LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ophef over brief NS verloren portemonnee

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door Radar »

Op Facebook en Twitter is ophef ontstaan over een brief van NS over een verloren portemonnee. 'Zoals afgesproken, zend ik u hierbij uw portemonnee', staat in de brief. 'Voor het bewaren en het verzenden breng ik u €15,00 in rekening. In uw portemonnee is een geldbedrag van €16,25 gevonden. Hiermee zijn de door u verschuldigde kosten voldaan. Het restbedrag is dusdanig klein of gelijk aan de kosten, dat er geen verdere verrekening zal plaatsvinden.'

Kijk dus niet raar op als er 15 euro minder in je gevonden portemonnee zit. De NS haalt deze er na 5 dagen uit als 'administratiekosten'.

Lees meer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... rtemonnee/

Wat vind jij van deze voortvarendheid?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik vind het een nette oplossing. Die overigens pas in werk treedt na 5 dagen, tot die tijd kan eea gratis opgehaald worden op het station waar het is gevonden.

Daarnaast, de NS is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling, en ze sturen het nog pro-actief op naar de persoon die het verloren is ook. Het contante geld stellen ze veilig op een bankrekening, en dat maken ze na toezending over lees ik. Dan vind ik 15 euro voor alle gedane moeite geen exorbitant hoog bedrag, en vele malen lager dan de kosten van alle passen en ID-bewijzen vervangen, inclusief boete van de gemeente.

Ik zou dan wel pleitten voor wat meer communicatie hierover, zodat mensen van te voren weten dat er enige servicekosten worden gerekend. Ik kan me wel voorstellen dat dit bij iemand wat rauw op het dak valt.

16again
Berichten: 16427
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door 16again »

Radar schreef:Het restbedrag is dusdanig klein of gelijk aan de kosten, dat er geen verdere verrekening zal plaatsvinden.
Toch zou ik die inmiddels lege portemonnee terug willen hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind het netjes vd NS moet ik zeggen. Alles weer retour en dat voor € 15 . Je mag echt blij zijn dat er een eerlijke vinder is en niet iemand die hem , leeggeroofd , ergens in een prullenbak heeft gegooid.
Stel dat een vinder de portemonnee komt afgeven kan hij/ zij van mij een prachtig boeket bloemen krijgen ,van ,pak hem beet, € 15.
Als je al je portemonnee verliest weet je vaak niet op welk station die is afgegeven door :?: dus binnen 5 dagen zonder kosten zelf weer ophalen gaat hem soms niet worden denk ik.
Ik wist dit trouwens niet , moet ik zeggen , dus dat mag wat mij betreft wel duidelijk aangegeven worden.
( niet iedereen twittert of gebruikt FB immers ).
Laatst gewijzigd door moederslink op 07 mei 2015 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
Radar schreef:Het restbedrag is dusdanig klein of gelijk aan de kosten, dat er geen verdere verrekening zal plaatsvinden.
Toch zou ik die inmiddels lege portemonnee terug willen hebben.
Die portemonnee heeft de klant uit het artikel ook teruggekregen volgens mij? En omdat er iets van een acceptgiro in het spel was, is dat kleine restbedrag niet uitbetaald. Dat hebben ze inmiddels aangepast in de procedure, en hij heeft die 1,50 oid ook alsnog gekregen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door crazyme »

Allemaal ophef omdat er eerst een klacht in de media verschijnt wat vervolgens zonder enig nadenkwerk door tallozen wordt overgenomen.

Dat zie ik op facebook ook regelmatig voorbijkomen : "pas op, deze gast is een oplichter" met foto en profielkoppeling. Wordt talloze keren gedeeld zonder dat iemand zich bekommerd om het waarheidsgehalte.

Eng om te constateren dat er zo weinig wordt nagedacht.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Ik vind het een nette oplossing. Die overigens pas in werk treedt na 5 dagen, tot die tijd kan eea gratis opgehaald worden op het station waar het is gevonden.

