LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EDR Creditservices

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mende

EDR Creditservices

Ongelezen bericht door mende »

Aanmaning
Ik heb ca. 2 mnd geleden een aanmaning gehad van een EDR. Ik ken dit buro niet, noch waar de aanmaning overging. Ik heb hen gebeld en het bleek dat het ging om een tandartsrekening uit december 2004 (!!!). Deze rekening had ik nooit eerder gezien omdat de factuur naar een oud adres gestuurd was waar ik in 2002 woonde. Ik heb gevraagd om de factuur op te zoeken en mij te verstrekken, het incassoburo heeft aangegeven dat dit enkele maanden kan duren. De factuur is inmiddels opgelopen van ca40 eur naar 95 eur.

Kredietwaardigheid
3 weken geleden heb ik een aanvraag gedaan voor het overstappen naar een andere telecomprovider. De keuze via vergelijkingssite Breedbandwinkel is gevallen op Fiber. Fiber heeft vervolgens een 'creditcheck' gedaan op mijn adres en naam. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de " systemen" als van hetzelfde bedriijf als het incassoburo (EDR Creditservices dus). Nu word ik afgewezen bij de telecomprovider (Fiber) omdat ik onvoldoende kredietwaardig zou zijn. (???!!!)
Overigens kan ik nu bij geen enkele telecomprovider een contract afsluiten behalve KPN of zijn gelieerde (telfort/Xs4all). Ik heb Fiber gebeld en deze geven aan dat dit hun 'proces' is.

Ik sta niet geregistreerd bij BKR of preventel en nooit betalingsachterstanden. Het " kredietcheckbedrijf / incassobedrijf EDR "zegt alleen een heranalyse te kunnen doen als ze mijn laatste loonafschriften, bankafschrift, id gegevens etc etc ontvangen en dan is het nog maar de vraag of ik van de negatieve beoordeling afkom.

Over de analyse blijven ze wazig (er wordt gekeken naar buurtgegevens, CBS gegevens en nog andere statistische gegevens), maar duidelijk is wel dat ze ook kijken naar uitstaande incasso's (van hun zelf dus). Voor inzage in mijn gegevens moet ik mijn id afgeven die zij 3 maanden moeten opslaan. ( dit is wetgeving geven ze aan).

DE VRAAG:
Kan een een incassobedrijf dat creditchecks doet je op basis van dit soort info. je een negatieve beoordeling geven, waardoor ik bijna nergens meer een contract voor telecom kan afsluiten? Welke stappen kan ik nemen?
Ik vind het belachelijk dat ik mijn privacygegevens moet afgeven en wil dit niet doen.

sacredfour

Re: EDR Creditservices

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik heb gevraagd om de factuur op te zoeken en mij te verstrekken, het incassoburo heeft aangegeven dat dit enkele maanden kan duren

Slechte zaak! De vordering is inmiddels ook verjaard. Schrijf ze dat de vordering wat jouw betreft is verjaard tenzij ze met bewijs van stuiting kunnen komen je deze niet gaat betalen.

Ik zou tegen Fiber zeggen: Jammer jullie hadden er een goede klant bij kunnen hebben.

En ja dit soort krediet checks kunnen ze doen. Of deze informatie gegeven mag worden is een andere vraag. Dit zou wel eens in strijd kunnen zijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:Ik heb gevraagd om de factuur op te zoeken en mij te verstrekken, het incassoburo heeft aangegeven dat dit enkele maanden kan duren

Slechte zaak! De vordering is inmiddels ook verjaard. Schrijf ze dat de vordering wat jouw betreft is verjaard tenzij ze met bewijs van stuiting kunnen komen je deze niet gaat betalen.

Ik zou tegen Fiber zeggen: Jammer jullie hadden er een goede klant bij kunnen hebben.

En ja dit soort krediet checks kunnen ze doen. Of deze informatie gegeven mag worden is een andere vraag. Dit zou wel eens in strijd kunnen zijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens
De gegevens die dit bureau gebruikt en verstrekt zijn openbaar toegankelijke gegevens die door iedereen kunnen worden gevonden en zijn waarschijnlijk niet in strijd met.

