| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosteloze identificatieplicht
-
Dhr.Janssen
Kosteloze identificatieplicht
Ik geloof rond 2011 besloot de overheid onze vrijheid/privacy nog iets verder in te krimpen door een identificatieplicht in te voeren. Tegen de criminaliteit. Wij hebben tenslotte niets te verbergen dus dat mag dan als excuus gebruikt worden. Afijn.
Ik vroeg mij dus af wat voor een type ID kaart ik binnenkort in de brievenbus kreeg. Tenslotte is het niet mijn idee. Blijkt dat je dit moet aanvragen. Maar dat is niet zo erg, het moet betaald worden. Wacht even. De overheid verzint dat iedereen zich moet kunnen identificeren en vindt daarnaast dat ik dat zelf moet betalen? Nou, niet dus. 50 euro is een week eten bij sommige gezinnen, en die prijs is nog maar voor 1 persoon van het gezin. Geen paspoort geen rijbewijs, dus geen keus.
Als men nu aangehouden wordt door de politie en zich moet legitimeren, krijgt men een 90 euro boete wanneer dit niet kan. Dus; als je geen 50 euro betaalt aan een ID kaart krijg je bij controle 90 euro boete.
Tot zover correct? Welk ander woord dan 'afpersing' omschrijft dit fenomeen?
Afijn, ik was niet de enige Nederlander die deze zeer vreemde gang van zaken niet OK vindt en al gauw ging er iemand naar de rechter en daarna de Hoge Raad die beiden besloten dat inderdaad de leges terug gevorderd konden worden. Nou, gerechtigheid dus.
Helaas.
Er werd een zogenaamde 'reparatiewet' gemaakt die het weer mogelijk maakte om leges te innen.
Toen ik dit aan een brief naar mijn gemeente melde kreeg ik terug dat het geen vorm van afpersing is, maar democratisch was besloten. Dus; als men democratisch besluit dat jij geen keuze hebt, (of je eet een week niet en betaald 50 euro, of je krijgt 90 euro boete) is het geen afpersing meer.
Ik weet best dat het word afpersing vervelend klinkt. Maar tevens doet deze gang van zaken. En waar ik mij nog meer aan erger is de schouderophalende mentaliteit van zowel de ambtenaren als de mensen om mij heen, die zich klaarblijkelijk als lamgeslagen schaapjes niet geroepen voelen 'onze overheid' een halt aan te roepen met dit soort onzin en maar vindt dat ik mij om niets druk maak.
Ik vind werkelijk op elk vlak dat ons als volk onrecht wordt aangedaan met dit soort praktijken. Ik ken voldoende mensen die absoluut zo'n ID kaart niet kunnen betalen en ik vind dan ook dat ik 100% gelijk heb als ik zeg dat er 'een' vorm van identificatie kosteloos beschikbaar moet worden gesteld.
Kan iemand mij vertellen wat er verkeerd is aan mijn stelling? En als dat niet zo is, wat een 'kosteloze manier is' om dit ongedaan te krijgen? (klaarblijkelijk kosten rechtbanken ook al geld, je hebt dus alleen recht als je het kunt betalen...)
Ik vroeg mij dus af wat voor een type ID kaart ik binnenkort in de brievenbus kreeg. Tenslotte is het niet mijn idee. Blijkt dat je dit moet aanvragen. Maar dat is niet zo erg, het moet betaald worden. Wacht even. De overheid verzint dat iedereen zich moet kunnen identificeren en vindt daarnaast dat ik dat zelf moet betalen? Nou, niet dus. 50 euro is een week eten bij sommige gezinnen, en die prijs is nog maar voor 1 persoon van het gezin. Geen paspoort geen rijbewijs, dus geen keus.
Als men nu aangehouden wordt door de politie en zich moet legitimeren, krijgt men een 90 euro boete wanneer dit niet kan. Dus; als je geen 50 euro betaalt aan een ID kaart krijg je bij controle 90 euro boete.
Tot zover correct? Welk ander woord dan 'afpersing' omschrijft dit fenomeen?
Afijn, ik was niet de enige Nederlander die deze zeer vreemde gang van zaken niet OK vindt en al gauw ging er iemand naar de rechter en daarna de Hoge Raad die beiden besloten dat inderdaad de leges terug gevorderd konden worden. Nou, gerechtigheid dus.
Helaas.
