LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook van de buren kankerverwekkend?

kuklos
Berichten: 9803
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door kuklos »

gezondheid schreef:Ik vind dat je als buren rekening met elkaar moet houden.
Waarom komt dat rekening bij jou altijd neer op jij die een ander iets wil verbieden?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou ik weet niet of " gezondheid " iets gaat verbieden , maar ik begrijp wel uit dit topic dat die buren en de buren daarnaast om het hardst fikkie stoken om het fikkie stoken om elkaar te pesten.
En dat jij daar dan als buur ook last van hebt kan ik me goed voorstellen , maar om nou met GGD adviezen te strooien lijkt mij niet zo handig en ws zijn ze daar niet eens gevoelig voor.
En als een andere buur dan zegt dat zij dan nog meer fikkies gaan stoken zodra je er iets van zegt : tja , dan moet je er maar niks van zeggen en het " tolereren " of zo??
Ik zou als directe buur het wel zeggen als ik er last van heb. Kijk een keertje of zo, ok , maar als dat bij wijze van spreken vaak voorkomt en dan idd bij 30° , windstil , nou tolerantie is ok, maar als je copd hebt vind ik het een kwalijke zaak. Je blaast ook geen sigarettenrook in iemands gezicht , tenminste zeker niet bij iemand met copd. Dat heet toch gewoon fatsoen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je bent overgeleverd aan het fatsoen van je buren. Als zij niet aanspreekbaar zijn hierop dan houdt het op. De Rijksuniversiteit Groningen heeft er al een rapport over geschreven. Je kunt dit rapport gewoon downloaden (pdf). Niemand doet er verder wat aan. Gemeente, politie, GGD etc. Als je wilt kun je als een Don Quichot overal gaan klagen en aan de bel trekken. Echter zonder resultaat. Welkom in "tolerant" Nederland, waar de aso's en hufters de baas zijn.

http://irs.ub.rug.nl/dbi/4667cbbd24b38

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Totdat een belangrijke persoon van de politiek er zelf hinder van heeft, dat heb ik zelf meegemaakt en toen kon er wel een en ander gebeuren in de APV.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

gezondheid schreef:Totdat een belangrijke persoon van de politiek er zelf hinder van heeft, dat heb ik zelf meegemaakt en toen kon er wel een en ander gebeuren in de APV.
Maar dan moet hij/zij toch echt een meerderheid van de gemeenteraad achter zich krijgen. Deze persoon het voor elkaar gekregen omdat hij i.p.v. te klagen op een internetforum de juiste stappen heeft bewandeld. Als jij dit aankaart bij de gemeenteraad en zo'n goed verhaal hebt dat de meerderheid het met je eens is lukt het ook hoor.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Volgens de Stichting Houtrookvrij is het zo dat de landelijke politiek hier geen oog voor wil hebben, mogelijk ten koste van stemmers. In de rapportage van de RUG staan ernstige gezondheidsklachten in genoemd. Ik vind niet dat je de gezondheid kan beschadigen van je buren door rook. De landelijke overheid wil zich het liefst steeds meer terugtrekken en buren onderling moeten het maar uitzoeken. Alleen dan moet er wel goede wetgeving zijn die de mensen beschermd. De baby gelijk naar binnen gehaald vanwege de rook pluimen die hier aanwezig waren. Zijn er al apparaten op de markt 'rook verjagers'? :)

witte angora
Berichten: 30908
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door witte angora »

Helaas gezondheid die apparaten bestaan niet. Kattenverjagers wel, zoals je weet, burenverjagers bestaan ook, zoals je nu ervaart, maar rookverjagers niet echt. Of je zou een hele grote ventilator neer moeten zetten.

Zijn het trouwens dezelfde buren die die kattenverjager in de tuin hebben staan?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat dacht je van de brandweer bellen? Die doen luchtmetingen bij branden, en als ze echt zo stoken als jij zegt, is de kans groot dat er naast brandgevaar, ook schadelijke stoffen de lucht in gaan. En als je echt wilt klieren, zou ik in het 112 gesprek ook even laten vallen dat ze een soort van kapotte witte vezelplaten gebruiken om op te stoken, en dat die pluisjes ook mee de lucht in dwarrelen. Komen er gelijk wat mensen in witte pakken mee. Dan zouden ze het wel moeten snappen lijkt me.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door sjohie »

Maar goed, ik zou het ze eerst eens vragen, je weet maar nooit, er zijn gelukkig ook best nog mensen die voor rede vatbaar zijn.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het is géén zeuren en bovendien hebben meer mensen hier hinder van. Het roken in café's kan niet meer maar dit soort toestanden mogen kennelijk wel? Het is schadelijk zoals het longfonds aangeeft in een brief. En daar gaat het mij om.

https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Het verspreiden van fijnstof zien we niet maar dat beketent niet dat dit niet schadelijk is. Ooit maakten artsen dokter Semmelweis belachelijk toen hij zei je moet handen wassen voor een goede hygiëne.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Het is géén zeuren en bovendien hebben meer mensen hier hinder van. Het roken in café's kan niet meer maar dit soort toestanden mogen kennelijk wel? Het is schadelijk zoals het longfonds aangeeft in een brief. En daar gaat het mij om.

https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Het verspreiden van fijnstof zien we niet maar dat beketent niet dat dit niet schadelijk is. Ooit maakten artsen dokter Semmelweis belachelijk toen hij zei je moet handen wassen voor een goede hygiëne.
Als het aan jou ligt mogen de mensen in jouw buurt geen enkele activiteit ontplooien waar JIJ last van hebt. Dat is de strekking van jou verhaal.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

puma73 schreef:
gezondheid schreef:Het is géén zeuren en bovendien hebben meer mensen hier hinder van. Het roken in café's kan niet meer maar dit soort toestanden mogen kennelijk wel? Het is schadelijk zoals het longfonds aangeeft in een brief. En daar gaat het mij om.

https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Het verspreiden van fijnstof zien we niet maar dat beketent niet dat dit niet schadelijk is. Ooit maakten artsen dokter Semmelweis belachelijk toen hij zei je moet handen wassen voor een goede hygiëne.
Als het aan jou ligt mogen de mensen in jouw buurt geen enkele activiteit ontplooien waar JIJ last van hebt. Dat is de strekking van jou verhaal.

