boekencontrole belastingdienst pas op !
Geplaatst: 13 jun 2015 15:39
sinds 1990 werk ik voor mijzelf ,daarvoor 15 jaar in loondienst, dit jaar dus precies 25 jaar "eigen baas". In die 25 jaar heb ik keihard gewerkt om geld te verdienen voor later mijn oude dag, want een pensioen heb ik niet.
Sinds 2008 heb ik een boekhouder die de financieele zaken voor me regelt.
Altijd heel vriendelijk vol belangstelling en vollop koppen koffie als ik langs kom.
Middels een online boekhoud programma doe ik zelf alle boekingen en btw aangifte's
Het enige wat mijn boekhouder doet is de jaarstukken / aangifte's en de loonstroken maken van mijn 2 personeels leden.
Kosten ca 2000 euro per jaar.
Toen kwam er een brief van de belastingdienst dat ze de boekjaren 2009/2012 eens wilde inzien.
Twee man 4 dagen op het kantoor van mijn boekhouder.
Daarna bij mij op kantoor een hele dag 2 man , alle bestanden uit mijn computer gecopieerd.
Vervolgens werden al mijn twitter / linkedin / facebook berichten uitgeplozen, website's onder
de loep genomen, datums vastgelegd van klussen die ik deed en vergeleken met de loonstroken
die gemaakt waren. Marktplaats advertentie's bekeken , recencie's werden gekoppeld aan facturen.
Kortom vragenlijsten van wel meer dan 40 vragen.\
Ik knapte woningen en bedrijfshallen / winkelpanden op die ik op veilingen kocht in box 3 en box 1 voor verkoop en verhuur. Tussen door werkte we voor jan en alleman, kortom altijd wel wat te doen.
blijkt dat je een hele gespecificeerde admin. moet bijhouden van welk uurtje op welk adres is gewerkt.
urenlijsten moet invullen die verwijzen naar facturen om daarna loonstrook te worden.
agenda's moet bewaren, offerte's nooit mag weggooien maar ook 7 jaar bewaren !!
alles liep gewoon dwars door elkaar er was niet bijgehouden welk uurtje waar was gewerkt.
Mijn boekhouder had me er nooit op gewezen dat bij een controle dit allemaal aangetoond diende te worden.
In eerste instantie kreeg ik een aanslag van 630.000 euro aan me broek op basis van 2 man werken 45 weken op jaar basis, dit had me totale ondergang kunnen zijn.
Na lang onderhandelen en omdat ze me nooit op een leugen hadden kunnen betrappen is dit verlaagd naar 200.000 euro, wat in geen enkele verhouding staat tot de overtredingen.
Ik wist gewoon niet dat je urenlijsten moest maken gekoppeld aan fakturen voor de loonstroken !
Ik wist niet dat je agenda's moest bewaren 7 jaar
Ik wist niet dat je een gedetataileerde gespecificeerde agenda moest hebben als dagboeken !
Ook werd er BTW terug gevorderd op het opknappen van de huizen , ik vond het zelf al vreemd maar de boekhouder zei; het is zakelijk dus je mag de BTW terug vorderen, later bleek dat je op woonhuizen helemaal geen BTW mag terug vorderen.
Ook had me boekhouder geen getekende "loonbelasting verklaringen" van mijn personeel, daardoor werd het "anonieme tarief van 180% gehanteerd" Er waren wel sofie nummers , copy legitimatie , bankrekeningen ING waar het loon werd op gestort maar voor de belastingdienst waren ze anoniem !
Alleen dat koste me al ca 50.000 euro.
Ik zou een ieder op het hart willen drukken ! ga niet met een eenmans boekhoudertje in zee maar pak een groot gecertificeerd kantoor met kennis van zaken.
Als ik website's zie van; zoek snel de goedkoopste boekhouder in Uw regio dan draait me maag in de ronte. Goedkoop = DUURKOOP !!!!
Mijn levensles EEN is bezuinig NOOIT op de kosten van een boekhouder.
Neem een goeie tot hele goeie ook al is hij 2x zo duur.
Jammer dat accountants zo duur zijn en er totaal geen keurmerken bestaan of beoordelingen !
Wij werken in de bouw en renovatie vaak voor minder dan 35 euro per uur, soms 25 euro per uur.
