LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout rekeningnummer bij Internetprovider

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Almanak

Fout rekeningnummer bij Internetprovider

Ongelezen bericht door Almanak »

Goedemiddag,

Mijn ouders zijn in januari dit jaar overgestapt van internetprovider (Van UPC naar Telfort)

Nu hadden zij hierdoor recht op de borg die aan UPC is overgemaakt (mediabox)
Na diverse telefoontjes/mailtjes was dit tot op heden nog niet teruggestort...

Maar nu komt het....

UPC komt nu ineens met het verhaal, dat het rekeningnummer dat mijn ouders hebben opgegeven (En ja, dat klopt tot op de 0 nauwkeurig) is gewijzigd, ruim een jaar geleden. Mijn ouders weten van niks, zij hebben al tig jaar hetzelfde rekeningnummer bij dezelfde bank. Blijkbaar is bij het overgaan naar IBAN een fout gemaakt.

Aangezien mijn ouders UPC betaalden via automatische incasso, en dit helaas ook niet meer controleerden na al die jaren (zij kregen elke maand keurig een mail dat er weer werd afgeschreven van UPC) is er dus geruime tijd geld afgeschreven van een andere onbekende rekening.

- UPC trekt niet aan de bel, want het geld komt gewoon binnen (het zal UPC worst zijn waar vandaan.
- Mijn ouders hebben het niet in de gaten gehad, want automatische incasso, mail van UPC elke maand en zij hebben niet zelf het rekeningnummer laten wijzigen.
- De bank weet ook zogenaamd van niets
- De partij waar van wordt afgeschreven heeft ook niets gemerkt/gedaan.

Mijn vraag is nu of UPC het bedrag nog kan vorderen van mijn ouders? Ook al is alles "gewoon" betaald.

Guardian72

Re: Fout rekeningnummer bij Internetprovider

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Almanak schreef:Goedemiddag,

Mijn ouders zijn in januari dit jaar overgestapt van internetprovider (Van UPC naar Telfort)

Maar nu komt het....

UPC komt nu ineens met het verhaal, dat het rekeningnummer dat mijn ouders hebben opgegeven (En ja, dat klopt tot op de 0 nauwkeurig) is gewijzigd, ruim een jaar geleden. Mijn ouders weten van niks, zij hebben al tig jaar hetzelfde rekeningnummer bij dezelfde bank. Blijkbaar is bij het overgaan naar IBAN een fout gemaakt.

Aangezien mijn ouders UPC betaalden via automatische incasso, en dit helaas ook niet meer controleerden na al die jaren (zij kregen elke maand keurig een mail dat er weer werd afgeschreven van UPC) is er dus geruime tijd geld afgeschreven van een andere onbekende rekening.

- UPC trekt niet aan de bel, want het geld komt gewoon binnen (het zal UPC worst zijn waar vandaan.
- Mijn ouders hebben het niet in de gaten gehad, want automatische incasso, mail van UPC elke maand en zij hebben niet zelf het rekeningnummer laten wijzigen.

Mijn vraag is nu of UPC het bedrag nog kan vorderen van mijn ouders? Ook al is alles "gewoon" betaald.
Of UPC het zou kunnen vorderen - vraag het eens aan het Juridisch loket.
Waar UPC wel rekening mee zou moeten houden is een klacht van degene van wie de rekening wel is (vreemd dat dit zolang zomaar kan - controleren dan zo weinig mensen hun rekeningen?)
En, die persoon zou natuurlijk in zijn recht staan om deze bedragen van UPC terug te halen (deze persoon zou zelfs aangifte kunnen doen van diefstal - omdat hij/zij voor dit specifieke abonnement (van je ouders) geen machtiging voor incasso heeft gegeven).

Voor je ouders: ik zou het bedrag apart houden van die tijd - minus evt. de borgsom die ze terug zouden krijgen - en als UPC zich meld kan het alsnog betaald worden - want men heeft er gewoon recht op.

Maar nogmaals - zoek advies van of je rechtsbijstand, of het juridisch loket voor duidelijk en correct advies :)

De Econometrist

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Almanak schreef:Mijn vraag is nu of UPC het bedrag nog kan vorderen van mijn ouders? Ook al is alles "gewoon" betaald.
Ja, dit kan tot 2 jaar na dato nog rechtmatig worden nagevorderd.
Dat er blijkbaar geen alarmbellen zijn afgegaan komt inderdaad omdat alles "gewoon" is betaald, maar dit zal vroeg of laat worden teruggevorderd door de eigenaar van die verkeerde rekening. Op dat moment zijn de vorderingen van jouw ouders opeens onbetaald, en komen er allerlei procedures in werking.

Hopelijk kijken er dan wat mensenogen naar die enig verstand van zaken hebben, want als het in automatische processen terecht komt dan is dat gezien de verstreken tijd ook gelijk in de sfeer van incassobureaus en dergelijke. En die gaan je verhaal helemaal niet begrijpen.

Het probleem dat je ouders bovendien hebben is dat zij niet kunnen aantonen dat er bij UPC die fout met dat bankrekening nummer is gemaakt. Als zij stellen dat jouw ouders niet betaald hebben, dan hebben ze dus nog gelijk ook.

Ik denk dat het raadzaam is om nu al op zoek te gaan naar statusoverzichten en dergelijke, misschien bij een 'mijn UPC online' of zoiets als ze dat hebben, waarin de betreffende facturen vermeld staan als voldaan, en daar ook ogenblikkelijk printscreens van te maken. Dat kan later jouw verhaal ondersteunen dat ze bij UPC zelf iets fout hebben gedaan, als ze straks ook incassokosten en dergelijke willen gaan rekenen. Better safe than sorry...

VCampen

Ongelezen bericht door VCampen »

Almanak schreef:Goedemiddag,

Maar nu komt het....

Als het geld niet van de rekening van je ouders werd afgeschreven, maar van de rekening van een andere onbekende partij, dan zijn je ouders toch gewoon geld schuldig aan UPC?

UPC moet blijkbaar geld terug betalen aan die onbekende partij en nu hebben zij een openstaande rekening.

Gesloten