Pagina 1 van 1

Administratiekosten bij annulering Gate1 (Tix)

Geplaatst: 13 apr 2015 14:23
door NoortjeR
Hoi allemaal,

Ik zou graag iemands mening horen over de situatie waarin wij zitten. Ik heb het gevoel dat het niet eerlijk is, maar ik kan het mis hebben. Volgende is aan de hand:

Wij hebben vorig jaar 2 KLM-vliegtickets geboekt van Schiphol naar Munchen via de site Gate1 (onderdeel van Tix). Komende september zouden we daar 4 dagen heen gaan. We hebben ongeveer 250 euro betaald.
Nu blijkt dat mijn broer gaat trouwen in uitgerekend dat weekend. :( Natuurlijk kiezen we voor de trouwerij en gaan we de vliegtickets annuleren. Helaas is het tarief non-refundable. Dit houdt in dat je de tariefprijs kwijt bent bij annulering. Maar een vliegtickets bestaat niet alleen uit het tarief maar ook uit belastingen; en de kale ongebruikte belastingen daarvan zijn wel refundable. Je kunt ze terugvragen bij de organisatie waar je hebt geboekt. Ik heb daar dus naar geïnformeerd bij Gate1.
De totale betaalde belasting is in ons geval bijna 90 euro pp. Volgens Gate1 houdt KLM echter 49 euro pp in waardoor er nog ongeveer 40 euro pp overblijft voor ons om terug te krijgen. Maar Gate1 rekent op haar beurt administratiekosten a 45 euro per ticket (!) waardoor er niks over zou blijven en we die hele 250 euro kwijt zijn.

Ik vraag me af of Gate1 of KLM onze tickets nadat we ze annuleren nog een keer kunnen verkopen. Het duurt nog bijna 5 maanden en het is tijdens het Oktoberfest, dus die krijgen ze gegarandeerd verkocht, waarschijnlijk nog voor veel meer geld ook. Als het zo werkt zouden ze dus twee keer vangen van 1 reis en wij zien er niks van terug.

Vinden jullie dit redelijk? Je zou toch op zijn minst beloond kunnen worden voor een nette annulering 5 maanden van tevoren, ipv dat we tzt gewoon niet op komen dagen.
En zou een annulering echt zoveel werk zijn dat er 45 euro per ticket (ipv per boeking) voor gevraagd kan worden?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

Re: Administratiekosten bij annulering Gate1 (Tix)

Geplaatst: 14 apr 2015 10:26
door Dirkie
NoortjeR schreef:Hoi allemaal,

Ik zou graag iemands mening horen over de situatie waarin wij zitten. Ik heb het gevoel dat het niet eerlijk is, maar ik kan het mis hebben. Volgende is aan de hand:

Wij hebben vorig jaar 2 KLM-vliegtickets geboekt van Schiphol naar Munchen via de site Gate1 (onderdeel van Tix). Komende september zouden we daar 4 dagen heen gaan. We hebben ongeveer 250 euro betaald.
Nu blijkt dat mijn broer gaat trouwen in uitgerekend dat weekend. :( Natuurlijk kiezen we voor de trouwerij en gaan we de vliegtickets annuleren. Helaas is het tarief non-refundable. Dit houdt in dat je de tariefprijs kwijt bent bij annulering. Maar een vliegtickets bestaat niet alleen uit het tarief maar ook uit belastingen; en de kale ongebruikte belastingen daarvan zijn wel refundable. Je kunt ze terugvragen bij de organisatie waar je hebt geboekt. Ik heb daar dus naar geïnformeerd bij Gate1.
De totale betaalde belasting is in ons geval bijna 90 euro pp. Volgens Gate1 houdt KLM echter 49 euro pp in waardoor er nog ongeveer 40 euro pp overblijft voor ons om terug te krijgen. Maar Gate1 rekent op haar beurt administratiekosten a 45 euro per ticket (!) waardoor er niks over zou blijven en we die hele 250 euro kwijt zijn.

Ik vraag me af of Gate1 of KLM onze tickets nadat we ze annuleren nog een keer kunnen verkopen. Het duurt nog bijna 5 maanden en het is tijdens het Oktoberfest, dus die krijgen ze gegarandeerd verkocht, waarschijnlijk nog voor veel meer geld ook. Als het zo werkt zouden ze dus twee keer vangen van 1 reis en wij zien er niks van terug.

