LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerde manier van onderhandelen?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
AprilK92
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2015 23:59

Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door AprilK92 »

Bedankt voor alle adviezen/tips.
Laatst gewijzigd door AprilK92 op 19 mei 2015 11:20, 3 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De eerste vraag die bij mij opkomt is waarom je een hypotheekadviseur laat adviseren over de onderhandelingsstrategie. Dat is een ander vak.

Heb je de woning ook laten taxateren voordat je een bod deed?

AprilK92
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2015 23:59

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door AprilK92 »

Wellicht hierboven niet helemaal duidelijk omschreven; het bod was volgens de makelaar prima. Het ging om het tijdsbestek dat ze kregen (drie dagen).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat is de reden voor de korte 'houdbaarheid' van het bod? Als verkoper zou ik dan namelijk juist wel argwanend worden. Lijkt mij dat je bod daar niet sterker van wordt..

En zeker als het huis al zo'n tijd te koop staat, zullen de verkopers wel weer even moeten bekijken hoe het allemaal zat en hoe de boel er nu voor staat. En, even een heel praktisch punt, als voorbeeld, misschien is de vorige eigenaar overleden en moeten de kinderen eerst even met elkaar kunnen overleggen?

Dus ik ben wel benieuwd waarom die termijn zo kort moest zijn.

witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door witte angora »

AprilK92 schreef:
Uiteraard hebben wij ook informatie opgevraagd rondom de financiele situatie van de verkopers en hieruit blijkt dat het huis inmiddels al hypotheekvrij is.
Wat gaat jullie de financiële situatie van de verkopers aan? Wat heeft jullie bod te maken met het al dan niet hypotheekvrij zijn van de woning, en wat is de reden dat je dit vermeld? Denk je dat het hypotheekvrij zijn van de woning jullie 'recht' geeft op een lagere prijs?
Naar onze mening is het bod dat wij hebben gedaan een prima bod, zeker gezien de staat van de woning. Er dient het één en ander vervangen te worden (cv-ketel en de bovenverdieping dient grondig gestript te worden).
Vind jij. Misschien dat de vraagprijs sowieso al lager was omdát er kosten aan zitten te komen. Geen idee trouwens wat je bedoelt met het strippen van de bovenverdieping, maar een behangetje en vloerbedekking zijn natuurlijk voor je eigen rekening, dat kun je niet door een lagere vraagprijs op de oude bewoners afschuiven.
Het voelt namelijk alsof we onszelf in de vingers hebben gesneden met deze aanpak.
Ik weet dat wel zeker. Als die mensen zelf ook nog geen andere woning hebben, hebben ze geen haast. Jullie kennelijk wel. Plus, als de hypotheek af is betaald, zijn het kennelijk wat oudere mensen die er al vele jaren wonen. Die zitten niet te wachten op iemand die vandaag nog de boel rond wil hebben, zodat ze op stel en sprong daar weg moeten. Als ik zelf hiermee geconfronteerd zou worden, zou ik de boel ook afketsen. Zeker als ik verder toch al geen kosten aan de woning heb. Het komt namelijk nogal dwingelanderig en hebberig over. Jullie tactiek is veel en veel te hard. Geen enkel overleg mogelijk, wij willen, wij eisen, en de ander heeft niks te vertellen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Echter adviseerde de hypotheekadviseur om dit bod maar een beperkte geldigheid van één dag te geven. Dit hebben wij dan ook gedaan.
Vraag me hier ook het nut van af.

witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door witte angora »

snuffel1 schreef: Het bod is niet vervallen maar gezien de tijdsdruk niet geaccepteerd. U zou opnieuw een iets hoger bod uit kunnen brengen zonder de verkoper onder tijdsdruk te zetten. Neem desnoods een aankoopmakelaar in de arm want die hypotheekadviseur heeft u door zijn/haar advies een huis door de neus geboord.
Ze kunnen het proberen, maar ik geef ze weinig kans dat ook een hoger bod zonder tijdsdruk geaccepteerd wordt. Het beeld van opdringerige koopjesjagers zal niet snel wegebben.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:
Echter adviseerde de hypotheekadviseur om dit bod maar een beperkte geldigheid van één dag te geven. Dit hebben wij dan ook gedaan.
Vraag me hier ook het nut van af.
Wat dit een gratis advies? Door die ene dag leg je jezelf ook tijdsdruk op, dan heb je zelf geen tijd om andere adviseur te benaderen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door kokka »

met je poging om de druk op de verkopers te leggen door een eenmalig en kort geldend bod neer te leggen heb je je dus in je eigen voet geschoten.
dit soort seats en sofa's werken niet bij iedereen, heel veel mensen worden daar namelijk boos om.
als je een huis koopt zal je moeten toewerken naar een prijs die voor beide partijen acceptabel is,de verkopers moeten jou het huis ook gunnen.
ik zou liever een paar duizend minder krijgen van een ander als mijn huis verkopen aan mensen die op deze manier proberen psychische druk te zetten.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Na de overdracht zijn verkopers en kopers nog niet van elkaar af; zie b.v. hier.
Dat kan dan ook via de verkoopmakelaar gaan; die wil dan natuurlijk met een normale partij te maken hebben.

AprilK92
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2015 23:59

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door AprilK92 »

kweenie schreef:Wat is de reden voor de korte 'houdbaarheid' van het bod? Als verkoper zou ik dan namelijk juist wel argwanend worden. Lijkt mij dat je bod daar niet sterker van wordt..

En zeker als het huis al zo'n tijd te koop staat, zullen de verkopers wel weer even moeten bekijken hoe het allemaal zat en hoe de boel er nu voor staat. En, even een heel praktisch punt, als voorbeeld, misschien is de vorige eigenaar overleden en moeten de kinderen eerst even met elkaar kunnen overleggen?

Dus ik ben wel benieuwd waarom die termijn zo kort moest zijn.
Je hebt gelijk dat deze manier van onderhandelingen inderdaad op twee manieren opgevat kan worden. De reden dat ons geadviseerd is om het op deze manier te doen is dat het volgens de hypotheekadviseur ons bod sterker zou maken.

Echter blijkt dit achteraf niet het geval te zijn.

AprilK92
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2015 23:59

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door AprilK92 »

Wat gaat jullie de financiële situatie van de verkopers aan? Wat heeft jullie bod te maken met het al dan niet hypotheekvrij zijn van de woning, en wat is de reden dat je dit vermeld? Denk je dat het hypotheekvrij zijn van de woning jullie 'recht' geeft op een lagere prijs?
Zeker niet, het geeft echter wel inzicht in het feit dat het huis niet onder water staat. En dat het bod wat wij hebben uitgebracht niet onredelijk is voor een woning dat al geruime tijd te koop staat.
Vind jij. Misschien dat de vraagprijs sowieso al lager was omdát er kosten aan zitten te komen. Geen idee trouwens wat je bedoelt met het strippen van de bovenverdieping, maar een behangetje en vloerbedekking zijn natuurlijk voor je eigen rekening, dat kun je niet door een lagere vraagprijs op de oude bewoners afschuiven.
De bovenverdieping dient opnieuw ingedeeld te worden; muren er uit breken, alles opnieuw indelen en plafonds ophogen. Dit niet omdat het niet onze smaak zou zijn maar omdat er op sommige punten van de bovenverdieping niet gelopen kan worden indien je groter bent dan 1.50m.
Ik weet dat wel zeker. Als die mensen zelf ook nog geen andere woning hebben, hebben ze geen haast. Jullie kennelijk wel. Plus, als de hypotheek af is betaald, zijn het kennelijk wat oudere mensen die er al vele jaren wonen. Die zitten niet te wachten op iemand die vandaag nog de boel rond wil hebben, zodat ze op stel en sprong daar weg moeten. Als ik zelf hiermee geconfronteerd zou worden, zou ik de boel ook afketsen. Zeker als ik verder toch al geen kosten aan de woning heb. Het komt namelijk nogal dwingelanderig en hebberig over. Jullie tactiek is veel en veel te hard. Geen enkel overleg mogelijk, wij willen, wij eisen, en de ander heeft niks te vertellen.
Bedankt voor je uitleg. Het is inderdaad erg vervelend dat het zo dwingerig is overgekomen en dat wij ons niet beter hebben laten informeren. Uiteraard kunnen wij niet alle schuld op de adviseur schuiven en hadden wij zelf voor een andere aanpak moeten kiezen.
Het is trouwens niet zo dat er ook sprake was van een snelle overdrachtsdatum, die keuze hebben wij aan de verkopers overgelaten.

