LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FBTO Modules? Een lacher

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

mh73 schreef:
hethof schreef:
mh73 schreef:Toch heeft TS zelf voor deze verzekering met bijbehorende voorwaarden gekozen. Tóen was het blijkbaar wel interessant?
Jammer dat u mijn topic niet goed leest. Dan had u deze vraag niet gesteld.
Ik heb het gelezen en ik snap er vooral uit dat het niet werkt zoals u het wil... zoals meestal het geval is bij mensen die een topic openen. Ongetwijfeld zal FBTO precies zo handelen als in de voorwaarden staat.

En weer leest u niet goed. Ik stel alleen aan de kaak, dat de beginselen van verzekering terzijde worden geschoven door FBTO. Ook stel ik aan de kaak, dat de helpdesk van FBTO niet correct voorlicht, zoals al uit onderzoeken van consumentenorganisaties is gebleken.

witte angora
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, de voorwaarden leken gunstig bij het aangaan van de zorgverzekering, pas een aanvullende verzekering afsluiten als je er aan toe bent. Maar voor de een is het wat gunstiger dan voor de ander, en jawel, daar is dan de afgunst.

Heb ik het zo goed verwoord?

mh73

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:Kortom, de voorwaarden leken gunstig bij het aangaan van de zorgverzekering, pas een aanvullende verzekering afsluiten als je er aan toe bent. Maar voor de een is het wat gunstiger dan voor de ander, en jawel, daar is dan de afgunst.

Heb ik het zo goed verwoord?
Dat bedoel ik.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
witte angora schreef:Kortom, de voorwaarden leken gunstig bij het aangaan van de zorgverzekering, pas een aanvullende verzekering afsluiten als je er aan toe bent. Maar voor de een is het wat gunstiger dan voor de ander, en jawel, daar is dan de afgunst.

Heb ik het zo goed verwoord?
Dat bedoel ik.
Ik heb het vermoeden dat er zo een OP gaat verdwijnen :wink:

witte angora
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu niet meer.
hethof schreef:FBTO maakt prachtige reclames over modules aan- en uitzetten, maar verzekeringstechnisch klopt daar helemaal niets van.

Verzekeringen hebben hun oorsprong in "Draagt elkanders lasten", maar FBTO lapt dit aan haar laars. Ik heb het dan niet over de verkeerde voorlichting in november en december, die in onderzoeken als slecht werd beoordeeld door consumentenorganisaties. Daar kom ik zo nog even op terug.

Als je bijvoorbeeld besluit een module Fysiotherapie aan te zetten per 1 januari en op 15 januari heb je de pech een fysiotherapeut te moeten bezoeken, dan zit je bij de laagste module na ca. 10 behandelingen aan je maximum en dan moet je vervolgens 12 maanden premie betalen. Iemand, die de module NIET heeft aangezet, maar op 27 juli een fysiotherapeut nodig heeft, die heeft weliswaar een maand wachttijd, maar krijgt vervolgens die zelfde 10 behandelingen, maar hoeft dan slechts 5 maandpremies te betalen. Dit is volkomen strijdig met wat redelijk en billijk is en ook in strijd met het verzekeringsbeginsel.

Dit zal ongetwijfeld ook voor de andere modules gelden. Ga je naar het buitenland? Geen probleem. Zet de module even aan en als je terug bent zet je 'm weer uit. Kost je een paar euro, heel wat goedkoper dan het meeverzekeren van Geneeskundige Kosten op een reisverzekeringen. Klopt niet, slaat nergens op.


Wat verkeerde voorlichting betreft moet ik het over mijn persoonlijke situatie hebben. Medio 2014 voorspelde mijn tandarts dat ik binnen één jaar een kroon nodig zou hebben. Ik belde met FBTO, die mij liet weten dat ik de hoogste module Tandarts aan moest zetten, een half jaar premie moest betalen en dan moest ik de afspraak bij de tandarts betalen, allemaal in het kader van een half jaar wachttijd, op zich heel redelijk. Dat zou dan in januari kunnen worden gedaan. Maar in december werd duidelijk, dat het half jaar wachttijd niet meer gold, ik kon de behandeling in januari laten plaats vinden, maar ook hier: ik zit dan meteen aan het maximum bedrag tandartskosten, maar moet wel het hele jaar premie betalen. Ik betaal dus anderhalf jaar premie voor één behandeling. Nu begrijp ik best, dat beleid kan veranderen, maar laat dan een overgangsregeling gelden voor bestaande klanten.

