LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Vandaag ontving ik een bericht van NLE (Nederlandse Energie Maatschappij) dat zij hun voorwaarden hebben aangepast.
In januari heb ik een jaarcontract afgesloten bij NLE voor gas en elektra, met een korting van 100 euro bij de eerste jaarafrekening. Nu heeft NLE mij gemeld dat de voorwaarden zijn aangepast. Zij gaan van termijnbetaling in de maand van levering, naar termijnbetaling in de maand voor levering. NLE gaat in september bij mij het bedrag van twee termijnen innnen. NLE geeft mijn de mogelijkheid om binnen 30 dagen mijn contract zonder boete te beëindigen.
Na vraag bij NLE over deze wijziging leert mij dat het naar voren halen van de termijn betaling ook geleidelijk mag, waarbij de betaling gespreid wordt over 3 à 4 termijnen. Als ik nu overstap naar een andere leverancier betaal ik geen boete, maar loop wel mijn kortingspremie (€ 100,00) mis.
Mijn vragen:
Hebben anderen hier ervaring mee?
Kan ik bij nu overstappen naar een andere leverancier, toch mijn kortingspremie (Kom erbij-bonus) opeisen?
In januari heb ik een jaarcontract afgesloten bij NLE voor gas en elektra, met een korting van 100 euro bij de eerste jaarafrekening. Nu heeft NLE mij gemeld dat de voorwaarden zijn aangepast. Zij gaan van termijnbetaling in de maand van levering, naar termijnbetaling in de maand voor levering. NLE gaat in september bij mij het bedrag van twee termijnen innnen. NLE geeft mijn de mogelijkheid om binnen 30 dagen mijn contract zonder boete te beëindigen.
Na vraag bij NLE over deze wijziging leert mij dat het naar voren halen van de termijn betaling ook geleidelijk mag, waarbij de betaling gespreid wordt over 3 à 4 termijnen. Als ik nu overstap naar een andere leverancier betaal ik geen boete, maar loop wel mijn kortingspremie (€ 100,00) mis.
Mijn vragen:
Hebben anderen hier ervaring mee?
Kan ik bij nu overstappen naar een andere leverancier, toch mijn kortingspremie (Kom erbij-bonus) opeisen?
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
De reden dat NLE je nu vooraf in plaats van achteraf laat betalen is door het grote aantal wanbetalers.
Je betaalt dus niets extra, alleen voor 1 maand achteraf en dan gelijk voor de maand erna. Lijkt me niets mis mee... Het is zelfs heel logisch, en anders mag je de wanbetalers de schuld geven.
Als je verandert van leverancier verlies je de korting, en nee, die kan je lijkt me niet eisen, want die krijg je alleen als je je aan de contractperiode houdt. Maar hoezo wil je overstappen? Je betaalt niets extra, alleen maar eerder.
Dus wat is dan verder precies je vraag?
Je betaalt dus niets extra, alleen voor 1 maand achteraf en dan gelijk voor de maand erna. Lijkt me niets mis mee... Het is zelfs heel logisch, en anders mag je de wanbetalers de schuld geven.
Als je verandert van leverancier verlies je de korting, en nee, die kan je lijkt me niet eisen, want die krijg je alleen als je je aan de contractperiode houdt. Maar hoezo wil je overstappen? Je betaalt niets extra, alleen maar eerder.
Dus wat is dan verder precies je vraag?
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Dat van dat grote aantal wanbetalers lijkt me gewoon een slecht excuus van de NLE.
Als het ze een probleem met wanbetalers hebben, moeten ze dat met de wanbetalers oplossen en niet hun problemen bij de betalende klanten neerleggen.
Dan krijg je trouwens nog meer wanbetalers in de vorm van mensen die de rekening nu al nauwelijks kunnen betalen.
Als het ze een probleem met wanbetalers hebben, moeten ze dat met de wanbetalers oplossen en niet hun problemen bij de betalende klanten neerleggen.
Dan krijg je trouwens nog meer wanbetalers in de vorm van mensen die de rekening nu al nauwelijks kunnen betalen.
