LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ik geloof niet waar dit topic om draait: alle antwoorders gaan tips aandragen hoe TS de huurtoeslag zo kan tillen dat je wel in aanmerking komt. Dat noem ik fraude! Huurtoeslag is in het leven geroepen dat mensen kunnen wonen, die niet in de eigen behoeften kunnen voorzien.

En daar is nu geen sprake van. Als we het goed vinden dat mensen van regelingen gebruik gaan maken, waarvoor ze eigenlijk niet in aanmerking komen, moeten we ook niet raar opkijken als de belasting voor iedereen omhoog gaat.

Ik lees maar een paar reacties daarover. Lijkt wel of weinig mensen over de gevolgen nadenken?!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kiz »

Bosjesman schreef:Ik geloof niet waar dit topic om draait: alle antwoorders gaan tips aandragen hoe TS de huurtoeslag zo kan tillen dat je wel in aanmerking komt. Dat noem ik fraude! Huurtoeslag is in het leven geroepen dat mensen kunnen wonen, die niet in de eigen behoeften kunnen voorzien.

En daar is nu geen sprake van. Als we het goed vinden dat mensen van regelingen gebruik gaan maken, waarvoor ze eigenlijk niet in aanmerking komen, moeten we ook niet raar opkijken als de belasting voor iedereen omhoog gaat.

Ik lees maar een paar reacties daarover. Lijkt wel of weinig mensen over de gevolgen nadenken?!
Zou het zo kunnen zijn dat TS starter op de woningmarkt is?
Ik lees "begin 20" en "gespaard van bijbaan". Ze heeft zo'n 1200 inkomen, en zou op basis daarvan recht op huurtoeslag hebben, alleen haar spaarpot verhindert dat.
Aan de andere kant is haar spaarpot + inkomen lang niet voldoende om een huisje/appartementje te kunnen kopen.
Ik vind de vraag (en antwoorden) dus wél legitiem: hoe kan ze het "meerdere" in haar spaarpot buiten box 3 houden zonder het over de balk te smijten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Sjohie, het gaat niet om de vrh, maar om de huurtoeslag. Dat gaat om heel wat meer dan 1,2%. Bovendien tellen groene beleggingen daar ook voor mee.

Ik weet niet om welk bedrag het gaat, maar je zou bijvoorbeeld een mooi schilderij of schilderijen kunnen kopen. Daar geniet je elke dag van, dat is ook een vorm van rendement. En als je dat in de toekomst weer wil verkopen, dan krijg je weer een leuk bedrag terug.

Ik zou dan geen 'nieuw' schilderij kopen, omdat die meestal minder de waarde behouden. Je zou beter een 'tweedehands ' schilderij kunnen kopen.

Andere mogelijkheid is om, waar mogelijk, zo veel mogelijk geld in een voorziening voor je oudedag te stoppen. Een bankspaarrekening levert een leuk rendement op en telt niet mee als vermogen voor de toeslagen.
En als je dat doet met winstoogmerk, dus je koopt een schilderij, plaatst het in een klimaat gecontroleerde kluis, en verkoopt het een X aantal jaren weer, dan is dat vermogen, of zelfs belastbaar onder box 1, met een max tarief van 52%. Kunst is alleen vrij van vermogensheffing als het voor persoonlijk genot is, maw als et thuis aan de muur hangt etc. Weliswaar is het aan de belastingdienst om dit te bewijzen/ontkrachten, maar ook het kopen van kunst is niet automatisch de belastingvrije haven die het lijkt. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door sjohie »

kiz schreef:
Bosjesman schreef:Ik geloof niet waar dit topic om draait: alle antwoorders gaan tips aandragen hoe TS de huurtoeslag zo kan tillen dat je wel in aanmerking komt. Dat noem ik fraude! Huurtoeslag is in het leven geroepen dat mensen kunnen wonen, die niet in de eigen behoeften kunnen voorzien.

En daar is nu geen sprake van. Als we het goed vinden dat mensen van regelingen gebruik gaan maken, waarvoor ze eigenlijk niet in aanmerking komen, moeten we ook niet raar opkijken als de belasting voor iedereen omhoog gaat.