Puma73 dat is niet waar. Als je nu eventjes vuur gaat stoken is tot daaraan toe. Kennelijk heb je het rapport van de RUG niet gelezen. Daar zijn veel meer mensen die hier hinder van hebben. Er waren hier meerdere mensen die dezelfde klachten hadden als branderige ogen. Dus jouw strekking van het verhaal is Puma73 dat mensen het gehele weekend vanaf 16 tot 21 uur vuur mogen stoken? Mag ik dan Puma73 een activiteit ontplooien waarbij ik keiharde muziek ga draaien in de tuin? Immers als de buren hiervan hinder is dat ZIJ daar last van hebben toch? En ik dus geen activteit mag ontplooien....

witte angora
Berichten: 30908
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik moet wel zeggen, als de buurman een paar huizen verderop zijn houtkachel aan steekt, weet je hier in de flat ook niet wat je meemaakt. Het eerste wat je denkt is dat er ergens brand in de flat is. Pas als vierde of vijfde denk je, o ja...

Maar evengoed is de lucht niet te harden.

Hout stoken is leuk, als je in een hutje op de hei woont. Maar in een woonwijk in de stad of een dorp? Ik vind het zelf niet kunnen. Maar het mag, en om nou alles te gaan verbieden wat los en vast zit, of alles in regels en wetten vast te leggen?

Zelfs dat werkt niet, hier even verderop is een voetpad langs de voetbalvelden, vrij van verder verkeer, honden mogen los (tegen mijn zin). Fietsen is er verboden. Toch ben ik vanmiddag door drie fietsers net niet aangereden, ik ging niet snel genoeg opzij kennelijk.

Punt is: je kan wel overal wetten voor maken, maar er moet ook gehandhaafd worden. Zolang veel Medelanders niet het fatsoen hebben zich te houden aan afspraken die democratisch gemaakt zijn, kun je geen kant op met je wetten, regels en wat dies meer zij. En om nou op iedere straathoek twee wouten neer te zetten? Kom op...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het verspreiden van rook en stank is volgens wetgeving "onrechtmatige hinder". Het mag gewoon niet. Dat er niet tegen wordt opgetreden is een ander verhaal. Dit gegeven wordt in het RUG-rapport op wetenschappelijk niveau ontleed.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Regels zijn er helaas nodig.

Hoe zit het dan met dit artikel?

Artikel 5:37 BW
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:
puma73 schreef:
gezondheid schreef:Het is géén zeuren en bovendien hebben meer mensen hier hinder van. Het roken in café's kan niet meer maar dit soort toestanden mogen kennelijk wel? Het is schadelijk zoals het longfonds aangeeft in een brief. En daar gaat het mij om.

https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Het verspreiden van fijnstof zien we niet maar dat beketent niet dat dit niet schadelijk is. Ooit maakten artsen dokter Semmelweis belachelijk toen hij zei je moet handen wassen voor een goede hygiëne.
Als het aan jou ligt mogen de mensen in jouw buurt geen enkele activiteit ontplooien waar JIJ last van hebt. Dat is de strekking van jou verhaal.

Puma73 dat is niet waar. Als je nu eventjes vuur gaat stoken is tot daaraan toe. Kennelijk heb je het rapport van de RUG niet gelezen. Daar zijn veel meer mensen die hier hinder van hebben. Er waren hier meerdere mensen die dezelfde klachten hadden als branderige ogen. Dus jouw strekking van het verhaal is Puma73 dat mensen het gehele weekend vanaf 16 tot 21 uur vuur mogen stoken? Mag ik dan Puma73 een activiteit ontplooien waarbij ik keiharde muziek ga draaien in de tuin? Immers als de buren hiervan hinder is dat ZIJ daar last van hebben toch? En ik dus geen activteit mag ontplooien....
Dat hele verhaal over dat onderzoek boeit mij geen meter, de volgende keer heb jij last van iemand die 4 huizen verder bezig is met de BBQ. Ook dan weet jij weer wel een rapport te vinden waarin staat dat rook van de BBQ ongezond is en het inademen ook schadelijk kan zijn voor de gezondheid.

Waar stopt het bij jouw? Je hebt last van een mosquito, een kattenverjager, iemand die een vuurkorf heeft en daar hout in stookt. Kortom er is iedere keer een probleem dat geen probleem is.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dat hele verhaal over dat onderzoek boeit mij geen meter.

O, dus jij vind het prima dat jouw buren regelmatig rookpluimen in jouw tuin bezorgen? Misschien dat jij geen last krijgt van ademhaling en branderige ogen? En het is geen probleem? Klinkt weinig van respect en toont geen empathie aan.

BBQ is gezellig, dat vind niet elke avond plaats. Puma73 legt mij woorden in mijn mond, dat vind ik niet leuk en hij kwetst mij hiermee.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 20 jun 2015 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door bprosman »

O, dus jij vind het prima dat jouw buren regelmatig rookpluimen in jouw tuin bezorgen? Misschien dat jij geen last krijgt van ademhaling en branderige ogen?
Als dat regelmatig zo is spreek ik ze daar wel op aan.

Gesloten