LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Action verkoopt ultrasone muggenverjagers

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
gezondheid

Action verkoopt ultrasone muggenverjagers

Ongelezen bericht door gezondheid »

De Action verkoopt een muggenverjager voor 75 eurocent. Op de verpakking staat dat het dier- en kindvriendelijk toestel is. Er staat zelfs bij dat honden geen hinder hebben van het geluid....

Het toestel werkt vanaf 20KHz tot en met 45KHz. De geluidssterkte staat er niet bij vermeld. Dit lijkt me zeer verontrustend te meer omdat mensen van middelbare leeftijd ultrasone geluiden kunnen horen. Destijds heb ik kamerleden in België aangeschreven over het gevaar van ultrasone dieren/insecten verdrijvers. In België zijn er kamervragen gesteld over ultrasone verdrijvers. Ultrasoon geluid kan klachten veroorzaken ook al is het onhoorbaar. Bij de bijsluiters van medicijnen heb je vermeldingen van bijwerkingen. Dit zou eigenlijk ook verplicht moeten worden bij consumentenproducten.

Zie:

Bron: http://www.dekamer.be/QRVA/pdf/54/54K0028.pdf

Om meer te weten te komen over de mogelijke hinder,
heeft mijn administratie een studie met vrijwilligers laten
uitvoeren (door KU Leuven, 2014). Daaruit kunnen we
besluiten dat het signaal dat het gebruikte toestel uitzendt,
hoorbaarder is dan verwacht, zelfs bij frequenties boven de
gekende hoorbaarheidsgrens van 20 kHz, en niet enkel bij
jongeren maar ook bij mensen van middelbare leeftijd.

Er bestaat geen enkele wetenschappelijk bewijs dat ultrasoon geluid muggen wegjaagt. Dit is volksverlakkerij. Het product werkt niet en de muggen zitten gewoon op het toestel. Wanneer een product niet voldoet aan de verwachting zoals hij behoort te werken, dan mag je het terug brengen naar de winkel. Ik heb Action gevraagd om een reactie. Zodra ik meer weet zal ik het jullie laten weten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door gezondheid op 09 aug 2015 01:22, 7 keer totaal gewijzigd.

sjoegel

Re: Action verkoopt ultrasone muggenverjagers

Ongelezen bericht door sjoegel »

Bedankt voor de tip. ga er maandag gelijk een paar kopen.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

werken uitstekend om die muggen weg te houden. Niks mis met ultrasoon geluid.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Mooi, die zocht ik nog voor rondom het huis.

gezondheid

De toestellen werken niet verklaard de Malaria stichting zie

http://www.malariastichting.nl/nl/nieuw ... gevaarlijk

Belangrijkste tekst:
7000 Hertz
Muggendeskundige Knols weet precies waarom zulke elektronische muggenverjagers niet kunnen werken: 'Zo'n apparaatje maakt een ultrasoon geluid, een geluid dus van een hele hoge frequentie, ongeveer 7000 Hertz, en de bedoeling is dat zo'n apparaatje mannetjesmuggen nabootst en zo vrouwtjesmuggen verjaagt. Helaas maken mannetjesmuggen een geluid van zo'n 700 Hertz, een totaal ander geluid dus, en vrouwtjesmuggen laten zich dus absoluut niet door zo'n apparaatje afschrikken.'

Prullaria
Overigens is Bart Knols niet de enige die zegt dat zulke apparaatjes niet werken. Degelijk en uitgebreid onderzoek van de Universiteit van Liverpool wees hetzelfde uit na een reeks van maar liefst tien veldstudies met diverse soorten muggen in meerdere tropische landen. Professor Paul Garner, leider van het Liverpoolse onderzoek is dan ook blij met de één-mans actie van Knols. 'Hoe sneller aan de verkoop van dit soort prullaria een einde komt, hoe beter.'

gezondheid

De KU Leuven heeft ultrasone apparaten getest op mensen. Ik ken ook mensen die vleermuizen kunnen horen. Ieder mens is uniek en het gehoor kan daarin verschillen. Het is eenvoudig te testen/te bewijzen door de geluiden aan te zetten en de ander eventueel met blinddoek op te vragen of diegene het geluid wel of niet hoort.