Ik lees maar een paar reacties daarover. Lijkt wel of weinig mensen over de gevolgen nadenken?!
Zou het zo kunnen zijn dat TS starter op de woningmarkt is?
Ik lees "begin 20" en "gespaard van bijbaan". Ze heeft zo'n 1200 inkomen, en zou op basis daarvan recht op huurtoeslag hebben, alleen haar spaarpot verhindert dat.
Aan de andere kant is haar spaarpot + inkomen lang niet voldoende om een huisje/appartementje te kunnen kopen.
Ik vind de vraag (en antwoorden) dus wél legitiem: hoe kan ze het "meerdere" in haar spaarpot buiten box 3 houden zonder het over de balk te smijten.
Daar zijn geen makkelijke manieren voor, tenminste geen manieren die niet onder de noemer belastingfraude vallen. Het door TS geopperde goud kopen sowieso al niet, dat moet je gewoon opgeven bij de belastingdienst.

Als TS dan toch creatief wil zijn, zou ik gewoon met een zak cash even op wandelvakantie gaan naar Zwitserland. Zwitserse banken geven geen informatie over klanten tenzij er bewijs is dat hij/zij een strafbaar feit hebben gepleegd, dus daar is het geld in principe gewoon veilig gestald onder de horizon van de Nederlandse belastingdienst.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:Als TS dan toch creatief wil zijn, zou ik gewoon met een zak cash even op wandelvakantie gaan naar Zwitserland. Zwitserse banken geven geen informatie over klanten tenzij er bewijs is dat hij/zij een strafbaar feit hebben gepleegd, dus daar is het geld in principe gewoon veilig gestald onder de horizon van de Nederlandse belastingdienst.
Dat is fraude, en wanneer de dienst daar achter komt is TS de Sjaak.

Ik zou gewoon accepteren dat je geen recht meer hebt op de toeslag en verder sparen. Heb ik ook gedaan en daardoor wel een goede mogelijkheid gehad om zelf een huis te kopen en minder hypotheek te nemen. Dat voordeel is groter dan het geld dat ik aan belasting heb betaald over het spaargeld (hypotheken kosten nou eenmaal meer dan vermogensbelasting).

Je kan ook het geld op een groendeposito zetten, hoewel deze iig bij de ING tijdelijk niet kunnen worden afgesloten. Zoek maar naar dit soort opties zou ik zeggen.

Frauderen is in ieder geval een slecht idee.

witte angora
Berichten: 30911
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat de topicstarter ook kan doen, is, op het moment dat ze een woning gaat huren en dientengevolge die huurtoeslag nodig heeft, een flink bedrag aan de inrichting besteden. Die heeft ze per slot van rekening ook nodig. Een beetje fatsoenlijke meubels zijn ook niet goedkoop.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Weliswaar is het aan de belastingdienst om dit te bewijzen/ontkrachten, maar ook het kopen van kunst is niet automatisch de belastingvrije haven die het lijkt.
Zeker. Maar als je gewoon iets moois voor aan de muur koopt, zoals ik aangaf, dan is het in het algemeen geen beleggingsobject. En wel een manier om je geld aan iets leuks uit te geven dat iets minder snel waarde verliest dan bv een auto of inrichting.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Julie, groene beleggingen zijn geen optie, want die tellen voor de huurtoeslag gewoon mee.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Julie, groene beleggingen zijn geen optie, want die tellen voor de huurtoeslag gewoon mee.
Ik had het ook over vermogensrendementheffing wat dat betreft. ;)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door sjohie »

Julie4444 schreef:
sjohie schreef:Als TS dan toch creatief wil zijn, zou ik gewoon met een zak cash even op wandelvakantie gaan naar Zwitserland. Zwitserse banken geven geen informatie over klanten tenzij er bewijs is dat hij/zij een strafbaar feit hebben gepleegd, dus daar is het geld in principe gewoon veilig gestald onder de horizon van de Nederlandse belastingdienst.
Dat is fraude, en wanneer de dienst daar achter komt is TS de Sjaak.

Ik zou gewoon accepteren dat je geen recht meer hebt op de toeslag en verder sparen. Heb ik ook gedaan en daardoor wel een goede mogelijkheid gehad om zelf een huis te kopen en minder hypotheek te nemen. Dat voordeel is groter dan het geld dat ik aan belasting heb betaald over het spaargeld (hypotheken kosten nou eenmaal meer dan vermogensbelasting).

Je kan ook het geld op een groendeposito zetten, hoewel deze iig bij de ING tijdelijk niet kunnen worden afgesloten. Zoek maar naar dit soort opties zou ik zeggen.