Vinden jullie dit redelijk? Je zou toch op zijn minst beloond kunnen worden voor een nette annulering 5 maanden van tevoren, ipv dat we tzt gewoon niet op komen dagen.
En zou een annulering echt zoveel werk zijn dat er 45 euro per ticket (ipv per boeking) voor gevraagd kan worden?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
U heeft zelf gekozen voor een non-refundable ticket. Het gevolg is dan ook dat u ze niet kan annuleren. Het maakt daarbij dus ook niets uit of U ze nu of over 2 maanden annuleert. Zo zijn de voorwaarden. Door ze terug te geven kan de maatschappij ze inderdaad nogmaals verkopen. En ook dat mag. En de KLM geeft U inderdaad de belastingen terug verminderd met de kosten. En datzelfde doet de tussenverkoper ook nog een keer. De berekende kosten zullen vast wel in de voorwaarden terug te vinden zijn.
Misschien is de volgende keer aan te raden om te kiezen voor een refundable ticket. Deze zijn duurder maar U had wel Uw geld terug gekregen.

Re: Administratiekosten bij annulering Gate1 (Tix)

Geplaatst: 14 apr 2015 11:02
door NoortjeR
Bedankt voor je reactie Dirkie.
Je hebt inderdaad gelijk. Het doet alleen zon pijn, die 250. :)
Ik had inderdaad de voorwaarden al twee keer opgevraagd bij de tussenverkoper maar tot op heden heb ik nog niks ontvangen, alleen mailtjes met: hier hebt u de bestelbevestiging of de offerte nog een keer. Daar heb ik dus niks aan.
Ik zal ook eens op de site van de KLM kijken, die hebben vast wel openbare voorwaarden.

Re: Administratiekosten bij annulering Gate1 (Tix)

Geplaatst: 14 apr 2015 12:41
door kweenie
De berekende kosten zullen vast wel in de voorwaarden terug te vinden zijn.
dat is nu juist de vraag, hoe hoog die kosten mogen zijn...

Re: Administratiekosten bij annulering Gate1 (Tix)

Geplaatst: 14 apr 2015 12:48
door kokka
tja en als je niet wil dat ze de kaartjes nog een keer verkopen, dan annuleer je gewoon niet.
als je op de dag van vertrek gewoon niet komt opdagen kost je dat niets meer als nu.

Re: Administratiekosten bij annulering Gate1 (Tix)

Geplaatst: 14 apr 2015 13:01
door sjohie
NoortjeR schreef:Bedankt voor je reactie Dirkie.
Je hebt inderdaad gelijk. Het doet alleen zon pijn, die 250. :)
Ik had inderdaad de voorwaarden al twee keer opgevraagd bij de tussenverkoper maar tot op heden heb ik nog niks ontvangen, alleen mailtjes met: hier hebt u de bestelbevestiging of de offerte nog een keer. Daar heb ik dus niks aan.
Ik zal ook eens op de site van de KLM kijken, die hebben vast wel openbare voorwaarden.
De KLM voorwaarden zijn niet synoniem met de voorwaarden van de betrokken tussenverkoper, dus daar schiet je enkel gedeeltelijk iets mee op. :wink:

En even in het algemeen, een van de belangrijkste redenen dat een bedrijf als TIX goedkopere tickets aan kan bieden, is een sterke automatisering van het boekingsproces, wat de arbeidskosten drukt. Wat jij bij boeken invult op 1 formulier, sijpelt digitaal door in een veelvoud aan achterliggende (boekings)systemen. Dat handmatig verwijderen bij annuleren kost veel menskracht, welke ze met wat winst erop, doorbelasten aan je.

Re: Administratiekosten bij annulering Gate1 (Tix)

Geplaatst: 14 apr 2015 13:14
door NoortjeR
Ja inderdaad Kweenie, Ik vind dat vrij hoog die administratiekosten. Ik zag ook bedrijven die er 10 euro voor vragen.

Maar tja als ze het handmatig moeten verwijderen, zoals Sjohie zegt, dan wil ik er wel even extra over nadenken. Als ze er eens 3 minuten over doen om het handmatig te deleten uit 1 systeem. Das ruim he? Stel dat ze 4 systemen hebben, das 12 minuten. Maal 2 voor het andere ticket, is 24 minuten. 90 euro voor een half uurtje werk. Dat is toch aardig verdienen.

Ja Kokka, dat werken ze in de hand! Dat je uit een of ander onredelijk wraakgevoel niet gaat annuleren zodat zij de tickets niet door kunnen verkopen. Maar eigenlijk is dat natuurlijk van de gekke. Daar hebben beide partijen niks aan. En toch kan ik t bijna niet over mn hart verkrijgen om te gaan annuleren zodat alleen zij er beter van worden. En de twee toekomstige Oktoberfest-bezoekers. :)