LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie niet overdraagbaar? (auto versnbak en kopp.)

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Lvd2015

Garantie niet overdraagbaar? (auto versnbak en kopp.)

Ongelezen bericht door Lvd2015 »

Beste leden, op 27-06-2015 hebben mijn man en ik een auto gekocht van een particulier. De auto is voorzien van een door een bedrijf gereviseerde versnellingsbak en nieuwe koppeling welke garantie hebben tot november 2015. Hiervan hebben wij de factuur welke op naam staat van de vorige eigenaar.

Tijdens de koop alles gecontroleerd, alles werkte naar behoren en hebben de koop gesloten, met koopovereenkomst.
Tijdens de terugrit is de versnellingsbak (waarschijnlijk de koppeling) in de soep gelopen.

Vandaag hebben we contact gehad met het bedrijf wat de versnellingsbakrevisie heeft gedaan.
Het bedrijf wil in principe niks voor ons doen omdat ze verklaren dat de garantie vervalt bij verkoop van de auto?!

Nu heeft het bedrijf een voorstel gedaan om reparatie te doen tegen onderdelenprijs.
Wat ik vreemd vind want het bedrijf krijgt toch zeker minimaal een jaar fabrieksgarantie op de nieuwe onderdelen en kan deze toch onder garantie om ruilen?

Graag wil ik van jullie weten of het bedrijf in zijn recht staat? Vervalt de garantie bij overdracht van het voertuig en zijn we nu dus gewoon de 'sjaak'?

Frantic2

Re: Garantie niet overdraagbaar? (auto versnbak en kopp.)

Ongelezen bericht door Frantic2 »

waarom ga je niet terug naar de verkoper? Je weet nu dus waarom hij dat kreng kwijt wilde! Maar ook hier geldt het vragenlijstje: Prijs? ouderdom? km stand? keuring?

Als je verder niks hebt gedaan om te controleren of die auto echt in orde was, dan zou ik maar snel de aanbieding aannemen..... Alternatief is €50,00 van de sloop...

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lvd2015 schreef:Het bedrijf wil in principe niks voor ons doen omdat ze verklaren dat de garantie vervalt bij verkoop van de auto?!
Dat houdt nooit stand bij de rechter. Maar het bedrijf kan een overdracht van de garantie wel voorkomen door dit in de garantievoorwaarden op te nemen en correct te verstrekken. Maar ik denk dat de garantie niet doorverkocht is via een cessie.

Zelf kun je aanspraken maken op de wettelijke garantie bij de particulier, maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat de auto een conformiteitsgebrek had bij aflevering.

Kun je de particulier niet vragen om je te helpen richting het bedrijf?

Gitarist

Ongelezen bericht door Gitarist »

Je kunt je afvragen of dat revisie bedrijf wel zo betrouwbaar is als iets al binnen de garantieperiode in de soep loopt.
Als je het laat repareren dan zou ik een ander zoeken als ik TS was.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Zoals ik het verhaal van ts lees, is het helemaal niet duidelijk wat er precies defect is. Kan een kleinigheidje zijn, ts spreekt alleen van 'waarschijnlijk '.
Voordat duidelijk is wat er aan de hand is lijkt het me voorbarig om over garantie te beginnen.

Lvd2015

Ongelezen bericht door Lvd2015 »

Er is een deel van de versnellingsbak kapot, welk deel weet ik zo niet, maar het was in ieder geval geen 'kleinigheidje'.

Er is contact geweest met de verkoper van de auto welke niet op de hoogte gesteld is van aanvullende garantievoorwaarden door de garage.
Er zijn ook geen aanvullende garantievoorwaarden te vinden op de website, niet op de factuur en ook mondeling is er niet gesproken over vervallen van garantie bij verkoop of andere voorwaarden.

De verkoper verklaarde ook dat er nog geen 3000km met de nieuwe onderdelen gereden is, dit is aantoonbaar.
De verkoper werkt ook mee met het opzoeken van een oplossing, maar we weten gewoon niet welk recht we hebben.