Frauderen is in ieder geval een slecht idee.
Dat is ook wat TS wil, want dat is geld onder de horizon van de belastingdienst laten verdwijnen (en zo weer recht op huurtoeslag te krijgen), dus ik noem gewoon man en paard.

Als TS huurtoeslag wil ontvangen moet het zichtbare vermogen omlaag, en eigenlijk alle manieren die dat mogelijk maken zijn gewoon frauduleus.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door SJZ »

Als TS huurtoeslag wil ontvangen moet het zichtbare vermogen omlaag, en eigenlijk alle manieren die dat mogelijk maken zijn gewoon frauduleus.
kan tillen dat je wel in aanmerking komt. Dat noem ik fraude!
Geld op een bankspaarrekening storten (als pensioenvoorziening), is dat nu ineens fraude?

Er zijn veel mensen bij wie op het loon pensioenpremie wordt ingehouden, zijn dat allemaal fraudeurs?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is geen fraude als je op een legale manier gebruik maakt van de regels die de belastingdienst stelt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Het is geen fraude als je op een legale manier gebruik maakt van de regels die de belastingdienst stelt.
Juist, maar als je vrije toegang wil tot het geld gaat dat toch lastig worden?

Niets mis met gewoon doorsparen om jezelf verder te helpen in het leven op de kortere termijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Het is geen fraude als je op een legale manier gebruik maakt van de regels die de belastingdienst stelt.
Maar als anderen het doen heeft iedereen z'n mening klaar... Dus ook niet meer zeuren over brievenbusfirma's e.d.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

GJvdZ schreef:
kweenie schreef:Het is geen fraude als je op een legale manier gebruik maakt van de regels die de belastingdienst stelt.
Maar als anderen het doen heeft iedereen z'n mening klaar... Dus ook niet meer zeuren over brievenbusfirma's e.d.
Eens. Mits ze zich aan de regels houden.

willemwriter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2004 11:19

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door willemwriter »

Wat dacht je van baar geld in een kluis, in afwachting van betere rentetijden, anders komt het toch maar in Brussel terecht.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door sjohie »

willemwriter schreef:Wat dacht je van baar geld in een kluis, in afwachting van betere rentetijden, anders komt het toch maar in Brussel terecht.
Ook dat moet je opgeven bij de belastingdienst, want dat is ook vermogen, en dus zal TS op die manier ook niet aan de huursubsidie norm kunnen voldoen.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door titusvh »

Het is heel simpel. Tenminste, als het eerlijk moet gebeuren en zonder te frauderen of belasting te ontduiken.

En dat is: iets kopen dat je daadwerkelijk gebruikt. Een auto, nieuw interieur.

Al het andere (contant geld, kunst puur als beleggingsobject, een Zwitserse bankrekening) is vermogen en telt mee voor box 3.

Groenbeleggingen helpen tegen het betalen van vermogensrendementsheffing (netto 1,2%) in box 3, maar niet om (meer) huursubsidie te krijgen.

Aan iedereen die tips geeft hoe je de boel kan oplichten: voor elke cent belasting dien wordt ontdoken, draaien de eerlijke mensen op!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door Julie4444 »

titusvh schreef:Aan iedereen die tips geeft hoe je de boel kan oplichten: voor elke cent belasting dien wordt ontdoken, draaien de eerlijke mensen op!
Idd.

Overigens is het kopen van een auto ook niet per sé verstandig. Huursubsidie is lager dan wat een auto per maand kost. Kan je beter doorsparen en geen huursubsidie krijgen, als je die auto toch niet nodig hebt.

artenan
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jan 2010 09:57

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door artenan »

Ken het probleem. Erger me al jaren aan het systeem van belasting betalen over spaargeld waarvoor je gewerkt hebt en al een keer belasting hebt betaald. Had graag gespaard voor mijn oude dag maar heb dat daarom maar niet gedaan en heb het geld anders besteed.

Al eens aan zonnepanelen gedacht? Ze leveren dagelijks een lach :) (als ik de meter zie terug draaien) en geld op, in de vorm van energie = lagere energierekening.
Ze zijn bij u zelf (vaak ook op een huurhuis) of elders te plaatsen en mee te nemen als u verhuist.
Mooier kan ik ze niet maken maar wel steeds rendabeler.

Gesloten