Pagina 1 van 1

Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 11 mar 2015 16:06
door JBosman
Beste Radar,

Ik zit met een afgescheept gevoel,
Ik heb een Videokaart gekocht op 26-11-2014
Nu heb ik na een paar dagen fijn gebruik te kunnen maken van deze videokaart problemen gekregen, waardoor mijn computer nu random uit valt.. nu heb ik wat gegoogeld en bleek dat een bekend probleem te zijn. Na vraag gedaan bij het verkooppunt en die wisten nergens vanaf goed ik mocht mijn kaart retour sturen zodat ze deze gingen onderzoeken na een maand niks gehoord te hebben kreeg ik vandaag een doos van dit betreffende verkooppunt, met een briefje erbij Geen Garantie serienummersticker is beschadigd waardoor het serienummer niet meer leesbaar is..

Hoe nu verder? ik zit met een niet functionerend product maar krijg volgens de verkooppartij geen garantie.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 12 mar 2015 20:55
door trail46
JBosman schreef:Beste Radar,

Ik zit met een afgescheept gevoel,
Ik heb een Videokaart gekocht op 26-11-2014
Nu heb ik na een paar dagen fijn gebruik te kunnen maken van deze videokaart problemen gekregen, waardoor mijn computer nu random uit valt.. nu heb ik wat gegoogeld en bleek dat een bekend probleem te zijn. Na vraag gedaan bij het verkooppunt en die wisten nergens vanaf goed ik mocht mijn kaart retour sturen zodat ze deze gingen onderzoeken na een maand niks gehoord te hebben kreeg ik vandaag een doos van dit betreffende verkooppunt, met een briefje erbij Geen Garantie serienummersticker is beschadigd waardoor het serienummer niet meer leesbaar is..

Hoe nu verder? ik zit met een niet functionerend product maar krijg volgens de verkooppartij geen garantie.
Dat speelt al heel lang. Sticker beschadigt? geen garantie. Die sticker kan bij normaal gebruik namelijk nooit beschadigt worden, soms is een andere koeler de oorzaak of een poging tot overclocken.In beide gevallen sneuvelt de garantiesticker .Zeg niet dat dit bij TS is gebeurd maar de sticker beschadigt niet zichzelf. Hieronder een voorbeeld.
Hallo mede Tweakers,

Heb sinds kort een R9 290 gekocht en zoals bekend is de stock koeler net een stofzuiger.
Heb toen heel snel al een waterblock besteld en hem vervangen.
Toen ik hem wilde vervangen zag ik dat er op de sticker van de schroefjes van de GPU ''void warranty'' sticker op.

Nu is mijn vraag:
Heb ik nog wel recht op garantie nu ik mijn koeler eraf heb gehaald?
Natuurlijk heb ik de stock koeler nog en kan hem zo weer terug monteren, als het moet.

Alvast heel erg bedankt voor uw tijd:)

Gr. Duc

Het stickertje zegt het al...void warranty.
Dus after market cooler erop is geen warranty meer, of je moet het stickertje zo goed terug plakken dat het niet zichtbaar meer is :P
Ps void garantie = Garantie vervalt! http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1577494

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 13 mar 2015 14:47
door k2p
Kun je vanuit je BIOS of in het OS het serienummer niet uitlezen? Misschien kun je hen daar dan op wijzen dat zij dat dan ook kunnen. (Probeer anders eens met AIDA32 http://www.majorgeeks.com/mg/getmirror/ ... ion,1.html ) Staat het ook niet ergens op het bord van de videokaart of op 1 van de chips geëtst ? Zit er boven dat nummer niet ook een barcode dat gescand kan worden?

Ik kan me wel voorstellen dat de fabrikant en/of verkoper wel wil nagaan of jouw kaart wel daadwerkelijk de kaart is die ze aan je hebben verkocht. Hoe is dat nummer onleesbaar geworden?

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 13 mar 2015 16:20
door olaf79
Ach laat ze maar bewijzen dat zij de sticker niet (al dan niet expres) beschadigd hebben.

U heeft het defect binnen enkele dagen gemeld. Dat betekent dat wordt vermoed dat het product defect bij levering was en moet de verkoper het tegendeel bewijzen.
Dat u de koper bent is simpel weg voldoende te bewijzen door het product en de aankoopbon te overhandigen.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 13 mar 2015 16:47
door k2p
olaf79 schreef:Ach laat ze maar bewijzen dat zij de sticker niet (al dan niet expres) beschadigd hebben.