Er werd een zogenaamde 'reparatiewet' gemaakt die het weer mogelijk maakte om leges te innen.
Toen ik dit aan een brief naar mijn gemeente melde kreeg ik terug dat het geen vorm van afpersing is, maar democratisch was besloten. Dus; als men democratisch besluit dat jij geen keuze hebt, (of je eet een week niet en betaald 50 euro, of je krijgt 90 euro boete) is het geen afpersing meer.
Ik weet best dat het word afpersing vervelend klinkt. Maar tevens doet deze gang van zaken. En waar ik mij nog meer aan erger is de schouderophalende mentaliteit van zowel de ambtenaren als de mensen om mij heen, die zich klaarblijkelijk als lamgeslagen schaapjes niet geroepen voelen 'onze overheid' een halt aan te roepen met dit soort onzin en maar vindt dat ik mij om niets druk maak.
Ik vind werkelijk op elk vlak dat ons als volk onrecht wordt aangedaan met dit soort praktijken. Ik ken voldoende mensen die absoluut zo'n ID kaart niet kunnen betalen en ik vind dan ook dat ik 100% gelijk heb als ik zeg dat er 'een' vorm van identificatie kosteloos beschikbaar moet worden gesteld.
Kan iemand mij vertellen wat er verkeerd is aan mijn stelling? En als dat niet zo is, wat een 'kosteloze manier is' om dit ongedaan te krijgen? (klaarblijkelijk kosten rechtbanken ook al geld, je hebt dus alleen recht als je het kunt betalen...)
Re: Kosteloze identificatieplicht
En die rijden ook allemaal geen auto of brommer/scooter ?Ik vind werkelijk op elk vlak dat ons als volk onrecht wordt aangedaan met dit soort praktijken. Ik ken voldoende mensen die absoluut zo'n ID kaart niet kunnen betalen
Mijn kinderen kregen destijds hun eerste ID gratis.
Vraag me ook af als je geen id hebt, hoe je dan een bankrekening opent oid, ik noem maar iets.
-
Dhr.Janssen
Mijn 14-jarige dochter rijdt geen auto, brommer of scooter. Toch wordt ze geacht een ID te hebben. Wat voor ID kregen uw kinderen gratis? Hoe werkte dat?
Voor zover ik weet is er destijds een overgangsregeling geweest. Bovendien, mensen die het echt niet kunnen betalen, ook daar is er weer een potje voor.
http://www.alkmaar.nl/4/Kwijtschelding_ ... (NIK).html
Voorbeeld gemeente Alkmaar maar bijna iedere gemeente heeft die regeling.
Bovendien, de kosten zijn ~30 Euro voor 5 jaar = 6 Euro / jaar = 0,50 / maand.
Als je DAT niet kunt missen heb je echt een probleem
Die is er dus ook.als ik zeg dat er 'een' vorm van identificatie kosteloos beschikbaar moet worden gesteld.
http://www.alkmaar.nl/4/Kwijtschelding_ ... (NIK).html
Voorbeeld gemeente Alkmaar maar bijna iedere gemeente heeft die regeling.
Wat de één inkrimping van de vrijheid vind, vind de ander verhoging van de veiligheid. Als er hier s-nachts iemands vreemds om mijn huis loopt vind ik het prettig dat de politie kan zien met wie ze te doen hebben. Als uw dochter ergens "onbeheerd wordt aangetroffen" is het ook ontzettend handig te weten wie ze is. Maar leg me eens uit waar uw vrijheid beperkt wordt ? En op welke manier ?vrijheid/privacy nog iets verder in te krimpen
ID kaart/paspoort is tegenwoordig 10 jaar geldig; dus de kosten zijn dan 0,25/maand.bprosman schreef:
Een ID kaart is ook nodig als je (kind) wil gaan werken, dus naast de identificatieplicht op straat en bv ziekenhuis heeft een werkgever ook een kopie nodig.
-
witte angora
Maar je hebt toch sowieso een legitimatiebewijs nodig? Al is het maar om bij je bankgegevens te kunnen, of wat je ook maar aan kunt vragen. Dus wat is het probleem dan?
Ja een ID kost geld, maar als 17 miljoen Nederlanders dat vanuit de belasting terug zouden krijgen, moet de belasting met exact hetzelfde voor iedereen verhoogd worden. Hoezo geld rond pompen.
