Met Alzheimer niet welkom meer bij de bank
Geplaatst: 12 jul 2015 10:09
Goedemorgen,
Deze mail heb ik ook naar het Radar-team gestuurd. Dacht dat dit wel interessant zou zijn om te behandelen omdat dit een steeds vaker voorkomende situatie zal worden. Geen reactie gehad. Toch wil ik het even kwijt.
Situatie:
Mijn moeder is 86 jaar en heeft dementie.
Ik, haar enige kind, ben in 2013 door de kantonrechter benoemd tot bewindvoerder voor mijn moeder. Daarvoor deed ik al samen met mijn moeder haar financiële zaken, omdat ze niet in het bezit is van een computer. Plus, kijkend naar de toekomt, dat ik van alles op de hoogte zou zijn.
Mijn moeder had, via mijn computer, een internetrekening bij de Westland-Utrecht bank. In 2013 heb ik de bank, op eis van de kantonrechter, onmiddellijk op de hoogte gesteld van het toegekende bewindvoerderschap. Dat ging via de post met een copie van de toewijzing door de kantonrechter, een copie van het paspoort van mijn moeder en van mijn paspoort. Prima. Ontvangstbevestiging gekregen.
Inmiddels is Westland-Utrecht bij de Nationale Nederlanden gekomen. De rekeningen werden aangepast aan de NN. Ikzelf heb ook de NN als bank. Tot zover niets aan de hand.
Recentelijk kwam er een mail voor adres-controle. Het adres van mijn moeder was niet correct (zeker niet doorgegeven door de Westland-Utrechtbank), dus heb ik nogmaals mijn eigen adres opgegeven.
Moest als bewijs weer een copie opsturen van de uitspraak van de kantonrechter plus een copie van ons beider paspoort. Was blijkbaar ook niet meegekomen met de overname van Westland-Utrecht naar Nationale Nederlanden. Naar mijn adres komt de post van mijn moeder, zodat de post niet na al die jaren alsnog bij de vorige bewoner van mijn moeders huis zou komen of in de instelling waar zij verblijft.
Per omgaande komt er een mail dat de Nationale Nederlanden in haar beleid heeft dat bewindvoerders geen internetrekening mogen beheren. Alleen de persoon van de rekening zelf.
De rekening is nog 9 dagen in te zien en wordt dan opgeheven. Wegwezen
Tot mijn verbazing is de volgende dag al de rekening van mijn moeder verwijderd en het saldo teruggestort op haar tegenrekening. De NN konden niet eens behoorlijk een paar dagen wachten zoals de afspraak was. Ik heb daar uiteraard op gereageerd en er volgde een bos bloemen van de NN met excuusbrief voor mijn moeder. Zij doet al jaren haar bankzaken niet meer had uiteraard geen idee had over hoe of wat....
Ik heb daarop teruggemaild dat deze gang van zaken mij verbaast. Als bewindvoerder handel ik NAMENS mijn moeder omdat zij het niet meer kan helaas. En word ik jaarlijks gecontroleerd door de accountant plus jaarlijks moet er een totaaloverzicht van alle financiën worden overlegd aan de kantonrechter.
Tevens heb ik bij de NN zelf ook een internetrekening lopen, dus ik ben er bekend. En mijn moeder is dus gewoon cliënt, alleen kan ze de bankzaken niet meer zelf doen, maar regel ik dat. Met goedkeuring van de kantonrechter. Maar met Alzheimer word je onmiddellijk de achterdeur uitgeduwd, hand in hand met je bewindvoerder. Niet meer welkom.
Het betekent dat, zodra cliënten dementie/Alzheimer krijgen, ze niet meer meetellen als cliënt en er direct uitgeknikkerd worden. Want een bewindvoerder die namens cliënt de geldzaken wil continueren, wordt niet geaccepteerd.
De NN is niet de enige bank die dit doet. Ze zullen dat juridisch wel uitgezocht hebben voordat ze deze regel tot hun beleid maken, maar hiermee schuif je trouwe spaarders achteloos weg.
Ik vind dit een onacceptabele gang van zaken. Kan dat niet anders?
