Pagina 1 van 1

Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 11 jul 2015 21:04
door PKZ
Afgelopen week werd ik door een medewerker van uwadresgids gebeld over plaatsing van mijn telefoonnummer op hun site. Ik zou 6 maanden terug op een telefonisch aanbod zijn ingegaan en sta daarom op hun site .

Medewerker bleef volhouden dat hij er niet om zou liegen en zei dat ik het waarschijnlijk vergeten ben.
Hij beweert een opname van die dag te hebben, kon deze nu niet afspelen.
Hij zou de gegevens opsturen en dan kon ik het zelf horen.
Ik snap niet hoe dit bestaat want ik sta zelfs niet eens in de goudengids en wil zo weinig mogelijk via internet

Hoewel ik volhou dat het een vergissing moet zijn, wordt mij gezegd dat ik er niet vanaf kan komen.
Alleen het contract een half jaar eerder stopzetten en niet verlengen is mogelijk.
Dit kan alleen door de vragen van de medewerker nu te beantwoorden, hij maakt hiervan dan een geluidsopname zodat het vast ligt.

Kort daarop, een bevestiging per post.
Maar er is geen verwijzing naar het aanmeldingsgesprek van 6 maanden geleden
In de ontvangen bevestiging staat letterlijk:
De bevestiging van uw opdracht tot PLAATSING van uw bedrijf gegevens op uwadresgids.xxx
In de brief staat ook dat de opdracht middels geluidsopname van afgelopen week is bevestigd.
Nu pas? Vreemd, aan het begin van het gesprek was de opdracht 6 mnd geleden toch al een feit?

Even op een rijtje:
Afgelopen week zet ik dus iets stop, wat ik niet gestart heb.
Door nu stop te zetten, start dit bedrijf een halfjarig contract wat op de datum van ons gesprek vorige week ingaat.
Conclusie: ik heb mij op slinkse wijze laten beetnemen.
Ik wil het hier netjes verwoorden.................... en verwijder net wat toepasselijke scheldwoorden.

Ik moet voor de komende 6 maanden € 300,- betalen, dat is niet voor niets (...eigenlijk best duur zelfs, vergelijk het eens met de gouden gids).
Ze vermelden weliswaar enkel mijn naam en nummer op hun site maar toch , heel slim, leveren ze een dienst. Dus geen fraude. En toch klopt het volgens mij niet.

Want ik heb hun dienst nooit gevraagd, dus waarom zou ik er voor betalen? Is het dan oplichting?
Op internet zie ik verhalen van mensen die precies exact hetzelfde ervaren met dit bedrijf. Okay...... ik weet genoeg......ik dacht het dus al....

Ik doe het volgende:
Betaal NIX, NADA -- Annuleer via een aangetekende brief -- Doe aangifte bij de politie

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 12 jul 2015 20:28
door Julie4444
PKZ schreef:Conclusie: ik heb mij op slinkse wijze laten beetnemen.
Ik wil het hier netjes verwoorden.................... en verwijder net wat toepasselijke scheldwoorden.

Ik moet voor de komende 6 maanden € 300,- betalen, dat is niet voor niets (...eigenlijk best duur zelfs, vergelijk het eens met de gouden gids).
Ze vermelden weliswaar enkel mijn naam en nummer op hun site maar toch , heel slim, leveren ze een dienst. Dus geen fraude. En toch klopt het volgens mij niet.

Want ik heb hun dienst nooit gevraagd, dus waarom zou ik er voor betalen? Is het dan oplichting?
Op internet zie ik verhalen van mensen die precies exact hetzelfde ervaren met dit bedrijf. Okay...... ik weet genoeg......ik dacht het dus al....

Ik doe het volgende:
Betaal NIX, NADA -- Annuleer via een aangetekende brief -- Doe aangifte bij de politie
Wat je overkomen is heet acquisitiefraude en daar kan je aangifte van doen. Uiteraard niets betalen inderdaad. Succes.

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 14 jul 2015 19:11
door PKZ
Bedankt voor je reactie Julie4444,

Politie wist eerst niet wat voor aangifte het moest worden :fraude of oplichting.
Het viel volgens de politie te Rotterdam onder oplichting, op slinkse wijze dwingen tot koop van iets waar je nooit akkoord mee bent gegaan. Politie een pluim, ze hebben het grondig opgepakt, alles staat nu duidelijk in de aangifte.
Kreeg net een e-mail van Fraudehelpdesk na mijn melding op hun website. Zij spreken inderdaad ook over acquisitiefraude. Fraudehelpdesk heeft trouwens al meerdere meldingen ontvangen over de "praktijken" van Uwadresgids.

