LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proefplaatsing van 2 weken

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Renage
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2015 14:24

Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Renage »

Onlangs heb ik 2 hele leuke gesprekken gehad bij een bedrijf waar ik voor een jaar op projectbasis aan de slag zou kunnen gaan. Ik ben de enige kandidaat die ze gesproken hebben en dit vinden ze een beetje eng. Begrijpelijk. Ze zijn heel positief over de gesprekken en over mijn referentie. Maar de recruiter heeft mij wel geïnformeerd dat zij eerst een proefplaatsing van 2 weken met mij aan willen gaan voordat ze een definitief besluit gaan nemen. Inmiddels heb ik ook nog vernomen dat ze nog een 2e kandidaat graag willen spreken en ondertussen zit ik mijzelf helemaal gek te maken over waarom ze in godsnaam een proefplaatsing (onbetaald) willen aan gaan ipv de normale proeftijd van 1 maand bij een contract (betaald). Ik ben heel erg bang dat zij nog gewoon verder gaan zoeken naar andere kandidaten, mij dan aan de kant zullen zetten en dat ik dan 2 weken voor nop daar keihard mijn best heb lopen doen. Ik heb bovendien nog andere gesprekken lopen en die wil ik absoluut ook niet aan de kant schuiven als ik geen zekerheid krijg.

Ik heb me door het UWV verder laten informeren dat ik behoud van mijn WW kan aanvragen bij een dergelijke proefplaatsing. Maar dit biedt natuurlijk geen enkele garantie als het bedrijf eigenlijk gewoon nog even extra tijd wil om meer kandidaten te kunnen spreken en ondertussen even kan profiteren van zo'n goedkope werkkracht. Welke voordelen zijn hier voor mij in godsnaam aan om een onbetaalde proefplaatsing aan te gaan? Welke eisen kan ik stellen als zij met een concreet voorstel komen? Kijk een proefplaatsing van een dag of 3, dat is geen enkel probleem. Daar wil ik ze best in tegemoetkomen. Maar het is niet zo dat ik zonder proefplaatsing niet kan aangenomen worden voor dat werk. Ik ben een young professional, heb leuke ervaring opgedaan tot zo ver, dus ik ben absoluut niet beperkt in het vinden van werk. Ik weet dat dit getoetst zal worden door het UWV mocht ik het wel aanvragen en ik twijfel er ook geen moment aan dat zij het anders zullen zien.

Wat ik hier eigenlijk probeer te bereiken, hoe bereid ik me voor op dat aanbod van een proefplaatsing. Wat kan ik wel en niet zeggen? Is het logisch dat ik weiger een onbetaalde proefplaatsing aan te gaan en gewoon een betaalde proeftijd van een maand wil? Alle input is welkom. Dank je wel.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het lijkt me heel logisch en acceptabel dat je onbetaald werk weigert, en aandringt op een normale proeftijd.

De proeftijd is juist bedoeld om te bekijken of werkgever en werknemer bij elkaar passen, dat wil zeggen precies dezelfde motivatie die ook aan deze proefplaatsing ten grondslag ligt
ondenemersplein schreef: Wilt u een werkloze of gedeeltelijk arbeidsgeschikte aannemen? U kunt hem een onbetaalde proefplaatsing aanbieden van 2 maanden, en in bepaalde gevallen van 6 maanden. Hierbij kunt u een jobcoach inzetten. De kandidaat-werknemer houdt in die periode zijn uitkering. Het doel is dat u hem na de proefperiode een dienstbetrekking aanbiedt. UWV moet toestemming geven voor de proefplaatsing.

Wanneer komt u in aanmerking?

De kandidaat-werknemer heeft een UWV-uitkering.
UWV heeft zijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt als beperkt beoordeeld.
De kandidaat-werknemer heeft niet eerder voor u gewerkt.
U belooft dat u de kandidaat-werknemer na de proefplaatsing een dienstverband aanbiedt. Dit is voor ten minste 6 maanden.
Hoe kunt u aanvragen?