Ja een ID kost geld, maar als 17 miljoen Nederlanders dat vanuit de belasting terug zouden krijgen, moet de belasting met exact hetzelfde voor iedereen verhoogd worden. Hoezo geld rond pompen.
-
moederslink
WA , een ID moet, het punt van TS is dat het ons " democratisch " door de strot, ooit , is geduwd en dat we dat dan ook nog moeten betalen 
Misschien moet bij TS het besef eerst even doordringen dat democratie niet synoniem is met altijd je zin krijgen?moederslink schreef:WA , een ID moet, het punt van TS is dat het ons " democratisch " door de strot, ooit , is geduwd en dat we dat dan ook nog moeten betalen
Waarschijnlijk met nog veel meer. Je hebt dan ook weer de overheidsoverhead die gefinancieerd moet worden.witte angora schreef:
En een ID is meerdere jaren geldig he. Een paspoort gaat 15 jaar mee (want hij mag ook een paar jaar verlopen zijn). Wij doen het met zo'n € 15 per persoon per week. Ga mij niet vertellen dat er dan niet genoeg geld is om die €5 per jaar te sparen voor je paspoort.Dhr.Janssen schreef:De overheid verzint dat iedereen zich moet kunnen identificeren en vindt daarnaast dat ik dat zelf moet betalen? Nou, niet dus. 50 euro is een week eten bij sommige gezinnen, en die prijs is nog maar voor 1 persoon van het gezin.
Ben je bekend met de term "hyperbool"?Dhr.Janssen schreef:Welk ander woord dan 'afpersing' omschrijft dit fenomeen?
Doe niet zo belachelijk. Iedereen kan zich een ID veroorloven, zelfs in de bijstand. Dan rook je maar ff wat minder sigaretten ofzo. Jeetje.Dhr.Janssen schreef:Toen ik dit aan een brief naar mijn gemeente melde kreeg ik terug dat het geen vorm van afpersing is, maar democratisch was besloten. Dus; als men democratisch besluit dat jij geen keuze hebt, (of je eet een week niet en betaald 50 euro, of je krijgt 90 euro boete) is het geen afpersing meer.
Okay. Als nou even iedereen die boven het minimum zit stopt met belastingbetalen (ook wel bekend als meer dan de helft van je bruto loon inleveren), ga jij dan zeuren dat je geen gratis geld meer krijgt? Die € 50 eens in de 10 jaar, oh wat een ramp. Die € 5 per jaar kunnen heel veel mensen natuurlijk echt niet missen! Zullen we dan ook even de uitkeringen van die mensen stopzetten? Want die betalen wij namelijk met z'n allen en dat is verplicht. Er wordt mij dus 50% van m'n loon afgepakt. Is dat dan geen afpersing?Dhr.Janssen schreef:de mensen om mij heen, die zich klaarblijkelijk als lamgeslagen schaapjes niet geroepen voelen 'onze overheid' een halt aan te roepen met dit soort onzin en maar vindt dat ik mij om niets druk maak.
Dan ken je dus voldoende mensen die niet met geld om kunnen gaan. Overigens is er een potje voor mensen die het écht niet kunnen betalen, maar laten we even eerlijk zijn he. Als de overheid iets "gratis" zou geven wordt dat alsnog gewoon door ons, het volk, betaald.Dhr.Janssen schreef:Ik ken voldoende mensen die absoluut zo'n ID kaart niet kunnen betalen en ik vind dan ook dat ik 100% gelijk heb als ik zeg dat er 'een' vorm van identificatie kosteloos beschikbaar moet worden gesteld.
Waar denk je dat de overheid haar geld vandaan haalt, slimmerik?
Hij is ondoordacht, ongefundeerd en gewoon onzinnig.Dhr.Janssen schreef:Kan iemand mij vertellen wat er verkeerd is aan mijn stelling?
Dacht je trouwens echt dat je alleen maar een ID nodig hebt omdat oom agent dan kan zien wie je bent?
Iedereen kan zich een ID veroorloven, zelfs in de bijstand. Dan rook je maar ff wat minder sigaretten ofzo. Jeetje.
Wat een onzin, TS zegt dat het hem opgelegd wordt, en dat is ook zo. Ik ben er ook geen voorstander van , heb wel altijd mijn rijbewijs bij mij, maar als ik lopend met mijn hond ergens heen ga heb ik niks bij mij.