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 15 jul 2015 12:18
door Julie4444
PKZ schreef:Bedankt voor je reactie Julie4444,

Politie wist eerst niet wat voor aangifte het moest worden :fraude of oplichting.
Het viel volgens de politie te Rotterdam onder oplichting, op slinkse wijze dwingen tot koop van iets waar je nooit akkoord mee bent gegaan. Politie een pluim, ze hebben het grondig opgepakt, alles staat nu duidelijk in de aangifte.
Kreeg net een e-mail van Fraudehelpdesk na mijn melding op hun website. Zij spreken inderdaad ook over acquisitiefraude. Fraudehelpdesk heeft trouwens al meerdere meldingen ontvangen over de "praktijken" van Uwadresgids.
Graag gedaan.
Als er meer meldingen ontvangen zijn over die lui zullen ze hopelijk snel actie ondernemen. Ondertussen geeft het jou een steuntje in de rug, want zo kunnen ze je ook niet dwingen tot betaling.

Maak je dus geen zorgen en geef ze geen cent! :)

Succes.

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 13 aug 2015 21:42
door schapekop97
Een herkenbaar verhaal!
Op 16 juli jl werd mijn vrouw gebeld door uwadresgids. Met dezelfde smoes dat ze een half jaar geleden een overeenkomst had afgesloten voor een periode van 18 maanden. Ze kon het abonnement eerder beëindigen maar dan zou ze nog wel even een bandje moeten inspreken.
Het gesprek verliep erg onduidelijk en Uwadresgids reageerde steeds geprikkelder tot agressief aan toe. Alles om mijn vrouw onder druk te zetten.
Op 18 juli ontvingen we een bevestiging van de opdracht. Vreemd want er zou sprake zijn van een wijziging.
Op 19 juli een aangetekende brief verzonden waarin duidelijk wordt gemaakt dat er wat ons betreft er geen sprake is van een overeenkomst.
23 juli reaktie van Uwadresgids: Er is wel sprake van een overeenkomst dat is bevestigd door een geluidsopname. Omdat mijn vrouw een bedrijf heeft zou dit een zakelijke overeenkomst zijn en is een opname afdoende bewijs.
3 aug: Uwadresgids stuurt ons een aanmaning
11 aug: Ik reageer met een aangetekende brief en ontken dat er sprake is van een zakelijke overeenkomst. Ik wijs Uwadresgids op de misleidende introductie tijdens het telefoongesprek. Er zou een half jaar geleden (16 jan) al een overeenkomst zijn gesloten. Ik weet dat dit niet kan en vraag naar het bewijs van dit gesprek van 16 jan 2015. In de brief geef ik aan dat voor mij de zaak gesloten is en ik uiteraard NIET zal betalen.
Vandaag ontving ik een aanmaning die ik netjes in mijn dossier heb opgeslagen.

Erg hinderlijk dit soort praktijken.
Ik heb contact gezocht met de Fraudehelpdesk.
Hun advies: In beginsel NIET betalen. Schriftelijk verweer voeren (aangetekend). Dossier bijhouden.
Uwadresgids is bekend bij Fraudehelpdesk. Meerdere ondernemers hebben over dit bureau inmiddels een melding gedaan.

Kortom, NIET betalen.

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 01 sep 2015 18:25
door pedicure70
Hallo,

Dit klink voor mij heel bekend, het zelfde is mij ook overkomen.
wat baal ik er van dat ze mij zo beet hebben genomen.
Ik heb een brief van een incasso gekregen , maar ik ga geen cent betalen.

Wat kunnen we hier nou tegen doen?

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 19 sep 2015 17:20
door schapekop97
De politiek (wetgever) is aan zet om dit soort praktijken in de kiem te smoren.
Hoewel ik verwacht dat we in ons recht staan, geeft dergelijke acquisitiefraude je wel een onrustig gevoel en is het uiterst hinderlijk. Daar zit je als kleine ondernemer niet op te wachten.

Ik denk dat wij momenteel weinig aan dit soort praktijken kunnen doen behalve elkaar goed op de hoogte houden dat dit soort praktijken gaande zijn.