Er zijn ook mensen die laagfrequent geluid kunnen horen nl. 2,5% van de bevolking. Hoe het precies zit met ultrasoon geluid?

Er zijn geen absolute waardes dat een mens maximaal kan horen tot 20.000 hertz. Ik denk dat dit een gemiddelde is. Verder heb ik melding van gehad van iemand van 53 die een toon van 17.000 hertz nog kon horen. Het menselijk gehoor is onderhevig aan slijtage waarbij de hogere tonen als eerste beschadigd worden. Zij vangen alle geluiden als eerste op. Mensen die in alle rust leven en weinig lawaai horen hebben denk ik minder last van slijtage (presbyacusis).

De stelling van u dat je ultrasoon geluid niet meer hoort op middelbare leeftijd is dan ook onjuist. De KU Leuven heeft hiernaar onderzoek gedaan. Indien u het onderzoek ondeugdelijk vind, dan graag onderbouwen met wetenschappelijke tegen argumenten.

Destijds heb ik het onderzoek opgevraagd maar is tot op heden niet vrijgegeven. KU Leuven liet mij het volgende weten:
Ik heb uw bericht ontvangen via Prof. Glorieux.

Zoals u weet, hebben wij twee studies georganiseerd over de hinder van ultrasone dierenverdrijvers. Wij hebben u vorig jaar al de resultaten van het eerste onderzoek doorgestuurd. In deze studie kwam naar voren dat twee van de zeven gemeten ultrasone dierenverdrijvers de aanbevolen grenswaarden van 70 dB op een afstand van 4 meter kan overschrijden. Maar omdat het gaat om kortstondige blootstelling, verwachten we geen risico voor gehoorschade. (NB geen enkele van de door ons gemeten toestellen kan een geluidsdruk produceren van 120 dB, zoals wordt vermeld in het Japanse onderzoek). De tweede studie, uitgevoerd door de KU Leuven (met vrijwilligers, zowel jongeren 18-25jaar als mensen van middelbare leeftijd 46-58 jaar) toont dat het hoogfrequent of ultrageluid zoals dat door het gebruikte toestel werd geproduceerd, hoorbaarder is dan men zou denken volgens de theoretische hoorbaarheidsgrens (zelfs een signaal boven 20 kHz, dat "ultrasoon" is, kan door een bepaald percentage van de vrijwilligers gehoord worden). De hoorbaarheid hangt niet enkel af van de leeftijd, maar ook van persoonlijke gevoeligheid (de ene persoon heeft een beter gehoor dan de andere).

Op basis van de huidige gegevens kunnen we het op de markt brengen van ultrasone toestellen niet verbieden. Het is echter wel aangewezen om dit soort toestellen correct te installeren, en ze niet te richten naar de straat, de tuin van de buren,... of een plaats waar men zich lange tijd kan bevinden. Wij zullen de resultaten en aanbevelingen naar de (Belgische) gemeenten sturen, aangezien zij in geval van burenhinder het best geplaatst zijn om gepaste maatregelen te nemen. In België is het zo dat lokale overheden in geval van klachten opdracht geven dat het toestel wordt afgezet of weggehaald. Verder zullen wij het studierapport op onze website publiceren. Wij geven u een seintje wanneer het online staat.

We kunnen u aanbevelen om contact op te nemen met uw gemeentebestuur met de informatie die u gekregen heeft.
N.a.v. dit gegeven worden er binnenkort tweede kamer over dit onderwerp gesteld. Een bekende 2e kamerlid van de PVV is tegen deze apparaten.

tree3

Ongelezen bericht door tree3 »

Kun je daarmee ook wespen mee bestrijden met dat apparaat van de action?

puma73

gezondheid schreef:Als u mij niet wilt geloven dan niet. De link van de kamervragen vanuit België kunt u zelf vinden en onderzoeken en staan daar gewoon op vermeld. Maar daar is wel een wil voor nodig. De mens is sneller geneigd het slechte te doen dan het goede.
Wij wonen nog steeds in Nederland, met Belgische zaken hebben wij weinig te maken. Toen ik het de laatste keer controleerde was de Belgische wetgeving en dus ook uitspraken van de Belgische tweede kamer niet in Nederland rechtsgeldig.

