dat als eerste.
Ten tweede mag een vrijwilliger, naast een vergoeding voor de gemaakte kosten, een onkostenvergoeding ontvangen van maximaal 4,50 per uur, maximaal 150 per maand, maximaal 1500 per jaar. Geen idee hoelang er over die rit gedaan wordt, maar ik schat dat ze toch wel een uurtje onderweg zijn, als het niet meer is. Dat levert ze maar liefst 6 euro nog wat op. Redelijk aan de max dus. Maar als je de vergoeding iets schuift naar de kilometerkosten van de auto, dan kom je wel heel erg dicht bij die 4,50 euro.
Ik heb hier geen woorden voor, sorry hoor. Prima dat je zo ondankbaar bent voor mensen die zich belangeloos inzetten voor JOUW moeder, maar als het voor niks moet, over de rug van anderen heen, dan moet je je moeder zelf maar halen en brengen. Of ze gaat maar lopen. Kost het ook niks.
Getekend: een vrijwilliger.
-
Wil het toch nog iets verder nuanceren: lokaal is een vrijwilligersteam bezig met zaken voor de minder bedeelde/zieke/gehandicapte medemens. Deze mensen doen goed werk. 1 van de dingen die ze doen is vervoer doch uitsluitend binnen de gemeentegrens. De gevraagde vergoeding bedraagt......... 19ct/km
Ik weet ook wel dat je niet een auto op de weg houdt voor die 19ct. Commercieel vervoer binnen de gemeentegrens kost mx. 5 euro/rit/persoon (max afstand is dan plm 10 km) Dat betekent in de praktijk dus 50 cent/km. COMMERCIEEL.
Nu heeft moeders de pech dat haar woonplaats en de plek van de zorginstelling in twee verschillende gemeenten ligt. Moet dat dan een reden zijn om 80ct/km te betalen ? (Mens heeft ook alleen maar aow;
heeft CIZ indicatie 6 en wacht op plaats in verzorgingshuis)
Nu mag je je pissig maken over mijn vraag; zelfs over het antwoord of antwoorden dan wel ongewenste situaties. Ik kom gewoon met een paar praktische vragen. Je kunt dan reageren op een normale manier of je kunt met een "pissig" antwoord komen. Uiteindelijk kun je mij niet verwijten dat je pissig wordt om een vraag......... Lijkt verdorie wel het idee van "willen we meer of minder ... (vul zelf maar in)"waarop een reactie komt van (is ook wel bekend)" Tenslotte wordt de vraagsteller beschuldigd van van alles en nog wat omdat de vraag blijkbaar niet wordt getolereerd.
Ik heb vroeger ook vrijwilligerswerk gedaan. Daar stond een minimale vergoeding tegenover die ik accepteerde omdat het vrijwilligerswerk was. Zonder dwang, zonder rare verplichtingen, gewoon als nuttig tijdverdrijf. Wie vrijwilligerswerk als zodanig ziet en het zelfs niet erg vind dat dat werk soms meebrengt dat er kleine financiele offers aan vast zitten kan en wil accepteren is relaxter bezig dan vrijwilligerswerk uitsluitend doen omdat het moet. De wereld werkt anders dan 30 jaar geleden: de wereld is egoistischer geworden helaas. Dat vind ik jammer.
Ik weet ook wel dat je niet een auto op de weg houdt voor die 19ct. Commercieel vervoer binnen de gemeentegrens kost mx. 5 euro/rit/persoon (max afstand is dan plm 10 km) Dat betekent in de praktijk dus 50 cent/km. COMMERCIEEL.
Nu heeft moeders de pech dat haar woonplaats en de plek van de zorginstelling in twee verschillende gemeenten ligt. Moet dat dan een reden zijn om 80ct/km te betalen ? (Mens heeft ook alleen maar aow;
Nu mag je je pissig maken over mijn vraag; zelfs over het antwoord of antwoorden dan wel ongewenste situaties. Ik kom gewoon met een paar praktische vragen. Je kunt dan reageren op een normale manier of je kunt met een "pissig" antwoord komen. Uiteindelijk kun je mij niet verwijten dat je pissig wordt om een vraag......... Lijkt verdorie wel het idee van "willen we meer of minder ... (vul zelf maar in)"waarop een reactie komt van (is ook wel bekend)" Tenslotte wordt de vraagsteller beschuldigd van van alles en nog wat omdat de vraag blijkbaar niet wordt getolereerd.