De Econometrist

Ongelezen bericht door De Econometrist »

puma73 schreef:De gegevens die dit bureau gebruikt en verstrekt zijn openbaar toegankelijke gegevens die door iedereen kunnen worden gevonden en zijn waarschijnlijk niet in strijd met.
Nou, 12 jaar oude onbetaalde tandartsrekeningen zijn niet zomaar voor iedereen toegankeliijk, hoor!

puma73

De Econometrist schreef:
puma73 schreef:De gegevens die dit bureau gebruikt en verstrekt zijn openbaar toegankelijke gegevens die door iedereen kunnen worden gevonden en zijn waarschijnlijk niet in strijd met.
Nou, 12 jaar oude onbetaalde tandartsrekeningen zijn niet zomaar voor iedereen toegankeliijk, hoor!
Uit de OP
Ik heb ca. 2 mnd geleden een aanmaning gehad van een EDR.
Dit behoort tot hetzelfde bedrijf, dus kan de ene afdeling gebruik maken van gegevens van de andere afdeling. De meeste gegevens zijn openbaar.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

De vordering is verjaard.

Wat betreft de credit check, daar kun je weinig aan doen. Ze mogen je weigeren als klant. Abonnement bij KPN geen optie?

trail46

Ongelezen bericht door trail46 »

Julie4444 schreef:De vordering is verjaard.
Nu is het mogelijk dat Moneyman mij op de vingers tikt (zijn/haar kennis gaat de mijne ver te boven)maar ik dacht dat een eenvoudig stuitingsbericht voldoende is om er weer 5 jaar aan toe te voegen. Dat TS dat niet ontvangen heeft vanwege een adreswijziging is niet van belang.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Stuiting kan. En relevant is hier of de adreswijziging is doorgegeven en aangekomen.

Julie4444

trail46 schreef:
Julie4444 schreef:De vordering is verjaard.
Nu is het mogelijk dat Moneyman mij op de vingers tikt (zijn/haar kennis gaat de mijne ver te boven)maar ik dacht dat een eenvoudig stuitingsbericht voldoende is om er weer 5 jaar aan toe te voegen. Dat TS dat niet ontvangen heeft vanwege een adreswijziging is niet van belang.
Goed punt. Daar had ik even niet aan gedacht. Lekker slim! :lol:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wat is de verhuis datum en tandarts behandel datum?

Als je vlak na behandeling verhuisde en dit niet doorgaf en zij naar oude voor hun bekende adres bleven sturen en niets hoorde is het niet verjaard.

maar als je tandarts erg lang wacht met rekening sturen en je verhuisde geld dit niet.
Dus tussen behandel datum en eerste rekening moet ook een redelijke termijn zitten.

Als je in januari behandeld werd en in augustus verhuisde is het overmacht en te laat...
dan is verhuis bericht sturen als je toch verhuisde en andere tandarts zocht niet echt voor de hand liggend.

Maar zij moeten wel alle bewijzen eerst leveren, zonder dit kun je eisen dat de BKR notering komt te vervallen, en na meer als 10 jaren is het ook nog maar de vraag of er wel of niet betaald is...
Via jou bank is dat lastig na zoveel tijd dus de kans dat de administratie niet klopte en er wel betaald is bestaat ook nog.

Ik zou niets betalen en zonder bewijs eisen dat ze de BKR wegens ontbrekende of traag leveren die notering weghalen tot je een redelijke kans voor zelf onderzoek of betalen hebt gehad.

Zelf zit ik met het volgende probleem, heb nu andere bank en de DSB bank, ja die rekening was daar enige betrouwbare maar nu deze niet meer bestaat kan ik betalingen tot Oktober 2009 niet meer bewijzen na ruim 6 jaren!
Naast DSB is ook Argenta verdwenen maar ook overstappers, je bent weg en om ex klanten van bestaande Postbank bekend van Off Line banklieren... ja ik ging van onbetrouwbare blauwe leeuw naar DSB en dat was beter....

Maar kan de ING ook die periode nog terug halen....
Als mijn tandarts geld nodig heeft zou hij namelijk zowel de Postbank als DSB bank periode alles nogmaals kunnen claimen wegens gebrek aan bewijs!

Ik ben sinds 2002 zelfs 2x verhuist en ook nog van tandarts gewisseld dus hoe bewijs je een claim als ze geld willen?
Ik kan het niet bewijzen of ik alles betaald heb maar overmacht .....