Voor zover we zelf hebben kunnen vinden zit de garantie op het product en blijft die garantie ook lopen bij verkoop van het product, tenzij in verstrekte aanvullende voorwaarden is vermeld dat de garantie kan vervallen.
Welke dus niet verstrekt zijn.

Ik weet nu zelf ook niet wie ons kan helpen hiermee, iemand hier tips?

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Volgens mij is de wet er vrij helder over:

Tenzij bij de aankoop is bedongen dat de garantie enkel tussen verkoper en koper geldt, gaat die garantie gewoon over op jou o.g.v. art. 6:251 BW.
Die moet uiteraard wel duidelijk op de verkoopbon / factuur staan (verwijzing naar de verkoopvoorwaarden van het revisiebedrijf).

Ik vermoed dat ze dit wel goed op zullen gaan lossen, wordt een ander verhaal als de bak na revisie in is gebouwd door Beun de haas want onoordeelkundige montage zal wel invloed hebben op de wettelijke garantie

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lvd2015 schreef:Er is een deel van de versnellingsbak kapot, welk deel weet ik zo niet, maar het was in ieder geval geen 'kleinigheidje'.

Er is contact geweest met de verkoper van de auto welke niet op de hoogte gesteld is van aanvullende garantievoorwaarden door de garage.
Er zijn ook geen aanvullende garantievoorwaarden te vinden op de website, niet op de factuur en ook mondeling is er niet gesproken over vervallen van garantie bij verkoop of andere voorwaarden.

De verkoper verklaarde ook dat er nog geen 3000km met de nieuwe onderdelen gereden is, dit is aantoonbaar.
De verkoper werkt ook mee met het opzoeken van een oplossing, maar we weten gewoon niet welk recht we hebben.

Voor zover we zelf hebben kunnen vinden zit de garantie op het product en blijft die garantie ook lopen bij verkoop van het product, tenzij in verstrekte aanvullende voorwaarden is vermeld dat de garantie kan vervallen.
Welke dus niet verstrekt zijn.

Ik weet nu zelf ook niet wie ons kan helpen hiermee, iemand hier tips?
je hebt helemaal gelijk wat betreft je conclusie omtrend de garantie. Deze gaat gewoon over op de nieuwe eigenaar. Enkel een aankoopbewijs is voldoende. Welke naam daar op staat totaal irrelevant.
Wettelijke garantie mag niet beperkt worden door algemen voorwaarden of bedingen in het contract.
De fabrieksgarantie kan wel beperkt worden tot de eerste eigenaar. Maar aangezien hier sprake is van wettelijke garantie heb je gewoon recht op kosteloze vervanging.

Veldt01

Dat is gewoon veel te kort door de bocht. De gereviseerde bak heeft idd wettelijke garantie en zou lang mee moeten gaan. Echter bij de start wordt gewezen op het feit dat de koppeling defect is (dit heeft weer niets met de gereviseerde bak van doen).
Een koppeling (de platen in het bijzonder) is echter een slijt deel (en zelfs bij gloednieuwe auto's wordt de garantie dan beperkt) en dan is de conclusie ineens niet meer zo zwart wit, kilometers zeggen niet alles en in ken berijders die erin slagen om een setje platen in no time op te roken / te slopen,

Volgorde zou dus moeten zijn: openmaken en kijken wat er precies kapot is en pas dan een conclusie over al dan niet garantie trekken. (overigens kosten een paar platen/drukgroep weinig en is de arbeid doorgaans prijzig dus alteveel zou ik ook in dat geval nog niet klagen)

olaf79

Veldt01 schreef:Dat is gewoon veel te kort door de bocht. De gereviseerde bak heeft idd wettelijke garantie en zou lang mee moeten gaan. Echter bij de start wordt gewezen op het feit dat de koppeling defect is (dit heeft weer niets met de gereviseerde bak van doen).
Een koppeling (de platen in het bijzonder) is echter een slijt deel (en zelfs bij gloednieuwe auto's wordt de garantie dan beperkt) en dan is de conclusie ineens niet meer zo zwart wit, kilometers zeggen niet alles en in ken berijders die erin slagen om een setje platen in no time op te roken / te slopen,

