LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te laat inschrijven KvK

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
Lividup

Te laat inschrijven KvK

Ongelezen bericht door Lividup »

Dag,

Sinds een paar jaar heb ik een eigen onderneming als DJ/Producer, met inschrijving bij de Belastingdienst. Ik heb gewoon een btw-nummer, VAR-nummer, etc. Ik factureer dan ook maandelijks middels deze gegevens.

Nou verneem ik dat elke onderneming verplicht is ingeschreven te staan bij de KvK, lekker late to the party dus. Op zich vind ik dit geen punt om te doen, echter ben ik wel huiverig voor bijv. boetes en/of nadelen voor mij als ik me -te laat- inschrijf. Op internet kan ik over dergelijke consequenties nagenoeg niets vinden.

Ik zou graag horen wat de gang van zaken in een dergelijk geval is. Hoop dat iemand me verder kan helpen.

Jantje7

Re: Te laat inschrijven KvK

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U factureert maandelijks schrijft u. Houd dit in dat u maar 1 opdrachtgever heeft? Mocht dit zo zijn begrijp ik niet dat u aan een VAR nummer bent gekomen. De belastingdienst ziet u gewoon als werknemer bij deze opdrachtgever.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Lividup schreef:Dag,

Sinds een paar jaar heb ik een eigen onderneming als DJ/Producer, met inschrijving bij de Belastingdienst. Ik heb gewoon een btw-nummer, VAR-nummer, etc. Ik factureer dan ook maandelijks middels deze gegevens.

Nou verneem ik dat elke onderneming verplicht is ingeschreven te staan bij de KvK, lekker late to the party dus. Op zich vind ik dit geen punt om te doen, echter ben ik wel huiverig voor bijv. boetes en/of nadelen voor mij als ik me -te laat- inschrijf. Op internet kan ik over dergelijke consequenties nagenoeg niets vinden.

Ik zou graag horen wat de gang van zaken in een dergelijk geval is. Hoop dat iemand me verder kan helpen.
Geen grote reden tot zorgen maar registreer je eens op www.higherlevel.nl forum voor ondernemers.
Zie je daar.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

snuffel1 schreef:U bent geen ondernemer in de zin van een eigen bedrijf waarbij een inschrijving KVK verplicht is maar een ZZPér die middels een VAR verklaring voor één opdrachtgever aan het werk bent. Dat u een BTW nummer heeft is wel slim omdat u op aangekochte goederen de BTW terug kan vragen maar op uw geleverde diensten ook BTW in rekening moet brengen die u weer aan de belasting moet afdragen. Zodra u meer dan drie opdrachtgevers bedient wordt het tijd voor een inschrijving bij de KVK en van zzpér naar een éénmanszaak om te zetten. Een boete in uw geval lijkt mij niet aan de orde dus steek uw licht eens op bij de KVK wat voor u de beste bedrijfsvorm is, wellicht kunt u nog als starter worden aangemerkt en de belastingvoordelen nog een aantal jaren meepikken.
Wat je hier schrijft klopt niet helemaal. Een zzp en een eenmanszaak zijn hetzelfde. Een zzp kan gewoon bij de kvk ingeschreven staan. Zzp is alleen geen officiële rechtsvorm, dus de rechtsvorm is eenmanszaak.

Ook lees ik tot nu toe nergens van ts dat er maar 1 opdrachtgever is, ts meldt alleen dat hij 1x per maand zijn facturen stuurt, hij meldt niet of dit maandelijks 1 of 20 facturen zijn.

De voordelen voor startende ondernemer gelden als belastingvoordelen. Dat is dan de startersaftrek, die mag je inzetten als je door de belastingdienst als ondernemer aangemerkt wordt. En dat wordt t's wel, anders ben je ook niet btw-plichtig.