-
- Berichten: 32327
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Het was al wachten op een dergelijk topic. Deze informatie stond gisteren al op teletekst.Kuurstra schreef:Vandaag ontving ik een bericht van NLE (Nederlandse Energie Maatschappij) dat zij hun voorwaarden hebben aangepast.
In januari heb ik een jaarcontract afgesloten bij NLE voor gas en elektra, met een korting van 100 euro bij de eerste jaarafrekening. Nu heeft NLE mij gemeld dat de voorwaarden zijn aangepast. Zij gaan van termijnbetaling in de maand van levering, naar termijnbetaling in de maand voor levering. NLE gaat in september bij mij het bedrag van twee termijnen innnen. NLE geeft mijn de mogelijkheid om binnen 30 dagen mijn contract zonder boete te beëindigen.
Na vraag bij NLE over deze wijziging leert mij dat het naar voren halen van de termijn betaling ook geleidelijk mag, waarbij de betaling gespreid wordt over 3 à 4 termijnen. Als ik nu overstap naar een andere leverancier betaal ik geen boete, maar loop wel mijn kortingspremie (€ 100,00) mis.
Mijn vragen:
Hebben anderen hier ervaring mee?
Kan ik bij nu overstappen naar een andere leverancier, toch mijn kortingspremie (Kom erbij-bonus) opeisen?
Inderdaad, wat Julie ook al schreef: het is vanwege het hoge aantal wanbetalers. Het is de betalingsmoraal van de klant waardoor NLE zich genoodzaakt voelt tot deze maatregel. Vervelend, en vooral de wanbetalers zullen in de problemen komen, immers, als ze één maand al niet konden/wilden betalen, gaat twee maanden helemaal een probleem worden. Maar - het is toch echt een kwestie van: U doet (niet wat u moet doen), en Wij reageren daarop. Dat kun je het bedrijf niet kwalijk nemen.
Als je om deze reden het contract kunt ontbinden zonder boete is dat gunstig. Je zou eens bij een energievergelijker kunnen kijken of je niet veel goedkoper uit kunt zijn. Maar de contractuele premie, voor als je een jaar (dus 12 maanden) bij hun blijft, zul je inderdaad niet krijgen als je korter dan die 12 maanden klant blijft. Dat is niet zo moeilijk denk ik.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Het is tegenwoordig heel normaal om vooraf te betalen, de maand achteraf bestaat bijna niet meer. Op enig moment zal iedereen gewoon de maand vooraf betalen. De mensen krijgen de gelegenheid om een betalingsregeling te maken dus dat wanbetalen zal wel meevallen.ruud_a schreef:Dat van dat grote aantal wanbetalers lijkt me gewoon een slecht excuus van de NLE.
Als het ze een probleem met wanbetalers hebben, moeten ze dat met de wanbetalers oplossen en niet hun problemen bij de betalende klanten neerleggen.
Dan krijg je trouwens nog meer wanbetalers in de vorm van mensen die de rekening nu al nauwelijks kunnen betalen.
Ik denk dat NLE de verkeerde redenen gebruikt om over te gaan op maand vooraf.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Begrijpelijk dat u het vervelend vindt, maar u kunt deze extra termijn ook in delen betalen. U bent echt niet meer geld kwijt, alleen iets eerder. Gewoon uw contract uitzitten, daarna opnieuw bekijken of het elders goedkoper kan.
-
- Berichten: 32327
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Of ze hopen dat de wanbetalers, die nu met een extra maand achterstand worden geconfronteerd, massaal naar een andere leverancier rennen. Zijn ze er mooi van af, en de concullega zit er mee.puma73 schreef:
Ik denk dat NLE de verkeerde redenen gebruikt om over te gaan op maand vooraf.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
En daarvoor is dus een betalingsregeling. Ik vind helemaal niets mis met vooruitbetalen. Je betaalt geen cent meer en de maatschappij kan zo beter wanbetalers aanpakken door hen gewoon niet te leveren als er niet tijdig betaald wordt, wat misschien(?) de totaalkosten voor andere klanten omlaag kan brengen.ruud_a schreef:Dat van dat grote aantal wanbetalers lijkt me gewoon een slecht excuus van de NLE.
