LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Beste lezers,
ik heb een vervelend defect aan mijn auto. De motor slaat regelmatig af, bv. ook tijdens het optrekken. Volgende week gaat de auto opnieuw naar de dealer. Enkele weken geleden is hij hier ook geweest met hetzelfde probleem. De auto is toen uitgelezen; maar ze konden geen foutmelding vinden. De eerste stap was toen het brandstoffilter vervangen en hopen dat het daarmee was opgelost. Zo gedaan, maar blijkt dus niet verholpen te zijn. Mijn vraag: is er een manier om te voorkomen dat er onderdeel voor onderdeel wordt vervangen, telkens met waarschijnlijk een flinke rekening, zonder garantie dat het probleem verholpen is? Hoewel ik tevreden ben over de betreffende dealer, voelt de achterliggende perverse prikkel niet echt goed (de garage heeft in principe gewoon de incentive om zoveel mogelijk reparaties uit te voeren...).
ik heb een vervelend defect aan mijn auto. De motor slaat regelmatig af, bv. ook tijdens het optrekken. Volgende week gaat de auto opnieuw naar de dealer. Enkele weken geleden is hij hier ook geweest met hetzelfde probleem. De auto is toen uitgelezen; maar ze konden geen foutmelding vinden. De eerste stap was toen het brandstoffilter vervangen en hopen dat het daarmee was opgelost. Zo gedaan, maar blijkt dus niet verholpen te zijn. Mijn vraag: is er een manier om te voorkomen dat er onderdeel voor onderdeel wordt vervangen, telkens met waarschijnlijk een flinke rekening, zonder garantie dat het probleem verholpen is? Hoewel ik tevreden ben over de betreffende dealer, voelt de achterliggende perverse prikkel niet echt goed (de garage heeft in principe gewoon de incentive om zoveel mogelijk reparaties uit te voeren...).
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Ga eens naar een andere garage. Misschien dat zij wel in 1 keer weten wat het probleem is. Maar het kan natuurlijk altijd een bijzonder probleem zijn waarvan niemand de direct oorzaak weet. Trial&error is dan de enige oplossing.
-
- Berichten: 32329
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Is de motor wel goed afgesteld? Soms is het een kwestie van éven aan twee schroefjes draaien om de verhouding benzine/lucht te regelen, en dat is het dan... Wanneer heb je de auto voor het laatst apk laten keuren? Zijn de klachten sindsdien, of eerder/later begonnen?
Je schrijft dat ze het brandstoffilter vervangen hebben, maar wanneer heb je voor het laatst een grote/kleine beurt laten doen?
Je schrijft dat ze het brandstoffilter vervangen hebben, maar wanneer heb je voor het laatst een grote/kleine beurt laten doen?
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben zelf niet heel erg thuis in autotechniek; wat vloeistoffen bijvullen en lampjes vervangen daar blijft het wel bij.witte angora schreef:Is de motor wel goed afgesteld? Soms is het een kwestie van éven aan twee schroefjes draaien om de verhouding benzine/lucht te regelen, en dat is het dan... Wanneer heb je de auto voor het laatst apk laten keuren? Zijn de klachten sindsdien, of eerder/later begonnen?
Je schrijft dat ze het brandstoffilter vervangen hebben, maar wanneer heb je voor het laatst een grote/kleine beurt laten doen?
De auto heeft eind maart een grote onderhoudsbeurt (zoals altijd volgens schema) en APK gehad. Regulier onderhoud laat ik hier in de buurt door een universele bovag-garage uitvoeren. Problemen zijn pas ruim 2 maanden na laatste beurt ontstaan. Ik heb gekozen om hem voor dit probleem naar de dealer te brengen omdat zij wellicht beter bekend zijn met model-specifieke problemen en de auto wellicht beter kunnen uitlezen (merkspecifieke foutcodes).
Ik heb bij de dealer aangegeven dat de auto eind maart een grote beurt heeft gehad. Volgens hen kon het echter wel aan het brandstoffilter liggen, bv. doordat er een keer slechte kwaliteit diesel is getankt of de tank ver is leeggereden waardoor residu mee is gekomen.
-
- Berichten: 32329
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Dan is hij niet vanwege de apk te zuinig afgesteld. Dat bedoelde ik met die twee schroefjes. Om door de keuring te komen moet de uitstoot aan bepaalde normen voldoen, maar soms lukt dat gewoon niet met een motor. Dan wordt hij eventjes te zuinig afgesteld, auto wordt gekeurd, afgemeld, en daarna weer zo afgesteld dat hij netjes loopt.
Tenminste, dat hebben ze ooit een keer bij een auto van mij zo gedaan.
Maar als de klachten twee maanden ná de apk kwamen, is dat het waarschijnlijk niet. Alhoewel je er toch even naar kan laten kijken, is twee minuutjes werk.
Tenminste, dat hebben ze ooit een keer bij een auto van mij zo gedaan.
