Pagina 1 van 1

FINNAIR

Geplaatst: 10 sep 2015 13:45
door Hoydan
Beste allemaal.
Graag jullie hulp en/of advies.
Ik sta in augustus met mijn gezin (4 personen) in Bangkok om daar het vliegtuig van Finnair naar Helsinki te nemen. We vragen bij de gate of een update naar business class mogelijk is. We krijgen het antwoord dat het kan. Ik vraag wat het kost. 420 euro is het antwoord. Voor vier personen? (terwijl ik met mijn hand vier vingers op steek) JA is het antwoord van de Thaise Finnair dame. Dus voor vier personen 420 euro vraagt mijn vrouw nog een keer. En weer is JA het antwoord. Dat willen wij dus wel. Ik geef mijn creditcard en we moeten op een bankje gaan zitten. Dan komt de dame terug met vier business class boarding passes en -terwijl mijn vrouw ze aanneemt- zegt ze "420 for four!".
We hebben een heerlijke vlucht -ondanks het feit dat het toestel van Finnair stok oud is. Thuis gekomen blijkt dat Finnair € 1.640 euro van mijn creditcard heeft afgeschreven. Ik meld het misverstand, maar Finnair geeft aan dat ze in Bangkok altijd gezegd hebben dat het een prijs per persoon is. Dat is dus niet waar, want als ik dat geweten zou hebben, dan had ik dat nooit gedaan. Dat bedrag is nl. 50% van de totale prijs van de reis.
De creditcard maatschappij zegt nu dat ze alleen het geld terug kunnen krijgen als Finnair akkoord is. Dit is toch heel vreemd. Ik heb geen handtekening gezet, geen pincode ingetoetst en vooraf geen factuur van Finnair gehad. Ik heb drie keer mondeling bevestigd gekregen dat het € 420 euro voor vier personen is, en nu blijkt dat ik geen poot heb om op te staan.
Graag jullie adies/hulp/tips.

Re: FINNAIR

Geplaatst: 10 sep 2015 14:31
door Miepje1
Tja. Communicatiefout. Ik denk dat de Thaise dame keurig steeds heeft gezegd dat het 420 euro per persoon is, in elk geval in haar beleving.
Volgende keer opschrijven, al is het op een kladje, en laten tekenen met naam/datum. Ik denk trouwens dat als je dan een totaal van 420 had opgeschreven, ze het had gecorrigeerd.

Re: FINNAIR

Geplaatst: 10 sep 2015 15:17
door newmikey
Hoydan schreef:Ik geef mijn creditcard en we moeten op een bankje gaan zitten. Dan komt de dame terug met vier business class boarding passes en -terwijl mijn vrouw ze aanneemt- zegt ze "420 for four!".
Wat ik mis hier is de afrekening van de CC - òf het invoeren van een pincode of een betalingsslip als bevestiging waar u een handtekening op moest zetten. Niet gehad?

