| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nabestaandenpensioen weigeren na overlijden ex-partner
Nabestaandenpensioen weigeren na overlijden ex-partner
Onlangs is mijn vader overleden en van het ABP kreeg mijn moeder bericht dat ze recht heeft op een nabestaandenpensioen. Mijn ouders zijn al erg lang gescheiden. Mijn moeder woont erg naar haar zin in een verzorgingstehuis, krijgt zorgtoeslag en betaalt een eigen bijdrage hiervoor via het CAK. Een klein belrondje CAK en Belastingsdienst leerde dat mijn moeder financieel gezien zeker niet wijzer gaat worden van dat nabestaandenpensioen. Het zal net aan een paar euro opleveren per maand of ze gaat er zelfs op achteruit.
Het ABP zegt dat mijn moeder het nabestaandenpensioen niet kan weigeren. Op hun site vind ik eigenlijk alleen maar informatie omtrent weigeren als beide (ex-)partners nog in leven zijn. Een zoekopdracht op Google leverde me ook weinig op.
Heeft iemand hier ervaring mee, kan uitkering van het nabestaandenpensioen toch geweigerd worden? Het is toch eigenlijk van de gekke dat je niet zelf kan bepalen of je geld ontvangt of niet?
Het ABP zegt dat mijn moeder het nabestaandenpensioen niet kan weigeren. Op hun site vind ik eigenlijk alleen maar informatie omtrent weigeren als beide (ex-)partners nog in leven zijn. Een zoekopdracht op Google leverde me ook weinig op.
Heeft iemand hier ervaring mee, kan uitkering van het nabestaandenpensioen toch geweigerd worden? Het is toch eigenlijk van de gekke dat je niet zelf kan bepalen of je geld ontvangt of niet?
Re: Nabestaandenpensioen weigeren na overlijden ex-partner
Molly1972 schreef:Onlangs is mijn vader overleden en van het ABP kreeg mijn moeder bericht dat ze recht heeft op een nabestaandenpensioen. Mijn ouders zijn al erg lang gescheiden. Mijn moeder woont erg naar haar zin in een verzorgingstehuis, krijgt zorgtoeslag en betaalt een eigen bijdrage hiervoor via het CAK. Een klein belrondje CAK en Belastingsdienst leerde dat mijn moeder financieel gezien zeker niet wijzer gaat worden van dat nabestaandenpensioen. Het zal net aan een paar euro opleveren per maand of ze gaat er zelfs op achteruit.
Wat een rare redenatie. Als uw moeder er zelf beter van zou worden was de nabestaande uitkering een welkome bijdragen. Nu ze er maar een paar centen op vooruit of zelfs achteruit gaat moet de maatschappij maar bijdragen aan de kosten van het verzorgingshuis.
Jantje, mijn moeder wordt 80 dit jaar, die heeft haar bijdrage aan de maatschappij ruimschoots geleverd lijkt me. Maar dat was het onderwerp van deze vraag ook niet 
Waarschijnlijk is het niet zo relevant of ze het geld werkelijk krijgt, maar of ze er recht op heeft. Dus als ze er van afziet, dan wil dat nog niet zeggen dat ze bij de instanties dat bedrag niet alsnog in de berekeningen meenemen.
Als het om een relatief klein bedrag gaat, dan zou ze het geld mogelijk ook in een keer uitgekeerd kunnen krijgen. Is misschien ook een idee?
Als het om een relatief klein bedrag gaat, dan zou ze het geld mogelijk ook in een keer uitgekeerd kunnen krijgen. Is misschien ook een idee?
Maar het is wel de consequentie van uw vraag. U vraagt via dit forum (aan de maatschappij) hoe u maatschappelijk geld kunt verkwisten. Dan vind ik de reactie van Jantje helemaal niet zo vreemd.Molly1972 schreef:Jantje, mijn moeder wordt 80 dit jaar, die heeft haar bijdrage aan de maatschappij ruimschoots geleverd lijkt me. Maar dat was het onderwerp van deze vraag ook niet
Binnen de vraagstelling zou ik ook zeggen: accepteer dat pensioen, financieel gezien is er geen enkele reden om deze te weigeren.
Is er soms sprake van onwil om iets van haar ex te accepteren ?
-
Barre Barry
Het kan niet geweigerd worden, want ze zijn verplicht het uit te keren. Ze kunnen het moeilijk zelf houden. Ik zou eens kijken of je moeder het af kan laten kopen.
Het is diezelfde maatschappij die kromme regels oplegt, waardoor extra inkomsten tot lager besteedbaar inkomen kunnen leiden.Jantje7 schreef:Nu ze er maar een paar centen op vooruit of zelfs achteruit gaat moet de maatschappij maar bijdragen aan de kosten van het verzorgingshuis.
Als iets/iemand dus blaam treft, dan zijn het wel die kromme regels.
Het nabestaande pensioen zal te hoog zijn om in een keer een betaling te krijgen, was anders waarschijnlijk wel aangeboden. Weigeren is geen optie omdat daar geen mogelijkheid voor is. Dus het inkomen kan naar de andere kant doorslaan waardoor uw moeder iets meer (misschien?) inkomen heeft voor een voorziening die ze nu wel en misschien niet meer (of lagere uitkering) krijgt. Ligt er ook helemaal aan hoelang ze getrouwd zijn geweest, hoe langer hoe meer nabestaande pensioen.
Ik weet niet welk inkomen wordt gebruikt voor de eigen bijdrage e.d., maar bij veel regelingen gaat het om het bedrag 'onder aan de streep'. Dus na aftrekposten. In dat geval is het inkomen redelijk eenvoudig te verlagen met een schenking aan een goed doel. Als je een periodieke gift voor minstens vijf jaar (of eerder overlijden) afspreekt met een goed doel, dan heb je voor die gift geen drempel en kun je het volledige bedrag aftrekken. Jij blij, goede doel nog blijer.