LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Ik wil het topic hierbij voorlopig laten. Aan eenieder die te maken krijgt met kosten achteraf die onlosmakelijk verbonden zijn met de reis (denk aan verplichte schoonmaakkosten of toeristenbelasting), welke niet zijn vermeldt bij het boeken van de reis, verzoek ik bij deze om hierover een klacht in te dienen bij ConsuWijzer via de volgende link (onderaan de betreffende pagina):

https://www.consuwijzer.nl/thema/reispr ... t-inpakken

De Autoriteit Consument en Markt kan de reisorganisatie hier vervolgens op aanspreken en eventueel ook boetes of andere maatregelen opleggen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door Har06 »

Nogmaals, indien de wettelijke verplichting ingevoerd is na het boeken, zou ik ook een doorberekening logisch vinden.

Extra schoonmaak kosten ben ik nog nooit tegen gekomen

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Har06 schreef:Nogmaals, indien de wettelijke verplichting ingevoerd is na het boeken, zou ik ook een doorberekening logisch vinden.

Extra schoonmaak kosten ben ik nog nooit tegen gekomen
Lees mijn eerdere posts hierover. Ten eerste was er al sinds 2012 een toeristenbelasting op de locatie waar ik naartoe ga. Deze had dus sowieso genoemd moeten worden en opgenomen moeten zijn in de reissom. Ten tweede, een wijziging van deze toeristenbelasting kan onder voorwaarden worden doorberekend aan de klant, echter volgens de voorwaarden niet gedurende de laatste 6 weken voor de reis (wat in mijn geval zo is). Ten derde, HI kan niet aantonen dat er een wijziging is opgetreden in de toeristenbelasting en wat de nieuwe regels dan zijn geworden... ofwel, ze kunnen dus ook niet aantonen wat de extra kosten zijn ten opzichte van de oude regeling.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Volgens mij wil je gewoon horen dat je gelijk hebt. Als je een reis boekt, kunnen er altijd onverwacht wat kosten bijkomen. Als het nu om honderden euro's gaat, is het wat anders. Of ben je bang dat er hiernaast nog meer extra kosten gaan komen?

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Ik wil het topic hierbij voorlopig laten. Aan eenieder die te maken krijgt met kosten achteraf die onlosmakelijk verbonden zijn met de reis (denk aan verplichte schoonmaakkosten of toeristenbelasting), welke niet zijn vermeldt bij het boeken van de reis, verzoek ik bij deze om hierover een klacht in te dienen bij ConsuWijzer via de volgende link (onderaan de betreffende pagina):

https://www.consuwijzer.nl/thema/reispr ... t-inpakken

De Autoriteit Consument en Markt kan de reisorganisatie hier vervolgens op aanspreken en eventueel ook boetes of andere maatregelen opleggen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door Har06 »

Jacky2006 schreef:Volgens mij wil je gewoon horen dat je gelijk hebt. Als je een reis boekt, kunnen er altijd onverwacht wat kosten bijkomen. Als het nu om honderden euro's gaat, is het wat anders. Of ben je bang dat er hiernaast nog meer extra kosten gaan komen?
Ts heeft ongelijk, heeft Ts de reis geannuleerd?

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Ik wil het topic hierbij voorlopig laten. Aan eenieder die te maken krijgt met kosten achteraf die onlosmakelijk verbonden zijn met de reis (denk aan verplichte schoonmaakkosten of toeristenbelasting), welke niet zijn vermeldt bij het boeken van de reis, verzoek ik bij deze om hierover een klacht in te dienen bij ConsuWijzer via de volgende link (onderaan de betreffende pagina):

https://www.consuwijzer.nl/thema/reispr ... t-inpakken

De Autoriteit Consument en Markt kan de reisorganisatie hier vervolgens op aanspreken en eventueel ook boetes of andere maatregelen opleggen.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door geengast »

