LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 mei 2015 17:20
BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Ben al jaren een BMW liefhebber en rijder. Sinds 2 jaar ook eigenaar van een BMW 316i uit 2004 (km.stand ca. 190.000) als 2e auto, sinds enkele maanden is dit de 1e auto geworden. De 1e auto, je raadt het al was ook een BMW. De toekomstige 1e moet nog worden gevonden (GEEN BMW). Altijd met plezier BMW gereden, tot vorige week. Op weg naar huis van mijn werk af begint het vermogen van de auto weg te vallen en motor gedraagt zich vreemd. Auto stil gezet en anwb ingeschakeld, deze sleept de auto vervolgens naar BMW specialist. Gauw werd de conclusie getrokken, ketting / kettinggeleider en spanner moeten worden vervangen. Kort nadat de specialist aan de auto is begonnen, krijg ik een telefoontje. De geleider is volledig verpulverd, ketting staat belachelijk slap, uit verdere onderzoek moet nog blijken of er geen verder motorschade is. Na her en der geïnformeerd te hebben, blijkt dat ik verkeerd type motor in de auto heb zitten. Zoals de specialisten het noemen, simpelweg een productiefout! BMW Dealer bellen, geeft niet thuis. "Auto heeft geen garantie is bijna 11 jaar oud, kan gebeuren". "Probeer het anders maar bij de importeur". Importeur gebeld, verhaal voorgelegd, weet mij al gauw op een uitermate arrogante toon te vertellen dat zij hier niks mee kunnen. "Ga maar naar de dealer". Auto heeft aantoonbaar altijd zoals voorgeschreven onderhoud gehad, juiste onderdelen, oliën etcetera. Wat te doen?
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Wat is nou precies het antwoord, wat her en der een foute motor is natuurlijk geen basis.
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Wat bedoel je met verkeerd type motor?
Kun je bewijzen dat deze moter er vanaf het begin in zat?
Kun je bewijzen dat deze moter er vanaf het begin in zat?
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Je mag inderdaad verwachten dat een motor van dit merk langer dan 190.000 meegaat, maar anderzijds is dit al een aardige km-stand en is de auto 11 jaar oud. Heeft u 'm altijd door de dealer laten onderhouden? Niet dat die het per se beter doet dan een goeie niet-merkgebonden garage.
Ik vrees voor een lang welles-nietes-verhaal. Heeft u altijd olie gepeild/bijgevuld? Welk type olie werd voorgeschreven? Ik denk dat u het beste op zoek kunt gaan naar soortgelijke gevallen. Die zijn wellicht te vinden. Elk merk kent z'n sterke en zwakke motoren/modellen.
Intussen is wel duidelijk dat distributiekettingen ook niet het eeuwige leven hebben.
Ik vrees voor een lang welles-nietes-verhaal. Heeft u altijd olie gepeild/bijgevuld? Welk type olie werd voorgeschreven? Ik denk dat u het beste op zoek kunt gaan naar soortgelijke gevallen. Die zijn wellicht te vinden. Elk merk kent z'n sterke en zwakke motoren/modellen.
Intussen is wel duidelijk dat distributiekettingen ook niet het eeuwige leven hebben.
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Er kunnen twee types motor worden geplaatst ( af fabriek) Dus welke is het?
Dan mag je de handen dichtknijpen dat dit het type met een distributieketting is want bij een distributiesnaar had je onherroepelijk verdere motorschade opgelopen. Laat eens weten welk type er in zit want van een verkeerde motor geloof ik maar weinig en zeker niet ''af fabriek''.
(TS....De geleider is volledig verpulverd, ketting staat belachelijk slap, uit verdere onderzoek moet nog blijken of er geen verder motorschade is.)Het model wordt afhankelijk van de uivoering (coupé bijv.) of productiejaar
met verschillende motoren geleverd.
De 316i E36 met de M40 of M43 motor,
Dan mag je de handen dichtknijpen dat dit het type met een distributieketting is want bij een distributiesnaar had je onherroepelijk verdere motorschade opgelopen. Laat eens weten welk type er in zit want van een verkeerde motor geloof ik maar weinig en zeker niet ''af fabriek''.
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
190 Dzd is natuurlijk helemaal niks voor een BMW, mits goed onderhouden.
Daar schort het nog wel eens aan, mensen kopen dan een BMW en schrikken zich rot bij het onderhoud...tsja het is geen Opel.
@ts dit is geen aanname van jouw probleem hoor, ik hoop op meer details.
Ook wie die BMW specialist is, geen dealer dus?
Daar schort het nog wel eens aan, mensen kopen dan een BMW en schrikken zich rot bij het onderhoud...tsja het is geen Opel.
