LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gevaarlijke Seat Ibiza
Gevaarlijke Seat Ibiza
Ik heb een nare ervaring opgedaan met mijn Seat Ibiza 1.4 Stylance. Deze auto kochten wij nieuw in 2008 bij een Vakgarage. Een aantal weken geleden reed ik in de auto naar huis toen in een bocht naar het leek het stuur vast sloeg. Dan schrik je wel even, dus even stoppen om te kijken wat er loos is. Ik zag het lampje van de stuurbekrachtiging op het dashboard branden wat een storing aangeeft. De volgende dag de auto naar de garage gebracht voor reparatie. Na veel meten en zoeken bleek dat de kabelboom op de plaats waar hij door het schutboard gaat doorgesleten was waardoor kabels kortsluiting veroorzaakten.
Heel veel werk en een dure reparatie. Van de garagehouder hoorden ik dat het een probleem was wat veel voorkwam bij o.a. de Ibiza, de Fabia, Polo en mogelijk nog wat andere auto's van het V.A.G. (Pon Nederland). Op internet ben ik aan het zoeken geweest en zag dat daar inderdaad behoorlijk wat storingen en kabelbreuken genoemd werden, zelfs op YouTube was een filmpje van een reparatie te zien.
Vervolgens een brief geschreven naar Seat Nederland waarin ik een compensatie vroeg van de reparatie en waarom de eigenaren van de auto's met dit probleem niet zijn opgeroepen of gewaarschuwd. Van Seat kreeg ik een *** verhaal te horen en zij wilde geen verantwoordelijkheid nemen.
Wie heeft ook problemen gehad met een van de genoemde auto's en wat werd er ondernomen ?
Zie ook op google " power steering problem seat ibiza ".
Heel veel werk en een dure reparatie. Van de garagehouder hoorden ik dat het een probleem was wat veel voorkwam bij o.a. de Ibiza, de Fabia, Polo en mogelijk nog wat andere auto's van het V.A.G. (Pon Nederland). Op internet ben ik aan het zoeken geweest en zag dat daar inderdaad behoorlijk wat storingen en kabelbreuken genoemd werden, zelfs op YouTube was een filmpje van een reparatie te zien.
Vervolgens een brief geschreven naar Seat Nederland waarin ik een compensatie vroeg van de reparatie en waarom de eigenaren van de auto's met dit probleem niet zijn opgeroepen of gewaarschuwd. Van Seat kreeg ik een *** verhaal te horen en zij wilde geen verantwoordelijkheid nemen.
Wie heeft ook problemen gehad met een van de genoemde auto's en wat werd er ondernomen ?
Zie ook op google " power steering problem seat ibiza ".
Laatst gewijzigd door Ro.ver op 25 mar 2015 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Ik zou je oproep ook plaatsen op de skoda-; seat-; en volkswagenfora. Dan is de kans op ervaringen een stuk groter.
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Aha, daar hebben we de bekende VAG-importeur weer eens, de meest klantonvriendelijke en arrogante importeur van ons land. Ik zou als ik u was eerst eens zien of u gelijkaardige klachten kunt verzamelen, want eerder komt dit familiebedrijf niet in actie.
Bizar trouwens; een ruim zes jaar oude auto moet gewoon veilig zijn.
Bizar trouwens; een ruim zes jaar oude auto moet gewoon veilig zijn.
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Het is in elk geval geen nieuw probleem:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=93379
http://www.seat-online.nl/archive/index.php/t-9930.html
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=20&t=25172
En deze laatste is helemaal schrikbarend, inclusief de reactie van de importeur. Lees ook even de reacties onderaan:
http://www.autoweek.nl/autoreview/36146 ... tive-style
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=93379
http://www.seat-online.nl/archive/index.php/t-9930.html
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=20&t=25172
En deze laatste is helemaal schrikbarend, inclusief de reactie van de importeur. Lees ook even de reacties onderaan:
http://www.autoweek.nl/autoreview/36146 ... tive-style
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
wat bedoel je met vastslaan? ik denk dat je bedoelt dat de bekrachtiging wegvalt. sturen is dan gewoon mogelijk hetzij wat zwaarder. dit aangezien er altijd een mechanische verbinding blijft tussen stuur en stuurhuis.Ro.ver schreef:Ik heb een nare ervaring opgedaan met mijn Seat Ibiza 1.4 Stylance. Deze auto kochten wij nieuw in 2008 bij een Vakgarage. Een aantal weken geleden reed ik in de auto naar huis toen in een bocht naar het leek het stuur vast sloeg. Dan schrik je wel even, dus even stoppen om te kijken wat er loos is. Ik zag het lampje van de stuurbekrachtiging op het dashboard branden wat een storing aangeeft. De volgende dag de auto naar de garage gebracht voor reparatie. Na veel meten en zoeken bleek dat de kabelboom op de plaats waar hij door het schutboard gaat doorgesleten was waardoor kabels kortsluiting veroorzaakten.
