LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] buren , schutting, overleg
buren , schutting, overleg
Wij huren een rijtjeswoning en er staan gemetselde muurtjes in de achtertuin op de erfgrens . Muurtjes zijn ongeveer 1 meter hoog.
Een aantal jaar geleden hebben we zelf op eigen kosten een hogere schutting neergezet omdat we wat extra privacy wilden. We hebben palen tegen het muurtje vastgezet aan onze kant, en op deze palen hebben we rabatdelen geschroefd. De palen staan bij ons in het zicht, de rabatdelen zitten zeg maar bovenop het muurtje.
Onlangs heb ik de schutting donkergroen geverfd aan mijn kant en nu kregen we commentaar van de buren dat er allemaal lelijke druipers zichtbaar waren aan hun kant. Het contact met de buren was al wat stroef, en ik heb hen gezegd dat het me speet maar dat het mijn eigen schutting is en dat ik erop schilderen mag ik wil , aan beide kanten. En ze mogen van mij best zelf een schuurpapiertje ter hand nemen om die paar druipers aan hun kant eraf te halen.
Volgens de buren is het helemaal niet onze schutting omdat deze bovenop het "gezamenlijke" muurtje staat .Ik heb helemaal geen zin in verder gezeik met de buren, en ik lach me ook altijd rot bij de rijdende rechter waarbij buren met elkaar bekvechten om iets pietluttigs.
Maar wie heeft er nu gelijk ? Als het klopt wat de buren zeggen zou ik ook toestemming moeten vragen aan de buren als ik ooit besluit deze schutting weg te halen ?
Een aantal jaar geleden hebben we zelf op eigen kosten een hogere schutting neergezet omdat we wat extra privacy wilden. We hebben palen tegen het muurtje vastgezet aan onze kant, en op deze palen hebben we rabatdelen geschroefd. De palen staan bij ons in het zicht, de rabatdelen zitten zeg maar bovenop het muurtje.
Onlangs heb ik de schutting donkergroen geverfd aan mijn kant en nu kregen we commentaar van de buren dat er allemaal lelijke druipers zichtbaar waren aan hun kant. Het contact met de buren was al wat stroef, en ik heb hen gezegd dat het me speet maar dat het mijn eigen schutting is en dat ik erop schilderen mag ik wil , aan beide kanten. En ze mogen van mij best zelf een schuurpapiertje ter hand nemen om die paar druipers aan hun kant eraf te halen.
Volgens de buren is het helemaal niet onze schutting omdat deze bovenop het "gezamenlijke" muurtje staat .Ik heb helemaal geen zin in verder gezeik met de buren, en ik lach me ook altijd rot bij de rijdende rechter waarbij buren met elkaar bekvechten om iets pietluttigs.
Maar wie heeft er nu gelijk ? Als het klopt wat de buren zeggen zou ik ook toestemming moeten vragen aan de buren als ik ooit besluit deze schutting weg te halen ?
-
Re: buren , schutting, overleg
Als ze schutting echt op de erfgrens staat dan hebben de buren gelijk dat het een gezamenlijke schutting is denk ik. Zij moeten er ook tegenaan kijken. Maar dat betekent ook dat zij hun kant kunnen doen wat ze zelf willen (dus ook 'druipers' weghalen.)
Maar ik ben geen jurist oid en weet er precies het fijne niet van...
Maar ik ben geen jurist oid en weet er precies het fijne niet van...
-
als u op eigen kosten en zonder overleg bij wijze van spreken op de muurtjes nog een schutting heeft geplaatst is die schutting m.i van u hoor en als u weggaat kunt u deze eigenhandig weer verwijderen, volgens mij, tenzij de buren hem willen overnemen misschien?
( een béétje overleg doet wonderen )
Maar een feit is wél dat als je aan 1 kant de schutting verft je er ad andere kant écht niet een " paar druipers hebt zitten " ... ( ik spreek uit ervaring.... )
Een idee is misschien om samen met de buren hun kant ook donkergroen te verven ?? Mooi !!
U betaalt de verf en verft samen en bij vertrek weer ff overleggen.....
( een béétje overleg doet wonderen )
Maar een feit is wél dat als je aan 1 kant de schutting verft je er ad andere kant écht niet een " paar druipers hebt zitten " ... ( ik spreek uit ervaring.... )
Een idee is misschien om samen met de buren hun kant ook donkergroen te verven ?? Mooi !!
U betaalt de verf en verft samen en bij vertrek weer ff overleggen.....
Ik weet wel , een beetje overleg doet wonderen..... Maar de relatie met de buren is al niet je van het en om nou voor hen verf te gaan kopen zodat zij er ook netjes bij zitten gaat me een beetje te ver. Zeker nu ze beweren dat de schutting niet van ons is.
In het bijgevoegde plaatje heb ik een schetsje gevoegd.
Wat is hier eigenlijk de erfgrens ? Is dat dat hele muurtje ? of het hart van de muur ?