Daarnaast, de NS is een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling, en ze sturen het nog pro-actief op naar de persoon die het verloren is ook. Het contante geld stellen ze veilig op een bankrekening, en dat maken ze na toezending over lees ik. Dan vind ik 15 euro voor alle gedane moeite geen exorbitant hoog bedrag, en vele malen lager dan de kosten van alle passen en ID-bewijzen vervangen, inclusief boete van de gemeente.

Ik zou dan wel pleitten voor wat meer communicatie hierover, zodat mensen van te voren weten dat er enige servicekosten worden gerekend. Ik kan me wel voorstellen dat dit bij iemand wat rauw op het dak valt.
Nou ik vind het niet echt een nette oplossing. Allereerst waar halen ze uberhaupt de guts vandaan om zomaar geld uit iemands portemonnaie te halen. Daarnaast wat is er gebeurd met het begrip klantenservice. Een bedrijf dat zo weinig goodwill heeft en zo weinig mensen kan bekoren, mag wel even wat beter nadenken voordat het voor het terugbezorgen van je eigendommen 15 euro gaat rekenen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door prem »

Radar schreef:Op Facebook en Twitter is ophef ontstaan over een brief van NS over een verloren portemonnee. 'Zoals afgesproken, zend ik u hierbij uw portemonnee', staat in de brief. 'Voor het bewaren en het verzenden breng ik u €15,00 in rekening. In uw portemonnee is een geldbedrag van €16,25 gevonden. Hiermee zijn de door u verschuldigde kosten voldaan. Het restbedrag is dusdanig klein of gelijk aan de kosten, dat er geen verdere verrekening zal plaatsvinden.'

Kijk dus niet raar op als er 15 euro minder in je gevonden portemonnee zit. De NS haalt deze er na 5 dagen uit als 'administratiekosten'.

Lees meer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... rtemonnee/

Wat vind jij van deze voortvarendheid?
Zou het dan gratis moeten? Of een factuur sturen die dan weer betwist wordt en nooit wordt betaald?
Let op je spullen zou ik zeggen. Zoek altijd eerst de fout bij jezelf!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wel heerlijk assertief van de NS om het zo te doen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door prem »

Ik volg het Nederlandse nieuws en wat ik begrijp is het een bedrijf van niks en al bang van een eikenblaadje op de rail, maar hier kan ik toch weinig op afdingen.
Personeel moet betaald worden en de portemonnee moet worden opgestuurd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kunnen ze 'm niet even langs brengen met de trein?

16again
Berichten: 16427
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
16again schreef:
Radar schreef:Het restbedrag is dusdanig klein of gelijk aan de kosten, dat er geen verdere verrekening zal plaatsvinden.
Toch zou ik die inmiddels lege portemonnee terug willen hebben.
Die portemonnee heeft de klant uit het artikel ook teruggekregen volgens mij? En omdat er iets van een acceptgiro in het spel was, is dat kleine restbedrag niet uitbetaald.
Waarom is acceptgiro nodig? Als de portemonnee toch terug is gestuurd, had dat gewoon gekund met het restant kleingeld erin.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:Kunnen ze 'm niet even langs brengen met de trein?
Die gaat ook in dit geval naar waar ze niet moeten wezen.

witte angora
Berichten: 32134
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door witte angora »

Radar schreef:
Kijk dus niet raar op als er 15 euro minder in je gevonden portemonnee zit. De NS haalt deze er na 5 dagen uit als 'administratiekosten'.
Eén alternatief is natuurlijk dat iemand 'een lege portemonnee heeft gevonden'.

Gewoon je portemonnee niet verliezen (en ook geen spullen in de trein achter laten), heb je dit probleem ook niet.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door sjohie »

sjohie schreef:
16again schreef:
Radar schreef:Het restbedrag is dusdanig klein of gelijk aan de kosten, dat er geen verdere verrekening zal plaatsvinden.
Toch zou ik die inmiddels lege portemonnee terug willen hebben.
Die portemonnee heeft de klant uit het artikel ook teruggekregen volgens mij? En omdat er iets van een acceptgiro in het spel was, is dat kleine restbedrag niet uitbetaald.
Waarom is acceptgiro nodig? Als de portemonnee toch terug is gestuurd, had dat gewoon gekund met het restant kleingeld erin.
Lees het hele artikel maar even, achter de link in de openingspost, daarin staat daar iets over ivm met de reden om die resterende 1,50 in eerste instantie niet terug te betalen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:
Radar schreef:
Kijk dus niet raar op als er 15 euro minder in je gevonden portemonnee zit. De NS haalt deze er na 5 dagen uit als 'administratiekosten'.
Eén alternatief is natuurlijk dat iemand 'een lege portemonnee heeft gevonden'.