Kom dus met sterkere bewijzen, daarmee bedoel ik reguliere websites van reguliere onderzoeksinstituten in Nederland.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

gezondheid schreef:Een bekende 2e kamerlid van de PVV is tegen deze apparaten.
Dan zullen het wel prima apparaten zijn. Het zou opvallend zijn als iemand van de PVV ineens iets zinnigs te melden had.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Mucha

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Disco muggen?

Ja, ik weet dat ik het soms vaag kon horen enkele jaren terug maar nu niet meer....
Jongeren horen het eerder, maar deze stekkers zijn zo zwak dat een lichte zoemtoon niet echt storend zal zijn voor de meeste die het nog kunnen horen.

En net als mensen, waar de meeste niets hoorde zijn er ook dove muggen die teveel geluid hebben gehad of te oud zijn, dan werkt het niet meer!
Voor je huis mug vrij te houden moet je er wel erg veel van deze monteren, en dove oude muggen, die horen net als mensen niets meer en komen gewoon op deze apparaten zitten als je ze insmeerde met honing of zo....

Het is een mini Mosquito die zo zwak is dat buren niets horen, en dat kamer lid, die maakt vermoedelijk hetzelfde geluid als dit apparaatje en zal vermoedelijk niets bereiken.

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm »

kleine sidenote;

ik ben een keer bij iemand geweest die bij z'n tuin/huis een heel vervelende piep had zitten.

bij navraag had hij een ultrasone kattenverjager in de tuin geplaatst, en volgens hem zou ik die eigenlijk niet moeten horen omdat ik ver boven de 30 ben qua leeftijd...

ik hoorde hem echter wel en werd er horendol van, dus het kan wél geluidsoverlast opleveren.
ik weet niet of deze muggenverjagers op dezelfde frequentie werken maar lijkt me niet veel te verschillen??

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm »

puma73 schreef:werken uitstekend om die muggen weg te houden. Niks mis met ultrasoon geluid.

een citronellakaarsje voor 75 ct werkt 100 maal beter. Muggen hebben een hekel aan citroen.

zo'n anti muggenapparaatje doet nagenoeg niets, het kost dan ook niet voor niets maar 75 ct.

bron?

Natuurlijke manieren om muggen te verjagen

We willen graag van muggen af, maar dan wel op een veilige manier. Zowel voor onszelf als voor onze omgeving. Daarom ging Gewoon Lekker Groen op zoek naar natuurlijke anti muggen middelen om die vervelende bloedzuigertjes te verjagen. Zo kun je muggen verjagen zonder gif en bespaar je jezelf een hoop muggenbulten:
1.Plaats horren voor ramen en deuren/hang een klamboe boven je bed: Deze eerste tip is misschien een beetje flauw, maar wel heel effectief. Door horren voor ramen en deuren te plaatsen, maak je het muggen heel moeilijk om binnen te komen en voorkom je in elk geval een hoop bulten.
2.Tea Tree Olie: Tea tree olie heeft een karakteristieke geur waar je van moet houden. Het mooie is dat muggen er in elk geval niet van houden. Door jezelf in te smeren met tea tree olie komen muggen niet bij je in de buurt.
3.Kattenkruid: Jep, je leest het goed… kattenkruid. Verslavend voor katten, maar verschrikkelijk voor muggen. Uit dit onderzoek blijkt dat de essentiële oliën in kattenkruid muggen verjagen. Ze houden er niet van. Dus zet kattenkruidplantjes voor het raam. Als de plantjes uitgebloeid zijn, dan droog je de bloemen en geef je het aan je katten.
4.Citronella olie: Ouderwets, maar effectief. Je kunt een paar druppels citronella olie op je huid aanbrengen (gebruik dan wel een essentiële olie van goede kwaliteit), maar je kunt ook wat druppels vermengd met water in een geurbrander doen. Door de warmte verspreidt de geur zich door de ruimte en helpt muggen verjagen.
5.Knoflook: Knoflook is gezond én het verjaagt muggen. Twee vliegen in één klap (pun intended). De sterke, penetrante lucht van knoflook houdt muggen op een afstand. Lekker veel van eten dus.
6.Lavendel: Lavendelstruiken laten de tuin heerlijk geuren en bestrijden muggen. Plant lavendelstruiken in de tuin, breng gedroogde lavendel in huis aan of smeer wat lavendelolie op je huid.
7.Biologische anti muggen middelen: Er zijn genoeg biologische anti muggen middelen op de markt, zonder schadelijke stoffen. Een aantal voorbeelden zijn: ◦Incognito 100% natuurlijke insectenspray*: Deze spray is volledig natuurlijk en maakt je onzichtbaar voor muggen en andere insecten;
◦Bugs Away Balm*: Deze anti muggen balsem is dierproefvrij en is alleen voorzien van natuurlijke ingrediënten;
◦Solvia BugSafe Roll on Skin oil*: De citrusgeur van deze dry oil roll-on werkt ook preventief en de combinatie van plantaardige en essentiële oliën verzacht direct de pijn na beten van muggen, wespen, bijen, mieren of andere insecten.