Als je 12 jaren nodig hebt voor jou te zoeken heb je het geld ook niet meer nodig...
Erg trage tandarts...

puma73

Het ligt duidelijk niet bij de tandarts, maar bij TS die zijn rekening niet betaald. Ik hoop voor hem dat er geen stuiting heeft plaats gevonden, anders is het gewoon betalen.

mende

@stofzuigertje: verhuisdatum was april 2004. Behandeldatum tandarts zou ik echt niet meer weten. Volgens EDR is de tandartsfactuur van december 2004. Maar die heb ik nooit gezien dus geen inzicht in.
Als de factuur terecht is heb ik er ook geen moeite mee en betaal ik die.

Wat ik wel belachelijk vind dat het incassobureau laat bepalen dat ik niet kredietwaardig ben omdat er volgens hen een niet betaalde factuur is. Dit zegt natuurlijk niets over mijn kredietwaardigheid.

Waar ik meer moeite mee is dat ik nu nergens terecht meer terecht kan voor tv/internet/ bel abbonement anders dan mijn huidige provider. Wat kan ik er aan doen om van de negatieve beoordeling af te komen? Ik sta dus niet geregistreerd bij BKR of preventel.

Julie4444

mende schreef:@stofzuigertje: verhuisdatum was april 2004. Behandeldatum tandarts zou ik echt niet meer weten. Volgens EDR is de tandartsfactuur van december 2004. Maar die heb ik nooit gezien dus geen inzicht in.
Als de factuur terecht is heb ik er ook geen moeite mee en betaal ik die.

Wat ik wel belachelijk vind dat het incassobureau laat bepalen dat ik niet kredietwaardig ben omdat er volgens hen een niet betaalde factuur is. Dit zegt natuurlijk niets over mijn kredietwaardigheid.

Waar ik meer moeite mee is dat ik nu nergens terecht meer terecht kan voor tv/internet/ bel abbonement anders dan mijn huidige provider. Wat kan ik er aan doen om van de negatieve beoordeling af te komen? Ik sta dus niet geregistreerd bij BKR of preventel.
Nou, het zegt natuurlijk wel iets over uw financieel overzicht. Als je naar de tandarts gaat weet je immers dat er betaald moet worden en is het verstandig contact tezoeken met de tandartspraktijk als de factuur uitblijft.

Maar ja, daar is nu niets meer aan te doen. Als u de rekening betaalt aan het incassobureau is er geen reden meer om uw kredietwaardigheid in twijfel te trekken. Immers zijn er dan geen onbetaalde vorderingen meer.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

mende schreef:Waar ik meer moeite mee is dat ik nu nergens terecht meer terecht kan voor tv/internet/ bel abbonement anders dan mijn huidige provider.
Kun je abbonnement niet gewoon een jaar vooruit betalen, of borg storten?
Aanbieder loopt dan geen risico meer.

Anderzijds, als je op fiber zoekt op het forum, dan kun je ook blij zijn dat er nog gesteggel over tandarts rekening is.

mende

@julie4444: ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik hou inderdaad niet van alles bij of ik ergens nog een factuur van moet ontvangen.
@16again: nee, dit is niet mogelijk bij deze bedrijven.

Ik merk dat dat de discussie zich met name richt op de rechtmatigheid van de factuur/incasso. Dit is echter niet mijn punt.

Mijn punt is dat incassobedrijven kennelijk kredietwaardigheidstoetsen kunnen uitvoeren waardoor wij als consumenten onterecht worden afgesloten van de tv/internet/telefoon. EDR geeft als optie lever je bankgegevens,ID gegevens, laatste loonafschrift aan, dan kunnen we een heranalyse doen en mogelijk dat we dan wel besluiten dat er geen negatieve beoordeling volgt (!!).Maw het betalen het is maar de vraag of het betalen van de factuur leidt tot het gewenste resultaat.