Als het ze een probleem met wanbetalers hebben, moeten ze dat met de wanbetalers oplossen en niet hun problemen bij de betalende klanten neerleggen.
Dan krijg je trouwens nog meer wanbetalers in de vorm van mensen die de rekening nu al nauwelijks kunnen betalen.
Maar goed, of dat de feitelijke reden is kunnen we over blijven bakkeleien. Klinkt mij prima logisch in de oren. Punt is dat ze klanten tegemoetkomen met het aanbod van een regeling en verder de prijzen gelijk houden. Vooruitbetalen is gewoon normaal en daar hoeft men niet zo'n probleem van te maken.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Julie4444 schreef:En daarvoor is dus een betalingsregeling. Ik vind helemaal niets mis met vooruitbetalen. Je betaalt geen cent meer en de maatschappij kan zo beter wanbetalers aanpakken door hen gewoon niet te leveren als er niet tijdig betaald wordt, wat misschien(?) de totaalkosten voor andere klanten omlaag kan brengen.ruud_a schreef:Dat van dat grote aantal wanbetalers lijkt me gewoon een slecht excuus van de NLE.
Als het ze een probleem met wanbetalers hebben, moeten ze dat met de wanbetalers oplossen en niet hun problemen bij de betalende klanten neerleggen.
Dan krijg je trouwens nog meer wanbetalers in de vorm van mensen die de rekening nu al nauwelijks kunnen betalen.
Maar goed, of dat de feitelijke reden is kunnen we over blijven bakkeleien. Klinkt mij prima logisch in de oren. Punt is dat ze klanten tegemoetkomen met het aanbod van een regeling en verder de prijzen gelijk houden. Vooruitbetalen is gewoon normaal en daar hoeft men niet zo'n probleem van te maken.
Hhmmm salaris / inkomen krijg je anders ook niet van te voren ! Moet je eerst voor werken of hebben gewerkt.
Dus zo normaal is dit helemaal niet hoor. En er zullen zat mensen hierdoor wel in de problemen gaan komen.
Vindt nogal kortzichtig van NLE om dan maar met deze "oplossing" te komen. Dan schort er toch meer aan het incasso gebeuren van NLE. Lekker makkelijk om dan maar op de "goede" betaler af te wimpelen.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Sorry ik heb nog niet alle reacties gelezen, maar heb toch de behoefte om te reageren.
Ik ben, volgens NLE, een keurige betaler. En ik heb niet om deze aanpassing gevraagd, maar men brengt mij nu wel in problemen. Had andere betalingen gepland voor september. Dus moet nu extra roodstaan. NLE bied me wel de mogelijkheid om gespreid te betalen, maar dan moet ik voor de rest van de contracttermijn een hoge termijn bedrag betalen. Daarvan krijg ik mogelijk met de jaarafrekening wel een deel terug, maar dat helpt me nu niet.
Zo ik al schreef ik heb hier niet om gevraagd en als ik dan de betaling niet kan doen en ik genoodzaakt ben om over te stappen, wordt me die beloofde korting onthouden. Het afgelopen jaar heb ik andere aanbiedingen afgehouden omdat ik niet aan contractbreuk wilde doen en vervolgens een boete te betalen (wat de andere aanbieders vaak wel willen over nemen) en mijn korting mislopen. Dus door wijzigen van beleid door NLE ben ik nu de dupe.
Ik ben, volgens NLE, een keurige betaler. En ik heb niet om deze aanpassing gevraagd, maar men brengt mij nu wel in problemen. Had andere betalingen gepland voor september. Dus moet nu extra roodstaan. NLE bied me wel de mogelijkheid om gespreid te betalen, maar dan moet ik voor de rest van de contracttermijn een hoge termijn bedrag betalen. Daarvan krijg ik mogelijk met de jaarafrekening wel een deel terug, maar dat helpt me nu niet.
