Hé allemaal,
Ik lig sinds enkele maanden in de clinch met BCC. Mijn HP Envy 6-1172 ED laptop, voor bijna €800 gekocht bij de BCC, was 25 maanden na aankoop kapot. Twee defecten: het mousepad & toetsenbord doen het soms niet, en eind januari stond mijn laptop opengeklapt toen ik opeens zag dat het scharnier bijna uit zijn houder was geschoven en het beeldschermframe gespleten. Zie bijlage, voor exact hetzelfde defect bij een andere HP Envy 6 1000-serie.
Ik bracht de laptop opengeklapt naar BCC omdat ik het scharnier niet durfde te forceren. Een medewerker daar zei dat de laptop niet opengeklapt opgestuurd kon worden, en dus heeft hij het scharnier uit zijn houder getrokken zodat de laptop dicht kon.
Op 25 februari ontving ik een brief met de reparatiekosten, die zo hoog waren dat ik er toestemming voor moest geven: LCD scharnieren, topcover, LCD-cover, en scharniercover moeten worden vervangen: "Apparaat heeft gebruikersschade". Kosten: €352,70.
Ik ben altijd erg zuinig op mijn laptop geweest, heb hem nooit laten vallen (je ziet ook geen enkele schade aan de buitenkant), heb er bij mijn weten nooit water over geknoeid of iets dergelijks. Ik zocht op internet en kwam algauw twee Engelstalige forum-links tegen van HP zelf waaruit blijkt dat meer mensen met de HP Envy 6 1000-serie hetzelfde probleem met het scharnier hadden. Op 10 maart heb ik een schriftelijk bezwaar tegen de specificatie van de reparatiekosten geschreven, forumlinks toegevoegd, en gevraagd wat precies de zogenaamde gebruikersschade is. Daar heb ik nog aan toegevoegd dat mijn laptop bij de reparateur mag blijven zolang het nog niet verder is uitgezocht.
Op 16 april kreeg ik een e-mail waarin stond dat mijn gerepareerde laptop voor me klaarstaat, en vlak daarna een reactie op mijn bezwaar achteraan: "Schade en/of defecten die worden veroorzaakt door invloed van buitenaf zijn uitgesloten van garantie en worden daarom niet kosteloos hersteld. Omdat het een extern veroorzaakte schade betreft is tevens aanspraak op non-conformiteit niet aan de orde. BCC heeft in deze situatie geen verantwoording of gedeelde verantwoording met betrekking tot bijdragen in de kosten. Wegens de leeftijd van het product is het tevens niet (meer) aan BCC om de toedracht van de ontstane schade aan te tonen. Constatering volstaat in deze".
In een mail terug heb ik nogmaals benadrukt dat het scharnierprobleem bij HP bekend is, en dat ik wil weten op basis waarvan is geconcludeerd dat de schade extern is veroorzaakt.
Gisteren heb ik daarop een antwoord gehad: "Naar aanleiding van uw laatste email geven wij te kennen dat de costatering volstaat. Wij gaan hier verder niet op in en sluiten het dossier". Hierna heb ik nog een bericht geplaatst op de Facebook-pagina van BCC met uitleg over het probleem, waarop BCC mij in een privébericht het volgende terugstuurde: "We hebben je historie bekeken en gezien dat er ook reeds een melding vanuit onze customer care afdeling is gedaan. Wij kunnen hier verder niets aan toe voegen".
Ik ben me ervan bewust dat fabrieksgarantie 2 jaar is, maar de economische levensduur van een laptop is 3 jaar. BCC doet nu alsof je na de fabrieksgarantie rechteloos bent, en ze door gewoon te zeggen "Gebruikersschade" mij €350 aan reparatiekosten door de neus kunnen boren. Maar 'gebruikersschade' is geen schadesoort op zich ('waterschade' wel), maar een conclusie over waar de schade vandaan komt. Wellicht denken ze dat ik zelf het scharnier uit het frame heb getrokken.
BCC weigert er dus nog verder op in te gaan. Hoewel mijn laptop waarschijnlijk gerepareerd en wel bij de BCC voor mij klaarligt, wil ik hem nog niet komen ophalen omdat ik bang ben dat ze dan die reparatiekosten bij mij in rekening zullen brengen.
Ik ben ten einde raad. Wat zijn hier nu mijn rechten? En wat zijn de beste opties om hier iemand over te laten buigen en er iets aan te laten doen? Geschillencommissie, rechtsbijstand?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Betalen reparatiekosten HP Envy laptop (25 mnd oud) aan BCC
Betalen reparatiekosten HP Envy laptop (25 mnd oud) aan BCC
- Bijlagen
-
- Voorbeeld van het defecte scharnier
- hp envy tiny.jpg (221.32 KiB) 3142 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Re: Betalen reparatiekosten HP Envy laptop (25 mnd oud) aan BCC
Overtuig mij eens van jouw standpunt dat de laptop ondeugdelijk is. Je kunt naar de geschillencommissie of naar de rechter, maar die moet je overtuigen van je standpunt dat de laptop ondeugdelijk is. De levensverwachting van een computer is trouwens zes jaar.
Nee, van een laptop ligt dit ook hoger. Na drie jaar is 21% defect als gevolg van hardware falen.
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf
Bedankt voor jullie reacties!
Daarnaast lijkt me dat als een toetsenbord zonder aanwijsbare reden bij vlagen niet meer werkt, en een laptop 25 maanden oud is, het ondeugdelijk is.
Zie h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware/HP-Envy-6-1010sa-Left-hinge-broken-and-creating-split-screen/td-p/4829113 en h30434.www3.hp.com/t5/Other-Notebook-PC-Questions/Frustrated-with-HP-Envy-6-1001TX-hinges-snapped-not-even/td-p/2362483/page/2. Dit zijn de forum-links waar ik het over had, waaruit blijkt dat dit een bij HP bekend probleem is van de HP Envy 6 1000-serie (oftewel, waar mijn laptop ook onder valt).alfatrion schreef:Overtuig mij eens van jouw standpunt dat de laptop ondeugdelijk is.
Daarnaast lijkt me dat als een toetsenbord zonder aanwijsbare reden bij vlagen niet meer werkt, en een laptop 25 maanden oud is, het ondeugdelijk is.
In die url's staan 2 typenummers die verschillen van jouw specifieke model zo te zien?Tunde schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Zie h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware/HP-Envy-6-1010sa-Left-hinge-broken-and-creating-split-screen/td-p/4829113 en h30434.www3.hp.com/t5/Other-Notebook-PC-Questions/Frustrated-with-HP-Envy-6-1001TX-hinges-snapped-not-even/td-p/2362483/page/2. Dit zijn de forum-links waar ik het over had, waaruit blijkt dat dit een bij HP bekend probleem is van de HP Envy 6 1000-serie (oftewel, waar mijn laptop ook onder valt).alfatrion schreef:Overtuig mij eens van jouw standpunt dat de laptop ondeugdelijk is.