Wat is hier eigenlijk de erfgrens ? Is dat dat hele muurtje ? of het hart van de muur ?
- Bijlagen
-
- schutting.png (16.63 KiB) 2705 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
-
- Contacteer:
Toevallig is dit onderwerp recent nog bij de rijdende rechter geweest. Ouder stel had ook schutting geplaatst op een muurtje en andere klaagde over druipers.
Zal eens zoeken naar die uitzending. Weet de uitspraak waar je het mee mag doen niet meer voor de geest te halen.
Zal eens zoeken naar die uitzending. Weet de uitspraak waar je het mee mag doen niet meer voor de geest te halen.
Als ze zelf verf kopen, kunnen ze ook mooie rode verf nemen, en dan zit jij tegen fraai gekleurde druipers aan te kijkenlapzwans schreef:Ik weet wel , een beetje overleg doet wonderen..... Maar de relatie met de buren is al niet je van het en om nou voor hen verf te gaan kopen zodat zij er ook netjes bij zitten ......
Als ze hun kant rood willen verven en ze vragen dat vriendelijk zou ik echt geen nee zeggen.. En een druipertje daar doe ik niet moeilijk over, kan gebeuren en is makkelijk te verhelpen.
De vraag is mogen ze deze schutting wel verven zonder mijn toestemming ?
De grond is overigens niet mijn eigendom, ik huur het van dezelfde cooperatie als alle buren in de straat. Misschien is er dan ook helemaal geen echte erfgrens.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar die uitzending van de rijdende rechter... ik kan hem zelf niet zo gauw vinden.
De grond is overigens niet mijn eigendom, ik huur het van dezelfde cooperatie als alle buren in de straat. Misschien is er dan ook helemaal geen echte erfgrens.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar die uitzending van de rijdende rechter... ik kan hem zelf niet zo gauw vinden.
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/de-rij ... grens-staalapzwans schreef:Als ze hun kant rood willen verven en ze vragen dat vriendelijk zou ik echt geen nee zeggen.. En een druipertje daar doe ik niet moeilijk over, kan gebeuren en is makkelijk te verhelpen.
https://www.google.nl/search?q=buren+en ... HWOM7IgOAM
Ik kan dat filmpje helaas zelf niet bekijken (iets met Silverlight), maar zo te lezen gaat het daar over iets anders.....
Teunbossemans had het over een recente uitzending en dat filmpje is uit 2007 ?
Als de erfafscheiding precies op de erfgrens staat mag u aan die afscheiding zelf bouwen en of aanbouwen. U mag echter niet meer dan helft van de dikte van de schutting gebruiken om deze aanbouw te verankeren tegen de schutting.
De buren aan de andere kant moeten dit gedogen, zij mogen echter eisen dat de schutting er netjes en onderhouden uitziet omdat zij er tegen aan kijken.
De buren aan de andere kant moeten dit gedogen, zij mogen echter eisen dat de schutting er netjes en onderhouden uitziet omdat zij er tegen aan kijken.
-
Maar TS zit toch nog steeds met die lelijke druipers ad kant vd buren , dat moet wel netjes worden opgelost anders blijf je misschien gezeur houden....
Samen doen ? Schept een band
Samen doen ? Schept een band
-
Bij huurwoningen heb je geen kadastrale erfgrens, dus daar zul je het niet in moeten zoeken denk ik. Het muurtje is dan wel een grens tussen twee tuinen, maar ook niet meer dan dat.
-
Correct wa , dus dan is er alleen nog het probleem vd druipers ....en moet je toch in conclaaf met de buren, bovendien zijn het dan dus de schuttingen van TS en kan hij ze er tzt afhalen en zijn ze reeds aan 2 kanten geverfd , tenzij de buurman ze dan wil overnemen..
-
- Contacteer:
lapzwans schreef:Ik kan dat filmpje helaas zelf niet bekijken (iets met Silverlight), maar zo te lezen gaat het daar over iets anders.....
Heb hem al gevonden. Iets betere sleutelwoorden et voila. En inderdaad, 2007 is niet recent. De link hieronder is van afgelopen februari.
Was toch blijkbaar niet helemaal hetzelfde als verf druipers maar ging om zwarte strepen welke doorliepen. Enfin, zie hier de uitzending.
http://www.npo.nl/de-rijdende-rechter/1 ... KN_1667124
-
- Contacteer:
witte angora schreef:Bij huurwoningen heb je geen kadastrale erfgrens, dus daar zul je het niet in moeten zoeken denk ik. Het muurtje is dan wel een grens tussen twee tuinen, maar ook niet meer dan dat.
Nou dat denk ik toch niet want er worden zat huurwoningen door wb verenigingen verkocht na verloop van tijd en dan zal deze toch moeten worden vastgelegd in kadaster.
