Ik zal je mijn oplossing vertellen. Volgens mij ligt het namelijk aan twee dingen:
1. de temperatuur
2. de hoeveelheid water.
Dat samen bepaalt volgens mij hoeveel stank erachter blijft
Ik gebruik voornamelijk vloeibaar wasmiddel, maar ik heb ook tijden poeder gebruikt om dat te testen. Dat maakte bij mij geen verschil. Ik houd me altijd netjes aan de voorgeschreven hoeveelheid. Gebruik het liefst de geconcentreerde producten waar je maar een heel klein beetje van nodig hebt.
Ik gebruik geen wasverzachter. Handdoeken doe ik meestal een kwartiertje in de droger en dan hang ik ze op en dan zijn ze alsnog zacht. Of ik laat ze helemaal drogen door de droger.
Wat heeft bij mij geholpen om de stank uit alle kleren te krijgen:
stap 1: kookwas draaien zonder wasgoed en zonder wasmiddel om alle resten uit de machine te krijgen. Daarna de ring van de wasmachine nog goed schoonmaken want er komen dan bij mij nog (grijze) zeepresten in de rubberen ring, bij de gaatjes bij de rubberen ring/trommel.
stap 2: al het wasgoed dat stinkt op 60 graden wassen en dan (ik heb die stand op mijn wasmachine:) met extra water wassen. Wasgoed dat echt niet op 60 graden kan, was ik natuurlijk minder warm. Vooral de bonte was stinkt bij mij. Ik was alles het liefst op 40 graden, maar dat kan dus niet want dan gaat het stinken.
Bij mij was toen de stank weg en ik probeer het nu te wisselen: ene keer draai ik bont op 40 graden en dan twee wasbeurten verder weer op 60 graden. Als de machine goed vol is, zet ik de stand 'extra water' aan. Ik heb gemerkt dat 40 graden te weinig is om alle bacteriën te doden. Daarom doe ik ook wel eens een kort wasprogramma met alleen onderbroeken en sokken en die dan op 60 graden.
Ik probeer ongeveer na 15 wasbeurten de machine weer met kookwas-stand te reinigen. Deze aanpak heeft er bij mij voor gezorgd dat ik na jaren van irritatie aan die geur eindelijk frisse was heb.
De conclusie die ik heb getrokken is dat de wasmachine wat zuinig is met water en dat daardoor niet alles even goed eruit spoelt. Er staat volgens mij in de handleiding van de wasmachine hoeveel spoelbeurten en hoeveel liter water de machine gebruikt. Het kan zijn dat je dat aan kunt passen. Volgens mij moet je dan een combinatie van toetsen indrukken om aanpassing van het aantal spoelbeurten te doen.
De grote boosdoener is volgens mij 'wasluis'. Daar heb ik veel over gelezen op internet en van alles uitgeprobeerd. Bovenstaande combinatie is voor mij dus de oplossing geweest.
Mijn moeder klaagde onlangs dat mijn vader nieuwe overhemden nodig had omdat die zo stonken "zelfs als hij het overhemd pas een uur aan heeft!". Ze heeft zijn overhemden op 60 graden gewassen en de stank was weg. Op haar wasmachine zit geen stand om extra water te gebruiken. Ik denk zelf dat het ook kan helpen om de trommel minder vol te doen.
De Miele die wij hebben meet zelf de hoeveelheid water. Dat werkt allemaal vanzelf dus.
Nou ik hoop echt dat je met mijn ervaring geholpen bent, want ik heb zelf een hele scherpe neus en ik was het helemaal zat met die stank, terwijl mijn man er niet zoveel van rook.
Succes ermee hoor en ik vind het wel leuk om te horen wat je gaat proberen en of het uiteindelijk geholpen heeft.