Herkent iemand dit?
Deze mail heb ik ook naar het Radar-team gestuurd. Dacht dat dit wel interessant zou zijn om te behandelen omdat dit een steeds vaker voorkomende situatie zal worden. Geen reactie gehad. Toch wil ik het even kwijt.
Situatie:
Mijn moeder is 86 jaar en heeft dementie.
Ik, haar enige kind, ben in 2013 door de kantonrechter benoemd tot bewindvoerder voor mijn moeder. Daarvoor deed ik al samen met mijn moeder haar financiële zaken, omdat ze niet in het bezit is van een computer. Plus, kijkend naar de toekomt, dat ik van alles op de hoogte zou zijn.
Mijn moeder had, via mijn computer, een internetrekening bij de Westland-Utrecht bank. In 2013 heb ik de bank, op eis van de kantonrechter, onmiddellijk op de hoogte gesteld van het toegekende bewindvoerderschap. Dat ging via de post met een copie van de toewijzing door de kantonrechter, een copie van het paspoort van mijn moeder en van mijn paspoort. Prima. Ontvangstbevestiging gekregen.
Inmiddels is Westland-Utrecht bij de Nationale Nederlanden gekomen. De rekeningen werden aangepast aan de NN. Ikzelf heb ook de NN als bank. Tot zover niets aan de hand.
Recentelijk kwam er een mail voor adres-controle. Het adres van mijn moeder was niet correct (zeker niet doorgegeven door de Westland-Utrechtbank), dus heb ik nogmaals mijn eigen adres opgegeven.
Moest als bewijs weer een copie opsturen van de uitspraak van de kantonrechter plus een copie van ons beider paspoort. Was blijkbaar ook niet meegekomen met de overname van Westland-Utrecht naar Nationale Nederlanden. Naar mijn adres komt de post van mijn moeder, zodat de post niet na al die jaren alsnog bij de vorige bewoner van mijn moeders huis zou komen of in de instelling waar zij verblijft.
Per omgaande komt er een mail dat de Nationale Nederlanden in haar beleid heeft dat bewindvoerders geen internetrekening mogen beheren. Alleen de persoon van de rekening zelf.
De rekening is nog 9 dagen in te zien en wordt dan opgeheven. Wegwezen
Tot mijn verbazing is de volgende dag al de rekening van mijn moeder verwijderd en het saldo teruggestort op haar tegenrekening. De NN konden niet eens behoorlijk een paar dagen wachten zoals de afspraak was. Ik heb daar uiteraard op gereageerd en er volgde een bos bloemen van de NN met excuusbrief voor mijn moeder. Zij doet al jaren haar bankzaken niet meer had uiteraard geen idee had over hoe of wat....
Ik heb daarop teruggemaild dat deze gang van zaken mij verbaast. Als bewindvoerder handel ik NAMENS mijn moeder omdat zij het niet meer kan helaas. En word ik jaarlijks gecontroleerd door de accountant plus jaarlijks moet er een totaaloverzicht van alle financiën worden overlegd aan de kantonrechter.
Tevens heb ik bij de NN zelf ook een internetrekening lopen, dus ik ben er bekend. En mijn moeder is dus gewoon cliënt, alleen kan ze de bankzaken niet meer zelf doen, maar regel ik dat. Met goedkeuring van de kantonrechter. Maar met Alzheimer word je onmiddellijk de achterdeur uitgeduwd, hand in hand met je bewindvoerder. Niet meer welkom.
Het betekent dat, zodra cliënten dementie/Alzheimer krijgen, ze niet meer meetellen als cliënt en er direct uitgeknikkerd worden. Want een bewindvoerder die namens cliënt de geldzaken wil continueren, wordt niet geaccepteerd.
De NN is niet de enige bank die dit doet. Ze zullen dat juridisch wel uitgezocht hebben voordat ze deze regel tot hun beleid maken, maar hiermee schuif je trouwe spaarders achteloos weg.
Ik vind dit een onacceptabele gang van zaken. Kan dat niet anders?
Herkent iemand dit?