In 2012 (september?) verkocht een vage kennis twee abonnementen van Euphony aan mijn moeder. Eén voor tel-tv-internet en de ander was voor mobiel. Alles was heel goedkoop (hooguit 4 tot 6 euro, ik weet het niet eens meer, voor mobiel. Man had erg mooie praatjes en probeerde mijn moeder ook nog abonnementen aan te smeren 'voor de kinderen' (ik, mijn 2 zussen en jongere broertje). Moeder is hier niet op ingegaan (gelukkig!). Als we meneer moesten geloven was alles super cheap en zouden we bij problemen gewoon hem kunnen contacteren en dan zou hij het oplossen.
Abonnement was dus afgesloten, contract getekend etc. etc. Toch bleef mijn moeder twijfelen over de provider en op het laatste moment, contract zou 12 november ingaan, hebben we 7 november 2012 telefonisch contact opgenomen om het op te zeggen. Medewerker aan de telefoon vertelde ons dat we alle gegevens op de mail moesten zetten die nodig zijn om het contract op te heffen. Zo gezegd zo gedaan.
Vervolgens kregen wij antwoord 09-12-2012:Geachte Heer/Mevrouw,
Een tijd geleden hebben wij ons aangemeld voor een abonnement bij uw provider, Euphony. Het ging hier om telefoonaansluiting, mobiel, televisie en internet. Bij nader inzien hebben wij om persoonlijke redenen besloten toch maar nog niet over te stappen. Vandaag hebben wij een brief van uw bedrijf ontvangen waarin staat dat vanaf 12 november 2012 de telefoonaansluiting wordt overgezet. Wij hebben vervolgens naar uw bedrijf gebeld om het te annuleren en ons is door een van uw medewerkers verteld een mail te sturen met alle informatie om het abonnement af te zeggen. Vandaar deze mail.
Het klantnummer is: xxxxxxxxxxxxx
Het mobiele nummer dat is ontvangen, wat ik wil afzeggen is: xxxxxxxxxxxx
Het telefoonnummer van de vaste telefoonaansluiting dat mee zou verhuizen: xxxxxxxxxxx
Hierop antwoordden wij 12-12-2012:Geachte,
Uw mobiele nummer is reeds geactiveerd en uw vaste nummer is al vrij gegeven door uw vorige provider.
Wij kunnen dit abonnement niet meer annuleren.
Vandaag de dag weten we natuurlijk meer over opzegtermijnen etc. Maar op dat moment waren we ons van geen kwaad bewust. Onze 'verkoper' had niets gezegd over een opzegtermijn oid. Wij hebben na ons laatste bericht geen bericht meer gehad van Euphony. Maar wel facturen, terwijl we misschien wel mobiel hadden ontvangen, maar de rest niet. (Van deze diensten werd overigens geen gebruik gemaakt.) Uiteindelijk werd het abonnement wel opgezegd, maar kregen we ook een factuur van totaal zo'n 12 maanden. 2 jaar achter elkaar, terwijl het al was opgezegd vóór ingang van abonnement.Beste,
Ons contract zou de 12e van november officieel ingaan. Wij gaan ervan uit dat je voor de exacte datum het abonnement kunt afzeggen en zijn het hier dus absoluut niet mee eens. Wij willen geen abonnement bij uw provider en verzoeken u om hoe dan ook het abonnement te annuleren. Op het moment hebben wij geen vaste telefoon en zijn dus ook niet bereid om facturen in de toekomst, van diensten waar wij geen gebruik van hebben gemaakt, te betalen.
De één na het andere incassobureau aan de lijn gehad en het bedrag steeg en steeg alleen maar tot uiteindelijk 205euro. Een na het andere incassobureau vertelt ons na onze uitleg dat we gewoon niet moeten betalen en dat ze erachteraan gaan. Ondertussen tig brieven en telefoontjes verder; incassobrief + dagvaarding van Webcasso. Ondertussen moeten we al 400euro betalen incl. rechtszaak.
Mijn moeder zit vanwege medische redenen in de bijstand, maar rechtsbijstand krijgt ze helaas niet, want het bedrag is te laag <500euro. Nu heeft ze dus een eigen advocaat in de hand genomen die 150euro p/u gaat kosten, een echte rib uit je lijf.