Zo ik al schreef ik heb hier niet om gevraagd en als ik dan de betaling niet kan doen en ik genoodzaakt ben om over te stappen, wordt me die beloofde korting onthouden. Het afgelopen jaar heb ik andere aanbiedingen afgehouden omdat ik niet aan contractbreuk wilde doen en vervolgens een boete te betalen (wat de andere aanbieders vaak wel willen over nemen) en mijn korting mislopen. Dus door wijzigen van beleid door NLE ben ik nu de dupe.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
En die willen de wanbetalers ook niet, die gaan dikke borg rekenen.witte angora schreef:Of ze hopen dat de wanbetalers, die nu met een extra maand achterstand worden geconfronteerd, massaal naar een andere leverancier rennen. Zijn ze er mooi van af, en de concullega zit er mee.puma73 schreef:
Ik denk dat NLE de verkeerde redenen gebruikt om over te gaan op maand vooraf.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Tja, dat is vervelend, maar daar kan je de wanbetalers dankbaar voor zijn. De goeden zullen nou eenmaal moeten leiden onder de kwaden, helaas.Kuurstra schreef:Sorry ik heb nog niet alle reacties gelezen, maar heb toch de behoefte om te reageren.
Ik ben, volgens NLE, een keurige betaler. En ik heb niet om deze aanpassing gevraagd, maar men brengt mij nu wel in problemen. Had andere betalingen gepland voor september. Dus moet nu extra roodstaan. NLE bied me wel de mogelijkheid om gespreid te betalen, maar dan moet ik voor de rest van de contracttermijn een hoge termijn bedrag betalen. Daarvan krijg ik mogelijk met de jaarafrekening wel een deel terug, maar dat helpt me nu niet.
Zo ik al schreef ik heb hier niet om gevraagd en als ik dan de betaling niet kan doen en ik genoodzaakt ben om over te stappen, wordt me die beloofde korting onthouden. Het afgelopen jaar heb ik andere aanbiedingen afgehouden omdat ik niet aan contractbreuk wilde doen en vervolgens een boete te betalen (wat de andere aanbieders vaak wel willen over nemen) en mijn korting mislopen. Dus door wijzigen van beleid door NLE ben ik nu de dupe.
Het is wel echt zeker heel erg aan te raden iedere maand een beetje opzij te zetten om dit soort tegenslagen op te vangen. Zo ook als je koelkast ineens kapot gaat of je een nieuwe wasmachine nodig hebt. Het is misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar het is niet anders.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Ze wimpelen helemaal niets af op de goede betaler. Integendeel: nu moeten de andere klanten de kosten van wanbetalers ophoesten in de vorm van een hogere prijs. Dat is in winkels niet anders, waar de kosten van diefstal gewoon doorberekend worden aan de klant.Teunbosseman schreef:Hhmmm salaris / inkomen krijg je anders ook niet van te voren ! Moet je eerst voor werken of hebben gewerkt.
Dus zo normaal is dit helemaal niet hoor. En er zullen zat mensen hierdoor wel in de problemen gaan komen.
Vindt nogal kortzichtig van NLE om dan maar met deze "oplossing" te komen. Dan schort er toch meer aan het incasso gebeuren van NLE. Lekker makkelijk om dan maar op de "goede" betaler af te wimpelen.
Overigens betaal ik mijn huur vooraf, net als heel Nederland. Ik betaal mijn autoverzekering vooruit en mijn ziektekostenverzekering ook. Energie betaal je ook in de vorm van "voorschotten" die pas op het eind verrekend worden. En weleens van prepaid beltegoed gehoord?