@ts dit is geen aanname van jouw probleem hoor, ik hoop op meer details.
Ook wie die BMW specialist is, geen dealer dus?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 mei 2015 17:20
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Het gaat om een BMW 316i E46 handgeschakeld uit 2004. Wat betreft dat het bij een distributie snaar helemaal ellende zou zijn geweest is maar deels waar, hierbij weet je dat deze bij bepaalde kilometrage vervangen dient te worden. De auto heeft verder ook niet vooraf vreemd gedrag vertoont waaruit je zou kunnen opmaken dat er wellicht iets aan het kapot gaan is. Olie peilen doe ik gemiddeld eens in de 3 a 4 weken, altijd voldoende en de juiste olie in gezeten. Wil het ook nog eens zo zijn dat 2 dagen voor dit voorval de auto.een service beurt heeft gehad waarbij de olie dus ook is ververst.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 mei 2015 17:20
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Met verkeerde motor bedoel ik uiteraard een slechte motor. Bij de bmw experts is bekend dat dit type motor blijkbaar een productie fout bevat. Dit wil en zal BMW uiteraard nooit toegeven. De BMW specialist waar de auto staat wist mij dan ook te vertellen dat hij regelmatig dit type motoren met dit probleem voorbij heeft zien komen.
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Is hij bereidt dit zwart op wit te zetten? Zo ja dan heb je een goed punt. De motor dient dan gratis gerepareerd dan wel vervangen te worden aangezien je mag stellen dat de productiefout al sinds de levering in de motor zat.Ex-BMW liefhebber schreef:Met verkeerde motor bedoel ik uiteraard een slechte motor. Bij de bmw experts is bekend dat dit type motor blijkbaar een productie fout bevat. Dit wil en zal BMW uiteraard nooit toegeven. De BMW specialist waar de auto staat wist mij dan ook te vertellen dat hij regelmatig dit type motoren met dit probleem voorbij heeft zien komen.
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Wat is dan de productiefout. Op deze manier kom je er niet denk ik.Ex-BMW liefhebber schreef:Met verkeerde motor bedoel ik uiteraard een slechte motor. Bij de bmw experts is bekend dat dit type motor blijkbaar een productie fout bevat. Dit wil en zal BMW uiteraard nooit toegeven. De BMW specialist waar de auto staat wist mij dan ook te vertellen dat hij regelmatig dit type motoren met dit probleem voorbij heeft zien komen.
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Oh ja, wat is nou een BMW expert? Dat maakt TS nog steeds niet duidelijk.olaf79 schreef:Is hij bereidt dit zwart op wit te zetten? Zo ja dan heb je een goed punt. De motor dient dan gratis gerepareerd dan wel vervangen te worden aangezien je mag stellen dat de productiefout al sinds de levering in de motor zat.Ex-BMW liefhebber schreef:Met verkeerde motor bedoel ik uiteraard een slechte motor. Bij de bmw experts is bekend dat dit type motor blijkbaar een productie fout bevat. Dit wil en zal BMW uiteraard nooit toegeven. De BMW specialist waar de auto staat wist mij dan ook te vertellen dat hij regelmatig dit type motoren met dit probleem voorbij heeft zien komen.
En wat is nou de productiefout? Logisch dat BMW, een zeer serieus bedrijf, ook de Nederlandse importeur is heel attent, hier weinig mee kan.
Dit gaat meer kosten dan de auto nog waard is.
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Ik vind het vreemd en verdacht dat het twee dagen na een beurt is gebeurd.
Waar is die beurt gegeven?
Waar is die beurt gegeven?
Re: BMW 316i - Motor in de soep gelopen!
Om welke motor gaat het nu? Op AMT-Garageforum, websites van BMW-clubs of Problemcar is meestal meer te vinden. Maar als je googelt op M40 motor kom je uit bij een ouder type BMW's.
De economische waarde is maar een deel van het verhaal. Als de auto verder goed bevalt en goed is onderhouden zou u een ruilmotor kunnen laten inbouwen, als dat tenminste voor een redelijke prijs kan. De kosten wegen niet op tegen de dagwaarde, maar als de auto verder in goede staat is valt het zeker te overwegen. Bij een volgende tweedehands auto moet je maar afwachten wat er aan onderhoud en vervangingen is gedaan.
De economische waarde is maar een deel van het verhaal. Als de auto verder goed bevalt en goed is onderhouden zou u een ruilmotor kunnen laten inbouwen, als dat tenminste voor een redelijke prijs kan. De kosten wegen niet op tegen de dagwaarde, maar als de auto verder in goede staat is valt het zeker te overwegen. Bij een volgende tweedehands auto moet je maar afwachten wat er aan onderhoud en vervangingen is gedaan.