Ik heb vroeger ook vrijwilligerswerk gedaan. Daar stond een minimale vergoeding tegenover die ik accepteerde omdat het vrijwilligerswerk was. Zonder dwang, zonder rare verplichtingen, gewoon als nuttig tijdverdrijf. Wie vrijwilligerswerk als zodanig ziet en het zelfs niet erg vind dat dat werk soms meebrengt dat er kleine financiele offers aan vast zitten kan en wil accepteren is relaxter bezig dan vrijwilligerswerk uitsluitend doen omdat het moet. De wereld werkt anders dan 30 jaar geleden: de wereld is egoistischer geworden helaas. Dat vind ik jammer.
Is het nu 80 of 40 cent per gereden kilometer?
Jij kijkt ook alleen naar je eigen portemonnee, dus wanneer je die ontwikkeling jammer vindt moet je even in de spiegel kijken.Tiidmasine schreef:De wereld werkt anders dan 30 jaar geleden: de wereld is egoistischer geworden helaas. Dat vind ik jammer.
Waar haal je het vandaan om zo'n minimale km vergoeding onder het vergrootglas te leggen van mensen die vrijwillig de dagbesteding voor UW moeder mogelijk maken?
-
In veel gemeenten rijdt de PLUSBUS of de regiotaxi voor mensen met een vervoersindicatie , maar dan vaak ook via een omweg ;
uw vrijwilliger vraagt zo.n € 6 per rit , (oftewel zo.n € 50 pm) en ze helpen uw moeder de taxi in en weer uit en uw moeder heeft een leuk dagje, goedkoop dus. Of u moet een pasje van Valys regelen, die zijn goedkoper , maar dan rijden ze niet altijd rechtstreeks van A naar B en brengen uw moeder via een ommelanderreis nd bestemming en je hebt een beperkt aantal kilometers per jaar.
Ik zou niet piepen over deze vergoeding , is volkomen acceptabel , hij doet het toch maar mooi!
uw vrijwilliger vraagt zo.n € 6 per rit , (oftewel zo.n € 50 pm) en ze helpen uw moeder de taxi in en weer uit en uw moeder heeft een leuk dagje, goedkoop dus. Of u moet een pasje van Valys regelen, die zijn goedkoper , maar dan rijden ze niet altijd rechtstreeks van A naar B en brengen uw moeder via een ommelanderreis nd bestemming en je hebt een beperkt aantal kilometers per jaar.
Ik zou niet piepen over deze vergoeding , is volkomen acceptabel , hij doet het toch maar mooi!
-
80 cent ! (De lege ritten worden ook doorberekend: je betaalt niet alleen de kilometers van a naar b maar ook de kilometers van b naar a en dat dus 2 x per dag. Moeders halen, moeders brengen plus de lege ritten terug naar standplaats.kokka schreef:Is het nu 80 of 40 cent per gereden kilometer?
-
dat is Euro2, 60 per dag omdat de zorgboerderij niet de dichtstbijzijnde dagbesteding is maar wel de meest geschikte voor haar volgens arts en casemanager.MichielFRL schreef:Kan ze op basis van de CIZ 6 indicatie geen vergoeding van reiskosten voor dagbesteding krijgen?Tiidmasine schreef:(Mens heeft ook alleen maar aow;
Enkele berichten verwijderd. Reden: op de man spelen/off-topic.