U heeft het defect binnen enkele dagen gemeld. Dat betekent dat wordt vermoed dat het product defect bij levering was en moet de verkoper het tegendeel bewijzen.
Dat u de koper bent is simpel weg voldoende te bewijzen door het product en de aankoopbon te overhandigen.
Da's aan de andere kant weer te makkelijk. Ik ben wel benieuwd hoe die serienummer niet meer leesbaar is geworden. Als het door krassen komt is dat wel verdacht. Als het is weggevaagd door hitte, is het niet TS z'n schuld.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 13 mar 2015 17:09
door olaf79
k2p schreef:Da's aan de andere kant weer te makkelijk...
Nee dat is het niet. Zo'n serienummer sticker zegt niks. Die kan de verkoper er af gepeutert hebben toen het ding ter onderzoek bij hem lag. Als dat nummer in de printplaat is gedrukt is het wat anders.

Dan nog gaat verkoper van elk product het serienummer opschrijven en administreren welk serienummer bij welke klant hoort? Kan natuurlijk wel als het serienummer in de barcode verwerkt zit, dit is zelden het geval volgens mij.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 13 mar 2015 18:01
door sjohie
olaf79 schreef:
k2p schreef:Da's aan de andere kant weer te makkelijk...
Nee dat is het niet. Zo'n serienummer sticker zegt niks. Die kan de verkoper er af gepeutert hebben toen het ding ter onderzoek bij hem lag. Als dat nummer in de printplaat is gedrukt is het wat anders.

Dan nog gaat verkoper van elk product het serienummer opschrijven en administreren welk serienummer bij welke klant hoort? Kan natuurlijk wel als het serienummer in de barcode verwerkt zit, dit is zelden het geval volgens mij.
Tsja, andere kant van die medaille is dat de sticker evenzogoed beschadigd kan zijn door TS tijdens het inbouwen van de videokaart, wat kan duiden op een onprofessionele/slechte montage, of niet onder de garantie vallende overklok activiteiten.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 14 mar 2015 10:20
door olaf79
sjohie schreef:Tsja, andere kant van die medaille is dat de sticker evenzogoed beschadigd kan zijn door TS tijdens het inbouwen van de videokaart, wat kan duiden op een onprofessionele/slechte montage, of niet onder de garantie vallende overklok activiteiten.
Kan allemaal. Maar de eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper en deze moet dus bewijzen dat de koper iets gedaan heeft waardoor de garantie vervallen is.

De wet vereist dat je moet kunnen bewijzen dat je het product hebt gekocht bij de partij waar je de garantie claimt. Een factuur en het artikel overhandigen waar het om gaat is voldoende bewijs.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 14 mar 2015 12:47
door alfatrion
Beste JBosman,

Je geeft aan dat je op 26 november 2014 een kaart hebt gekocht. En dat je na een tijdje problemen hebt gekregen. De kaart is gestuurd naar de verkoper en die geeft nu aan niets te willen omdat er een stikkertje is beschadigd.

Alle in de EU verkochte goederen komen met wettelijke garantie. Je hebt als consument het recht op kosteloos herstel of vervanging wanneer de verkoper je een ondeugdelijk product hebt geleverd. Dit recht vervalt niet op het moment dat er een stikkertje beschadigd is. Daar komt nog eens bij dat de verkoper het product moet herstellen tenzij hij kan bewijzen dat u verantwoordelijk bent voor dit gebrek, omdat je het gebrek binnen zes maanden hebt ontdekt.

Je kunt bij de ConsuWijzer een voorbeldbrief vinden.

Groet,
Alfa

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 14 mar 2015 22:54
door GJvdZ
Het probleem in dit geval is dat een videokaart eigenlijk geen product op zich is. Je zou het bijna een halffabrikaat kunnen noemen omdat je er pas wat mee kan doen nadat je het hebt ingebouwd en het systeem hebt voorzien van de juist software. Daar komt ook nog eens bij dat er systeemafhankelijkheden kunnen zijn (afhankelijk van de hardwarecombinatie, geïnstalleerde software e.d.). Het wordt dan wel aan consumenten verkocht, maar het is moeilijk te vergelijken met andere consumentenproducten. Er is immer redelijk wat vakkennis voor nodig om dit goed te doen (goed, het is geen rocket science, maar niet iedereen kan het; denk alleen maar een statische elektriciteit die roet in het eten kan gooien).

Dus ik ben benieuwd wat hier uit komt...