Wat zou helpen is dat bv Radar hier nog eens aandacht aan zou schenken. Misschien ook een idee om de branche-organisatie om advies te vragen.
pedicure70 schreef:Hallo,

Dit klink voor mij heel bekend, het zelfde is mij ook overkomen.
wat baal ik er van dat ze mij zo beet hebben genomen.
Ik heb een brief van een incasso gekregen , maar ik ga geen cent betalen.

Wat kunnen we hier nou tegen doen?

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 19 sep 2015 18:06
door newmikey
pedicure70 schreef: Wat kunnen we hier nou tegen doen?
Ik wil niet heel erg op Captain Obvious lijken maar: nooit en te nimmer ingaan op telefonische aanbiedingen, ook niet in discussie gaan en meteen het gesprek afkappen vriendelijk zeggen "ik heb geen interesse en verbreek nu de verbinding, goedendag".

Sokken, abonnementen, verzekeringen, aanbiedingen, proefpakketten, wedstrijden, gewonnen reisjes etc. etc. ad infinitum.

We moeten met z'n allen ophouden om net te doen alsof we er niks aan kunnen doen want dat is onzin. Die bedrijfjes bestaan dankzij de 1 op de duizend die wèl aan de lijn blijven.

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 20 sep 2015 10:09
door olaf79
Denk helaas dat het er meer dan op 1 op 1000 zijn. Intimidatie is zeer effectief en maar weinigen staan sterk (genoeg) in hun schoenen om niet toe te geven.

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 07 okt 2015 21:38
door jakumaku
Het is heel frappant dat we vandaag exact hetzelfde telefoongesprek hebben gehad als de eerste schrijver. Blijkbaar kan http://uwadresgids.net er ongestraft mee doorgaan. Normaal haakt mijn man heel snel af, maar dit was echt zeer intimiderend. Er werd geïnsinueerd dat een ander contactpersoon van ons bedrijf de website toestemming had verleend. Gelukkig weten wij van elkaar dat we nooit ingaan op telefonische acquisitie, maar toch. Het bel me niet register werkt blijkbaar niet goed meer.
Is er een fraude meldpunt of iets dergelijks waar dit gemeld kan worden? Dit moet toch een keer stoppen?

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 29 jan 2016 17:46
door GMKi
Op 21/10 2015 ben ik ook gebeld door uwadresgids. Ongelofelijk dat ze door blijven gaan. De mevrouw aan de telefoon was vriendelijk en beleefd. Maar ik had er meteen een raar gevoel bij. Waarom moet er iets opgenomen worden als je iets niet wilt en waarom is het zo vaag en onduidelijk? Volgende dag meteen een brief in de bus met bevestiging en factuur van €395,-. Meteen een aangetekende brief terug gestuurd dat er geen sprake was van een overeenkomst. Gemeld bij Fraudehelpdesk en aangifte geprobeerd te doen bij politie. Politie weigerde en verwees door naar Fraudehelpdesk, maar ja daar was ik al geweest. Ik heb nu begrepen dat de politie dit niet mag weigeren. Daarna CD met opname telefoongesprek opgestuurd gekregen. Zo nog wat briefwisselingen. Telkens een andere mevrouw, het verloop daar is kennelijk groot. 4 december 2015 brief van incassobedrijf v.d. Donk, Bot & Co gekregen met verhoging vanwege incasso kosten. Weer brief terug geschreven naar uwadresgids en incassobureau. Sindsdien niets meer van ze gehoord. Ik begin ze bijna te missen. Mijn advies: blijf inhoudelijk en correct reageren, meld het, doe aangifte en betaal niets. Wees niet bang de rechter is ook niet gek en prikt daar heus wel door.

Re: Misleidend telefoongesprek met internetbedrijf: uwadresgids

Geplaatst: 30 jan 2016 11:49
door PKZ
Even een update: in juli 2015 belde uwadresgids.nl. Tot en met september 2015 ontvingen we bijna om de 2 weken een incassobrief. Hierop hebben we niet meer gereageerd omdat ze niet meer inhoudelijk reageerden op onze brieven (totaal twee) en uiteraard niet betaald. Vanaf oktober 2015 vernemen wij niets meer. Vervelend en intimiderend die lui, maar maak je niet druk. Laat je niet bang maken en betaal niet!!