-
Dus de lege ritten moet de vrijwilliger maar zelf betalen?Tiidmasine schreef:80 cent ! (De lege ritten worden ook doorberekend: je betaalt niet alleen de kilometers van a naar b maar ook de kilometers van b naar a en dat dus 2 x per dag. Moeders halen, moeders brengen plus de lege ritten terug naar standplaats.kokka schreef:Is het nu 80 of 40 cent per gereden kilometer?
juist het is dus 40 cent per gereden kilometer. niet 80 cent per kilometer dat uw moeder in de auto heeft gezeten. dat werkt alleen bij taxidiensten zo. deze vrijwilliger declareert de kilometer die hij moet maken om uw moeder naar de dagopvang te brengen.witte angora schreef:Dus de lege ritten moet de vrijwilliger maar zelf betalen?Tiidmasine schreef:80 cent ! (De lege ritten worden ook doorberekend: je betaalt niet alleen de kilometers van a naar b maar ook de kilometers van b naar a en dat dus 2 x per dag. Moeders halen, moeders brengen plus de lege ritten terug naar standplaats.kokka schreef:Is het nu 80 of 40 cent per gereden kilometer?
Als uw moeder financieel in staat is om deze vergoeding op te brengen, zie ik het probleem niet.
Ik vind 40 ct. per gereden km. ook wel erg aan de hoge kant. Ik zou denken, óf je rekent 19 ct/km voor alle km's die er moet worden gereden, óf je rekent 40 ct per passagiers-km. Die 40 ct zal namelijk hoogstwaarschijnlijk ook erop gebaseerd zijn dat er stukken zonder passagier moeten worden gerekend en dat die dus ook in de ritprijs moeten worden verwerkt. Maar tegelijk én het hoge rittarief rekenen én ook alle km's zonder passagie moeten betalen, dat lijkt mij dubbelop.
En hoewel veel berichten over dat de vrijwilligers zo worden 'uitgebuit' redelijk off-topic zijn, er zijn ook honderdduizenden vrijwilligers die vrijwilligerswerk zonder enige vergoeding (dus vrijwillig (!) ) doen. Of die misschien 19 ct/km ontvangen, als er veel van de auto gbruik wordt gemaakt, en verder geen vergoeding. Dan is het helemaal geen vreemde vraag of die 40 ct per gereden km. niet aan de hoge kant is en hoe het zou 'horen' te zijn? Het kan toch heel goed zijn dat een en ander verkeerd wordt gerekend en dat de vergoeding inderdaad te hoog is?
Dat nog even los van de vraag of de vrijwilliger zo niet in de problemen gaat komen als er meer ritjes zijn dan alleen een keer per week Moeder. Met zo'n vergoeding kom je al snel boven de fiscaal toegestane grens uit.
En hoewel veel berichten over dat de vrijwilligers zo worden 'uitgebuit' redelijk off-topic zijn, er zijn ook honderdduizenden vrijwilligers die vrijwilligerswerk zonder enige vergoeding (dus vrijwillig (!) ) doen. Of die misschien 19 ct/km ontvangen, als er veel van de auto gbruik wordt gemaakt, en verder geen vergoeding. Dan is het helemaal geen vreemde vraag of die 40 ct per gereden km. niet aan de hoge kant is en hoe het zou 'horen' te zijn? Het kan toch heel goed zijn dat een en ander verkeerd wordt gerekend en dat de vergoeding inderdaad te hoog is?
Dat nog even los van de vraag of de vrijwilliger zo niet in de problemen gaat komen als er meer ritjes zijn dan alleen een keer per week Moeder. Met zo'n vergoeding kom je al snel boven de fiscaal toegestane grens uit.
-
Het is ook maar de vraag wie die 40 cent per kilometer incasseert. Als het de vrijwilligersorganisatie is, die vervolgens de vrijwilliger uitbetaald, kun je er op rekenen dat er nog wel een en ander aan de strijkstok blijft hangen.
Wat een discussie!
Ik ben heel lang vrijwilliger geweest en ook taxichauffeur. Wat me steekt is het verrekenen van kosten voor het rijden van de standplaats naar het opstappunt. Dat is in de taxiwereld niet aan de orde. De klant hoeft niet te betalen voor een rit waar hij of zij geen deel van heeft uitgemaakt. Daarbij kan iemand in Friesland wel veel km berekenen als hij een rit in Limburg moet gaan doen (dit belachelijke voorbeeld is om aan te geven dat het niet correct is.)