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 16 mar 2015 11:06
door alfatrion
Ik vindt dat wel mee vallen. Toen ik veertien was had ik al een kaart uit de computer getrokken. Dit is altijd goed gegaan. Toen riep men ook al dat je dit beter aan de vakman kon overlaten.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 16 mar 2015 11:22
door sjohie
alfatrion schreef:Ik vindt dat wel mee vallen. Toen ik veertien was had ik al een kaart uit de computer getrokken. Dit is altijd goed gegaan. Toen riep men ook al dat je dit beter aan de vakman kon overlaten.
Er uit trekken gaat meestal wel wat makkelijker als er juist in plaatsen.. :wink: Maar goed, als je dat al wel eens gedaan hebt, kan jij je dan voorstellen dat tijdens het verwijderen een deel van de serienummer-sticker sneuvelt? Van eentje die <6 maanden oud is zal de lijm ervan in ieder geval nog niet ingeboet hebben aan plakkracht, wat bij oudere computeronderdelen wel eens wil gebeuren.

Mijn ervaring met het bouwen van computers is dat de (garantie)stickers op onderdelen doorgaans niet op een plek zitten waar je met je vingers moet zijn om het te plaatsen. Nou heb ik +/- 5 computers gebouwd, dus een echte pro ben ik niet, maar ik vind het toch wat apart dat een deel van zo/n sticker al zo snel sneuvelt.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 16 mar 2015 15:22
door trail46
sjohie schreef:
Mijn ervaring met het bouwen van computers is dat de (garantie)stickers op onderdelen doorgaans niet op een plek zitten waar je met je vingers moet zijn om het te plaatsen. Nou heb ik +/- 5 computers gebouwd, dus een echte pro ben ik niet, maar ik vind het toch wat apart dat een deel van zo/n sticker al zo snel sneuvelt.
Klopt, de sticker zit juist over het gedeelte waar de schroefjes van koeler/overclockmogelijkheden zitten en juist daar heb je niets te zoeken. Natuurlijk kan je in beklag gaan als er garantie word geweigerd maar je zult vaak naar de rechter moeten want in hun algemene voorwaarden worden deze stickers precies omschreven en daar staat dat de garantie vervalt als je daarmee knoeit. Soms lukt het wel maar gezien de verhalen op Google ook veel keren niet.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 16 mar 2015 18:06
door olaf79
Die sticker is voor het verhaal geheel niet relevant.
1) de winkel zou zelf de sticker eraf getrokken kunnen hebben om garantie te kunnen weigeren.
2) de wet is in deze heel stellig: binnen 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper en moet vaststaan dat de koper iets heeft gedaan waardoor het product stuk is gegaan.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 16 mar 2015 18:27
door alfatrion
sjohie schreef:Er uit trekken gaat meestal wel wat makkelijker als er juist in plaatsen.. :wink: Maar goed, als je dat al wel eens gedaan hebt, kan jij je dan voorstellen dat tijdens het verwijderen een deel van de serienummer-sticker sneuvelt?
Nee, het is een beetje apart. Het kan natuurlijk zijn dat deze stikker er nooit heeft gezeten.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 30 mar 2015 08:56
door JBosman
Alle bedankt voor uw reacties,

Heb even een foto gemaakt van de sticker die volgens de leverancier door mij beschadigd is,
Afbeelding

Zoals je ziet mist de helft van de sticker en lijkt het er op dat deze voor de helft er afgescheurd is.
De sticker zit boven de pci bracket, Dit kan je met in en uitbouwen niet zelf beschadigen,
Ik werk in de IT-Sector dus kennis met hardware in/uitbouwen heb ik wel (Misschien niet duidelijk in de eerste post) IK weet zelf dat je van stickertjes o.i.d af moet blijven dan doe ik dit ook, De kaart in kwestie is een Asus R9 290,

Ik heb tevens deze foto + foto van de sticker van de originele verpakking meegestuurd en tot op heden niks meer mogen ontvangen van de leverancier.

Afbeelding

Zoals te zien is zijn de laatste 2 cijfers niet meer leesbaar, vergeleken met de sticker op de videokaart en op de verpakking.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 30 mar 2015 18:20
door k2p
Wauw. Met die laatste foto er bij zou het toch wel gauw afgelopen moeten zijn :/

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 30 mar 2015 18:24
door alfatrion
jep, intern onderzoek starten en medewerker een officiële waarschuwing geven.

Re: Geen Garantie Videokaart

Geplaatst: 30 mar 2015 18:41
door olaf79
Wat ik al eerder schreef lijkt bewaarheid geworden. De reparateur heeft die sticker eraf getrokken om onder garantie uit te komen.