Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Geplaatst: 26 mar 2015 22:45
13 10 14 heeft mijn dochter een MacBook Pro 13 Retina DC i5/2.8GHz /8GB/512GB/Iris Graphics gekocht bij de firma IVIZI, €1.700,00.
22feb geeft de laptop geen beeld meer. Iets meer dan 4 maanden oud. Wij brengen de macbook terug naar de winkel. Na 1 week informeert zij hoe het met de laptop staat. IVIZI geeft aan dat er vochtschade is en dat de reparatie bijna €2.000 bedraagt en dat ze dan maar beter een nieuwe kan kopen. Oh ja en het valt dus niet onder de garantie. Hoe kan er vocht inkomen? Ja dat weten zij ook niet, maar ze zullen een mail sturen met foto’s als bewijs dat er vochtschade is. Mijn dochter blijft een beetje verslagen achter aan de telefoon. Zij ontvangt de mail met een prijsopgave van €1.923,80 en 6 onscherpe foto’s. Er zijn een soort vage witte vlekjes te zien (omcirkeld).
In de brief staat:
Wij claimen niet te weten waar dit vandaan komt of welk type vloeistof
dit is geweest, we constateren enkel dat wij corrosie op verschillende
onderdelen terug hebben gevonden en dat dit de oorzaak is van het niet
functioneren van de MacBook. Enkele mogelijke oorzaken van corrosie
kunnen zijn:
* Knoeien van vloeistof over de MacBook;
* Condensatie door blootstelling aan vochtige lucht (bijv. in een badkamer of keuken);
* Condensatie door een te koude MacBook in een verwarmende ruimte ruimte te gebruiken
(de ventilatie trekt dan warme lucht de koude Mac in);
* Condensatie door de MacBook te bewaren in een onverwarmde ruimte(bijv. auto);
* Vervoer naast gekoelde of verwarmde etenswaren.
Mijn dochter weet dat geen van bovenstaande zaken gebeurd is. En als je in de winter je macbook niet van buiten naar binnen kunt meenemen of vise versa, is het toch geen laptop! Deze moet ingesteld zijn op vervoer. Wie weet deed de ventilator in de Macbook het wel niet en bleef er daarom condens achter? Dan is Apple toch weer in gebreke!
Ze haalt de laptop weer op bij Ivizi, wat zij bij Ivizi een beetje vreemd vinden, want hij is toch kapot. Dat vinden wij vervolgens dan weer vreemd, alsof zij iets te verbergen hebben.
Mijn dochter belt vervolgens met applecare, waar de medewerker zijn best doet om te kijken of de laptop nog iets wilt doen. De laptop geeft wel beeld, een mapje met een vraagteken erin, d.w.z. dat het besturingsprogramma niet gevonden wordt. Er wordt aangeraden om naar de Apple store in Amsterdam te gaan.
Wij ondernemen de reis naar Amsterdam van 2,5 uur met de trein. Daar aangekomen, wordt de laptop mee naar achteren genomen en open geschroefd, je mag er zelf blijkbaar niet bij zijn. De medewerker komt terug met de mededeling dat er inderdaad vocht is geconstateerd en dat dit niet onder de garantie valt. Nogmaals de vraag hoe kan dat dan? Het vocht is er niet ingekomen via de onderkant of bovenkant, maar via de scharnierkant. Dan zou je het technisch gezien al bijna met een spuitje erin moeten spuiten.
Mijn dochter heeft nu al 4 weken geen computer en kan echt niet zonder, dus wij kopen een nieuwe laptop, die inmiddels ook nog duurder is geworden €1.995.
Wij gaan met 2 laptops naar huis.
Helaas heeft mijn dochter geen back-up gemaakt van haar harde schijf, (je gaat er niet van uit dat een laptop al na 4 maanden crasht) en wilt laten nakijken of de harde schijf nog te redden is. Wij gaan naar een reparateur en deze schroeft de laptop open waar wij bij zijn. Eindelijk kunnen wij ‘de enorme schade’ zelf aanschouwen. Nou het ziet er eigenlijk helemaal niet zo dramatisch uit. En de medewerker hier zegt, het is helemaal geen vochtschade, maar de SSD schijf is gewoon doorgebrand en dat is een fabrieksfout. Water of vochtschade ziet er heel anders uit en is niet wit.
Wij laten het nog een 2e reparateur zien en deze zegt precies hetzelfde.
Eigenlijk willen wij graag een onafhankelijk nieuw onderzoek laten doen, wat er nu werkelijk aan de hand is en wie er verantwoordelijk is.
