Contract met hypotheekbemiddelaar ontbinden
Geplaatst: 12 jun 2015 16:43
Beste,
Anderhalve maand geleden zijn wij in zee gegaan met het bedrijf Hypotheek24 voor de bemiddeling tussen ons en Argenta/Woonlife voor een hypotheek op een eigenwoning. Op 7 mei ontvinging wij de offerte van Hypotheek24 die wij binnen een week ondertekend en met alle bescheiden hebben geretourneerd. Op 20 mei bevestigd Hypotheek24 dat zij de papieren hebben overhandigd aan de bank. Twee weken geleden zijn we begonnen met informeren hoe het met aanvraag stond. Ons werd namelijk verteld dat het 4 tot 8 werkdagen zou duren. We zouden worden `teruggebeld'. Daarna nog ongveer zes keer gebeld, telkens met de belofte teruggebeld te worden. Dat is overigens nooit gebeurd. Deze week gaf een medewerker aan dat de aanvraag 4 tot 6 WEKEN duurt en dat ze ons helaas verkeerd geinformeerd hadden. Vervolgens krijgen we gister, 10 minuten na sluitingstijd, een mail met daarin dat door 'onbekende redenen' onze offerte niet optijd is 'binnen geboekt' bij de bank, met daarbij een nieuwe offerte en de vraag of we alle papieren opnieuw willen sturen. Vandaag gebeld om opheldering te vragen, maar de persoon in kwestie is 'druk'. We zouden worden teruggebeld, maar dat gebeurde uiteraard niet. Drie uur later (boos) opnieuw gebeld met de boodschap dat als er vandaag geen contact met ons wordt opgenomen, dat we van de hele overeenkomst afzien. Inmiddels hebben we ook een offerte elders aangevraagd.
Ik wil dus graag de opdacht tot dienstverlening (wel getekend, niet betaald) intrekken. Ik weet dat ik bij het ontbinden van een contract de tegenpartij eerst netjes ingebreke moet stellen en de kans moet geven binnen redelijke termijn met een oplossing te komen. Hier is echter wel sprake van het verstrijken van een 'fatale termijn', namelijk de deadline op 28 mei van de oorspronkelijke offerte. Zou ik op deze gronden met een nette brief mijn contract kunnen ontbinden of heeft Hypotheek24 dan alsnog troeven in handen om een betaling te eisen?
Bvb dank!
Anderhalve maand geleden zijn wij in zee gegaan met het bedrijf Hypotheek24 voor de bemiddeling tussen ons en Argenta/Woonlife voor een hypotheek op een eigenwoning. Op 7 mei ontvinging wij de offerte van Hypotheek24 die wij binnen een week ondertekend en met alle bescheiden hebben geretourneerd. Op 20 mei bevestigd Hypotheek24 dat zij de papieren hebben overhandigd aan de bank. Twee weken geleden zijn we begonnen met informeren hoe het met aanvraag stond. Ons werd namelijk verteld dat het 4 tot 8 werkdagen zou duren. We zouden worden `teruggebeld'. Daarna nog ongveer zes keer gebeld, telkens met de belofte teruggebeld te worden. Dat is overigens nooit gebeurd. Deze week gaf een medewerker aan dat de aanvraag 4 tot 6 WEKEN duurt en dat ze ons helaas verkeerd geinformeerd hadden. Vervolgens krijgen we gister, 10 minuten na sluitingstijd, een mail met daarin dat door 'onbekende redenen' onze offerte niet optijd is 'binnen geboekt' bij de bank, met daarbij een nieuwe offerte en de vraag of we alle papieren opnieuw willen sturen. Vandaag gebeld om opheldering te vragen, maar de persoon in kwestie is 'druk'. We zouden worden teruggebeld, maar dat gebeurde uiteraard niet. Drie uur later (boos) opnieuw gebeld met de boodschap dat als er vandaag geen contact met ons wordt opgenomen, dat we van de hele overeenkomst afzien. Inmiddels hebben we ook een offerte elders aangevraagd.
Ik wil dus graag de opdacht tot dienstverlening (wel getekend, niet betaald) intrekken. Ik weet dat ik bij het ontbinden van een contract de tegenpartij eerst netjes ingebreke moet stellen en de kans moet geven binnen redelijke termijn met een oplossing te komen. Hier is echter wel sprake van het verstrijken van een 'fatale termijn', namelijk de deadline op 28 mei van de oorspronkelijke offerte. Zou ik op deze gronden met een nette brief mijn contract kunnen ontbinden of heeft Hypotheek24 dan alsnog troeven in handen om een betaling te eisen?
Bvb dank!