Heel veel werk en een dure reparatie. Van de garagehouder hoorden ik dat het een probleem was wat veel voorkwam bij o.a. de Ibiza, de Fabia, Polo en mogelijk nog wat andere auto's van het V.A.G. (Pon Nederland). Op internet ben ik aan het zoeken geweest en zag dat daar inderdaad behoorlijk wat storingen en kabelbreuken genoemd werden, zelfs op YouTube was een filmpje van een reparatie te zien.
Vervolgens een brief geschreven naar Seat Nederland waarin ik een compensatie vroeg van de reparatie en waarom de eigenaren van de auto's met dit probleem niet zijn opgeroepen of gewaarschuwd. Van Seat kreeg ik een *** verhaal te horen en zij wilde geen verantwoordelijkheid nemen.
Wie heeft ook problemen gehad met een van de genoemde auto's en wat werd er ondernomen ?
vervelend, maar niet gevaarlijk. vind de titel wel erg overtrokken en paniekerig
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Het is wel gevaarlijk, want je hebt ineens veel meer kracht nodig en bent daar waarschijnlijk niet op berekend, zeker als het plotseling gebeurt. Een goed functionerende stuurbekrachtiging is onderdeel van de apk en niet voor niks.
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Nou, bij mij hebben ze dat nog nooit gecontroleerd.peteroo schreef:.... Een goed functionerende stuurbekrachtiging is onderdeel van de apk en niet voor niks.
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Dan heb je nooit goed opgelet. Overigens merken ze dat natuurlijk al als ze de auto op de brug zetten, of doen ze dat bij jouw APK ook niet ?.Nou, bij mij hebben ze dat nog nooit gecontroleerd.
Ze kijken tegelijkertijd ook naar de speling op de fuseekogels.
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
VAG, vergane glorie.
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Bijna alle moderne auto's hebben stuurbekrachtiging. Het is onderdeel van de stuurinrichting en essentieel dat die goed functioneert. Bij de apk van mijn vorige twee auto's werden mankementen aan de stuurinrichting wel degelijk genoemd in het rapport en zo nodig verholpen.
Waar het om ging, was dat de bekabeling bij deze Seat al na ruim zes jaar zodanig slecht is dat er functies uit vallen. Van een dergelijk product, dat tweedehands ergens nog rond de 5000 euro moet kosten, mag je meer verwachten.
Waar het om ging, was dat de bekabeling bij deze Seat al na ruim zes jaar zodanig slecht is dat er functies uit vallen. Van een dergelijk product, dat tweedehands ergens nog rond de 5000 euro moet kosten, mag je meer verwachten.
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Bij mijn Seat uit 2010 is het aangepast!
De oudere werden aangepast na terugroep bij dealer dus was je daar in onderhoud en hebben ze deze kabel doorvoer gecontroleerd en aangepast?
Elk merk heeft wel eens een terugroep actie en is jou adres bij PON bekend?
Zowel de motorkap die niet altijd goed sloot als het diesel filter....
Ja, mijn ex dealer had al een andere gemonteerd en nu bleek dat ook de importeur dit zelfde heeft gedaan....
Ja, de filters van een bepaald merk die ook als origineel verkocht werden waren dus zwak en een bekend Duits merk was beter, en nu gingen zij ook over....
Soms is een ander merk beter maar importeurs zijn soms een beetje lastig...
Hetzelfde geld voor dubbel massa vliegwielen van meerdere grote merken die bij vervanging door andere beter werken en wel heel bleven!
Alle les wagens van bekend merk hebben na stuk gaan vliegwiel dus een andere leverancier gekregen en dat rijd beter en blijft ondanks de vele kneuzen per dag wel heel!
De oudere werden aangepast na terugroep bij dealer dus was je daar in onderhoud en hebben ze deze kabel doorvoer gecontroleerd en aangepast?
Elk merk heeft wel eens een terugroep actie en is jou adres bij PON bekend?
Zowel de motorkap die niet altijd goed sloot als het diesel filter....
Ja, mijn ex dealer had al een andere gemonteerd en nu bleek dat ook de importeur dit zelfde heeft gedaan....
Ja, de filters van een bepaald merk die ook als origineel verkocht werden waren dus zwak en een bekend Duits merk was beter, en nu gingen zij ook over....
Soms is een ander merk beter maar importeurs zijn soms een beetje lastig...
Hetzelfde geld voor dubbel massa vliegwielen van meerdere grote merken die bij vervanging door andere beter werken en wel heel bleven!
Alle les wagens van bekend merk hebben na stuk gaan vliegwiel dus een andere leverancier gekregen en dat rijd beter en blijft ondanks de vele kneuzen per dag wel heel!
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Ik ben / was zelf lid van de Seat club en kreeg hierdoor alle nieuwtjes maar van een terugroep actie heb ik nooit gelezen of gehoord, ook van de dealer niet. Wel wisten zij mij altijd te vinden als de apk of onderhoudsbeurt nodig was.
Re: Gevaarlijke Seat Ibiza
Er zijn goede en matige dealers en helaas is niet elke monteur goed in preventief onderhoud en goed kijken om dit soort dingen te voorkomen!
Soms is universele garage beter als de dealer maar ik vind dat sommige wel erg veel leerling monteurs hebben staan....
Soms is universele garage beter als de dealer maar ik vind dat sommige wel erg veel leerling monteurs hebben staan....