De kvk bellen kan nooit kwaad, informeren is namelijk ook 1 van de taken van de kamer van koophandel, naast het bijhouden van het handelsregister. Inschrijven op higher level is ook aan te raden.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

berndv schreef:Wat je hier schrijft klopt niet helemaal. Een zzp en een eenmanszaak zijn hetzelfde. Een zzp kan gewoon bij de kvk ingeschreven staan. Zzp is alleen geen officiële rechtsvorm, dus de rechtsvorm is eenmanszaak.
Ook dit klopt niet helemaal. Een eenmanszaak is wel een rechtsvorm maar geen aparte rechtspersoon. Dat wil dus zeggen dat de eigenaar in prive aansprakelijk is voor alle (rechts)handelingen van de eenmanszaak

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lividup schreef:Dag,

U bent weldegelijk verplicht u in te schrijven bij de KvK. Zodra u een eigen bedrijf runt met als oogmerk winst te maken en uit de winst uw levensonderhoud te betalen bent u voor de wet bezig met het runnen van een eigen bedrijf en dus inschrijvingsplichtig.

De consequenties weet ik niet precies. Wel weet ik wat de consequenties kunnen zijn als u het niet doet. Als u namelijk onenigheid krijgt met schuldeisers, leveranciers of klanten kunnen zij stellen dat u de boel belazert en probeert op te lichten omdat u geen inschrijving heeft. U bent daardoor voor deze partijen moeilijk te achterhalen en heeft dan al snel de schijn tegen dat u ter kwader trouw heeft gehandeld.

Ik zou zeggen snel regelen. Het kost een paar tientjes.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Om het risico te vergroten dat je het slachtoffer wordt van identiteitsfraude heeft de overheid je een BTW-nummer gegeven waar je burgerservicenummer in zit. Handig hè? Je bent wel verplicht dit nummer op je website te zetten want anders pleeg je een economisch delict.

Zie de KvK avonturen van http://politiek.thepostonline.nl/2015/0 ... e-de-hand/

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Via de website van de kvk kun je vrij gemakkelijk vinden of je wel of niet verplicht ingeschreven moet zijn.
http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzig ... schrijven/
Gaat er in dit geval vooral om of je een onderneming hebt, volgens de definities van de belastingdienst en kvk, of niet. Dat zul je zelf waarschijnlijk het beste kunnen nagaan, als je de criteria bekijkt.

Overigens zijn er heel veel kleine ondernemers die eerst nog niet ingeschreven staan, omdat ze dat dan nog niet verplicht zijn, maar zich later wel inschrijven. Niet iets om meteen van in paniek te raken, dus. Bovendien is het inschrijven een kleine moeite.

Waar ik mij dan meer zorgen over maak, als onderneming heb je met veel meer (verplichte) organisaties en regels te maken. Als je zoiets simpels als de kvk al niet op orde hebt, is de rest dan wel allemaal goed geregeld?

prem

Ongelezen bericht door prem »

Dit is een consumentenforum toch?

Lividup

Ongelezen bericht door Lividup »

kweenie schreef:Via de website van de kvk kun je vrij gemakkelijk vinden of je wel of niet verplicht ingeschreven moet zijn.
http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzig ... schrijven/
Gaat er in dit geval vooral om of je een onderneming hebt, volgens de definities van de belastingdienst en kvk, of niet. Dat zul je zelf waarschijnlijk het beste kunnen nagaan, als je de criteria bekijkt.

Overigens zijn er heel veel kleine ondernemers die eerst nog niet ingeschreven staan, omdat ze dat dan nog niet verplicht zijn, maar zich later wel inschrijven. Niet iets om meteen van in paniek te raken, dus. Bovendien is het inschrijven een kleine moeite.

Waar ik mij dan meer zorgen over maak, als onderneming heb je met veel meer (verplichte) organisaties en regels te maken. Als je zoiets simpels als de kvk al niet op orde hebt, is de rest dan wel allemaal goed geregeld?
Hartelijk dank voor alle reacties, erg behulpzaam. Ik kan hieruit opmaken dat ik zsm een afspraak kan maken bij de KvK zonder problemen. En @kweenie, KVK is echt t enige wat nog niet geregeld is ;)

Gesloten