Ik heb al vele jaren een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Altijd dezelfde premie en voorwaarden en ik ben tevreden met de uitkering als ik ziek zou worden. Ik ben geen kostwinner en ik beschouw mijn inkomen als aanvulling op het gezinsinkomen. Ik hou niet zo van bezoeken van verzekeraars als het niet echt noodzakelijk is, dus in geval van verlengingen, controle van gegevens en dergelijke gaat dat schriftelijk en geef ik aan dat er niets veranderd hoeft te worden. Nu krijg ik bericht van mijn verzekeraar (die toch erg graag wil bezoeken denk ik om de laatste twee jaar - verzekering loopt in 2017 af - een hogere maandpremie binnen te halen door mij te gaan overtuigen dat ik niet genoeg inkomen zal hebben als ik onverhoopt ziek word) dat
'Gezien de wijzigingen in de wetgeving is er nu een verplichting om een inventarisatie van uw gezinssituatie en financiële positie te maken.Deze inventarisatie heeft als doel inzicht te verschaffen in de te nemen stappen om uw financiële situatie bij arbeidsongeschiktheid op het gewenste peil te houden'.
Ik ben gaan zoeken over die wijziging in de wetgeving maar kan niets vinden. Sowieso vind ik het raar dat de overheid, die geen partij is in geval van ziekte - omdat er een particulier afgesloten arbeidsongeschiktheidsverzekering is afgesloten die dan gaat uitbetalen, hiervoor wetgeving heeft gemaakt. Temeer daar ik geen kostwinner ben en ik ook zonder ziekte een laag inkomen heb. De overheid maakt zich ook niet druk of ik me nu wel red en in geval van ziekte zal m'n uitkering ongeveer net zoveel zijn als ik nu zonder ziekte heb. Maar goed. De vraag is: weet iemand waar ik die wetgeving (en de wijziging) kan vinden? Want ik hoop wel dat het waar is wat de verzekeraar beweert!
Germaatje schreef: De vraag is: weet iemand waar ik die wetgeving (en de wijziging) kan vinden? Want ik hoop wel dat het waar is wat de verzekeraar beweert!
Vraag het de verzekeraar. Die moet het je zo kunnen vertellen.
Wellicht wordt gedoeld op het verhogen van de AOW leeftijd. Oudere AOV verzekeringen verzekeren AOV meestal tot de oude AOW leeftijd van 65 jaar.
Of er een verplichting is van uw verzekeraar om met u om de tafel te gaan zitten weet ik niet. Dat is wel het geval als het gaat om 'flankerend beleid' inzake beleggingsverzekeringen dat het Ministerie van Financiën in 2011 met verzekeraars heeft afgesloten. Om de klant te informeren wat hij heeft, wat hij krijgt en hoe de klant in de toekomst beter af is.
Als uw verzekeraar vanwege zo'n soort achtergrond uw situatie met u door wil nemen dan is dat alleen meer toe te juichen lijkt me.
Heeft niet zozeer te maken met wijzigingen in je inkomenspositie. Heeft puur te maken met de zorgplicht en andere wft eisen die de overheid aan de verzekeraars/bemiddelaars oplegt. Het gaat immers ook niet om dat je bepaalde verzekeringen zou 'moeten' nemen, het gaat er alleen om dat het voor een objectief en reproduceerbaar advies nodig is een
inventarisatie van uw gezinssituatie en financiële positie te maken
En dat ze dus expliciet kunnen aangeven dat jij bewust die keus hebt gemaakt. Zodat je niet later nog komt klagen dat je een te lage uitkering hebt door een slecht advies.