Dat zelfde geldt voor mijn fysiotherapie. Al vele jaren ben ik rug patiënt en heb dus het maximum bedrag verzekerd. Zo ook sinds een vijftal jaren bij FBTO. Maar de helpdesk liet mij in november weten, dat dat vanaf 2015 niet meer hoefde. Ik moest slechts de basismodule voor fysiotherapie aanzetten en gedurende het jaar kon ik steeds een hogere module aanzetten. Zo gezegd, zo gedaan, maar toen ik die hogere module aan wilde zetten kreeg ik te horen, dat dat niet kon. Ik heb bij FBTO aangegeven, dat men aan de historie kon zien, dat ik altijd het maximum had verzekerd, maar coulance is FBTO totaal vreemd. Nul op het rekest en derhalve torenhoge kosten voor mij.

Een aantal jaren geleden waren de modules van FBTO reden voor mij om reclame te maken voor FBTO, maar hoe men er nu mee omgaat, is antireclame.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door kweenie »

hethof schreef: Ik stel alleen aan de kaak, dat de beginselen van verzekering terzijde worden geschoven door FBTO.
Dat is voor een deel al jaren geleden door bijvoorbeeld nagenoeg alle zorgverzekeraars terzijde geschoven, met het samenstellen en aanbieden van de diverse aanvullende pakketten. Die zijn vaak zó specifiek, dat je veel van die pakketten alleen afsluit als je bijna zeker weet dat je er gebruik van gaat maken. Zeker als het gaat om enigszins 'voorspelbare' kosten.

De calculerende burgers bedenken dus in december al wat ze aan zorg verwachten nodig te hebben. Zit het er in dat er dit jaar wat meer aan tandartskosten zijn? Hup, aanvulling erbij. En dan ervoor zorgen dat je in december nog eens geweest bent en er weer helemaal klaar voor bent. Ben je zwanger of wil je zwanger worden? Hup, aanvulling erbij. Andersom, wil je niet meer zwanger worden (en daarvoor worden 'geholpen')? Hup, aanvulling erbij. Door het systeem met aanvullende pakketten, en vooral: met de zo specifieke pakketten, verworden de verzekeringen vanzelf meer tot een vorm van gespreide betaling dan echt een verzekering tegen onverwachte gebeurtenissen.

FBTO is hierin in principe niet anders, alleen bieden ze de keus door het hele jaar in plaats van dat de keus een keer per jaar moet worden gemaakt. Zo principieel anders is dat dus niet.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef: Zit het er in dat er dit jaar wat meer aan tandartskosten zijn? Hup, aanvulling erbij.
Hebben we de tijd achtergelaten dat acceptatie nodig was voor aanvullende verzekering? Destijds was gebruikelijk dat je eerst met saneringsverklaring tandarts op de proppen kwam.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is volgens mij alleen bij de 'zware' modules zo. Als je een aanvulling voor 'maar' een paar honderd euro wil, dan is dat vaak zonder aanvullende vragen te doen.

hethof
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2004 10:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door hethof »

vogels schreef:
kweenie schreef:
hethof schreef: Ik stel alleen aan de kaak, dat de beginselen van verzekering terzijde worden geschoven door FBTO.
Dat is voor een deel al jaren geleden door bijvoorbeeld nagenoeg alle zorgverzekeraars terzijde geschoven, met het samenstellen en aanbieden van de diverse aanvullende pakketten. Die zijn vaak zó specifiek, dat je veel van die pakketten alleen afsluit als je bijna zeker weet dat je er gebruik van gaat maken. Zeker als het gaat om enigszins 'voorspelbare' kosten.

De calculerende burgers bedenken dus in december al wat ze aan zorg verwachten nodig te hebben. Zit het er in dat er dit jaar wat meer aan tandartskosten zijn? Hup, aanvulling erbij. En dan ervoor zorgen dat je in december nog eens geweest bent en er weer helemaal klaar voor bent. Ben je zwanger of wil je zwanger worden? Hup, aanvulling erbij. Andersom, wil je niet meer zwanger worden (en daarvoor worden 'geholpen')? Hup, aanvulling erbij. Door het systeem met aanvullende pakketten, en vooral: met de zo specifieke pakketten, verworden de verzekeringen vanzelf meer tot een vorm van gespreide betaling dan echt een verzekering tegen onverwachte gebeurtenissen.