Naar mijn idee zijn BKR en later preventel (voor de telco's) de autoriteiten voor kredietwaardigheidstoetsen of zijn we in NL zover dat ieder incassobedrijf een kredietwaardigheidstoets kan uitvoeren o.b.v. 'openbare statistische gegevens aangevuld met eigen database gegevens van het incassoburo ???
Zo ja, dan lijkt me dit zeker afkeuringswaardig en moet hier wat aangedaan worden.

puma73

[quote="mende"]@julie4444: ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik hou inderdaad niet van alles bij of ik ergens nog een factuur van moet ontvangen.
@16again: nee, dit is niet mogelijk bij deze bedrijven.

Ik merk dat dat de discussie zich met name richt op de rechtmatigheid van de factuur/incasso. Dit is echter niet mijn punt.

Mijn punt is dat incassobedrijven kennelijk kredietwaardigheidstoetsen kunnen uitvoeren waardoor wij als consumenten onterecht worden afgesloten van de tv/internet/telefoon. EDR geeft als optie lever je bankgegevens,ID gegevens, laatste loonafschrift aan, dan kunnen we een heranalyse doen en mogelijk dat we dan wel besluiten dat er geen negatieve beoordeling volgt (!!).Maw het betalen het is maar de vraag of het betalen van de factuur leidt tot het gewenste resultaat.

Naar mijn idee zijn BKR en later preventel (voor de telco's) de autoriteiten voor kredietwaardigheidstoetsen of zijn we in NL zover dat ieder incassobedrijf een kredietwaardigheidstoets kan uitvoeren o.b.v. 'openbare statistische gegevens aangevuld met eigen database gegevens van het incassoburo ???
Zo ja, dan lijkt me dit zeker afkeuringswaardig en moet hier wat aangedaan worden.[/quo]

Zoals je op onderstaande link kunt zien is EDR niet alleen een incassobureau. En registratie bij BKR en preventel zijn 2 verschillende zaken. Preventel is door telecombedrijven opgezet omdat deze geen BKR registratie kunnen doen.

16again

puma73 schreef:Preventel is door telecombedrijven opgezet omdat deze geen BKR registratie kunnen doen.
Door telecom bedrijven!
Preventel is er voor om te kijken of je bij de aanvraag van een telecom abonnement, er geen sprake is van wanbetaling bij een andere telecom aanbieder. Dan mag je worden geweigerd, om "zowel klant als bedrijf te beschermen."
Tandartsen zijn niet aangesloten, dus openstaande tandarts rekening mag niet geopenbaard worden aan stichting preventel en kan geen aanleiding zijn tot weigering nieuw telecom abonnement.

puma73

16again schreef:
puma73 schreef:Preventel is door telecombedrijven opgezet omdat deze geen BKR registratie kunnen doen.
Door telecom bedrijven!
Preventel is er voor om te kijken of je bij de aanvraag van een telecom abonnement, er geen sprake is van wanbetaling bij een andere telecom aanbieder. Dan mag je worden geweigerd, om "zowel klant als bedrijf te beschermen."
Tandartsen zijn niet aangesloten, dus openstaande tandarts rekening mag niet geopenbaard worden aan stichting preventel en kan geen aanleiding zijn tot weigering nieuw telecom abonnement.
Lees mijn eerdere bijdragen, rekening kwam via EDR incasso, een tak van EDR.

Dus waarom zou men een bij de organisatie openstaande schuld niet mee mogen nemen in hun kredietwaardigheidsbeoordelingen?

16again

puma73 schreef:Lees mijn eerdere bijdragen, rekening kwam via EDR incasso, een tak van EDR.

Dus waarom zou men een bij de organisatie openstaande schuld niet mee mogen nemen in hun kredietwaardigheidsbeoordelingen?
EDR is geen preventel en EDR is geen Fiber.nl.
Lijkt mij dat EDR die persoonsgegevens simpelweg niet mag delen met die andere bedrijven op grond van wet bescherming persoonsgegevens.

puma73

16again schreef:
puma73 schreef:Lees mijn eerdere bijdragen, rekening kwam via EDR incasso, een tak van EDR.

EDR is geen preventel en EDR is geen Fiber.nl.
Lijkt mij dat EDR die persoonsgegevens simpelweg niet mag delen met die andere bedrijven op grond van wet bescherming persoonsgegevens.
EDR kan en mag gegevens van andere onderdelen van hetzelfde bedrijf gebruiken voor kredietwaardigheid. Het zijn immers gegevens binnen hetzelfde bedrijf.

Gesloten