Maar als de klachten twee maanden ná de apk kwamen, is dat het waarschijnlijk niet. Alhoewel je er toch even naar kan laten kijken, is twee minuutjes werk.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Het zou handig zijn om meer over de auto / motor te weten (model, welke motor, bouwjaar en km stand).
Het kan van alles zijn en helaas blijft er weinig anders dan onderdeel voor onderdeel te proberen. Uiteraard wel 'logische' onderdelen (ze gaan niet je schokdempers vervangen omdat motor afslaat).
Zodoende lijkt mij brandstof filter wel een goede start in de zoektocht. Helaas blijkt nu is dat het probleem niet.
Het kan van alles zijn en helaas blijft er weinig anders dan onderdeel voor onderdeel te proberen. Uiteraard wel 'logische' onderdelen (ze gaan niet je schokdempers vervangen omdat motor afslaat).
Zodoende lijkt mij brandstof filter wel een goede start in de zoektocht. Helaas blijkt nu is dat het probleem niet.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Om wat voor auto gaat het, km-stand en bouwjaar? Motoren hebben specifieke problemen en karakteristieken.
De oorzaak kan hier in zoveel dingen zitten. Ik begrijp dat het ook gebeurt na een tijdje warm rijden? Brandstofpomp is een verdachte.
Ik zou als de staat van de auto verder goed is naar een andere garage gaan. Zelf heb ik ook een tijdje met een slecht lopende motor gezeten. De garage die de vorige forse ingreep had gedaan wist de oorzaak niet en zo kreeg ik allerlei discussies over mogelijke oorzaken en dure oplossingen. Mijn vaste garage (aan wie ik de klus sowieso beter had kunnen overlaten) stelde vervolgens vast dat de distributie niet goed op tijd stond.
De oorzaak kan hier in zoveel dingen zitten. Ik begrijp dat het ook gebeurt na een tijdje warm rijden? Brandstofpomp is een verdachte.
Ik zou als de staat van de auto verder goed is naar een andere garage gaan. Zelf heb ik ook een tijdje met een slecht lopende motor gezeten. De garage die de vorige forse ingreep had gedaan wist de oorzaak niet en zo kreeg ik allerlei discussies over mogelijke oorzaken en dure oplossingen. Mijn vaste garage (aan wie ik de klus sowieso beter had kunnen overlaten) stelde vervolgens vast dat de distributie niet goed op tijd stond.
Laatst gewijzigd door peteroo op 01 aug 2015 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Krukas-sensor na laten kijken/vervangen.reiziger88 schreef:Beste lezers,
ik heb een vervelend defect aan mijn auto. De motor slaat regelmatig af, bv. ook tijdens het optrekken. Volgende week gaat de auto opnieuw naar de dealer. Enkele weken geleden is hij hier ook geweest met hetzelfde probleem. De auto is toen uitgelezen; maar ze konden geen foutmelding vinden. De eerste stap was toen het brandstoffilter vervangen en hopen dat het daarmee was opgelost. Zo gedaan, maar blijkt dus niet verholpen te zijn. Mijn vraag: is er een manier om te voorkomen dat er onderdeel voor onderdeel wordt vervangen, telkens met waarschijnlijk een flinke rekening, zonder garantie dat het probleem verholpen is? Hoewel ik tevreden ben over de betreffende dealer, voelt de achterliggende perverse prikkel niet echt goed (de garage heeft in principe gewoon de incentive om zoveel mogelijk reparaties uit te voeren...).
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Bij sommige problemen moet je zoeken en hoop je dat het opgelost is en komen klanten helaas terug....
Gelijk alles vervangen is dan de oplossing maar of je met een daarmee hoge rekening blij moet zijn?
Dus geef een monteur een kans en soms is het zoeken naar wat het zou zijn en proberen ze eerst met vermoedelijke en niet te dure dingen op te lossen...
Gelijk alles vervangen is dan de oplossing maar of je met een daarmee hoge rekening blij moet zijn?
Dus geef een monteur een kans en soms is het zoeken naar wat het zou zijn en proberen ze eerst met vermoedelijke en niet te dure dingen op te lossen...
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Wat soms nog wel helpt is kijken op een auto forum, om te zien of het, voor jouw type auto, een bekend probleem is van meer mensen.
Maar het kan soms ook een redelijk eenvoudige oplossing hebben. Als je de auto veel voor kleine ritjes gebruikt, dan kan de motor wat 'aankeken' het wil dan wel eens werken om een tijdje flink hard te rijden ( dus misschien even naar Duitsland...) ook de boel 'schoon te branden'.
Maar het kan soms ook een redelijk eenvoudige oplossing hebben. Als je de auto veel voor kleine ritjes gebruikt, dan kan de motor wat 'aankeken' het wil dan wel eens werken om een tijdje flink hard te rijden ( dus misschien even naar Duitsland...) ook de boel 'schoon te branden'.
-
- Berichten: 32329
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Om de boel schoon te branden hoef je niet helemaal naar Duitsland. Gewoon een paar keer flink toeren maken, en dat hoge toerental eventjes iets langer vast houden dan je gewend bent.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Bedankt voor de reacties. De eerder genoemde krukassensor heb ik al vaker gelezen bij dit type probleem, dus dat kan zomaar.
