LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schenking aan niet-erfgenaam binnen 180 dagen overlijden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
flowering
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2009 09:11

Schenking aan niet-erfgenaam binnen 180 dagen overlijden

Ongelezen bericht door flowering »

Mijn moeder heeft een schenking ontvangen van een ver familielid binnen 180 dagen voordat deze dame is overleden. Ze is geen erfgenaam van haar. Kan zij de schenking houden of moet zij deze terugbetalen?

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schenking aan niet-erfgenaam binnen 180 dagen overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Stel de vraag eens aan het juridisch loket? Eerste advies is doorgaans gratis.


olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Schenking aan niet-erfgenaam binnen 180 dagen overlijden

Ongelezen bericht door olaf79 »

flowering schreef:Mijn moeder heeft een schenking ontvangen van een ver familielid binnen 180 dagen voordat deze dame is overleden. Ze is geen erfgenaam van haar. Kan zij de schenking houden of moet zij deze terugbetalen?
Uiteraard kan zij de schenking houden want eens gegeven blijft gegeven tenzij degene die heeft geschonken daartoe gedwongen is.

De 180 dagen regelen is alleen van belang voor de belastingdienst.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schenking aan niet-erfgenaam binnen 180 dagen overlijden

Ongelezen bericht door kweenie »

De schenking wordt in dat geval wel meegeteld bij de bepaling van de erfbelasting, maar daarbij wordt de betaalde schenkbelasting verrekend. Voor jou als ontvanger van de schenking heeft het dus geen consequenties, maar voor de afwerking van de nalatenschap wel.

Dus stel dat iemand een zo hoge nalatenschap heeft dat de erfgenamen over een deel ook een hoog percentage erfbelasting moeten betalen, dan is dat dus niet te omzeilen door een deel van de (toekomstige) nalatenschap nog snel even aan wat andere mensen te schenken bij wie de schenkbelasting in een lager tarief valt. Het verschil tussen de al betaalde schenkbelasting en wat er aan erfbelasting betaald had moeten worden als er geen schenking was geweest, moet dan alsnog worden betaald.

flowering
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2009 09:11

Re: Schenking aan niet-erfgenaam binnen 180 dagen overlijden

Ongelezen bericht door flowering »

Dat is duidelijk kweenie. Wie moet dan het verschil tussen schenk- en erfbelasting betalen? Mijn moeder? En wie moet daarvoor het initiatief nemen?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Schenking aan niet-erfgenaam binnen 180 dagen overlijden

Ongelezen bericht door tenormin »

flowering schreef:Dat is duidelijk kweenie. Wie moet dan het verschil tussen schenk- en erfbelasting betalen? Mijn moeder? En wie moet daarvoor het initiatief nemen?
Toen ik, lang geleden, erfenis kreeg moest ik wel zelf erfbelasting betalen. Maar dat was in 1999, of die wet veranderd is weet ik niet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Schenking aan niet-erfgenaam binnen 180 dagen overlijden

Ongelezen bericht door olaf79 »

tenormin schreef:
flowering schreef:Dat is duidelijk kweenie. Wie moet dan het verschil tussen schenk- en erfbelasting betalen? Mijn moeder? En wie moet daarvoor het initiatief nemen?
Toen ik, lang geleden, erfenis kreeg moest ik wel zelf erfbelasting betalen. Maar dat was in 1999, of die wet veranderd is weet ik niet.
Ja maar dit gaat over een schenking. Als je een schenking ontvangt betaal je over het geschonken bedrag minus een vrijstelling belasting. Dat wil niet zeggen dat TS geen recht heeft op de schenking

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Schenking aan niet-erfgenaam binnen 180 dagen overlijden

Ongelezen bericht door kweenie »

Erfbelasting kan zowel worden betaald door de verkrijgers als rechtstreeks vanuit de nalatenschap. Omdat het hier in feite gaat om een fictieve verhoging van de nalatenschap, ligt het voor de hand dat dit rechtstreeks vanuit de nalatenschap wordt betaald.

Gesloten