Volgorde zou dus moeten zijn: openmaken en kijken wat er precies kapot is en pas dan een conclusie over al dan niet garantie trekken. (overigens kosten een paar platen/drukgroep weinig en is de arbeid doorgaans prijzig dus alteveel zou ik ook in dat geval nog niet klagen)
Nieuwe koppeling en Versnellingsbak met garantie tot november 2015. Dus gewoon garantie en tenzij er inderdaad verwijdbaar verkeerd gebruik kan worden aangetoond is er gewoon kosteloze reparatie of vervanging. Dat dit de 2e eigenaar is doet niks ter zake.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is er wel een gereviseerde geleverd?

Vele monteren wel een nieuwe koppeling en drukgroep maar de bak is meestal van schade auto van de sloop... zelfs dealers doen dit omdat revisie duurder is!

Aan vervuilde boutjes kan ik zien of het een gereviseerde is of een gereinigde sloper!
Het is los geweest of niet!

Is er door anderen aan gesleuteld, dan vervalt de garantie ook, ongeacht of de 1e of volgende eigenaar zich melde...
Vooral een universele garage denkt vaak alles te kunnen en daar gaat helaas genoeg mis op rekening van de klanten en dan snel verkopen met gereviseerde...?

Ik weet het natuurlijk niet maar het komt vaker voor helaas.
Hoe eerlijk is een particulier die van zijn probleem af wil en net die dikke rekening had vorig jaar?

olaf79

Zoeken naar uitvluchten. Dit alles is niet relevant. Er is gerepareerd en die reparatie heeft garantie. Daar doet TS nu beroep op. Garantie wordt afgewezen omdat er een andere naam op de factuur staat. Dit is geen wettelijke reden tot afwijzing.

Veldt01

Dat was al wel helder, echter iets stinkt er hier wel. Een reparatie/revisie van een behoorlijke tijd terug die precies op de eerste rit na aankoop defect gaat??? Ik geloof best in toeval maar defecten aan koppelingen gebeuren doorgaans enkel na montage (niet na 3000 km) of aan het einde van de levensduur van de platen en dat kan al na gelang de rijstijl/rijvaardigheid van de rijder tussen de heel weinig kilometers en een half autoleven.

Voorstel van de garage is niet onredelijk daar de arbeidskosten hier verreweg het grootste deel zijn. Ze hadden ook kunnen stellen dat de bewijslast voor het defect (na een half jaar gaat deze over op de eigenaar van de auto) bij de eigenaar komt te liggen (bij dit soort onderdelen heel lastig).
Overigens als met medeweten van de vorige eigenaar het vliegwiel hergebruikt is (verkeerde zuinigheid) zou ook daar het probleem nog kunnen zitten en dat valt sowieso buiten de garantie.

Ik zou de boel gewoon open laten maken en bekijken wat er nu precies aan de hand is, als het de bak niet is praten we hier enkel over een paar platen/drukgroep en dat zijn doorgaans de kosten niet.

Pimosa

Ongelezen bericht door Pimosa »

Het vervallen van garantierechten is niet ongebruikelijk. Bij bijvoorbeeld GIANT vervallen alle rechten op garantie bij doorverkoop van de fiets, dit ongeacht de gebruiksduur en of kilometers. Dit blijkt te staan in de algemene voorwaarden. Deze verwerpelijke houding van dit soort firma's zou eens goed aan de kaak gesteld moeten worden.