AprilK92
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2015 23:59

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door AprilK92 »

16again schreef:
bprosman schreef:
Echter adviseerde de hypotheekadviseur om dit bod maar een beperkte geldigheid van één dag te geven. Dit hebben wij dan ook gedaan.
Vraag me hier ook het nut van af.
Wat dit een gratis advies? Door die ene dag leg je jezelf ook tijdsdruk op, dan heb je zelf geen tijd om andere adviseur te benaderen.
Nee, dit is/was geen gratis advies. Ik heb nogmaals contact opgenomen met de hypotheekadviseur en die gaf aan dat ze er niets van begreep. De schuld werd gelegd bij de verkoopmakelaar, die zou volgens haar wel vaker dit soort reacties geven op soortgelijke biedingen. Lijkt mij vrij onmogelijk aangezien de verkopers uiteindelijk de beslissing maken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Je zou de verkopende partij eens rechtstreeks kunnen benaderen, situatie uitleggen, kopje koffie, Bossche bol....soms lost (rechtstreeks) praten een hoop op

witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou eerlijk gezegd een andere hypotheekadviseur zoeken. Iemand die uitsluitend de schuld bij anderen legt, terwijl ze nota bene weet hoe de verkoopmakelaar gaat reageren, heeft onvoldoende inzicht in het eigen functioneren. Precies wat je zegt: de verkopers nemen de beslissing, kennelijk zijn meerdere kopers niet gediend van deze tactiek. En terecht, naar mijn mening. Alleen weigert deze hypotheekadviseur onder ogen te zien dat ze het zelf niet goed aanpakt.

Ergo: mochten jullie ooit problemen met haar hebben, dan kan ik je op een briefje geven dat zij het op jullie bordje gaat schuiven, want zij doet niks fout.

Het advies is al eerder gegeven: je kunt overwegen een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Uiteraard kost dat geld, maar het zou zomaar kunnen dat je er een veelvoud mee bespaart. Een aankoopmakelaar weet hoe te onderhandelen, weet ook of een prijs realistisch is of niet, en heeft meer inzicht, of kan makkelijker inzicht verkrijgen, in de staat van de woning en wat het gaat kosten om het op te knappen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door kweenie »

De schuld werd gelegd bij de verkoopmakelaar, die zou volgens haar wel vaker dit soort reacties geven op soortgelijke biedingen.
Ik vind het raar dat die adviseur tóch aanraadt om zo'n bod te geven, als de adviseur blijkbaar al weet dat zulk soort reacties te verwachten is. Dan zou ik dat dus niet aanraden...
Het is inderdaad erg vervelend dat het zo dwingerig is overgekomen en dat wij ons niet beter hebben laten informeren. Uiteraard kunnen wij niet alle schuld op de adviseur schuiven en hadden wij zelf voor een andere aanpak moeten kiezen.
Het is trouwens niet zo dat er ook sprake was van een snelle overdrachtsdatum, die keuze hebben wij aan de verkopers overgelaten.
Als je zo'n korte reactietijd geeft, dan geef je de verkopers ook het idee dat je wellicht ook een snelle overdrachtsdatum zou willen. Ook al zeg je het niet met zo veel woorden, die indruk kan wel aan het bod 'hangen'.

In het vervolg dus iets meer indenken hoe je biedingen over kunnen komen.