Het is je inderdaad de strot in geduwd.
Een bekende van mij was op een gegeven moment zelfs dakloos, maar toch kon ook hij gewoon een ID krijgen hoor.ciske schreef:Wat een onzin
Wat is je punt?
Ik kom er hooguit 1 x per jaar, maar nooit is er om een ID gevraagd. Het gaat TS om het gedwongen opleggen en dat snap ik wel.Zonder ID kan je niet naar een dokter
-
moederslink
Dat schreef ik immers ook , het is door de strot geduwd.....en dat is ook het punt van TS.
Idem met het " verplichte vingerafdrukken " afnemen , daar baalde ik wel enorm van ,vond ik echt niet tof!
En in het ZH moet je je ID hebben bij het maken van een pasje...
Idem met het " verplichte vingerafdrukken " afnemen , daar baalde ik wel enorm van ,vond ik echt niet tof!
En in het ZH moet je je ID hebben bij het maken van een pasje...
-
moederslink
Halleluja...we zijn mensen met een ernstige beperking
Dat is het : we hebben een autoriteitsprobleem, wij Nederlanders 
En toch zou ik in de toekomst wel zorgen dat je altijd iets van een ID bij je hebt voor "je weet maar nooit". Niet truttig bedoelt maar weet jij veel als je out of the blue niet goed word en niemand weet wie je bent? (Schrijft ze uit ervaringciske schreef:
maar als ik lopend met mijn hond ergens heen ga heb ik niks bij mij.
-
moederslink
@tenormin, iedereen kent Ciske daar in de buurt wel hoor
Maar het is waar , je hoort altijd je ID bij je te hebben.
Maar het is waar , je hoort altijd je ID bij je te hebben.
-
moederslink
vogels schreef:50 euro? Vlg mij is het 30 euro voor kinderen tot 18 jaar. 30 euro voor 10 jaar = 3 euro per jaar. En dat is niet op te brengen?Dhr.Janssen schreef:
De overheid verzint dat iedereen zich moet kunnen identificeren en vindt daarnaast dat ik dat zelf moet betalen? Nou, niet dus. 50 euro is een week eten bij sommige gezinnen, en die prijs is nog maar voor 1 persoon van het gezin.
TS is boven de 18 volgens mij
-
morgenstond
Wat een discussie.
Ik kan mij herinneren, dat in 2010 heel veel mensen in opstand zijn gekomen, omdat deze verplichte ID ingevoerd is.
Blijkbaar deze leden hier dus niet, want TS wordt aangevallen, omdat hij het niet mee eens is.
Als ik dan zo een reactie lees, krijg ik toch de indruk, dat sommige hier niet weten wat democratie is.
Democratie is niet, om eerst een wet te maken, om mensen een ID, zoals moederlink al geschreven heeft, door de strot te duwen, om dan naderhand de wet te veranderen, dat is de zin krijgen van de overheid, maar niet van TS.
Is dat democratie?
Dat TS gelijk heeft, mag toch iedereen bekend zijn, alleen tegen windmolen, kom je niet tegenaan.
Hier kan iedereen, die het met TS niet eens is, nalezen.
http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuu ... 0848.lynkx
Ik kan mij herinneren, dat in 2010 heel veel mensen in opstand zijn gekomen, omdat deze verplichte ID ingevoerd is.
Blijkbaar deze leden hier dus niet, want TS wordt aangevallen, omdat hij het niet mee eens is.
Als ik dan zo een reactie lees, krijg ik toch de indruk, dat sommige hier niet weten wat democratie is.
sjohie schreef:Misschien moet bij TS het besef eerst even doordringen dat democratie niet synoniem is met altijd je zin krijgen?moederslink schreef:WA , een ID moet, het punt van TS is dat het ons " democratisch " door de strot, ooit , is geduwd en dat we dat dan ook nog moeten betalen
Democratie is niet, om eerst een wet te maken, om mensen een ID, zoals moederlink al geschreven heeft, door de strot te duwen, om dan naderhand de wet te veranderen, dat is de zin krijgen van de overheid, maar niet van TS.
Is dat democratie?
Dat TS gelijk heeft, mag toch iedereen bekend zijn, alleen tegen windmolen, kom je niet tegenaan.
Hier kan iedereen, die het met TS niet eens is, nalezen.
http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuu ... 0848.lynkx