-
Ik zou de redenering van je buren uit coulance volgen en proberen het rabatdeel aan jouw kant van het muurtje te krijgen door de constructie wat te wijzigen. Daarmee hebben je buren geen reden meer tot klagen. Er kan dan geen discussie meer over mogelijk zijn: de schutting staat in jouw tuin.Volgens de buren is het helemaal niet onze schutting omdat deze bovenop het "gezamenlijke" muurtje staat .Ik heb helemaal geen zin in verder gezeik met de buren,
Blijft er dan nog gezeur en gezever, dan weet je 100% zeker dat het niet aan jou ligt.
-
lapzwans schreef:Ik weet wel , een beetje overleg doet wonderen..... Maar de relatie met de buren is al niet je van het en om nou voor hen verf te gaan kopen zodat zij er ook netjes bij zitten gaat me een beetje te ver. Zeker nu ze beweren dat de schutting niet van ons is.
Rode lijn is hart van muur/erfgrens? Dan staat toch alles aan jouw zijde, ik zou het eerst een dichtspijkeren met de verhuurder dus dat die schutting van jouw is en geplaatst (eventueel met bewijs).
En dan kun je hem in overleg andere zijde ook verven (ook eigen belang want schutting gaat langer mee:) Willen ze dat niet dan schuren ze die paar druipers zelf toch weg.
Bedankt voor de link naar de uitzending. De strekking was dus dat de ene buurman een paar latjes een paar centimeter moest verplaatsen omdat die boven de grond van de buurman zat. En dat er dan lelijke plekken zouden ontstaan dat was dan jammer maar de buurman mocht daar verder niets aan doen omdat het niet zijn eigendom is.
Bij mij zitten de plankjes op " mijn helft" van het muurtje, dus ik hoef ze dan ook niet te verplaatsen toch ? En als er een paar druipers zitten kun je ook niet echt spreken dat de schutting niet netjes is onderhouden toch ? Het is geen graffiti ofzo.
Ik kwam trouwens vanmorgen mijn buurman tegen en ik zei vriendelijk goedemorgen maar hij liep me straal voorbij. Dat helpt ook al niet echt in deze situatie. Maar ik wil de zaak ook niet verder escaleren, als hij zijn kant van mijn schutting wil verven op zijn eigen kosten mag hij dat van mij, zolang hij maar beseft dat het mijn eigendom is en dat ik desnoods de hele schutting mag verwijderen op het moment dat hij net klaar is met verven. Niet dat ik dat doe, het liefst zou ik een schutting willen die veel hoger is dan de maximale 1,80 meter met deze buurman.
Bij mij zitten de plankjes op " mijn helft" van het muurtje, dus ik hoef ze dan ook niet te verplaatsen toch ? En als er een paar druipers zitten kun je ook niet echt spreken dat de schutting niet netjes is onderhouden toch ? Het is geen graffiti ofzo.
Ik kwam trouwens vanmorgen mijn buurman tegen en ik zei vriendelijk goedemorgen maar hij liep me straal voorbij. Dat helpt ook al niet echt in deze situatie. Maar ik wil de zaak ook niet verder escaleren, als hij zijn kant van mijn schutting wil verven op zijn eigen kosten mag hij dat van mij, zolang hij maar beseft dat het mijn eigendom is en dat ik desnoods de hele schutting mag verwijderen op het moment dat hij net klaar is met verven. Niet dat ik dat doe, het liefst zou ik een schutting willen die veel hoger is dan de maximale 1,80 meter met deze buurman.
Jazeker wel. Ieder perceel is separaat vastgelegd, ongeacht of het een huur- of een koophuis is. Logisch ook: je moet weten waar je rechten eindigen en die van iemand anders beginnen. In deze situaties gaat het om je woonrecht (zowel bij koop- als bij huurwoningen), en juist voor discussies als de onderhavige is de exacte erfgrens van belang.witte angora schreef:Bij huurwoningen heb je geen kadastrale erfgrens, dus daar zul je het niet in moeten zoeken denk ik. Het muurtje is dan wel een grens tussen twee tuinen, maar ook niet meer dan dat.
-
Toch niet, Moneyman. De grond rond mijn flat, inclusief de tuinen van mij en mijn buren, zijn kadastraal gezien één perceel. Als ik een vergunning wil voor een steiger, dan zal dat in overleg met de buren moeten, omdat er voor dit ene kadastrale perceel maar één vergunning kan worden afgegeven, en de steiger een maximum formaat mag hebben. De grens tussen onze tuinen loopt ook een beetje raar om de grond redelijk eerlijk te verdelen; maar als wij zouden willen, mogen wij het veranderen, zonder toestemming.
Bij de rijdende rechter is er ook al een keer een item over geweest. Ging over een overhangende rozenstruik geloof ik. Bleek dat er ook daar geen kadastrale grens was.
Bij de rijdende rechter is er ook al een keer een item over geweest. Ging over een overhangende rozenstruik geloof ik. Bleek dat er ook daar geen kadastrale grens was.