Welke procedure kunnen wij het beste kunnen volgen nu?
22feb geeft de laptop geen beeld meer. Iets meer dan 4 maanden oud. Wij brengen de macbook terug naar de winkel. Na 1 week informeert zij hoe het met de laptop staat. IVIZI geeft aan dat er vochtschade is en dat de reparatie bijna €2.000 bedraagt en dat ze dan maar beter een nieuwe kan kopen. Oh ja en het valt dus niet onder de garantie. Hoe kan er vocht inkomen? Ja dat weten zij ook niet, maar ze zullen een mail sturen met foto’s als bewijs dat er vochtschade is. Mijn dochter blijft een beetje verslagen achter aan de telefoon. Zij ontvangt de mail met een prijsopgave van €1.923,80 en 6 onscherpe foto’s. Er zijn een soort vage witte vlekjes te zien (omcirkeld).
In de brief staat:
Wij claimen niet te weten waar dit vandaan komt of welk type vloeistof
dit is geweest, we constateren enkel dat wij corrosie op verschillende
onderdelen terug hebben gevonden en dat dit de oorzaak is van het niet
functioneren van de MacBook. Enkele mogelijke oorzaken van corrosie
kunnen zijn:
* Knoeien van vloeistof over de MacBook;
* Condensatie door blootstelling aan vochtige lucht (bijv. in een badkamer of keuken);
* Condensatie door een te koude MacBook in een verwarmende ruimte ruimte te gebruiken
(de ventilatie trekt dan warme lucht de koude Mac in);
* Condensatie door de MacBook te bewaren in een onverwarmde ruimte(bijv. auto);
* Vervoer naast gekoelde of verwarmde etenswaren.
Mijn dochter weet dat geen van bovenstaande zaken gebeurd is. En als je in de winter je macbook niet van buiten naar binnen kunt meenemen of vise versa, is het toch geen laptop! Deze moet ingesteld zijn op vervoer. Wie weet deed de ventilator in de Macbook het wel niet en bleef er daarom condens achter? Dan is Apple toch weer in gebreke!
Ze haalt de laptop weer op bij Ivizi, wat zij bij Ivizi een beetje vreemd vinden, want hij is toch kapot. Dat vinden wij vervolgens dan weer vreemd, alsof zij iets te verbergen hebben.
Mijn dochter belt vervolgens met applecare, waar de medewerker zijn best doet om te kijken of de laptop nog iets wilt doen. De laptop geeft wel beeld, een mapje met een vraagteken erin, d.w.z. dat het besturingsprogramma niet gevonden wordt. Er wordt aangeraden om naar de Apple store in Amsterdam te gaan.
Wij ondernemen de reis naar Amsterdam van 2,5 uur met de trein. Daar aangekomen, wordt de laptop mee naar achteren genomen en open geschroefd, je mag er zelf blijkbaar niet bij zijn. De medewerker komt terug met de mededeling dat er inderdaad vocht is geconstateerd en dat dit niet onder de garantie valt. Nogmaals de vraag hoe kan dat dan? Het vocht is er niet ingekomen via de onderkant of bovenkant, maar via de scharnierkant. Dan zou je het technisch gezien al bijna met een spuitje erin moeten spuiten.
Mijn dochter heeft nu al 4 weken geen computer en kan echt niet zonder, dus wij kopen een nieuwe laptop, die inmiddels ook nog duurder is geworden €1.995.
Wij gaan met 2 laptops naar huis.
Helaas heeft mijn dochter geen back-up gemaakt van haar harde schijf, (je gaat er niet van uit dat een laptop al na 4 maanden crasht) en wilt laten nakijken of de harde schijf nog te redden is. Wij gaan naar een reparateur en deze schroeft de laptop open waar wij bij zijn. Eindelijk kunnen wij ‘de enorme schade’ zelf aanschouwen. Nou het ziet er eigenlijk helemaal niet zo dramatisch uit. En de medewerker hier zegt, het is helemaal geen vochtschade, maar de SSD schijf is gewoon doorgebrand en dat is een fabrieksfout. Water of vochtschade ziet er heel anders uit en is niet wit.
Wij laten het nog een 2e reparateur zien en deze zegt precies hetzelfde.
Eigenlijk willen wij graag een onafhankelijk nieuw onderzoek laten doen, wat er nu werkelijk aan de hand is en wie er verantwoordelijk is.
Welke procedure kunnen wij het beste kunnen volgen nu?