LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag en vakantiedagen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Petraesmeralda
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2015 10:41

Ontslag en vakantiedagen

Ongelezen bericht door Petraesmeralda »

Hallo allemaal,

Ik deed een deeltijdstudie (4 dagen werken o.b.v. arbeidsovereenkomst, 1 dag HBO) maar ga het laatste jaar studie vanwege de drukte toch in voltijd afronden. Ik ben voornemens om mijn baan morgen op te zeggen - met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand - per 1 september 2015.

Ik heb nog een flink aantal vakantiedagen. Mijn verlofkaart geeft 145,5 uren aan bovenwettelijke vakantiedagen aan. Ik werk 32 uur per week: dit komt dus neer op 4,54 weken / ruim 18 dagen aan bovenwettelijk verlof.

Ik zou het liefste feitelijk stoppen met werken op vrijdag 24 augustus (dan neem ik dus nog 4 werkdagen op voordat ik uit dienst zou zijn). Maar dan houd ik nog ruim 14 dagen (meer dan 3 volle werkweken) over. Wat kan ik het beste laten doen? In overleg met mijn WG de overige uren laten uitbetalen? Of is het ook mogelijk dat ik feitelijk in dienst blijf tot 1 oktober 2015 (zonder verrichting van werk na 1 september 2015) en een maand 'extra' salaris krijg?

Groeten,
Petra

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Ontslag en vakantiedagen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dat is iets wat u met de werkgever moet bespreken. U heeft wensen maar die heeft uw werkgever ook. Samen zult u eruit moeten komen.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ontslag en vakantiedagen

Ongelezen bericht door sjohie »

Petraesmeralda schreef:Hallo allemaal,

Ik deed een deeltijdstudie (4 dagen werken o.b.v. arbeidsovereenkomst, 1 dag HBO) maar ga het laatste jaar studie vanwege de drukte toch in voltijd afronden. Ik ben voornemens om mijn baan morgen op te zeggen - met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand - per 1 september 2015.

Ik heb nog een flink aantal vakantiedagen. Mijn verlofkaart geeft 145,5 uren aan bovenwettelijke vakantiedagen aan. Ik werk 32 uur per week: dit komt dus neer op 4,54 weken / ruim 18 dagen aan bovenwettelijk verlof.

Ik zou het liefste feitelijk stoppen met werken op vrijdag 24 augustus (dan neem ik dus nog 4 werkdagen op voordat ik uit dienst zou zijn). Maar dan houd ik nog ruim 14 dagen (meer dan 3 volle werkweken) over. Wat kan ik het beste laten doen? In overleg met mijn WG de overige uren laten uitbetalen? Of is het ook mogelijk dat ik feitelijk in dienst blijf tot 1 oktober 2015 (zonder verrichting van werk na 1 september 2015) en een maand 'extra' salaris krijg?

Groeten,
Petra
Dat is een kwestie van onderhandelen met de werkgever, jij hebt recht op die dagen, maar alles verder is een kwestie van onderling afspreken. As je werkgever bijvoorbeeld vindt dat jij werkzaamheden over moet dragen etc, en dat je daarom niet vrij kan krijgen, kan het zo zijn dat ze een deel uit willen betalen. Dat zou ik dan wel doen voordat je formeel je ontslag indient.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ontslag en vakantiedagen

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik zou zeggen: steek het zo positief mogelijk in, dan houdt je er zelf het meeste aan over. Kom bijvoorbeeld direct met een plan hoe je je werkzaamheden kunt overdragen zodat er zo min mogelijk impact is op de organisatie. Dat onderhandelt het makkelijkst. Voorkom het woord "rechten" in ieder gesprek.

Zoutrantsoen
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2015 00:11

Re: Ontslag en vakantiedagen

Ongelezen bericht door Zoutrantsoen »

U kunt vragen eerder te stoppen met werken en de rest als vakantiedagen op te nemen. Dit mag de werkgever echter weigeren uit bedrijfsbelang (hij heeft uw inzet nodig of u moet een nieuwe werknemer inwerken).

Mits je niet direct ergens anders in dienst gaat is op papier in dienst blijven (maar vakantiedagen opnemen) iets voordeliger: je hebt dan immers langer recht op de arbeidskorting. De overige heffingskortingen maken geen verschil, in 1 keer uitbetalen gaat dan wel via bijzonder tarief, maar dit wordt weer rechtgetrokken in de aangifte inkomstenbelasting. Qua kosten maakt het voor de werkgever geen verschil, direct uitbetalen geeft wel een stuk minder administratieve rompslomp. Daarnaast loopt werkgever het risico dat je tijdens deze vakantiedagen ziek wordt, dan kan je de dagen terugvorderen. Het ligt dus voor de hand dat hij hier niet mee akkoord zal gaan en de dagen direct wenst uit te betalen.

Henk1967
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2015 22:57

Re: Ontslag en vakantiedagen

Ongelezen bericht door Henk1967 »

Hoe is het dan als je 104 weken ziek bent geweest en je vakantie tegoeden opvraagt,mijn baas weet van niks.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ontslag en vakantiedagen

Ongelezen bericht door kweenie »

Tijdens ziekte blijf je sinds 2012 gewoon vakantiedagen opbouwen. Het kan dan dus voorkomen dat je heel wat vakantiedagen hebt staan.

Normaliter vervallen de wettelijke vakantiedagen na een halfjaar en de bovenwettelijke (dus wat je meer krijgt dan de 20 die minimaal moeten volgens de wet) na 5 jaar, maar als je de wettelijke dagen niet hebt kúnnen opnemen, dan vervallen die ook pas na 5 jaar. Daarvan kán sprake zijn als je ziek was en daardoor geen vakantie hebt kunnen opbouwen. Maar vaak is het zo dat je óók als je ziek was, best vakantie had kunnen opnemen. Dan krijg je dus voor 2013 en 2014 alleen de bovenwettelijke dagen en voor 2015 alle vakantiedagen uitgekeerd.

stofzuigertje

Re: Ontslag en vakantiedagen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

2 zaken;

1; je moet tijdig vrije dagen en/of vakantie opgeven....

2; Ontslag moet ook tijdig.

Door eerst vrij te vragen en alles op te maken en 1 dag later ontslag vragen is het eerder weg gaan mogelijk.

Echter, je mag tijdens de vrije dagen niet bij nieuwe werkgever werken want 2 werkgevers mag niet!
Dan word het in 1x met hogere belasting tarief uitbetaald en mag je volgend jaar de teveel betaalde terug vragen op het 2015 aangifte formulier.

Gesloten