Ik heb het probleem ook op een modelspecifiek forum gezet, lijkt daar niet een heel bekend of veelvoorkomend probleem te zijn.
De auto wordt veel gebruikt voor zowel lange als korte ritten. Gemiddeld 45.000 km per jaar. Ik heb een rustige rijstijl, zowel met optrekken als op de snelweg komt de auto bijna nooit boven 3000 toeren (Maar dus wel regelmatig 120 rijden op lange stukken met bijna 3000 toeren).
Betreft overigens een Ford Fiesta 1.4 tdci uit 2006 met 193.000 op de teller. Heb hem nu ruim een jaar in bezit, verder nooit defecte gehad.
Ik heb het probleem ook op een modelspecifiek forum gezet, lijkt daar niet een heel bekend of veelvoorkomend probleem te zijn.
De auto wordt veel gebruikt voor zowel lange als korte ritten. Gemiddeld 45.000 km per jaar. Ik heb een rustige rijstijl, zowel met optrekken als op de snelweg komt de auto bijna nooit boven 3000 toeren (Maar dus wel regelmatig 120 rijden op lange stukken met bijna 3000 toeren).
Betreft overigens een Ford Fiesta 1.4 tdci uit 2006 met 193.000 op de teller. Heb hem nu ruim een jaar in bezit, verder nooit defecte gehad.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Heb een Opel Corsa gehad, die precies hetzelfde euvel had. Tot 2x toe. Was in beide gevallen de krukassensor.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Turbo kan maar dan slaat de auto niet af maar wordt heel erg traag. Krukas sensor geeft een foutcode.
Doet de rest het nog wel goed? met name de snelheidsmeter? zou als eerste de verschillende relais eens checken, de elektronica van ford is niet heel best en die willen het nog weleens opgeven (half werken met vage klachten als gevolg)
Doet de rest het nog wel goed? met name de snelheidsmeter? zou als eerste de verschillende relais eens checken, de elektronica van ford is niet heel best en die willen het nog weleens opgeven (half werken met vage klachten als gevolg)
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Bedankt voor de reacties. Snelheidsmeter werkt gewoon goed. Het probleem begon in eerste instantie met kortdurend vermogensverlies (ongeveer 2 seconde). Zo reed ik bijvoorbeeld constant 100 en opeens viel het vermogen weg en zakte de snelheid terug naar 90/95, waarna de motor weer gewoon oppakte. Dit is gedurende drie weken een keer of 4 gebeurd (voor mijn gevoel vaak na een oneffenheid in de weg). De laatste drie weken is dit nog 1x gebeurd en is de motor daarnaast een keer of 5 helemaal afgeslagen. Afslaan gebeurde iedere keer bij een koude motor op lagere snelheden (opvallend vaak in een bocht of net na een drempel). Verder geen dashboardlampjes die gaan branden; alleen het acculampje bij het afslaan. Motor start vervolgens gewoon alsof er niets aan de hand is.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Morgen gaat de auto overigens naar de Ford dealer; ik ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn en of ze nu mogelijk wel een foutcode kunnen vinden. Wordt vervolgd.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Wij hebben dat kort geleden ook gehad bij onze Ford Focus
Ook diverse keren langs geweest...boordcomputer uitgelezen, etc.
Bleek een defect contact te zijn in de printplaat van de boordcomputer.
Kon gerepareerd worden of de printplaat vervangen, maar dat was stukken duurder.
totaal kosten € 500,00 incl. BTW
Ze hebben wel de vorige kosten van het uitlezen verrekend.
Ook diverse keren langs geweest...boordcomputer uitgelezen, etc.
Bleek een defect contact te zijn in de printplaat van de boordcomputer.
Kon gerepareerd worden of de printplaat vervangen, maar dat was stukken duurder.
totaal kosten € 500,00 incl. BTW
Ze hebben wel de vorige kosten van het uitlezen verrekend.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Zou de maf sensor eens laten bekijken, die kan haperen en dan kun je vergelijkbare klachten krijgen.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Schroefjes? afstellen? auto's hebben al tientallen jaren geen carburateur meer, maar de brandstof/lucht verhouding wordt geregeld door injectoren i.c.m. een computer die dit doet a.d.v. een aantal voorwaarden en sensoren.witte angora schreef:Is de motor wel goed afgesteld? Soms is het een kwestie van éven aan twee schroefjes draaien om de verhouding benzine/lucht te regelen, en dat is het dan... Wanneer heb je de auto voor het laatst apk laten keuren? Zijn de klachten sindsdien, of eerder/later begonnen?
Je schrijft dat ze het brandstoffilter vervangen hebben, maar wanneer heb je voor het laatst een grote/kleine beurt laten doen?
Er valt weinig af te stellen tegenwoordig...
Of TS moet het over een klassieker hebben.
-
- Berichten: 32329
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Dan rij ik blijkbaar in klassiekers...