LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarlijkse huurverhoging sociale huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Jansssen

Jaarlijkse huurverhoging sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Jansssen »

Onlangs ontving ik van de belastingdienst een brief met de mededeling dat mijn verhuurder informatie over mijn inkomen had ingewonnen. Deze informatie heeft de belastingdienst met mijn verhuurder gedeeld. Ik vind dit eigenlijk al te ver gaan. Wat gaat het mijn verhuurder aan wat ik verdien? Als ik bij Albert Heijn boodschappen doe, vraagt de cassière toch ook niet naar mijn loonstrook om vervolgens de prijs wat bij te stellen?

Ik weet het...scheefhuurders moeten aangepakt worden, met dank aan Blok.

Omdat mijn inkomen laag is, zou mijn huurverhoging maximaal 2,5% zijn. U raadt het al: mijn woningbouwverening schrijft in haar brief dat mijn inkomen onbekend is en verhoogt daarom de huur met 5%. Waarschijnlijk onder het mom: naar beneden kan altijd nog.

Afijn, na het lezen van al die lectuur van onze geachte directeur van de woonstichting had ik het schuim op de lippen. Inmiddels heb ik gemotiveerd bezwaar gemaakt tegen deze bezopen verhoging.

Als mijn bezwaar niet gehonoreerd wordt, zal ik in mijn volgende bijdrage man en paard noemen. Ik houd jullie op de hoogte. Graag hoor ik jullie ervaringen met jullie verhuurders.

GJW2

Re: Jaarlijkse huurverhoging sociale huurwoning

Ongelezen bericht door GJW2 »

De woningbouw verenigingen doen maar wat. Ze zijn niet eerlijk en open en geven geen goede voorlichting. Speciaal de woonconsulenten maken er een potje van. Dat is punt een.
Punt twee:
Ik heb al tien jaar geen verhoging van mijn inkomen gehad. Waarom gaan de prijzen en in dit geval de huurprijzen eigenlijk omhoog? Het zijn toch een sociale instellingen die geen winst oogmerk hebben? Waarom dan toch oppotten? Ik snap het niet helemaal.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

TS schreef:
Onlangs ontving ik van de belastingdienst een brief met de mededeling dat mijn verhuurder informatie over mijn inkomen had ingewonnen. Deze informatie heeft de belastingdienst met mijn verhuurder gedeeld. Ik vind dit eigenlijk al te ver gaan. Wat gaat het mijn verhuurder aan wat ik verdien?
Klok en klepel verhaal de belasting dienst geeft op of u boven of onder een bepaalde grens verdient.
Hoe hoger die grens hoe meer de huur mag stijgen. Kijk eens op de site van Rijksoverheid wordt het keurig uitgelegd. Het gebeurd al jaren zo, vreemd dat het nu pas opvalt.

gr Henk

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Jansssen schreef:Onlangs ontving ik van de belastingdienst een brief met de mededeling dat mijn verhuurder informatie over mijn inkomen had ingewonnen. Deze informatie heeft de belastingdienst met mijn verhuurder gedeeld. Ik vind dit eigenlijk al te ver gaan. Wat gaat het mijn verhuurder aan wat ik verdien? Als ik bij Albert Heijn boodschappen doe, vraagt de cassière toch ook niet naar mijn loonstrook om vervolgens de prijs wat bij te stellen?

Ik weet het...scheefhuurders moeten aangepakt worden, met dank aan Blok.

Omdat mijn inkomen laag is, zou mijn huurverhoging maximaal 2,5% zijn. U raadt het al: mijn woningbouwverening schrijft in haar brief dat mijn inkomen onbekend is en verhoogt daarom de huur met 5%. Waarschijnlijk onder het mom: naar beneden kan altijd nog.

Afijn, na het lezen van al die lectuur van onze geachte directeur van de woonstichting had ik het schuim op de lippen. Inmiddels heb ik gemotiveerd bezwaar gemaakt tegen deze bezopen verhoging.

Als mijn bezwaar niet gehonoreerd wordt, zal ik in mijn volgende bijdrage man en paard noemen. Ik houd jullie op de hoogte. Graag hoor ik jullie ervaringen met jullie verhuurders.

De belastingdienst weet u inkomen, en is dus ook nu bekend bij de W.B.
Het gaat over u inkomen van 2013, dat jaar is afgesloten bij de B.D.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

GJW2 schreef:Waarom gaan de prijzen en in dit geval de huurprijzen eigenlijk omhoog? Het zijn toch een sociale instellingen die geen winst oogmerk hebben? Waarom dan toch oppotten? Ik snap het niet helemaal.
Hadden de woningbouwvereniging het geld maar gewoon opgepot!
Nu is het geld in allemaal geldverslindende projecten gestopt , tot aan cruise schepen toe.
En laten we bovenal Vestia niet vergeten, die meer da 1 miljard verloor op rente derivaten.
Onderling staan de woningbouwverenigingen voor elkaar garant, dit wordt afgewimpeld op de huurders (en via toeslagen de belastingbetalers).