U kunt samen met uw werknemer de proefplaatsing aanvragen bij UWV. Denkt u dat een proefplaatsing van 2 maanden te kort is? Dan geeft u op het formulier aan waarom u meer tijd nodig heeft om de werknemer te beoordelen.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 24 aug 2015 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11135
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Leo The Emperor schreef:Het lijkt me heel logisch en acceptabel dat je onbetaald werk weigert, en aandringt op een normale proeftijd.

De proeftijd is juist bedoeld om te bekijken of werkgever en werknemer bij elkaar passen, dat wil zeggen precies dezelfde motivatie die ook aan deze proefplaatsing ten grondslag ligt

Ik maak me sterk dat het zelfs verboden is om medewerkers 2 weken onbetaald in dienst te hebben
Sinds wanneer is dit verboden? Vrijwilligerswerk mag niet meer?
Als beide partijen overeenkomen dat het eerst 2 weken onbetaald is, zou ik niet weten welke wet dit verbiedt.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

angel1978 schreef:
Leo The Emperor schreef:Het lijkt me heel logisch en acceptabel dat je onbetaald werk weigert, en aandringt op een normale proeftijd.

De proeftijd is juist bedoeld om te bekijken of werkgever en werknemer bij elkaar passen, dat wil zeggen precies dezelfde motivatie die ook aan deze proefplaatsing ten grondslag ligt

Ik maak me sterk dat het zelfs verboden is om medewerkers 2 weken onbetaald in dienst te hebben
Sinds wanneer is dit verboden? Vrijwilligerswerk mag niet meer?
Als beide partijen overeenkomen dat het eerst 2 weken onbetaald is, zou ik niet weten welke wet dit verbiedt.
Vrijwilligerswerk heeft niks met een proefplaatsing te maken.

Zoals je kunt zien in mijn vorige posting, die ik hiertoe iets heb aangepast zijn er wel degelijk voorwaarden voor proefplaatsingen, Is ook logisch want er is hier behalve werkgever/werknemer nog een 3e partij in het spel omdat de uitkering gewoon doorloopt.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 24 aug 2015 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11135
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Leo The Emperor schreef:
angel1978 schreef:
Leo The Emperor schreef:Het lijkt me heel logisch en acceptabel dat je onbetaald werk weigert, en aandringt op een normale proeftijd.

De proeftijd is juist bedoeld om te bekijken of werkgever en werknemer bij elkaar passen, dat wil zeggen precies dezelfde motivatie die ook aan deze proefplaatsing ten grondslag ligt

Ik maak me sterk dat het zelfs verboden is om medewerkers 2 weken onbetaald in dienst te hebben
Sinds wanneer is dit verboden? Vrijwilligerswerk mag niet meer?
Als beide partijen overeenkomen dat het eerst 2 weken onbetaald is, zou ik niet weten welke wet dit verbiedt.
Vrijwilligerswerk heeft niks met een proefplaatsing te maken.

Zoals je kunt zien in mijn vorige posting, die ik hiertoe iets heb aangepast zijn er wel degelijk voorwaarden Is ook logisch want er is hier behalve werkgever/werknemer nog een 3e partij in het spel omdat de uitkering gewoon doorloopt.
Waar staat dat het niet mag ? Dat was de vraag..

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Waar staat dat het niet mag ? Dat was de vraag..
Staat er toch : Het uwv dient eerst toestemming te verlenen, dus zonder toestemming mag het niet.

angel1978
Berichten: 11135
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Leo The Emperor schreef:
Waar staat dat het niet mag ? Dat was de vraag..
Staat er toch : Het uwv dient eerst toestemming te verlenen, dus zonder toestemming mag het niet.
Met behoud van uitkering.. Maar dat is aan de uitkeringsgerechtigde om die keuze te maken of niet..

