Kortingsacties bouwmarkt Karwei. Gemene instinkers
Geplaatst: 19 jun 2015 11:16
Met de wijze waarop kortingsacties bij bouwmarkt Karwei gehanteerd worden ben ik het oneens. Zij hanteren in hun bouwmarkten een beleid dat bepaalde artikelen “vast in prijs verlaagd” zijn. Sommige artikelen worden daarmee paars gelabeld en aangekondigde kortingsacties zijn daarop dan plotseling niet van toepassing. Naar mijn mening is dit “vast in prijs verlaagd” een ware drogreden. Kortingsacties zijn op deze wijze een handige manier om potentiele, niets vermoedende klanten in hun winkels te lokken en toch de aangekondigde korting niet te verlenen. Aan niets blijkt achteraf dat deze “vast verlaagde prijs” bij hun producten werkelijk scherpe prijzen zijn waardoor de aangekondigde korting niet meer verleend kan worden.
Zou Karwei bouwmarkten deze artikelen niet voor een zogenaamde “vast verlaagde prijs” verkopen dan kunnen ze op termijn het overschot van deze artikelen dumpen in de vuilnisbak. Zij móeten dus wel normale prijzen gaan hanteren om te voorkomen dat vrijwel geen enkel merkartikel, dat elders ook verkocht wordt, niet meer verkocht zal worden. Eenvoudig was aantoonbaar dat het artikel dat ik bij Karwei kocht geen scherpe, maar de normale prijs is voor dit artikel. Bij Bol.com bleek hetzelfde artikel zelfs goedkoper te zijn. Een korte zoektocht op internet bij Kieskeurig.nl en Beslist.nl liet zien dat Bol.com niet de enige (internet)winkel is met die zgn. “scherpe” prijzen van Karwei. Het toonde wel vier keer aan dat de prijs van ca. € 49,95 die ik voor het artikel betaalde volstrekt de normale prijs is voor het artikel dat ik kocht bij Karwei. De actie om (geen) aangekondigde korting te verlenen op normaal geprijsde artikelen bij Karwei bouwmarkten kan ik niet anders omschrijven als zijnde een gemene instinker. Zijn al de prijzen in de bouwmarkten van Karwei dan niet scherp geprijsd? Dan kan Karwei beter geen kortingsacties meer houden om teleurgestelde klanten te voorkomen. En áls de prijzen bij Karwei normaal niet scherp geprijsd zijn, dan is het misschien maar beter om helemaal niet meer bij Karwei te kopen.
Het onderscheid dat door Karwei na mijn klacht hierover maakt tussen internetwinkels en gewone winkels slaat anno 2015 natuurlijk nergens op. Neem bijvoorbeeld de fa. BCC, die in haar vele winkels ook internetprijzen hanteert. Artikelen bij Bol.com kun je ook (zonder verzendkosten) afhalen bij Albert Heijn, winkels die bijna overal aanwezig zijn. En boven € 25,00 worden artikelen van deze firma zelfs gratis bij je thuisbezorgd. Daar hoef je niet eens de deur voor uit. Als ‘gewone’ winkels in hun prijsstelling niet mee gaan met internetwinkels, waarvan het enige voordeel is dat je het gekochte artikel meteen mee kunt nemen, dan zullen ze hun omzet drastisch zien verminderen en kunnen ze op termijn hun deuren wel sluiten. Karwei zou niet de eerste grote keten zijn die plotseling “omvalt”. Door de sterke concurrentie tussen de bouwmarkten onderling, de belachelijke situatie dat Gamma en Karwei twee verschillende ketens lijken, maar hetzelfde zijn (Intergamma BV), en zelfs in sommige steden elkaar beconcurreren, dit gecombineerd met zo’n klantonvriendelijke houding, zou het me niet verbazen als op korte termijn het bekende merk “Karwei” niet meer zal bestaan. Door deze houding zou ik dat niet betreuren.
