Bonussen bij banken en verzekeraars
Geplaatst: 15 apr 2015 12:35
Waar komen die dikke bonussen bij banken en verzekeraars toch vandaan?
Op 10 april verliep mijn Beleggingsplan bij Nationale Nederlanden (destijds afgesloten bij de Postbank). Ik verwachtte dus op die dag een aardig bedrag op mijn bankrekening te kunnen ontvangen. Nou ja, aardig bedrag, volgend het laatste jaaroverzicht mag ik blij zijn als ik mijn inleg in het ‘WinstVastplan’ van al die jaren terugkrijg. Hoewel ik dit product nooit heb kunnen vinden in de publicaties over woekerpolissen werd er wel elke maand een hoog bedrag aan kosten ingehouden. Hoeveel is niet duidelijk want in de voorwaarden begon de tabel met 14%, voor een bedrag dat hoger was dan het mijne. Daar voor de nog hogere bedragen steeds minder kosten rekening werden gebracht, kan ik er wel vanuit gaan dat ik meer dan 14% van elke inleg aan kosten kwijt ben geweest.
Maar toen er aan het eind van de middag nog niets was bijgeschreven heb ik de klantenservice van Nationale Nederlanden maar eens gebeld.
De reactie van de zeer uit hoogte spekende meneer die aan de lijn kreeg was ronduit onthutsend. De gedachte dat zoiets snel zou worden uitgekeerd moest ik maar heel snel laten varen. Het zou minstens tien dagen duren voor het geld, dat inderdaad op die dag was vrijgekomen, op mijn rekening zou staan.
Op mijn reactie dat ik nogal vreemd vond dat voor het doen van een eenvoudige overschrijving een periode van tien dagen wordt uitgetrokken, was de reactie dat ik maar heel blij moest zijn als het inderdaad met tien dagen zou lukken want dat het volgens de voorwaarden dertig dagen mocht duren.
Mijn vraag of er dan over de periode van die kunstmatig veroorzaakte vertraging ook rente werd uitbetaald werd letterlijk weggelachen. Wat dacht ik wel: ‘rente gaan was pas uitbetalen als het langer duurt dan dertig dagen’.
Inderdaad, het staat zo in de kleine lettertjes van de polis. De Postbank zorgde destijds ook al goed voor de bonussen van zijn directeuren. Het was handig geweest als van e.e.a. melding was gemaakt in de brief waarmee al maanden geleden de uitkering van de polis werd uitgelegd. Dat had de teleurstelling en de ergernis misschien nog een beetje kunnen beperken.
Op 10 april verliep mijn Beleggingsplan bij Nationale Nederlanden (destijds afgesloten bij de Postbank). Ik verwachtte dus op die dag een aardig bedrag op mijn bankrekening te kunnen ontvangen. Nou ja, aardig bedrag, volgend het laatste jaaroverzicht mag ik blij zijn als ik mijn inleg in het ‘WinstVastplan’ van al die jaren terugkrijg. Hoewel ik dit product nooit heb kunnen vinden in de publicaties over woekerpolissen werd er wel elke maand een hoog bedrag aan kosten ingehouden. Hoeveel is niet duidelijk want in de voorwaarden begon de tabel met 14%, voor een bedrag dat hoger was dan het mijne. Daar voor de nog hogere bedragen steeds minder kosten rekening werden gebracht, kan ik er wel vanuit gaan dat ik meer dan 14% van elke inleg aan kosten kwijt ben geweest.
Maar toen er aan het eind van de middag nog niets was bijgeschreven heb ik de klantenservice van Nationale Nederlanden maar eens gebeld.
De reactie van de zeer uit hoogte spekende meneer die aan de lijn kreeg was ronduit onthutsend. De gedachte dat zoiets snel zou worden uitgekeerd moest ik maar heel snel laten varen. Het zou minstens tien dagen duren voor het geld, dat inderdaad op die dag was vrijgekomen, op mijn rekening zou staan.
Op mijn reactie dat ik nogal vreemd vond dat voor het doen van een eenvoudige overschrijving een periode van tien dagen wordt uitgetrokken, was de reactie dat ik maar heel blij moest zijn als het inderdaad met tien dagen zou lukken want dat het volgens de voorwaarden dertig dagen mocht duren.
Mijn vraag of er dan over de periode van die kunstmatig veroorzaakte vertraging ook rente werd uitbetaald werd letterlijk weggelachen. Wat dacht ik wel: ‘rente gaan was pas uitbetalen als het langer duurt dan dertig dagen’.
Inderdaad, het staat zo in de kleine lettertjes van de polis. De Postbank zorgde destijds ook al goed voor de bonussen van zijn directeuren. Het was handig geweest als van e.e.a. melding was gemaakt in de brief waarmee al maanden geleden de uitkering van de polis werd uitgelegd. Dat had de teleurstelling en de ergernis misschien nog een beetje kunnen beperken.