Ik zie nog steeds niet in waarom een bedrijf dit niet mag..

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Barre Barry »

angel1978 schreef: Met behoud van uitkering.. Maar dat is aan de uitkeringsgerechtigde om die keuze te maken of niet..
Denk je? Als hij zijn uitkering opzegt en na twee weken weer aanvraagt omdat die proefplaatsing op niets is uitgelopen is dat verwijtbaar en kan hij gekort worden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door renewouters »

Als het een beetje serieus bedrijf is dan zou 2 weken salaris geen probleem moeten zijn, zelfs niet als het een ramp wordt met jou bij dat bedrijf....

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

angel1978 schreef:
Leo The Emperor schreef:
Waar staat dat het niet mag ? Dat was de vraag..
Staat er toch : Het uwv dient eerst toestemming te verlenen, dus zonder toestemming mag het niet.
Met behoud van uitkering.. Maar dat is aan de uitkeringsgerechtigde om die keuze te maken of niet..

Ik zie nog steeds niet in waarom een bedrijf dit niet mag..
Als het uwv de proefplaatsing niet goedkeurt is er gewoon sprake van reguliere arbeid met recht op het wettelijk minimumloon.
Uitzondering is een stage of werkervaringsplek, maar daar is dan een school of opleidingsinstituut (of uwv) bij betrokken en dat is hier niet het geval.
Vrijwilligerswerk kan alleen bij een bedrijf wat geen winstoogmerk heeft en als zondanig geregistreerd staat bij de ANBI, en dat is hier ook niet het geval

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Er is al een wettelijke regeling voor bedacht en die heet proeftijd.
Ik zou in het geval een bedrijf die gratis werknemers zoekt ter stond verwijzen naar de vrijwilligersvacaturebank en verder bedanken. Het zegt enorm veel over de bedrijfscultuur.

Gewoon een andere baan zoeken waar je gewoon wordt aangenomen, zoals het hoort.
Als een bedrijf iets nieuws wil proberen moet ze dat op eigen kosten doen en niet ten koste van de werknemer(s).
Als het te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat meestal ook zo.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens. Als ze de intentie hebben dat je het project mag doen, maar daar nog over twijfelen, dan kun je een maand, betaalde, proeftijd afspreken. Als ze dat niet willen, dan zit er waarschijnlijk meer achter en zou ik er niet in meegaan.

mh73

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb niet veel toe te voegen behalve dat ik het eens ben met de twee vorige postings.

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Oepsie »

Tegenwoordig mag een proeftijd in een tijdelijk contract alleen nog vanaf een contractduur van langer dan 6 maanden. Staat er wel een proeftijd in je tijdelijke contract van 6 maanden of korter, dan is er geen proeftijd (wat er in een arbeidscontract staat mag de wettelijke regels niet overtreden) (bron: https://www.juridischloket.nl/werk/arbe ... proeftijd/ ). Proefplaatsing via het uwv verplicht de werkgever ook tot het na de proefplaatsing aanbieden van een contract voor tenminste 6 maanden (en een hele berg (papier)werk als je de werknemer niet wil na/tijdens de proefplaatsing). Daarnaast kom je, zover ik uit de OP kan opmaken, niet in aanmerking voor proefplaatsing.

Waarschijnlijk wil het bedrijf een korter contract, maar ook een proeftijd. Helaas, dat kan niet meer. Onbetaald 'proef'draaien wordt door het uwv als vrijwilligerswerk gezien, en zal (gebaseerd op de OP) tot korting van de uitkering leiden.
De werkgever mag niet verwachtten dat je 2 weken inkomen opgeeft met geen enkele garantie zwart op wit. Verwacht deze dit wel, zou ik, zoals andere posters ook zeggen, hiervoor bedanken en verder zoeken.

Renage
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2015 14:24

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Renage »

Bedankt allemaal. Ik heb even voldoende input om met een reactie klaar te staan als er een definitief aanbod komt.