Maakt verder ook niet uit. Het is nou eenmaal zo en daar zullen NLE klanten het mee moeten doen. Klagen heeft geen nut, want ik geloof dat wat ze als reden opgeven waar is. Als er immers geen probleem was met wanbetalers zouden ze dit niet zo doen, lijkt me, en we hebben hier wel vaker gezien dat het betalingsgedrag van sommige medelanders nogal ruk en immoreel is.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Nou ja, wat @teunbosseman schrijft is ook waar: salaris krijg je na "gedane arbeid", maar voor de rest: volgens mij betaald iedereen vooraf. (Behalve een telefoonrekening en nog wat zaken). En de TS zou, net zoals iedereen eigenlijk, toch een buffertje moeten hebben. Rood staan kost inderdaad veel geld, lijkt me.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
NLE heeft het aan zichzelf te danken. Middels volkse reclames met o.a Natasja Froger richtte men zich op de onderkant van de markt. Mensen die het vaak al niet breed hebben. In verhouding veel wanbetalers dus. Tja. Daar komen ze nu achter.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Er bestaan zelfs prepaid energiemeters, zowel voor gas als elektra.Julie4444 schreef:Ze wimpelen helemaal niets af op de goede betaler. Integendeel: nu moeten de andere klanten de kosten van wanbetalers ophoesten in de vorm van een hogere prijs. Dat is in winkels niet anders, waar de kosten van diefstal gewoon doorberekend worden aan de klant.Teunbosseman schreef:Hhmmm salaris / inkomen krijg je anders ook niet van te voren ! Moet je eerst voor werken of hebben gewerkt.
Dus zo normaal is dit helemaal niet hoor. En er zullen zat mensen hierdoor wel in de problemen gaan komen.
Vindt nogal kortzichtig van NLE om dan maar met deze "oplossing" te komen. Dan schort er toch meer aan het incasso gebeuren van NLE. Lekker makkelijk om dan maar op de "goede" betaler af te wimpelen.
Overigens betaal ik mijn huur vooraf, net als heel Nederland. Ik betaal mijn autoverzekering vooruit en mijn ziektekostenverzekering ook. Energie betaal je ook in de vorm van "voorschotten" die pas op het eind verrekend worden. En weleens van prepaid beltegoed gehoord?
Maakt verder ook niet uit. Het is nou eenmaal zo en daar zullen NLE klanten het mee moeten doen. Klagen heeft geen nut, want ik geloof dat wat ze als reden opgeven waar is. Als er immers geen probleem was met wanbetalers zouden ze dit niet zo doen, lijkt me, en we hebben hier wel vaker gezien dat het betalingsgedrag van sommige medelanders nogal ruk en immoreel is.
-
- Berichten: 32327
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
En vroeger, heel vroeger, moest je een muntje in de meter gooien, als je gas wilde. Kolen kocht je ook niet op afbetaling volgens mij.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Laatst gewijzigd door tenormin op 12 aug 2015 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Tegenwoordig kun je net als een mobiele telefoon prepaid energie verbruiken. Er is zelfs een energiemaatschappij die prepaid aanbied. Google maar eens op prepaid energiemaatschappij.witte angora schreef:En vroeger, heel vroeger, moest je een muntje in de meter gooien, als je gas wilde. Kolen kocht je ook niet op afbetaling volgens mij.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Innen van twee termijnen in 1 maand door NLE
Nou puma , ik heb even gegoogled , lijkt me ook niet handig en een maandelijks gedoe.
Zomers weer anders dan in de winter etc etc.
Veel zaken betaal je vooruit, maakt op zich niet zoveel uit natuurlijk , het wordt met de jaarnota weer verrekend, wel vervelend voor TS dat ie nu met extra kosten zit die niet gepland waren, gelukkig kan het betaald worden dmv een betaalafspraak. Maar evengoed... het wordt je dus wel weer even " door de strot " geduwd en helaas maar waar , niet iedereen heeft een buffertje.
Zomers weer anders dan in de winter etc etc.
Veel zaken betaal je vooruit, maakt op zich niet zoveel uit natuurlijk , het wordt met de jaarnota weer verrekend, wel vervelend voor TS dat ie nu met extra kosten zit die niet gepland waren, gelukkig kan het betaald worden dmv een betaalafspraak. Maar evengoed... het wordt je dus wel weer even " door de strot " geduwd en helaas maar waar , niet iedereen heeft een buffertje.