FBTO is hierin in principe niet anders, alleen bieden ze de keus door het hele jaar in plaats van dat de keus een keer per jaar moet worden gemaakt. Zo principieel anders is dat dus niet.
Precies! Dat schreef ik eerder ook al. En de premie schiet door deze calculerende burgers omhoog (naast de gebruikelijke stijging). Daarom heb ik al jaren geen aanvullende verzekering meer: ik vertik het om mee te betalen aan dergelijke figuren. Maar ze komen zichzelf nog wel eens tegen, als de premie maar steeds duurder wordt, acceptatievoorwaarden strenger worden en de pakketten uitgekleder.

Helemaal eens met jullie. Natuurlijk bestaat dit verschijnsel al langer, maar bij FBTO wordt het ook nog eens ongelijkheid binnen de eigen klantenkring. In mijn voorbeeld kan de nóg meer calculerende buger het zelfde krijgen voor 5 maandpremies, terwijl een ander daarvoor 12 maandpremie betaalt. Bij andere verzekeraars zijn die calculerende burgers er ook, maar die betalen dan net als iedereen, die voor dat pakket kiest, 12 maandpremies.

witte angora
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef: Precies! Dat schreef ik eerder ook al. En de premie schiet door deze calculerende burgers omhoog (naast de gebruikelijke stijging). Daarom heb ik al jaren geen aanvullende verzekering meer: ik vertik het om mee te betalen aan dergelijke figuren. Maar ze komen zichzelf nog wel eens tegen, als de premie maar steeds duurder wordt, acceptatievoorwaarden strenger worden en de pakketten uitgekleder.
Tegen die tijd hoop ik dat mijn spaarpotje vol genoeg zit. Dan betaal ik alles inderdaad zelf, en haal het terug via de inkomstenbelasting en een hogere huurtoeslag. Blijft er ca 1/3 van de kosten voor mezelf over. Dat kon uiteindelijk wel eens goedkoper zijn dan de AV.

witte angora
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door witte angora »

Valt dat even tegen... :(

witte angora
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie wat je bedoeld, maar er is nog niets bekend hoe het verder gaat. Wel heb ik al gezien dat in ieder geval al sinds 2003 het schrappen van de tandartskosten een wens is van bepaalde politieke partijen. Ze zijn er dus al minstens 12 jaar mee bezig.

Dus ja, dat zal inderdaad uiteindelijk wel een keertje gebeuren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt ook nog te maken met een drempel voor zorgkosten, waarboven je moet uitkomen voordat je kunt aftrekken. Als je alleen een paar honderd euro tandartskosten hebt, dan is het bedrag dat je terugkrijgt dus niet zo heel hoog.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door rattaplan »

Ik heb eind vorig jaar nog gekeken om over te stappen naar FBTO, omdat de module-structuur mij wel aansprak. Echter vond ik de berekeningen in geval je partner en kinderen hebt vreemd.
Je kunt niet individueel de modules aan en uitzetten per persoon binnen een gezinspolis. Hierdoor betaal je altijd de veel hogere premie en zijn de rest van de verzekerden ook automatisch meeverzekerd als je de module inschakel. Ofwel als voorbeeld. Man, vrouw en kinderen op 1 polis. Man heeft fysio nodig. Zet de module aan. Echter is de module dubbel zo duur omdat nu het hele gezin wordt verzekerd en niet alleen de man.
Nu kon ik ook voor elk gezinslid een aparte polis gaan afsluiten. Dit druist dan weer tegen het gezinsprincipe in om alles op 1 polis te hebben. En je moet dan gaan kiezen onder welke polis je je kinderen hangt. Die van de man of van de vrouw. Dat kan ook weer nadelige gevolgen hebben.