Kortingsacties bij Karwei blijken dus gemene lokkertjes te zijn waar de nietsvermoedende klant, in de winkel heb je geen internet bij de hand om een vergelijking te maken, beter niet meer in kan trappen. Als je hierover reclameert wordt voet bij stuk gehouden en krijg je ondanks deze argumenten toch je 30% aangekondigde korting niet. Bij Karwei of andere winkels van het Intergamma concern kun je dus beter niet meer blind afgaan op in hun folders groots aangekondigde kortingsacties om achteraf nare teleurstellingen te voorkomen.
Van een grote firma als Karwei bouwmarkten /het Intergamma concern had ik een klantvriendelijker houding verwacht.
Zou Karwei bouwmarkten deze artikelen niet voor een zogenaamde “vast verlaagde prijs” verkopen dan kunnen ze op termijn het overschot van deze artikelen dumpen in de vuilnisbak. Zij móeten dus wel normale prijzen gaan hanteren om te voorkomen dat vrijwel geen enkel merkartikel, dat elders ook verkocht wordt, niet meer verkocht zal worden. Eenvoudig was aantoonbaar dat het artikel dat ik bij Karwei kocht geen scherpe, maar de normale prijs is voor dit artikel. Bij Bol.com bleek hetzelfde artikel zelfs goedkoper te zijn. Een korte zoektocht op internet bij Kieskeurig.nl en Beslist.nl liet zien dat Bol.com niet de enige (internet)winkel is met die zgn. “scherpe” prijzen van Karwei. Het toonde wel vier keer aan dat de prijs van ca. € 49,95 die ik voor het artikel betaalde volstrekt de normale prijs is voor het artikel dat ik kocht bij Karwei. De actie om (geen) aangekondigde korting te verlenen op normaal geprijsde artikelen bij Karwei bouwmarkten kan ik niet anders omschrijven als zijnde een gemene instinker. Zijn al de prijzen in de bouwmarkten van Karwei dan niet scherp geprijsd? Dan kan Karwei beter geen kortingsacties meer houden om teleurgestelde klanten te voorkomen. En áls de prijzen bij Karwei normaal niet scherp geprijsd zijn, dan is het misschien maar beter om helemaal niet meer bij Karwei te kopen.
Het onderscheid dat door Karwei na mijn klacht hierover maakt tussen internetwinkels en gewone winkels slaat anno 2015 natuurlijk nergens op. Neem bijvoorbeeld de fa. BCC, die in haar vele winkels ook internetprijzen hanteert. Artikelen bij Bol.com kun je ook (zonder verzendkosten) afhalen bij Albert Heijn, winkels die bijna overal aanwezig zijn. En boven € 25,00 worden artikelen van deze firma zelfs gratis bij je thuisbezorgd. Daar hoef je niet eens de deur voor uit. Als ‘gewone’ winkels in hun prijsstelling niet mee gaan met internetwinkels, waarvan het enige voordeel is dat je het gekochte artikel meteen mee kunt nemen, dan zullen ze hun omzet drastisch zien verminderen en kunnen ze op termijn hun deuren wel sluiten. Karwei zou niet de eerste grote keten zijn die plotseling “omvalt”. Door de sterke concurrentie tussen de bouwmarkten onderling, de belachelijke situatie dat Gamma en Karwei twee verschillende ketens lijken, maar hetzelfde zijn (Intergamma BV), en zelfs in sommige steden elkaar beconcurreren, dit gecombineerd met zo’n klantonvriendelijke houding, zou het me niet verbazen als op korte termijn het bekende merk “Karwei” niet meer zal bestaan. Door deze houding zou ik dat niet betreuren.
Kortingsacties bij Karwei blijken dus gemene lokkertjes te zijn waar de nietsvermoedende klant, in de winkel heb je geen internet bij de hand om een vergelijking te maken, beter niet meer in kan trappen. Als je hierover reclameert wordt voet bij stuk gehouden en krijg je ondanks deze argumenten toch je 30% aangekondigde korting niet. Bij Karwei of andere winkels van het Intergamma concern kun je dus beter niet meer blind afgaan op in hun folders groots aangekondigde kortingsacties om achteraf nare teleurstellingen te voorkomen.
Van een grote firma als Karwei bouwmarkten /het Intergamma concern had ik een klantvriendelijker houding verwacht.