eBay.nl, retour kosten bij oplichting! niet bij eBay.com!
Geplaatst: 04 apr 2015 15:20
Onlangs heb ik 2 nieuwe accu’s besteld via ebay.nl
Echter bij ontvangst zien deze er erg anders uit dan geadverteerd door de verkoper.
Zo bevat de onderkant van de accu’s geen versteviging ’s profielen waardoor deze beter tegen een stootje kunnen. Tevens zijn de contactpinnen niet van koper en zitten er grote ‘namaak’ stickers op met hierop de tekst ‘PREMIUM GOLD’ en onderop een erg goedkoop ogend type stickertje.
Ook oogt het kunststof waarvan de accu’s zijn gemaakt van zeer lage kwaliteit tov de getoonde advertentie. De conclusie is dat ik een ander goedkoper product heb ontvangen dan geadverteerd.
Kortom alle reden deze retour te sturen.
Aangezien de accu’s zwaar zijn is de verzendkosten hiervoor naar Duitsland €19,50.
Hiervoor een verzoek ingediend bij de verkoper, deze weigert echter een retour label te sturen.
Een geschil hierover geopend op eBay.nl deze verwijst mij direct door naar PAYPAL. (er kan dus geen geschil worden geopend op eBay zelf)
Op eBay.com staat in de voorwaarden het volgende:
‘’When an item doesn't match the listing description
The cost of return shipping is the seller's responsibility.
Either we generate a return shipping label or the seller can provide a label. We add the cost of an eBay-generated label to the seller's monthly eBay invoice.’’
Paypal deelt deze voorwaarden niet, hierbij is de koper zelf verantwoordelijk voor de retourkosten.
Echter is er ook een mogelijkheid een verzoek voor retourkosten in te dienen en hopen dat deze goedgekeurd wordt en achteraf wordt terug betaal dit is echter niet gegarandeerd.
Hierover contact gehad met Paypal, deze verwijst mij door om via eBay een geschil te openen om hier gebruik van te maken.
Contact opgenomen met eBay.nl
Hierbij wordt mij verteld dat deze vooraarden van de ’eBay Money Back Guarantee’ zoals hierboven beschreven niet gelden voor Ebay.nl maar wel voor eBay.com, eBay.co.uk of eBay.de.
Ook krijg ik van de ebay.nl medewerker het advies om 1 van deze websites voortaan te gebruiken als transactie site om dit probleem voortaan te voorkomen en dus niet EBAY.NL.
Het was mij niet bekend dat er een verschil was in voorwaarden tussen de eBay sites aangezien er ook overal met de zelfde login kan worden aangemeld en ze natuurlijk allemaal de zelfde naam dragen EBAY.
Kortom op het advies van de EBAY.NL medewerker gebruik nooit meer EBAY.NL maar kies voor eBay.com, eBay.co.uk of eBay.de! Deze hebben veel betere voorwaarden!
Maar vraag mij sterk af of dit wel mag volgens de Nederlandse wet.
Echter bij ontvangst zien deze er erg anders uit dan geadverteerd door de verkoper.
Zo bevat de onderkant van de accu’s geen versteviging ’s profielen waardoor deze beter tegen een stootje kunnen. Tevens zijn de contactpinnen niet van koper en zitten er grote ‘namaak’ stickers op met hierop de tekst ‘PREMIUM GOLD’ en onderop een erg goedkoop ogend type stickertje.
Ook oogt het kunststof waarvan de accu’s zijn gemaakt van zeer lage kwaliteit tov de getoonde advertentie. De conclusie is dat ik een ander goedkoper product heb ontvangen dan geadverteerd.
Kortom alle reden deze retour te sturen.
Aangezien de accu’s zwaar zijn is de verzendkosten hiervoor naar Duitsland €19,50.
Hiervoor een verzoek ingediend bij de verkoper, deze weigert echter een retour label te sturen.
Een geschil hierover geopend op eBay.nl deze verwijst mij direct door naar PAYPAL. (er kan dus geen geschil worden geopend op eBay zelf)
Op eBay.com staat in de voorwaarden het volgende:
‘’When an item doesn't match the listing description
The cost of return shipping is the seller's responsibility.
Either we generate a return shipping label or the seller can provide a label. We add the cost of an eBay-generated label to the seller's monthly eBay invoice.’’
Paypal deelt deze voorwaarden niet, hierbij is de koper zelf verantwoordelijk voor de retourkosten.
Echter is er ook een mogelijkheid een verzoek voor retourkosten in te dienen en hopen dat deze goedgekeurd wordt en achteraf wordt terug betaal dit is echter niet gegarandeerd.
Hierover contact gehad met Paypal, deze verwijst mij door om via eBay een geschil te openen om hier gebruik van te maken.
Contact opgenomen met eBay.nl
Hierbij wordt mij verteld dat deze vooraarden van de ’eBay Money Back Guarantee’ zoals hierboven beschreven niet gelden voor Ebay.nl maar wel voor eBay.com, eBay.co.uk of eBay.de.
Ook krijg ik van de ebay.nl medewerker het advies om 1 van deze websites voortaan te gebruiken als transactie site om dit probleem voortaan te voorkomen en dus niet EBAY.NL.
Het was mij niet bekend dat er een verschil was in voorwaarden tussen de eBay sites aangezien er ook overal met de zelfde login kan worden aangemeld en ze natuurlijk allemaal de zelfde naam dragen EBAY.
Kortom op het advies van de EBAY.NL medewerker gebruik nooit meer EBAY.NL maar kies voor eBay.com, eBay.co.uk of eBay.de! Deze hebben veel betere voorwaarden!
Maar vraag mij sterk af of dit wel mag volgens de Nederlandse wet.