Het zou netter zijn als de vrijwilligers dat ook deden. Ik zou dat in ieder geval niet doorberekenen.
In de prijs van € 0,80 per km hoort de (lege) terugrit verrekend te zijn. Dat wil zeggen dat je die terugrit nooit hoeft te betalen. Immers, staat het de chauffeur vrij om iemand anders mee terug te nemen en zo vangt hij/zij dubbel.
Ik kan me daarom de reactie van mevrouw goed voorstellen. Op het moment dat er € 0,80 per kilometer (als vergoeding) wordt gevraagd is er geen sprake meer van vrijwilligheid maar van een betaalde dienst.
Ik weet niet of er bij jullie regiotaxi is maar die rijdt- als beroepsorganisatie- goedkoper en de chauffeurs zijn ook allemaal goed opgeleid. Wie is aansprakelijk als er wat mis gaat tijdens de rit?
Ik ben heel lang vrijwilliger geweest en ook taxichauffeur. Wat me steekt is het verrekenen van kosten voor het rijden van de standplaats naar het opstappunt. Dat is in de taxiwereld niet aan de orde. De klant hoeft niet te betalen voor een rit waar hij of zij geen deel van heeft uitgemaakt. Daarbij kan iemand in Friesland wel veel km berekenen als hij een rit in Limburg moet gaan doen (dit belachelijke voorbeeld is om aan te geven dat het niet correct is.)
Het zou netter zijn als de vrijwilligers dat ook deden. Ik zou dat in ieder geval niet doorberekenen.
In de prijs van € 0,80 per km hoort de (lege) terugrit verrekend te zijn. Dat wil zeggen dat je die terugrit nooit hoeft te betalen. Immers, staat het de chauffeur vrij om iemand anders mee terug te nemen en zo vangt hij/zij dubbel.
Ik kan me daarom de reactie van mevrouw goed voorstellen. Op het moment dat er € 0,80 per kilometer (als vergoeding) wordt gevraagd is er geen sprake meer van vrijwilligheid maar van een betaalde dienst.
Ik weet niet of er bij jullie regiotaxi is maar die rijdt- als beroepsorganisatie- goedkoper en de chauffeurs zijn ook allemaal goed opgeleid. Wie is aansprakelijk als er wat mis gaat tijdens de rit?
Laat ik het zo stellen, ik zou het nog voor geen eurovijfje per kilometer doen, dus niet zeuren gewoon dank je zeggen...dank omdat je in Nederland woont, dank dat er zorgbesteding is, gratis neem ik aan, en dat er vrijwilligers zijn.
En dat niet iedereen is zoals ik.
En dat niet iedereen is zoals ik.
het is 40cent per kilometer, maar TS rekent 80 cent omdat er ook 40 cent voor de lege rit wordt gerekend.Rinustp schreef:Wat een discussie!
-
Dank voor de reacties. Ik zit me af te vragen hoe een en ander fiscaal zit: De vrijwilliger is verplicht alle bonnetjes te bewaren. Hij/zij zal dan net als zakelijke rijders een kilometeradministratie moeten voeren. Hoe kun je nl anders aantonen welke kilometers prive worden gereden en welke als vrijwilliger.
Helaas is de zorginstantie vaag over de verrekening (heb ik naar geinformeerd)
Ik heb begrepen OF je krijgt als vrijwilliger 4,50 euro-uur OF je rekent/krijgt reiskosten maar niet beide.
Trouwens openbaar vervoer (bus) kost 88 cent/km minus 34% als de reiziger 65 of ouder is.
Helaas is de zorginstantie vaag over de verrekening (heb ik naar geinformeerd)
Ik heb begrepen OF je krijgt als vrijwilliger 4,50 euro-uur OF je rekent/krijgt reiskosten maar niet beide.
Trouwens openbaar vervoer (bus) kost 88 cent/km minus 34% als de reiziger 65 of ouder is.
Dus als moeder in staat zou zijn om b.v. 2 euro/km te betalen is het volgens u geen probleem als dat gevraagd zou worden. Is dat niet een beetje raar ?Als uw moeder financieel in staat is om deze vergoeding op te brengen, zie ik het probleem niet.