Re: FINNAIR

Geplaatst: 10 sep 2015 15:49
door sjohie
Hoydan schreef:Beste allemaal.
Graag jullie hulp en/of advies.
Ik sta in augustus met mijn gezin (4 personen) in Bangkok om daar het vliegtuig van Finnair naar Helsinki te nemen. We vragen bij de gate of een update naar business class mogelijk is. We krijgen het antwoord dat het kan. Ik vraag wat het kost. 420 euro is het antwoord. Voor vier personen? (terwijl ik met mijn hand vier vingers op steek) JA is het antwoord van de Thaise Finnair dame. Dus voor vier personen 420 euro vraagt mijn vrouw nog een keer. En weer is JA het antwoord. Dat willen wij dus wel. Ik geef mijn creditcard en we moeten op een bankje gaan zitten. Dan komt de dame terug met vier business class boarding passes en -terwijl mijn vrouw ze aanneemt- zegt ze "420 for four!".
We hebben een heerlijke vlucht -ondanks het feit dat het toestel van Finnair stok oud is. Thuis gekomen blijkt dat Finnair € 1.640 euro van mijn creditcard heeft afgeschreven. Ik meld het misverstand, maar Finnair geeft aan dat ze in Bangkok altijd gezegd hebben dat het een prijs per persoon is. Dat is dus niet waar, want als ik dat geweten zou hebben, dan had ik dat nooit gedaan. Dat bedrag is nl. 50% van de totale prijs van de reis.
De creditcard maatschappij zegt nu dat ze alleen het geld terug kunnen krijgen als Finnair akkoord is. Dit is toch heel vreemd. Ik heb geen handtekening gezet, geen pincode ingetoetst en vooraf geen factuur van Finnair gehad. Ik heb drie keer mondeling bevestigd gekregen dat het € 420 euro voor vier personen is, en nu blijkt dat ik geen poot heb om op te staan.
Graag jullie adies/hulp/tips.
Tsja, als er alleen mondeling dingen zijn afgesproken, en jij zo je creditcard hebt afgegeven, dan is het niet veel meer dan een wellus-nietus lijkt me. Ik bedoel, op mondelinge overeenkomsten aan een gate in het buitenland, met een niet Nederlands bedrijf, zijn geen van de Nederlandse wetten die consumenten beschermen van toepassing. En misschien was dit ook eerlijk wel de info die zij had, maar dat kan je zo op afstand ook niet meer nagaan.


Maarreuh, als jij bewust een upgrade neemt naar business class neem ik aan dat je een meer ervaren reiziger bent, en daarom er bij je wel wat bellen zouden mogen gaan rinkelen als je bij een maatschappij als finnair, toch zeker geen budgetclub, voor 105 euro pp extra in de business class kan zitten op een vlucht die >10 uur duurt. Ik bedoel, bij Arke betaal je voor hun hoogste klasse, wat nog lang niet de stoelen en service van Finnair business class is, op zo'n vlucht al ~350 euro pp extra.

Re: FINNAIR

Geplaatst: 10 sep 2015 17:12
door toeslagen
newmikey schreef:
Hoydan schreef:Ik geef mijn creditcard en we moeten op een bankje gaan zitten. Dan komt de dame terug met vier business class boarding passes en -terwijl mijn vrouw ze aanneemt- zegt ze "420 for four!".
Wat ik mis hier is de afrekening van de CC - òf het invoeren van een pincode of een betalingsslip als bevestiging waar u een handtekening op moest zetten. Niet gehad?
Inderdaad.
Het is al fout, om de creditcard uit handen te geven en ergens gaan zitten.
Net zoals newmikey schrijft, geen controle wat er wordt afgeboekt.
Helemaal te zwijgen, dat een business class ticket voor 4 personen niet € 420,00 kan koste, dat zegt al het gezonde verstand.
Misschien toch eens informeren hoe een creditcard werkt en hoe te handelen.

Re: FINNAIR

Geplaatst: 10 sep 2015 20:03
door renewouters
Ik neem aan dat je geen handtekening hebt gezet of PIN code hebt ingevoerd (anders had je het bedrag wel gezien waar je voor tekende). Op basis daarvan kan je het bedrag terugclaimen. Betalingen accepteren zonder handtekening of PIN is voor risico van de leveranciers, Finnair in dit geval.

Re: FINNAIR

Geplaatst: 19 sep 2015 13:04
door Hoydan
beste allemaal, bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad geen pincode ingevoerd noch heb ik een handtekening gezet. Creditcard maatschappij gaat er nu, na druk van mij achteraan maar ze geven mij weinig kans. Als iemand tips heeft, dan hou ik mij aanbevolen.Voor degenen die opmerkingen hebben over het feit dat ik had kunnen weten dat de prijsstelling niet klopte wil ik hier kwijt dat ik inderdaad een ervaren reiziger ben. Enkele keren heb ik gratis upgrades gehad. Daarnaast is de prijsstelling van luchtvaartmaarschappijen niet te volgen. Zo is bv bij Finnair een retour business Amsterdam - Bangkok GOEDKOPER dan een retour Helsinki - Bangkok. Bovendien waren de stoelen die wij kregen in de business class anders leeg gebleven, dus dat ze daar 100 euro pp voor kregen leek mij een meevaller voor Finnair.
Maar goed, het gaat nu over het heden. Tips die mij kunnen helpen in het vervolgtraject zijn welkom.