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En daarbij: ze geven geen openheid van zaken over hun financiële postie:
"D66 wil financiële openheid van woningcorporaties"
http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONO ... ties.dhtml

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jansssen schreef: Inmiddels heb ik gemotiveerd bezwaar gemaakt tegen deze bezopen verhoging.
Prima, dat is de enige juiste manier om dit op te lossen. Dat heb je dus goed aangepakt.
Jansssen schreef: Afijn, na het lezen van al die lectuur van onze geachte directeur van de woonstichting had ik het schuim op de lippen.
Begrijpelijk. Maar ik hoop dat je het in je bezwaar netjes hebt gehouden, en dat, als je eventueel op wordt geroepen, het netjes houdt. Beperk je tot de feiten, die leiden tot een beslissing. Schuim niet, dat leidt alleen maar af van waar het om gaat.
Jansssen schreef: Als mijn bezwaar niet gehonoreerd wordt, zal ik in mijn volgende bijdrage man en paard noemen. Ik houd jullie op de hoogte.
Eerst maar even afwachten, denk je niet? Ook tegen de beslissing op een bezwaar is nog altijd beroep mogelijk. Maar dikke kans dat het niet nodig is.

Succes ermee!

16again

snuffel1 schreef: Stuur een brief met een kopie van de jaaropgave 2013 (peiljaar) naar de WBV
Waarom?
Laat WBV gegevens zelf maar opvragen, dan krijgt WBV alleen maar te horen in welke categorie je valt ipv dat je nu zelf alle gegevens verstrekt.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oging.html
Maakt u bezwaar tegen een inkomensafhankelijke huurverhoging (van meer dan 2,5%), omdat uw huishoudinkomen in 2013 volgens u lager was dan de inkomensgrens uit het huurverhogingsvoorstel? Dan hoeft u geen inkomensgegevens bij het bezwaarschrift te voegen. De verhuurder vraagt namelijk een nieuwe, actuele inkomensverklaring op bij de Belastingdienst.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vind dit eigenlijk al te ver gaan. Wat gaat het mijn verhuurder aan wat ik verdien?
Grappig dat op het moment dat het geld kost mensen ineens een stuk minder principes hebben :wink:

Jansssen

Ongelezen bericht door Jansssen »

Beste mensen,

Hier even een update. Mijn bezwaar op de huurverhoging werd afgewezen, omdat uit hun gegevens, verkregen van de belastingdienst, blijkt dat mijn inkomen hoger is dan 34.229. Ik weet toch echt zeker dat het flink minder is. Ben toch niet gek?
Toch maar even gebeld. De computer werd geraadpleegd. "Ah, ik zie het al. Uw inkomen is onbekend".
"Waarom stelt u dan dat mijn inkomen hoger is dan 34.229?" "Dat is de standaardprocedure; indien inkomen onbekend is, wordt er 5% verhoogd".

Lekker is dat. 5% aan je broek als je even niet oplet.

Ik ben ondernemer, mijn aangifte ib zit meestal in de 'uitstel', op het moment van opvragen bij de Belastingdienst was mijn inkomen nog niet bekend dat zou kunnen. Dat verklaart 'inkomen onbekend'.

Ik heb inmiddels een IB-60 verklaring aangevraagd, welke ik naar de Woningbouw zal sturen en naar verwachting zal dan mijn huurverhoging worden bijgesteld. Ik houd jullie daarvan op de hoogte.

Het punt dat ik eigenlijk wil maken is dat je erg op moet letten, voor je het weet wordt je even fijn in het pak genaaid. Weet je van jezelf dat je zelf dat je slordig bent of niet zo handig bent met bezwaarschriften en het schrijven van dergelijke brieven, schroom dan niet om je casus even voor te leggen aan iemand die daar wel bedreven in is. Kun je - jaar op jaar - een hoop geld besparen. Succes.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik heb inmiddels een IB-60 verklaring aangevraagd, welke ik naar de Woningbouw zal sturen en naar verwachting zal dan mijn huurverhoging worden bijgesteld. Ik houd jullie daarvan op de hoogte.
Eigenlijk dacht ik dat het ter beschikking stellen van die gegevens aan de woningbouwvereniging het deel was waar je een probleem mee had.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Huurverhoging afhankelijk van het inkomen. In welk ander land kan dit nou toch gebeuren? :) :)
Verhoging heeft toch alleen met inflatie van doen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

prem schreef:Huurverhoging afhankelijk van het inkomen. In welk ander land kan dit nou toch gebeuren? :) :)
De huidige verhogingen hebben vooral ook te maken met het inhalen voor de kunstmatig laag gehouden verhogingen van de afgelopen decennia.