Misschien dat ze dit volgend jaar opgelost hebben, wie weet. Het was voor mij in ieder geval reden om niet naar FBTO over te stappen dit jaar.

mh73

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door mh73 »

hethof schreef:Helemaal eens met jullie. Natuurlijk bestaat dit verschijnsel al langer, maar bij FBTO wordt het ook nog eens ongelijkheid binnen de eigen klantenkring. In mijn voorbeeld kan de nóg meer calculerende buger het zelfde krijgen voor 5 maandpremies, terwijl een ander daarvoor 12 maandpremie betaalt. Bij andere verzekeraars zijn die calculerende burgers er ook, maar die betalen dan net als iedereen, die voor dat pakket kiest, 12 maandpremies.
Sorry, maar ik blijf kritisch. Ben je dan zelf niet een calculerende burger door überhaupt voor deze verzekering bij FBTO te kiezen? Je bent nu boos omdat het in jouw geval niet voordelig uitpakt. Met andere woorden: jouw gecalculeer heeft niet opgeleverd wat je ervan verwacht hebt.

Dat je daar niet blij mee bent, dat snap ik. Maar nogmaals, ik weet zeker dat ze zich er de vingers niet aan zullen branden om anders te handelen dan in hun voorwaarden staat. Als er tussentijds andere voorwaarden zijn gaan gelden, zullen ze hun klanten daarvan op de hoogte gesteld hebben. Logischerwijs vinden die wijzigingen plaats zo rond de tijd dat de polissen aflopen zodat je de keuze hebt om over te stappen.

witte angora
Berichten: 30933
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Je hebt ook nog te maken met een drempel voor zorgkosten, waarboven je moet uitkomen voordat je kunt aftrekken. Als je alleen een paar honderd euro tandartskosten hebt, dan is het bedrag dat je terugkrijgt dus niet zo heel hoog.
Ik heb nog wel andere kosten, kweenie...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar heb je een punt, touché.

Filijne5
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 nov 2009 15:47

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door Filijne5 »

Sinds kort heb ik de module autopech binnenland bij FBTO aangezet. :) Vandaag voor het eerst hiervan gebruik moeten maken. :cry:
Na een keurig gesprek met een zeer betrokken dame van de alarmcentrale, kwam er binnen 20 minuten een takel van Quartel. Dit keurige bedrijf kende ik al vanuit mijn vorige beroep. Ik vond deze service keurig en top ! Niet alleen de service maar ook de betrokkenheid, vriendelijkheid en in verhouding is de module scherp geprijsd! Immers, je krijgt niet alleen hulp ter plaatse, maar ze takelen je naar een garage van je eigen keuze en je mag gedurende 3 werkdagen ook nog vervangend vervoer gratis, als je voertuig een reparatie behoeft. Kortom: Ik wil toch ook even een compliment geven voor deze module van FBTO.Echt top ga zo door, dit is super.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: FBTO Modules? Een lacher

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

rattaplan schreef:.....
Je kunt niet individueel de modules aan en uitzetten per persoon binnen een gezinspolis. Hierdoor betaal je altijd de veel hogere premie en zijn de rest van de verzekerden ook automatisch meeverzekerd als je de module inschakel. Ofwel als voorbeeld. Man, vrouw en kinderen op 1 polis. Man heeft fysio nodig. Zet de module aan. Echter is de module dubbel zo duur omdat nu het hele gezin wordt verzekerd en niet alleen de man.
Nu kon ik ook voor elk gezinslid een aparte polis gaan afsluiten. Dit druist dan weer tegen het gezinsprincipe in om alles op 1 polis te hebben. En je moet dan gaan kiezen onder welke polis je je kinderen hangt. Die van de man of van de vrouw. Dat kan ook weer nadelige gevolgen hebben.

Misschien dat ze dit volgend jaar opgelost hebben, wie weet. Het was voor mij in ieder geval reden om niet naar FBTO over te stappen dit jaar.
De " polis per gezin" is een flinke winstmaker voor de zorgverzekeraar. Volgens de wet moet elke persoon zijn eigen polis hebben. Dus dit mag helemaal niet! Sommige zorgverzekeraars proberen het toch. Zoals Achmea. ( FBTO, Zilveren Kruis), en ik vermoed dat bijvoorbeeld VGZ dit ook doet.

Zorgverzekeraar de Friesland heef het anders georganiseerd. Elke gezinslid heeft zijn eigen polis en toch kunnen de kinderen profiteren van de aanvullende verzekering van hun ouders. Check dit wel, want de Friesland gaat ook onder Achmea vallen, waardoor dit kan wijzigen.

Conclusie: kijk ook eens rond bij andere zorgverzekeraars: de " gezinspolis" bestaat bij de goede verzekeraars niet meer en toch krijgen de kinderen korting.

Gesloten