olaf79

Pimosa schreef:Het vervallen van garantierechten is niet ongebruikelijk. Bij bijvoorbeeld GIANT vervallen alle rechten op garantie bij doorverkoop van de fiets, dit ongeacht de gebruiksduur en of kilometers. Dit blijkt te staan in de algemene voorwaarden. Deze verwerpelijke houding van dit soort firma's zou eens goed aan de kaak gesteld moeten worden.
Fabrieksgarantie mag vervallen, mits dit duidelijk gecommuniceerd wordt. Kan Giant bewijzen dat zij de AV aan jouw ter hand heeft gesteld of doen stellen?
Wettelijke garantie vervalt nooit door wisseling van eigenaar. De garantie zit op het product.

alfatrion

Een dergelijk beding komt voor op de grijze lijst onder artikel 6:237 aanhef en onder b BW.

olaf79

alfatrion schreef:Een dergelijk beding komt voor op de grijze lijst onder artikel 6:237 aanhef en onder b BW.
Daar valt een fabrieksgarantie echter helaas niet onder. Die garantie is aanvullend op de wettelijke garantie (bijvoorbeeld als de verkoper failliet gaat, kun je toch meestal garantie claimen bij de fabrikant).
Een fabrikant mag in zijn garantievoorwaarden bedingen dat die garantie alleen van toepassing is op de eerste eigenaar. Dat neemt niet weg dat de fabrieksgarantie alleen geldt tussen koper en fabrikant. De verkoper is gewoon gehouden zich aan de wettelijke eisen te conformeren indien de fabrieksgarantie minder rechten geeft dan de wettelijke garantie.

alfatrion

olaf79 schreef:
alfatrion schreef:Een dergelijk beding komt voor op de grijze lijst onder artikel 6:237 aanhef en onder b BW.
Daar valt een fabrieksgarantie echter helaas niet onder.
art. 6:237 aanhef en onder b BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat de inhoud van de verplichtingen van de gebruiker wezenlijk beperkt ten opzichte van hetgeen de wederpartij, mede gelet op de wettelijke regels die op de overeenkomst betrekking hebben, zonder dat beding redelijkerwijs mocht verwachten.
Verkoper en koper sluiten een koop overeenkomst op grond waarvan de koper een zeker product krijgt met handelsgarantie en de verkoper een zeker bedrag. De verplichtingen van partijen zijn:
- het betalen van een geldsom;
- het leveren van een product;
- het leveren van de garantiepapieren; en
- het uitvoeren van de handelsgarantie in bepaalde gevallen.

De algemene voorwaarden, die de handelsgarantie laat vervallen bij doorverkoop, beperkt de verplichtingen van de garantiegever aanzienlijk ten opzichte van dat gene wat de koper zonder het beding mocht verwachten. Immers, de koper wordt hiermee verhinderd om aanspraak te maken op de handelsgarantie, de verplichtingen die de garantiegever is aangegaan, in het geval van doorverkoop. Een minder vergaand beding is het beperken van de handelsgarantie tot de koper. In het laatste geval kan de (eerste) koper ook na doorverkoop aanspraak maken op de handelsgarantie.

olaf79

alfatrion schreef:Verkoper en koper sluiten een koop overeenkomst op grond waarvan de koper een zeker product krijgt met handelsgarantie en de verkoper een zeker bedrag. De verplichtingen van partijen zijn:
- het betalen van een geldsom;
- het leveren van een product;
- het leveren van de garantiepapieren; en
- het uitvoeren van de handelsgarantie in bepaalde gevallen.
Maar er is geen sprake van handelsgarantie maar van fabrieksgarantie. Die fabrieksgarantie is vrijwillig omdat de fabrikant geen partij in de koop.

Pimosa

Ongelezen bericht door Pimosa »

Inderdaad olaf79, GIANT vond dat ze in het geheel geen partij waren en liet mij als tweede gebruiker van de vrijwel nieuwe, dure (€ 1800) fiets fijn zitten met een gebroken frame. Het breken van het frame bleek een bekende fabricage / ontwerpfout te zijn en bovendien was het frame ook niet meer leverbaar als reserveonderdeel........... Het bleek juridisch niet mogelijk ze ergens toe te dwingen, mijd dit soort firma's dus!

Gesloten