Zoutrantsoen
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2015 00:11

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Zoutrantsoen »

angel1978 schreef:
Leo The Emperor schreef:
Waar staat dat het niet mag ? Dat was de vraag..
Staat er toch : Het uwv dient eerst toestemming te verlenen, dus zonder toestemming mag het niet.
Met behoud van uitkering.. Maar dat is aan de uitkeringsgerechtigde om die keuze te maken of niet..

Ik zie nog steeds niet in waarom een bedrijf dit niet mag..
Omdat dit in strijd is met de wet op minimumloon misschien? Er is geen eerlijke onderhandelingspositie tussen werkgever en werkzoekende, er mag dus net zo min worden afgesproken om een tijd voor niets te werken als om een tijd voor minder dan minimumloon te werken.

Tenzij werkzoekende inderdaad EN een UWV uitkering heeft EN het UWV toestemming geeft OF er wordt voldaan aan de voorwaarden voor vrijwilligerswerk.

Een laatste mogelijkheid lijkt mij het geval dat werkzoekende even meeloopt om het werk te zien, maar geen, of nauwelijks, daadwerkelijke werkzaamheden verricht. Twee weken lijkt mij hiervoor sowieso een onredelijke periode.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ze kunnen natuurlijk simpel een jaarcontract aanbieden met een proeftijd van een maand. In die maand zien ze of u voldoet. Zo niet, dan weg, zo ja, verder werken. Dus voor het bedrijf is er totaal geen probleem.

Niemand gaat toch 14 dagen voor niets werken, ze lijken wel gek,

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Wat een onzin wordt hier geschreven.
Proefplaatsing heeft niets te maken met vrijwilligerswerk.
Een proefplaatsing mag tot maximaal 2 maanden duren.
Daarna wordt wel of niet een werkcontract afgesloten voor minimaal 6 maanden.
Bij het UVW is een formulier verkrijgbaar om toestemming te vragen voor een proefplaatsing.
Met behoud van uitkering.
Tip voor alle "deskundigen" : Google : proefplaatsing bij werkgever.

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Dat het mag maakt het nog niet netjes of eerlijk naar de werknemer toe!!
Daarnaast voldoet de TS mogelijk niet aan de voorwaarden voor een proefplaatsing.
De TS lijkt me niet moeilijk bemiddelbaar.

Dat het UWV zegt dat hij dit mag aanvragen wil nog niet zeggen dat het ook wordt gehonoreerd!
Hij zal dan eerst aan de criteria moeten voldoen. Die info hebben we niet eens.
Stellen dat het kan is dan nog niet mogelijk. Aanvragen kun je alles. Krijgen is punt 2.

Dat werkgevers graag elk dubbeltje uit werknemers persen is duidelijk. Dat is de snelste vorm van besparen en bezuinigen. Geld verdienen is immers het doel.
Dat is nu net de reden dat er vakbonden en CAO's bestaan. Niet omdat werkgevers zo eerlijk en netjes zijn.
Eerder het tegendeel.

Maar goed, als de TS het risico wil nemen moet hij dat natuurlijk vooral doen.
Ik heb zo'n idee want waarom nog in een later stadium een 2e kandidaat spreken dan?
Lijkt me een logisch en vooral ook een duidelijk signaal.

witte angora
Berichten: 31222
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proefplaatsing van 2 weken

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je nou zelf eens aan had geboden twee weken voor niks te werken, zodat de werkgever kan zien wat voor vlees hij in de kuip heeft. Dan is het heel wat anders. Maar op verzoek van de potentiële werkgever twee weken voor nop werken, terwijl diezelfde werkgever in de tussentijd ook nog eens verder gaat zoeken naar andere kandidaten? Hier zit geen enkel voordeel voor je aan vast.

Sorry, ik zou gewoon verder zoeken.

Gesloten