Overigens lijkt het mij, mede gezien de (grote) verbouwingen die je 'moet' doen, verstandig om de hulp van een bouwkundige en/of aankoopmakelaar in te roepen.

AprilK92
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2015 23:59

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door AprilK92 »

witte angora schreef:Ik zou eerlijk gezegd een andere hypotheekadviseur zoeken. Iemand die uitsluitend de schuld bij anderen legt, terwijl ze nota bene weet hoe de verkoopmakelaar gaat reageren, heeft onvoldoende inzicht in het eigen functioneren. Precies wat je zegt: de verkopers nemen de beslissing, kennelijk zijn meerdere kopers niet gediend van deze tactiek. En terecht, naar mijn mening. Alleen weigert deze hypotheekadviseur onder ogen te zien dat ze het zelf niet goed aanpakt.

Ergo: mochten jullie ooit problemen met haar hebben, dan kan ik je op een briefje geven dat zij het op jullie bordje gaat schuiven, want zij doet niks fout.

Het advies is al eerder gegeven: je kunt overwegen een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Uiteraard kost dat geld, maar het zou zomaar kunnen dat je er een veelvoud mee bespaart. Een aankoopmakelaar weet hoe te onderhandelen, weet ook of een prijs realistisch is of niet, en heeft meer inzicht, of kan makkelijker inzicht verkrijgen, in de staat van de woning en wat het gaat kosten om het op te knappen.
Wij hebben inderdaad besloten om een makelaar in de arm te nemen. Wij hebben onvoldoende kennis (zijn starters) en de betreffende hypotheekadviseur heeft waarschijnlijk maar een doel en dat is zoveel en zo snel mogelijk hypotheken afsluiten.

Heel erg bedankt voor je reacties!

AprilK92
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2015 23:59

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door AprilK92 »

Ik vind het raar dat die adviseur tóch aanraadt om zo'n bod te geven, als de adviseur blijkbaar al weet dat zulk soort reacties te verwachten is. Dan zou ik dat dus niet aanraden...
Ja, dit vertelde ze helaas pas achteraf. Toen ik belde om de gang van zaken aan haar uit te leggen.
Als je zo'n korte reactietijd geeft, dan geef je de verkopers ook het idee dat je wellicht ook een snelle overdrachtsdatum zou willen. Ook al zeg je het niet met zo veel woorden, die indruk kan wel aan het bod 'hangen'.

In het vervolg dus iets meer indenken hoe je biedingen over kunnen komen.

Overigens lijkt het mij, mede gezien de (grote) verbouwingen die je 'moet' doen, verstandig om de hulp van een bouwkundige en/of aankoopmakelaar in te roepen.
We hebben inderdaad besloten om een makelaar in te schakelen. Ik ga er vanuit dat die andere onderhandelingstechnieken er op nahouden :-).

AprilK92
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2015 23:59

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door AprilK92 »

bprosman schreef:Je zou de verkopende partij eens rechtstreeks kunnen benaderen, situatie uitleggen, kopje koffie, Bossche bol....soms lost (rechtstreeks) praten een hoop op
Mag dat gewoon, moet zoiets dan niet via de verkoopmakelaar gaan? Ik heb er ook al over nagedacht om contact op te nemen met de verkoopmakelaar en de situatie aan hem uit te leggen. Ik weet echter niet in hoeverre de verkopers daar nog behoefte aan hebben. Het voelt een beetje alsof het kwaad al geschied is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verkeerde manier van onderhandelen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Mag dat gewoon, moet zoiets dan niet via de verkoopmakelaar gaan?

Tuurlijk mag je rechtstreeks contact met ze opnemen, zeker als het alleen gaat om je verhaal te doen.
Ik weet echter niet in hoeverre de verkopers daar nog behoefte aan hebben. Het voelt een beetje alsof het kwaad al geschied is.
Dat weet je pas als je met ze gesproken hebt. Je kunt jouw deel van het verhaal uitleggen en dan kun je de afhandeling nog via de verkoopmakelaar laten gaan mochten ze daar nog behoefte aan hebben.

Gesloten