Gewoon je portemonnee niet verliezen (en ook geen spullen in de trein achter laten), heb je dit probleem ook niet.
Tsja, jij bent natuurlijk perfect dus jou overkomt zoiets niet...

alfatrion
Berichten: 22078
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vraag mij af op grond waarvan de NS denkt dit bedrag te kunnen innen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door moederslink »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:
Radar schreef:
Kijk dus niet raar op als er 15 euro minder in je gevonden portemonnee zit. De NS haalt deze er na 5 dagen uit als 'administratiekosten'.
Eén alternatief is natuurlijk dat iemand 'een lege portemonnee heeft gevonden'.

Gewoon je portemonnee niet verliezen (en ook geen spullen in de trein achter laten), heb je dit probleem ook niet.
Tsja, jij bent natuurlijk perfect dus jou overkomt zoiets niet...
Het kan ons allemaal overkomen , mij trouwens ook niet :D ( zit goed " verstopt "..)
ff checken op je zitplaats zodra je opstaat en klaar

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door k2p »

Wauw. Dit is gewoon DIEFSTAL. Wettelijk gezien gewoon verduistering. NS heeft recht op een redelijke vergoeding (gewoonlijk 10%) als vindersloon, ALS zij de portemonnee zelf hebben gevonden. Zij nemen nu gewoon 100%, wat dus GEEN REDELIJKE vergoeding is. Met 16 euro aan geld, en misschien 10 euro aan restwaarde van de portemonnee zelf (rijbewijs en dergelijke hebben voor de NS geen waarde), zitten ze met een dikke 2,50 aan vindersloon.

Het bedrag aan "onkosten" lijkt me zo hoog dat de NS deze echt niet kan aantonen.

Dit is gewoon afpersing. Jij wilt je rijbewijs terug? Dan willen wij (een flink deel van) jouw geld houden.

Overigens kan ik deze praktijk ook niet terugvinden in de Algemene Voorwaarden van de NS. Dus de grondslag hiervoor mist ook volledig. Daarnaast kan men met de Algemene Voorwaarden niet boven de wet uit.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ophef over brief NS verloren portemonnee

Ongelezen bericht door sjohie »

k2p schreef:Wauw. Dit is gewoon DIEFSTAL. Wettelijk gezien gewoon verduistering. NS heeft recht op een redelijke vergoeding (gewoonlijk 10%) als vindersloon, ALS zij de portemonnee zelf hebben gevonden. Zij nemen nu gewoon 100%, wat dus GEEN REDELIJKE vergoeding is. Met 16 euro aan geld, en misschien 10 euro aan restwaarde van de portemonnee zelf (rijbewijs en dergelijke hebben voor de NS geen waarde), zitten ze met een dikke 2,50 aan vindersloon.

Het bedrag aan "onkosten" lijkt me zo hoog dat de NS deze echt niet kan aantonen.

Dit is gewoon afpersing. Jij wilt je rijbewijs terug? Dan willen wij (een flink deel van) jouw geld houden.

Overigens kan ik deze praktijk ook niet terugvinden in de Algemene Voorwaarden van de NS. Dus de grondslag hiervoor mist ook volledig. Daarnaast kan men met de Algemene Voorwaarden niet boven de wet uit.
Wat is volgens jou dan wel én klantvriendelijk, én zakelijk slim om te doen voor de NS?

En dit ene geval is natuurlijk niet representatief voor ervaringen en sentimenten van alle mensen die met deze service van doen hebben gehad. :wink:

Gesloten