Helaas heeft toeristenbelasting (meestal) niets met de reis zelf te maken. Het is een belasting die de gemeente waar u logeert heft om voorzieningen voor die toeristen te onderhouden. Het is een PERSOONLIJKE belasting die de reisorganisatie helaas niet MAG hebben (sommigen doen het toch, maar het mag niet). De belasting moet namelijk afgedragen worden over de inschrijving in het hotel/pension/camping register. Dat doet u ter plaatse en u dient ook uw identiteit te bewijzen. Daarop betaalt u PERSOONLIJK aan de hotelier/campinghouder etc. uw belasting. Dat is de regel en daar heeft eigenlijk iedereen zich aan te houden.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

geengast schreef:Helaas heeft toeristenbelasting (meestal) niets met de reis zelf te maken. Het is een belasting die de gemeente waar u logeert heft om voorzieningen voor die toeristen te onderhouden. Het is een PERSOONLIJKE belasting die de reisorganisatie helaas niet MAG hebben (sommigen doen het toch, maar het mag niet). De belasting moet namelijk afgedragen worden over de inschrijving in het hotel/pension/camping register. Dat doet u ter plaatse en u dient ook uw identiteit te bewijzen. Daarop betaalt u PERSOONLIJK aan de hotelier/campinghouder etc. uw belasting. Dat is de regel en daar heeft eigenlijk iedereen zich aan te houden.
Jou mening hierover wijkt af van wat de Autoriteit Consument & Markt/ConsuWijzer (en de ANVR) hierover zeggen. Dit is namelijk het volgende:

"Onvermijdbare kosten zijn kosten waar u niet om heen kan. Dit betekent dat kosten die standaard bij elke boeking komen, al in de prijs van het aanbod moeten zitten. Denk bijvoorbeeld aan een vast bedrag voor administratiekosten of boekingskosten, standaard toeslagen en belastingen. Maar ook de verplichte eindschoonmaak van uw vakantiehuis, een verplicht lakenpakket of toeristenbelasting. Dit zijn kosten die elke reiziger moet betalen en waarvan de hoogte vooraf al bekend is."

Let wel, dit staat los van de manier waarop de kosten voldaan moeten worden. Ik vind het prima om ter plaatse nog een deel van de kosten te betalen, als het maar ten tijde van boeking in het totaaloverzicht van de kosten is opgenomen. Doe je het op de HI manier, dan ben je bezig met misleiding en mogelijk zelfs met concurrentievervalsing en fraude. Vandaar dat ik ook een klacht heb ingedient bij ConsuWijzer/ACM.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door renewouters »

geengast schreef:Helaas heeft toeristenbelasting (meestal) niets met de reis zelf te maken. Het is een belasting die de gemeente waar u logeert heft om voorzieningen voor die toeristen te onderhouden.
Dus heeft het wel met de reis te maken....

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Har06 schreef:
Jacky2006 schreef:Volgens mij wil je gewoon horen dat je gelijk hebt. Als je een reis boekt, kunnen er altijd onverwacht wat kosten bijkomen. Als het nu om honderden euro's gaat, is het wat anders. Of ben je bang dat er hiernaast nog meer extra kosten gaan komen?
Ts heeft ongelijk, heeft Ts de reis geannuleerd?
Wat ik bedoel te zeggen is dat er nogal geprikkeld word gereageerd als mensen niet de dingen lijken te zeggen wat de TS wil horen. Dat bedoel ik te zeggen dat hij wil horen dat hij gelijk heeft. Niet dat hij per definitie ongelijk heeft, maar je kunt er boos om worden maar niks aan veranderen. Als de plaatselijke gemeente deze belasting opeens wil heffen, kunnen ze daar bij de touroperator niks aan doen.

reiziger88
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10

Re: Transparantie kosten reis - toeristenbelasting apart betalen

Ongelezen bericht door reiziger88 »

Jacky2006 schreef:
Har06 schreef:
Jacky2006 schreef:Volgens mij wil je gewoon horen dat je gelijk hebt. Als je een reis boekt, kunnen er altijd onverwacht wat kosten bijkomen. Als het nu om honderden euro's gaat, is het wat anders. Of ben je bang dat er hiernaast nog meer extra kosten gaan komen?
Ts heeft ongelijk, heeft Ts de reis geannuleerd?
Wat ik bedoel te zeggen is dat er nogal geprikkeld word gereageerd als mensen niet de dingen lijken te zeggen wat de TS wil horen. Dat bedoel ik te zeggen dat hij wil horen dat hij gelijk heeft. Niet dat hij per definitie ongelijk heeft, maar je kunt er boos om worden maar niks aan veranderen. Als de plaatselijke gemeente deze belasting opeens wil heffen, kunnen ze daar bij de touroperator niks aan doen.
Ik had meer inhoudelijke reacties verwacht, maar zoals je uit mijn laatste posts hebt kunnen opmaken is de zaak inmiddels helder. Vandaar ook de klacht ingedient bij ConsuWijzer.

Gesloten