Re: FINNAIR

Geplaatst: 20 sep 2015 08:02
door kweenie
Dat je geen pin of handtekening hebt gezet kan in dit geval wel een voordeel zijn, maar in de toekomst natuurlijk ook een groot risico. Je zou dan bij een willekeurige winkel niet kunnen zien wat ze als bedrag invullen en dan kunnen er heel vreemde bedragen worden ingevuld... De creditcard maatschappij zal daarom waarschijnlijk het geld wel moeten kunnen terugvorderen. Anders wordt frauderen wel heel makkelijk...

Dat je mondeling zo de nadruk op vier personen hebt gelegd, hebben zij ook zo kunnen interpreteren als dat je twijfels had of er wel ruimte zou zijn voor vier personen. Of het dus niet zou gaan over een of twee overgebleven stoelen. De bevestiging dat het inderdaad on vier stoelen ging, zou dus ook vooral kunnen zijn dat er inderdaad vier plekken vrij zijn en niet zozeer over of de prijs per stoel of per vier stoelen was. Raar trouwens dat je helemaal niets op papier hebt gekregen daarover.

Re: FINNAIR

Geplaatst: 20 sep 2015 15:47
door bprosman
Het Bangkokse Engels is natuurlijk anders dan "Ons Engels" . Als ik het verhaal lees dan ben ik bijna zeker dat je "420 for four!" moet lezen als "Coffee for four" , dan krijg je ook niet 1 kopje wat je moet delen met 4 personen maar "4 keer een kopje koffie".
Communicatiestoornis dus. Wel slordig dat je er niet bij bent blijven staan als t bedrag in de machine ingetikt wordt.

Re: FINNAIR

Geplaatst: 20 sep 2015 21:09
door k2p
Hoewel ik jou een beetje een rund vind om je credit card af te geven en niet eens ter plekke een bonnetje op te vragen, vind ik de vliegmaatschappij hier de fout in gaan.

Door geen handtekening te vragen moeten zij nu bewijzen dat de klant wel akkoord was met deze aanschaf. De klant kan nu domweg zeggen, 'ik heb nooit akkoord gegeven voor dat bedrag'.

Re: FINNAIR

Geplaatst: 20 sep 2015 21:15
door chrisd1
k2p schreef:De klant kan nu domweg zeggen, 'ik heb nooit akkoord gegeven voor dat bedrag'.
En dan??

Re: FINNAIR

Geplaatst: 20 sep 2015 21:18
door k2p
chrisd1 schreef:
k2p schreef:De klant kan nu domweg zeggen, 'ik heb nooit akkoord gegeven voor dat bedrag'.
En dan??
En dan zal de creditcardmaatschappij het betwiste bedrag moeten terugboeken op het moment dat de vliegmaatschappij niet kan bewijzen dat de klant akkoord gaf.

Ik zelf heb nog nooit met mijn creditcard betaald zonder een pincode of handtekening. Ook heb ik nog nooit (in welke vorm dan ook) een betaling verricht zonder dat de ontvangende partij mij het totaalbedrag in zijn geheel heeft genoemd.

(Zou fijn zijn... als ik bij een louche tent ging eten, en de eigenaar besluit om daarna een willekeurig bedrag te claimen, zonder enig bewijs.)

Re: FINNAIR

Geplaatst: 20 sep 2015 21:42
door bprosman
Ik zelf heb nog nooit met mijn creditcard betaald zonder een pincode of handtekening.
Ik wel maar nooit voor 1600 Euro.