Kijk uit met hoe je admin in elkaar steekt , de winst van 40 jaar werken kan bij een controle zo aan je neus voorbij gaan.
Ik geef er de voorkeur aan anoniem te blijven / regio Rotterdam
Sinds 2008 heb ik een boekhouder die de financieele zaken voor me regelt.
Altijd heel vriendelijk vol belangstelling en vollop koppen koffie als ik langs kom.
Middels een online boekhoud programma doe ik zelf alle boekingen en btw aangifte's
Het enige wat mijn boekhouder doet is de jaarstukken / aangifte's en de loonstroken maken van mijn 2 personeels leden.
Kosten ca 2000 euro per jaar.
Toen kwam er een brief van de belastingdienst dat ze de boekjaren 2009/2012 eens wilde inzien.
Twee man 4 dagen op het kantoor van mijn boekhouder.
Daarna bij mij op kantoor een hele dag 2 man , alle bestanden uit mijn computer gecopieerd.
Vervolgens werden al mijn twitter / linkedin / facebook berichten uitgeplozen, website's onder
de loep genomen, datums vastgelegd van klussen die ik deed en vergeleken met de loonstroken
die gemaakt waren. Marktplaats advertentie's bekeken , recencie's werden gekoppeld aan facturen.
Kortom vragenlijsten van wel meer dan 40 vragen.\
Ik knapte woningen en bedrijfshallen / winkelpanden op die ik op veilingen kocht in box 3 en box 1 voor verkoop en verhuur. Tussen door werkte we voor jan en alleman, kortom altijd wel wat te doen.
blijkt dat je een hele gespecificeerde admin. moet bijhouden van welk uurtje op welk adres is gewerkt.
urenlijsten moet invullen die verwijzen naar facturen om daarna loonstrook te worden.
agenda's moet bewaren, offerte's nooit mag weggooien maar ook 7 jaar bewaren !!
alles liep gewoon dwars door elkaar er was niet bijgehouden welk uurtje waar was gewerkt.
Mijn boekhouder had me er nooit op gewezen dat bij een controle dit allemaal aangetoond diende te worden.
In eerste instantie kreeg ik een aanslag van 630.000 euro aan me broek op basis van 2 man werken 45 weken op jaar basis, dit had me totale ondergang kunnen zijn.
Na lang onderhandelen en omdat ze me nooit op een leugen hadden kunnen betrappen is dit verlaagd naar 200.000 euro, wat in geen enkele verhouding staat tot de overtredingen.
Ik wist gewoon niet dat je urenlijsten moest maken gekoppeld aan fakturen voor de loonstroken !
Ik wist niet dat je agenda's moest bewaren 7 jaar
Ik wist niet dat je een gedetataileerde gespecificeerde agenda moest hebben als dagboeken !
Ook werd er BTW terug gevorderd op het opknappen van de huizen , ik vond het zelf al vreemd maar de boekhouder zei; het is zakelijk dus je mag de BTW terug vorderen, later bleek dat je op woonhuizen helemaal geen BTW mag terug vorderen.
Ook had me boekhouder geen getekende "loonbelasting verklaringen" van mijn personeel, daardoor werd het "anonieme tarief van 180% gehanteerd" Er waren wel sofie nummers , copy legitimatie , bankrekeningen ING waar het loon werd op gestort maar voor de belastingdienst waren ze anoniem !
Alleen dat koste me al ca 50.000 euro.
Ik zou een ieder op het hart willen drukken ! ga niet met een eenmans boekhoudertje in zee maar pak een groot gecertificeerd kantoor met kennis van zaken.
Als ik website's zie van; zoek snel de goedkoopste boekhouder in Uw regio dan draait me maag in de ronte. Goedkoop = DUURKOOP !!!!
Mijn levensles EEN is bezuinig NOOIT op de kosten van een boekhouder.
Neem een goeie tot hele goeie ook al is hij 2x zo duur.
Jammer dat accountants zo duur zijn en er totaal geen keurmerken bestaan of beoordelingen !
Wij werken in de bouw en renovatie vaak voor minder dan 35 euro per uur, soms 25 euro per uur.
Kijk uit met hoe je admin in elkaar steekt , de winst van 40 jaar werken kan bij een controle zo aan je neus voorbij gaan.
Ik geef er de voorkeur aan anoniem te blijven / regio Rotterdam