Net als bij ieder ander product of dienst geldt ook bij de huren dat na het afschaffen of verruimen van kunstmatig gereguleerde markten het normaal is dat er een 'inhaalslag' komt om de prijzen meer marktconform te maken. Om die inaalslag in te perken, zijn de stijgingen gemaximeerd.

Dus verhogingen hebben in dit geval dus weinig te maken met de huidige inflatie, maar meer met een cumulatie van inflaties uit het verleden.

witte angora

Alles leuk en aardig, maar dat de huurverhoging een relatie heeft met het inkomen, heeft te maken met de wens de hogere inkomens uit de goedkopere huurwoningen weg te krijgen.

Helaas zal dit op deze manier niet gaan lukken. Een tientje per maand meer huur dan de buurman met een lager inkomen duwt mensen heus niet over de drempel om dan maar een woning te kopen, of de vrije sector in te duiken.

VCampen

Ongelezen bericht door VCampen »

kweenie schreef:
prem schreef:Huurverhoging afhankelijk van het inkomen. In welk ander land kan dit nou toch gebeuren? :) :)
De huidige verhogingen hebben vooral ook te maken met het inhalen voor de kunstmatig laag gehouden verhogingen van de afgelopen decennia.

Net als bij ieder ander product of dienst geldt ook bij de huren dat na het afschaffen of verruimen van kunstmatig gereguleerde markten het normaal is dat er een 'inhaalslag' komt om de prijzen meer marktconform te maken. Om die inaalslag in te perken, zijn de stijgingen gemaximeerd.

Dus verhogingen hebben in dit geval dus weinig te maken met de huidige inflatie, maar meer met een cumulatie van inflaties uit het verleden.
De huur wordt kunstmatig hoog gehouden.

veel vraag + weinig aanbod = hoge prijs

kweenie

VCampen, als die huur zo hoog is, wat let je dan om zelf ook woningen te verhuren? Als er zulke hoge winsten mee te behalen zijn, dan zouden investeerders in de rij staan om huizen te gaan verhuren. Maar toch is dat niet zo. Hoe zou dat toch komen...?

WA, die paar tientjes zullen het verschil nu (nog) niet maken, maar op termijn zullen al die tientjes bij elkaar wel gaan meespelen. Je ziet ook nu trouwens al dat mensen met een hoger inkomen bij de toekomstplannen anticiperen op hoge huurstijgingen en mede daarom eerder geneigd zijn om naar een koopwoning of een vrije sector huurwoning te kijken.

16again

kweenie schreef: Net als bij ieder ander product of dienst geldt ook bij de huren dat na het afschaffen of verruimen van kunstmatig gereguleerde markten het normaal is dat er een 'inhaalslag' komt om de prijzen meer marktconform te maken.
Afschaffen???
Ik zou dan zeggen, schaf de huursubsidie af zodat de markt niet meer gereguleerd is.
En dan gaan de prijzen vanzelf omlaag ipv omhoog.

kweenie

Goed idee. Net als met de hypotheeksubsidie. Maar ook dat zijn aanpassingen die je niet van het ene op het andere moment kunt doen. Net als bijvoorbeeld bij verhoging van de aow leeftijd, is ook iets van de lange adem. Maar langzaam maar zeker wordt men al wat klaargekneed voor zulke aanpassingen in de woonmarkt.

witte angora

Het is een beetje makkelijk om te zeggen dat de huren niet marktconform zijn, en daarom maar omhoog moeten. Wat is marktconform?

Dat minstens 65% van de huurders zonder toeslag hun huur niet zouden kunnen betalen geeft volgens mij juist aan dat de huren veel te hoog liggen. Het is toch van de zotte dat mensen onder modaal tegenwoordig nog niet eens een minuscule, totaal niet geïsoleerde, buitengewoon gehorige, seniorenwoning uit de jaren 60 kunnen huren zonder huurtoeslag?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:Het is een beetje makkelijk om te zeggen dat de huren niet marktconform zijn, en daarom maar omhoog moeten. Wat is marktconform?

Dat minstens 65% van de huurders zonder toeslag hun huur niet zouden kunnen betalen geeft volgens mij juist aan dat de huren veel te hoog liggen. Het is toch van de zotte dat mensen onder modaal tegenwoordig nog niet eens een minuscule, totaal niet geïsoleerde, buitengewoon gehorige, seniorenwoning uit de jaren 60 kunnen huren zonder huurtoeslag?
Dat is het sociale aspect. Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met of de huren marktconform zijn of niet.

Gesloten