8.Maak je eigen biologische anti muggen creme: Het voordeel van je eigen anti muggen creme maken, is dat je zelf bepaald wat je er in doet. Zo weet je zeker dat het geen schadelijke stoffen bevat.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 aug 2015 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende opmerking verwijderd

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

jerwarm schreef:Er zijn genoeg biologische anti muggen middelen op de markt, zonder schadelijke stoffen.
Sinds wanneer hebben biologische middelen plotsklaps geen schadelijke stoffen?

Mucha

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er wordt ook helemaal niet beweerd dat iets biologisch is en DUS zonder schadelijke stoffen is. Er wordt alleen gezegd dat er óók biologische middelen zijn zonder schadelijke stoffen. Dat staat los van het feit dat er ongetwijfeld ook biologische middelen zijn mét schadelijke stoffen.

gezondheid

puma73 schreef:
gezondheid schreef:Als u mij niet wilt geloven dan niet. De link van de kamervragen vanuit België kunt u zelf vinden en onderzoeken en staan daar gewoon op vermeld. Maar daar is wel een wil voor nodig. De mens is sneller geneigd het slechte te doen dan het goede.
Wij wonen nog steeds in Nederland, met Belgische zaken hebben wij weinig te maken. Toen ik het de laatste keer controleerde was de Belgische wetgeving en dus ook uitspraken van de Belgische tweede kamer niet in Nederland rechtsgeldig.

Kom dus met sterkere bewijzen, daarmee bedoel ik reguliere websites van reguliere onderzoeksinstituten in Nederland.
Dus volgens u zou het onderzoek dat in België gedaan is niet gelden voor Nederland? Als men dus exact hetzelfde onderzoek doet op Nederlands grondgebied dan geldt het wel? In Nederland heeft een Nederlandse audioloog onderzoek gedaan naar deze toestellen. Het volledige artikel dat in het Milieu Magazine heeft gestaan kunt u eventueel opvragen via pb.

www.geluidnieuws.nl/2015/april2015/ultra.html

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

puma73 schreef: Kom dus met sterkere bewijzen, daarmee bedoel ik reguliere websites van reguliere onderzoeksinstituten in Nederland.
Dat lijkt me ook weer overdreven. Binnen de EU hebben we voor producten sowieso typegoedkeuring die in alle landen geldt. En waarom denk je dat Nederlandse onderzoeksinstituten beter zijn dan die in andere landen?

puma73

renewouters schreef:
puma73 schreef: Kom dus met sterkere bewijzen, daarmee bedoel ik reguliere websites van reguliere onderzoeksinstituten in Nederland.
Dat lijkt me ook weer overdreven. Binnen de EU hebben we voor producten sowieso typegoedkeuring die in alle landen geldt. En waarom denk je dat Nederlandse onderzoeksinstituten beter zijn dan die in andere landen?
TS heeft om onverklaarbare redenen altijd links naar onderzoeken uit België. We wonen nog steeds in Nederland, dus of wetenschappelijk onderzoeken uit Nederland of Europese richtlijnen. Niet gaan lopen schermen met allerlei onderzoeken uit België.

Gesloten