Gijzeling MacBook pro
Geplaatst: 24 jun 2015 22:05
Het is geen nieuw onderwerp maar moet het toch even kwijt.
Twee maanden geleden koop ik bij een iCentre winkel in Alkmaar een MacBook Pro. Kosten 2300 euro. Ik denk, ik koop een topper, dan maar wat meer kwijt. Een week geleden blijft het scherm op grijs. Ik hoor een piep, het apple-logo op de achterkant brandt en ik zie dat het scherm wel aanstaat maar dus op zwart blijft. Dus ik zoeken op de hulppagina, probeer van alles. Niks lukt. Dan lees ik in fora over het probleem met de grafische kaart van bepaalde modellen en geef het op: terug naar de winkel, een retailer.
Daar proberen ze het ook nog zonder succes en het apparaat moet opgestuurd worden. Ik ben 'm een week kwijt. Ik moet nog wat tekenen en aarzel... maar wat moet ik? Niet tekenen? Dus ik teken en laat 'm achter. Vijf dagen later krijg ik een email en een sms. Ik kan 'm weer ophalen. Ik verheug me over de snelheid en spoed me naar de winkel. Daar vraag ik wat er aan de hand was maar de verkoper komt er niet zo uit... eigenlijk was er niks... bug in IOS 10.10... wordt verholpen. Maar met wat toetsencombinaties (die niet op de website van Apple te vinden zijn) doet 'ie het weer, kennelijk.
Oh, maar het is een softwareprobleem dus dat valt niet onder de garantie. Dus € 35 betalen.
Ik weet niet wat ik hoor. Ik koop een Mac voor 2300 euro die zes weken later op zwart staat. Software of hardware. Niet mijn fout. Zonder reparatie doet 'ie niks. En een fout in IOS 10.10 kan niet maken dat ik 35 euro moet betalen. Dus ik weiger. Ik heb garantie. Ik wil 'm mee en niks betalen. Stuur maar een deurwaarder. Maar ik krijg hem niet mee. De winkel houdt dus mijn Mac van 2300 euro achter, twee maanden oud omdat ik niet wil betalen voor een niet door mij veroorzaakte storing waarvan de oorzaak niet duidelijk is.
Goed, ik neem contact op met apple support via de chat. Tja, ik heb getekend. Tja, ik had hun eerst moeten bellen en me niet tot de winkel moeten wenden. Tja, wij kunnen niets doen.
Ik moet nu verhaal halen bij de winkel. Maar moet me dan wenden tot harmonyservicecenter. En dat is geen Apple bedrijf maar een soort dienstverlener bij schade en vermissing. De winkel heeft de service uitbesteed. Niet bij een Apple hoofdkantoor maar een eigen storingsdienst annex verzekeringsmaatschappij. Dat gaat nog een hele tour worden om mijn Mac van 2300 euro zonder kosten terug te krijgen.
Mag dat, een eigendom niet teruggeven bij garantie als de klant de servicekosten niet wil betalen?
Twee maanden geleden koop ik bij een iCentre winkel in Alkmaar een MacBook Pro. Kosten 2300 euro. Ik denk, ik koop een topper, dan maar wat meer kwijt. Een week geleden blijft het scherm op grijs. Ik hoor een piep, het apple-logo op de achterkant brandt en ik zie dat het scherm wel aanstaat maar dus op zwart blijft. Dus ik zoeken op de hulppagina, probeer van alles. Niks lukt. Dan lees ik in fora over het probleem met de grafische kaart van bepaalde modellen en geef het op: terug naar de winkel, een retailer.
Daar proberen ze het ook nog zonder succes en het apparaat moet opgestuurd worden. Ik ben 'm een week kwijt. Ik moet nog wat tekenen en aarzel... maar wat moet ik? Niet tekenen? Dus ik teken en laat 'm achter. Vijf dagen later krijg ik een email en een sms. Ik kan 'm weer ophalen. Ik verheug me over de snelheid en spoed me naar de winkel. Daar vraag ik wat er aan de hand was maar de verkoper komt er niet zo uit... eigenlijk was er niks... bug in IOS 10.10... wordt verholpen. Maar met wat toetsencombinaties (die niet op de website van Apple te vinden zijn) doet 'ie het weer, kennelijk.
Oh, maar het is een softwareprobleem dus dat valt niet onder de garantie. Dus € 35 betalen.
Ik weet niet wat ik hoor. Ik koop een Mac voor 2300 euro die zes weken later op zwart staat. Software of hardware. Niet mijn fout. Zonder reparatie doet 'ie niks. En een fout in IOS 10.10 kan niet maken dat ik 35 euro moet betalen. Dus ik weiger. Ik heb garantie. Ik wil 'm mee en niks betalen. Stuur maar een deurwaarder. Maar ik krijg hem niet mee. De winkel houdt dus mijn Mac van 2300 euro achter, twee maanden oud omdat ik niet wil betalen voor een niet door mij veroorzaakte storing waarvan de oorzaak niet duidelijk is.
Goed, ik neem contact op met apple support via de chat. Tja, ik heb getekend. Tja, ik had hun eerst moeten bellen en me niet tot de winkel moeten wenden. Tja, wij kunnen niets doen.
Ik moet nu verhaal halen bij de winkel. Maar moet me dan wenden tot harmonyservicecenter. En dat is geen Apple bedrijf maar een soort dienstverlener bij schade en vermissing. De winkel heeft de service uitbesteed. Niet bij een Apple hoofdkantoor maar een eigen storingsdienst annex verzekeringsmaatschappij. Dat gaat nog een hele tour worden om mijn Mac van 2300 euro zonder kosten terug te krijgen.
Mag dat, een eigendom niet teruggeven bij garantie als de klant de servicekosten niet wil betalen?